BMW zou bezig zijn met de ontwikkeling van een sportauto boven de i8, die ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het merk in 2016 op de markt moet komen. Krijgen we eindelijk een échte sportauto van BMW?
Volgens de Duitse collega’s van Auto Motor und Sport wel. Zij hebben van interne bronnen vernomen dat BMW werkt aan een i9 die de traditie van de legendarisch M1 moet voortzetten.
De i9 zou gezien moeten worden als een hardcore versie van de i8. Door de 231 pk sterke 1.5 turbomotor te vervangen door een zescilinder en een krachtigere elektromotor te monteren, moet de i9 flink meer power krijgen dan de 362 pk en 570 Nm die de hybride-aandrijflijn in de i8 nu levert. Bovendien zou een andere onderstel-afstelling voor meer dynamiek zorgen.
De toename van het gewicht die met een zwaardere motor gepaard gaat, zou BMW willen opvangen met intensiever gebruik van carbon. Zoals het een sportwagen betaamt zou de 50:50 gewichtsverhouding daarbij behouden blijven. Als we de geruchten mogen geloven, gaat de i9 een 0-100 km/u tijd van minder dan 4 seconden neerzetten. Ongeveer een halve seconde sneller dan de i8.
In februari liet BMW productiebaas Harald Krueger nog weten dat er voorlopig geen nieuwe i-modellen aankomen. Nou is het woord ‘voorlopig’ relatief en zou het goed kunnen dat in 2016 inderdaad een i9 op de markt komt. Die naam is immers al vastgelegd. Het verhaal gaat dat BMW hem in eerste instantie i10 wilde noemen. Helaas was dat niet mogelijk omdat Hyundai daar al mee aan de haal is gegaan.
Wanneer er inderdaad voor de naam ‘i9’ wordt gekozen, gaan we ervan uit dat de auto ook qua design flink afwijkt van de i8. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat het merk de auto gewoon op de markt brengt als i8M.
E34M5Touring zegt
Een i8M…… Het zal toch niet he…
Joost zegt
@E34M5Touring: IBM gaat toch al samenwerken met Apple?
e1000bmw zegt
@iJoost: Wie denk je dat de software voor BMW ontwikkelt en levert…?
Joost zegt
@e1000bmw523i: IBM lijkt me. En carplay van Apple erbij. Plus de deal van IBM en Apple. Wordt hele sterke combinatie
bartteeuwen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
trambel zegt
Leest best Bart, ga wat nuttigs doen a.u.b..
petrolpower zegt
361 pk, dat kan natuurlijk beter!
berlinetta zegt
@petrolpower: Ja, want de i8 heeft er namelijk 362!
petrolpower zegt
@petrolpower: ik bedoel 362
super zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
e1000bmw zegt
Ik mag hopen dat de begrenser er dan ook niet op zit…
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: begrenZer…
racerx zegt
Beter nemen ze het blok uit de M5 en maken ze er een échte supercar van.
isobmw zegt
Bmw moet gewoon minimaal een supercar maken dat kan concurreren tegen de R8 en amg GT, of huracan en 458, de M3/M4 zijn wel dik enz. Maar niet goed genoeg tegenover de andere merken
berlinetta zegt
@isobmw: De M3 en M4 zijn wel goed genoeg tegenover de andere merken (zo niet misschien zelfs beter in sommige opzichten). Maar deze auto’s kunnen inderdaad niet op tegen een R8 of SLS. Zoiets heeft BMW niet in haar gamma. Wordt wel eens tijd dat ze dit gaan doen. Laten we hopen dat deze zogenaamde i9 een atmosferische l6 krijgt en wordt bijgestaan door elektromotoren.
4244cc zegt
@berlinetta: Bmw heeft toch ook ooit de m10 vastgelegd? Zou best een supercar kunnen worden
jasperjvr zegt
Laat maar komen !
lacker zegt
Wat te denken van de naam i100?
lacker zegt
Ik heb een foto gevonden (misschien een shop) over de mogelijke auto.
http://www.richestsnetworth.com/bmw-100th-anniversary-super-car-photos/
thomcarspotter zegt
@lacker: misschien een shop XD
heer zegt
Willen zij de titel. Snelste productieauto met een straight-zescilinder. Zou wel goed doen. Inclusief elektrische pakket. En zelfde carbon monocof als de bmw i8.
Een mooie supercar of praktische coupe. Met i8 invloeden.
Aangezien de i8 uitverkocht is zijn er mensen die m toch kopen en 100 jaar bmw is ook wat