Wat een sleutel al niet kan weergeven.
In 2002, wat dit jaar 16 jaar geleden is (!), kwam Cadillac met een bijzonder concept op de proppen. De Cien (Spaans voor honderd) vierde het honderdjarige bestaan van het merk en Cadillac hield het daarom totaal niet bescheiden. Het resultaat was een zeer bijzondere auto. Niet alleen hoe hij eruit ziet, met de lijnen die niet eens heel verouderd zijn in verloop van tijd, ook de aandrijflijn was groter dan ooit. Een 7,5 liter grote V12 motor met 750 pk moest de Cien aandrijven. Al werd deze motor in 2003 ondergesneeuwd door de Sixteen met een 13 liter V16 met 1015 pk (yeah right), was de Cien gestroomlijnder, lichter en de motor lag in het midden. Een soort Lamborghini dus, maar dan krachtiger en met een grotere motor. Dat blijkt: racegame-fanaten konden plaatsnemen in de Cien in Gran Turismo 4. Het was één van de snelste auto’s van het spel.
Gaaf, maar niet productierijp. Al rollen er weer écht gave auto’s uit de fabriek: de Cien is niet productierijp. Alhoewel, waarom niet? Het is ondertussen zo goed als zeker dat de nieuwe Corvette, het andere toplabel van GM, een middenmotor krijgt. De huidige ZR1 perst al zo’n 770 pk uit. Als die cijfers iets betekenen, staat de Corvette C8 op het punt om een soort productierijpe Cadillac Cien te worden. Zonder V12, maar dat is ze vergeven.
Toch is er iets opvallends te melden over de nieuwe supercar. Als we Road and Track mogen geloven, dook er al een plaatje van een sleutel op, die bij de Corvette met middenmotor past. Op de sleutel zit namelijk een knop om de ‘frunk’ te openen, een feature die bij auto’s met de motor voorin weinig wordt gebruikt. Bij auto’s met middenmotor juist des te vaker omdat dat meestal de kofferruimte is. Nou hoeven we geen bevestiging dat de Corvette C8 een middenmotor krijgt, maar de sleutel biedt een goede basis voor een stukje internetmysterie.
Een bijna identieke sleutel wordt gespot door Jalopnik. De achterkant is precies hetzelfde: de knoppen laten een auto met middenmotor zien. De achterkant is anders, daar staat een welbekend logo. Dat van Cadillac. Het eerder gelinkte artikel van Road and Track bevat patentaanvragen waardoor de C8-sleutel de real deal lijkt te zijn, wat de Cadillac sleutel een opvallend fenomeen maakt. Want eerlijk gezegd zou het geen slecht idee zijn om die gave Cien toch nog op de weg te zien. Door het vrij vaste Cadillac-familiegezicht kan de auto met lichte wijzigingen zo de weg op.
Meer lezen? Check ons artikel over de gaafste concepts van Cadillac.
rufctr01 zegt
Eeuwig zonde dat de Coen nooit in produktie is genomen.
Vooruitstrevend design en ziet er zelfs nu nog heel goed uit!
denniss00 zegt
@rufctr01: Arme Coen
rollingstoned zegt
Zou het een vreemde zet vinden. Caddilac is van oudsher een luxe-merk, het heeft helemaal geen heritage als supercar bouwer.
chriscross zegt
@rollingstoned: nee maar men dacht vroeger ook niet dat Porsche en Lambo ooit een moddermodel op de markt zouden brengen.
rollingstoned zegt
@chriscross: Lambo had ooit de LM002 al. Wat Porsche betreft, tja… het heeft ze wel van de ondergang gered.
SjoerdMini zegt
@chriscross: vergeet de trekkers (tractors) van Porsche niet, moddermodel-heritage!
carmasterr zegt
@chriscross:
Porschw bouwde tractors, infanterievoertuigen en tanks. Genoeg precedent voor een “moddermodel” dus.
Edge zegt
@rollingstoned: Corvette ook niet, toch gaan ze het met de Corvette C8 proberen
rollingstoned zegt
@edge: Chevrolette bouwt al wat langer (super)sportwagens dan dat. Neem de C6, Z06 en C7.
Edge zegt
@rollingstoned: Ja, dat zijn hele snelle sportwagens, maar geen supercars
rollingstoned zegt
@edge: volgens mij verwar je nu hypercars met supercars.
Edge zegt
@rollingstoned: Nee. Ik weet niet hoe anderen een supercar definiëren, maar voor mij hoort daar ook een bepaalde exclusiviteit en prijskaartje aan te hangen. Dat hebben wagens als de Corvette en 911 niet. Derivaten daarvan vind ik ook geen supercars, want de basis is nog steeds die “goedkope” sportwagen. Om een supercar te zijn moet je (nogmaals, in mijn optiek) exclusiever en duurder zijn. Denk Ferrari 488, Lamborghini Aventador etc. Bij een hypercar denk ik aan nog duurdere, nog snellere en nog exclusievere auto’s. Koenigseggs, Bugatti’s, LaFerrari’s, McLaren Senna’s, dat soort dingen.
rollingstoned zegt
@Edge: dat ligt dan aan jouw eigen definitie.
supercar
noun
a high-performance sports car.
Bij een sportwagen kun je al denken aan een Mazda MX5, een Audi TT, of een Alfa C4.
Bij een 911 hangt het er maar vanaf. De range aan modellen en prijzen is vrij groot. Is het een “instappertje”, een GT2 of een Turbo S?
Hoewel een 911 “instappertje” ook al serieus geld kost. Er zijn dagen dat ik het niet op mijn rekening heb staan. ;-)
Enfin, internationaal wordt een 911 Turbo of een Covette Z06 wél als supercar gezien. Zie bijvoorbeeld:
https://drivetribe.com/p/whats-the-difference-between-a-YW92Ge3gQGCrtwALTS6neg?iid=VYAeM2d7RFOAfXg-vI0bew
str8six zegt
@rollingstoned: Chevy bouwt al sportwagens sinds de 50s.
rollingstoned zegt
@str8six: i know.
galverink zegt
@rollingstoned: maar de auto met middenmotor staat al klaar. Verder heeft Cadillac een V8 ontwikkeld met de turbo’s in de V.
sr20det zegt
Elektrowaggie misschien? Met de Jag Ipace kan je de motorkap ook open met de sleutel.
dappers zegt
@sr20det: dit lijkt me ook realistischer. Lijkt me meer voor de hand liggen binnen het modelgamma ook.
KUYL zegt
Dus omdat de frunk open kan moet het wel een auto met middenmotor zijn? Beetje te kort door de bocht, ook omdat de knop er naast de achterkant doet openen. Mijn gevoel zegt eerder een nieuwe XLR, mede ook door het knopje om het dak te openen. Maar belangrijker nog, de XLR is op basis van de Corvette.
moveyourmind zegt
Een dergelijke sportwagen past misschien niet zo heel goed bij Cadillac, maar des te meer bij de enorm wispelturige merken- en modellenbeleid van GM. Een beleid dat nog het meeste lijkt op een potje paniekvoetbal en waarbij de focus ligt op overleven op de korte termijn en een gedegen plan voor de lange termijn ontbreekt.
Een auto als de Ciel, een super sjieke en luxe cabrio, dat is een auto die het merk Cadillac goed zou doen en weer de allure van weleer zou kunnen doen herleven. En ze zouden er goed aan doen om eens te kijken hoe een Lincoln Navigator er anno nu van binnen uitziet. En daar een voorbeeld aan nemen. Snap echt niet hoe ze het bij GM over hun kant kunnen laten gaan dat die luxe Ford een interieur heeft waarbij zelfs dat van de STS verbleekt.
En die sportwagen met middenmotor? Die zouden ze prima bij Pontiac onder kunnen brengen. Krijgt dat merk ook weer eens een model dat klanten naar de showroom kan lokken.
arjontje zegt
@moveyourmind: je weet dat Pontiac niet meer bestaat sinds 2010? Dus waarom een perstige auto bouwen terwijl ze geen enkel ander model hebben.
galverink zegt
@moveyourmind: Pontiac is opgeheven. Komt echt niet terug.
moveyourmind zegt
@galverink: @Arjontje
Dat is waar ook, de bezem is al eens grondig er door het concern gehaald. Hopelijk weten ze de paar merken die ze nog wel hebben wel overeind te houden.
Teerdz zegt
In hoeverre zijn de Chevrolet (Corvette) en Cadillac sleutels identiek? Is het niet gewoon een mooie wisseltruc op dezelfde achtergrond?
flyerbunch zegt
Hij komt ook voor in de film ‘The Island’. Zie link:
https://youtu.be/9mLKQ3ouJ_Y
Brigadier Broekhoest zegt
Ik zie liever de Ciel in productie komen…
https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Ciel
Esprit_de_Flandre zegt
Nee. Wordt een EV. Tenminste als ze nog een beetje verstand hebben bij GM…
styns zegt
Cien? Dat is toch huismerk handzeep van de Lidl?
Rob zegt
Een elektrische auto categorie Model S lijkt mij logischer.
Dutchdriftking zegt
Het eerste waar ik aan denk is de film The Island (geniale film met bijzonder beroerde recenties) waar deze auto figureert als een auto uit de toekomst op waterstof!