De Kuga ST klinkt als een verplicht nummer.
Afgelopen week werd bekend gemaakt dat een nieuwe Ford Focus RS er echt niet aankomt. Emissie-eisen, beperkte interesse van mensen die ‘m daadwerkelijk kopen en torenhoge ontwikkelingskosten zorgen ervoor dat Ford huiverig is.
Stuntelen
Nu gebeid de eerlijkheid te zeggen dat Ford altijd al aan het stuntelen is geweest met de Focus RS-modellen. Er zijn altijd een paar kinken in de kabels tijdens de ontwikkeling, waardoor het model pas (ver) na de invoering van de facelift op de markt wordt gebracht. Dat zorgt er weer voor dat het model maar kort gevoerd kan worden en dus al weer snel uit productie moet.
Kuga
Enfin, die Focus RS komt er niet. Nu is de Focus ST gelukkig al een behoorlijk serieuze machine met een 2.3 liter EcoBoost motor. Kunnen we deze motor dan ook in de compacte crossover verwachten onder de naam Ford Kuga ST? De Focus en Kuga delen redelijk wat techniek, dus het zou met gemak moeten passen. Ook heeft Ford met de Explorer ST aangetoond dat Ford het ST-label op een grote SUV durft te plakken.
Escape ST
De Kuga is twee maten kleiner dan de Explorer, dus een sportieve auto van de Kuga maken, moet wel lukken. Nu waren er ook daadwerkelijk plannen om een dergelijke auto op de markt te zetten, onder de naam Ford Escape ST (in de VS en China) en Ford Kuga ST (in de rest van de wereld). Volgens het doorgaans goed ingelichte Ford Autohority gaat het helaas niet (meer) gebeuren. Aanvankelijk was het wel de bedoeling, maar schijnt het dat Ford op het laatst zijn spreekwoordelijke keutel heeft ingetrokken.
Kuga ST-Line
Dat is best opmerkelijk, want dit betekent dat Ford geen alternatief heeft voor dit groeiende marktsegment. Heel erg bijzonder, al helemaal omdat de techniek in zekere zin klaarligt. Zeker omdat de auto in zekere zin al ‘bijna’ gemaakt wordt. In Europa kunnen we namelijk de Kuga ST-Line bestellen en in de VS is de identieke Escape leverbaar met een 2.0 EcoBoost met 250 pk. Voeg die twee samen en je komt een heel eind.
Op safe
Het kan er ook mee te maken hebben dat Ford nu eerst even ‘op safe’ wil spelen. De Mustang Mach-E en de hardlopers hebben de grootste prioriteit, de niche-modellen kunnen dan volgen wanneer de economie iets aantrekt. Tot het zover is, zullen we het moeten doen zonder Ford Kuga ST. Overigens is de komst van de Puma ST al wel bevestigd. Deze krijgt de aandrijflijn uit de Ford Fiesta ST.
eklasse zegt
De verkoop van de Kuga kan sowieso wel een boost gebruiken.
Bij bijna elke andere fabrikant is de middelgrote SUV een volumemodel maar bij Ford hebben we het over een niche.
mpgc zegt
Op zich geen verkeerde uitziende auto, maar je ziet ze bijna niet rijden. Dan doe je toch iets fout, want dit is een zeer populair segment. Ze kunnen zich beter eerst maar eens op de mainstream modellen gaan richten. Bovendien een RS stond voor serieuze sportieve Fords. een Kuga RS kan echt niet.
mpgc zegt
@mpgc: St ook niet ??
mashell zegt
Nu is dit een nieuw model, net op de markt. Vandaar dat je ze niet zoveel ziet rijden. Vorige generaties Kuga waren aan de dure kant en de huidige is veel meer marktconform geprijsd maar is ook zo’n nieuwe wagen waar ze geen diesel meer inleveren, dus deze dit keer wel heel veel gaat verkopen? Ik zie de Kuga als een Mondeo alternatief (vervanger mogelijk zelfs) en dan is een diesel een must.
rfocus zegt
@mpgc: hij is pas net op de Markt. De eerste kuga’s moeten nog worden afgeleverd dus dan is het niet vreemd dat je ze wijnig ziet rijden.
sudbina zegt
Ik vond de vorige Kuga echt heel veel beter eruit zien.. Volgens mij sta ik daar in best alleen, maar deze Kuga trekt mij niet, de vorige was best een leuke vervanger voor mn Ateca geweest..
JMWPvG zegt
Ik vond het vorige model ook beter eruit zien.
Ik zoek zelf ook een vervanger van mijn S-max 2.5t (2006)
De nieuwste S-max die eraan zit te komen, die smoelt weer wel lekker, alleen is deze weer helaas niet verkrijgbaar in NL :-(
jajeroenja zegt
Eerste Kuga was er ook al als een soort ST, ook de 2.5T van de Focus ST onder de kap.
RAW zegt
Ik vermoed dat de echte reden is dat ook Ford zijn gemiddelde CO2 uitstoot niet snel genoeg omlaag weet te krijgen met megaboetes als resultaat. Dan ga je dus niet investeren in beperkte oplagen met relatief hoge uitstoot, maar probeer je nog meer kleine driecilinders, (plug-in) hybrides en EV’s aan de man/vrouw te brengen.