Mwoh, niet echt.
Zoals bekend was Tesla aanvankelijk van plan om de productie van de betaalbare Model 3 per maand flink op te schroeven. In de zomermaanden rolden de eerste exemplaren van de band, in Q3 moest de productie 1.500 stuks bedragen en daarna zou de Model 3 pas écht in grote aantallen van de band rollen. Dat liep anders.
Tussen juli en september wist Tesla namelijk slechts 260 Model 3’s te produceren. Als oorzaak van deze trage productie wordt gewezen naar knelpunten in de productie, maar deze worden verder niet toegelicht uit uitgelegd. De vele duizenden klanten die een aanbetaling hebben gedaan voor zo’n EV zullen dus nog even geduld moeten hebben.
Tesla heeft fors geïnvesteerd om de productielijnen te prepareren voor de Model 3. Hoewel de auto nog amper op de weg verschenen is durven we de Model 3 al wel een succes te noemen. Sinds de orderboeken open gingen werd de EV zo’n 1.800 keer per dag besteld. Klanten gaven eerder echter al aan niet helemaal zeker te zijn van de leverdatum van de Model 3.
Voor Jon McNeill is bovenstaande overigens ook niet echt goed nieuws. Deze Tesla-baas moest ervoor zorgen dat de productie en levering van de Model 3 op rolletjes lopen en daarmee kon McNeill zo’n 7 ton verdienen. Vooralsnog lijkt het erop dat ‘ie zijn bonus nog niet heeft veiliggesteld.
henkp1 zegt
Aie, moeten ze snel wat aan gaan doen bij Tesla lijkt mij, anders kan dit weleens heel verkeerd aflopen. En dat is niet te hopen. Ik ben benieuwd wat de knelpunten zijn.
henkp1 zegt
@redactie
Er staan een paar foutjes in de tekst:
” maar deze worden verder niet toegelicht uit uitgelegd. ”
Uit??
Zin loopt (!) niet:
“Deze Tesla-baas moest ervoor zorgen dat de productie en levering van de Model 3 op rolletjes lopen en daarmee kon McNeill zo’n 7 ton verdienen. “
shalomleon zegt
Ach geef het wat tijd. Op deze manier wordt het productieproces verbeterd en dus komt er een betere auto op de markt. Tegen de tijd dat ie hierheen komt is het aanzienlijk verbeterd
stalensnuitje zegt
@shalomleon: daar hebben de “traditionele” autobouwers uitgebreide processen en voorseries voor. Maar Elon Musk had die ouderwetse methodes allemaal niet nodig, zei hij…
shalomleon zegt
@stalensnuitje: klopt, maar het is jammer dat wij allemaal te jong zijn om te vergelijken met een “traditioneel” merk dat 100 jaar geleden deed….
stalensnuitje zegt
@shalomleon: nee, je wilt vergelijken met hoe die merken het vandaag doen. En uit ervaring weet ik dat die processen ervoor zorgen dat zo’n complex product voor een relatief beperkt bedrag kan worden aangeboden.
dutchneon zegt
@stalensnuitje: ja en we weten ook hoe dat de uiteindelijke kwaliteit ten goede komt…. kijk naar VAG troep met merkenbrede faals, als kettingspanners en kettingen, olie verbruikende FSI’s, falende drijfstanglagers, cylinder coating fails, falende navigatieunits in gloednieuwe auto’s.
pomoek zegt
Ben ook wel benieuwd naar die knelpunten. Kwaliteit van de Amerikaanse arbeiders?
JanJansen zegt
@pomoek: dat is meteen de reden dat er zo veel mogelijk robots in die fabriek staan (en Trump niet blij is met mr Musk)
Gulli zegt
Waarom lees ik altijd onderbroeken ipv orderboeken?
boomhauwer zegt
@gulli: dyslexie?
pomoek zegt
@gulli: a dirty mind?
Gulli zegt
@pomoek: ja, kun je nagaan als ze schrijven dat de orderboeken vol staan…
pomoek zegt
@gulli: haha, gatver…
rhellema zegt
Ah, gelukkig weet een item over Tesla. Een dag geen Tesla is een dag niet geleefd op de autoblogredactie.
boomhauwer zegt
@rhellema: het is zowel positief als negatief nieuws. Dus is het niet zo erg toch?
Elja zegt
In het persbericht geeft Tesla wel aan dat ze weten waar het probleem zit en dat ze verwachten het op korte termijn op te kunnen lossen. Als ze dat inderdaad lukt hoeft het uiteindelijk amper vertraging op te leveren. Eind dit jaar willen ze 5.000 Model 3’s per week bouwen, die 1.500 die ze nu achterlopen op hun eerdere inschatting staat dan voor een vertraging van 2 dagen.
stfu zegt
Jammer dat niet even wordt vermeldt dat ze wel veel meer Model S en X hebben gebouwd dan vorig jaar. In dat opzicht doen ze het juist erg goed.
bosje zegt
Wie had dat gedacht? Een jong merk zet een compleet nieuwe productielijn op een niet helemaal conventionele manier op. En dan heet het ook nog Tesla met Elon Musk aan het roer. Ja, dat duurt langer dan voorspeld, maar dat was te verwachten. Maar het is de vraag of alle wachtende klanten en de aandeelhouders dat ook zo zien.
JanJansen zegt
@bosje: gaat nog altijd sneller dan de conventionele auto fabrikanten;
de Ampera is bijvoorbeeld ook niet leverbaar (verwachting is nu eind 2018)
bosje zegt
@JanJansen: dat is wel een heel specifiek voorbeeld (al rijdt hij als Chevrolet Bolt al wel rond in de US geloof ik). Maar dat geeft toch alleen maar aan dat zelfs bestaande autobouwers dit niet met twee vingers in de neus doen? Laat staan dat een relatief nieuw bedrijf dit even volgens optimistische planning op pootjes zet.
pomoek zegt
Ik denk dat Tesla blij mag zijn dat de Chinezen voorlopig alleen elektrische auto’s voor de lokale markt aan het bouwen zijn. Daar zitten best aardige modellen tussen.
flutterby zegt
@pomoek: ja want iedereen staat te springen om Chinese auto’s. Zelfs de Chinezen hebben de voorkeur voor Duitse BMW’s ipv de lokale gefabriceerde variant.
pomoek zegt
@flutterby: net als veel Nederlanders hebben Chinezen graag een BMW. Maar één of dat haalbaar is een natuurlijk een tweede. Er zijn heel veel Chinese goedkope elektrische auto’s op de markt. Voor consumenten die op de prijs letten zeker een alternatief. Ware het niet dat ze hier niet te koop zijn.
pomoek zegt
@pomoek: twee keer een teveel…