Verhalen over een tweezits roadster van Abarth zwermen al langer rond, en het begint er aardig op te lijken dat de Italianen dit plan gaan doorzetten. Dit betekent dat het druk gaat worden in het betaalbare Roadster-segment.
Op de autosalon van Genève stond dit jaar al een tweezits-concept van Bertone. Dit geeft enigszins een idee in welke richting je moet denken voor de roadster.
Abarth is inmiddels een zelfstandig sportmerk naast Fiat (dit verklaart waarom de Grande Punto Abarth in Genève geen Fiat-badge had) en een kleine roadster zou hiervan de aftrap zijn. Ook het feit dat er geen Punto cabriolet is en dat deze er waarschijnlijk ook niet komt zet de deur verder open voor de Abarth roadster.
De tweezitter zal waarschijnlijk op basis van de Fiat Panda/Fiat 500 worden gebouwd. De meest voor de hand liggende motorisering is de 1.4 T-JET die tussen de 100 en 150 (of met wat extra peper zelfs 180) pk levert. Gecombineerd met een laag gewicht zou dit een heel interessante fun-car kunnen gaan worden.
De maatstaf in dit segment, de Mazda MX-5, krijgt in ieder geval de komende tijd flink wat concurrentie te verduren. Pontiac (Solstice, aka Opel GT), Dodge (Demon), Hyundai (Coupé) en Abarth lijken aardig aan de stoelpoten van de Japanners te gaan zagen (via autocar).
floryn zegt
als het bedrijf een beetje de sixties racy abarth atmosfeer te pakken kan krijgen sta ik er helemaal achter!
polomen zegt
Ziet er goed uit, beter dan de MX-5
Coolguy zegt
Op de voorwielen zeker?
Geen waardige concurrent voor de MX5 dan imho.
DAT zegt
Goed idee, Abarth is een supersterk merk.
Ik denk dat de genoemde concurentie voor de Mazda MX-5 eerder meer in amerika plaatsvind. De Abarth zal dat ook niet worden, dat wordt een andre catagorie. Goedkoper in ieder geval.
Bij een Fiat Roadster moest gelijk denken aan de Fiat X1/9:
Thom Holwerda zegt
“De tweezitter zal waarschijnlijk op basis van de Fiat Panda worden gebouwd, hoewel de Fiat 500 ook een mogelijkheid is.”
De Fiat 500 en Panda zijn al op hetzelfde platform gebouwd :).
-edit: d’oh!-
lincoln zegt
het duurt nog minimaal 5/6 jaar voor dat mazda een echte concurent krijgt .. en helemaal terecht.
Mr. R zegt
Leuke ontwikkelingen! Kleine roadsters zijn altijd welkom. Ik hoop en verwacht stiekem dat de Abarth Roadster wel wat goedkoper zal worden dan de MX-5. De Abarth zal immers waarschijnlijk geen achterwielaandrijving hebben en een stukje kleiner zijn. Een beetje Smart Roadster idee?
Nog meer concurrenten trouwens, want Renault komt ook met een MX-5 concurrent en de Smart Roadster zou als AC Ace terugkeren. (Hoewel ik van het laatste me afvraag of het er ooit nog van komt, ’t schiet nu niet bepaald op.)
Citrofiel zegt
Wat zijn jullie flauw…. Mij wegediten omdat ik een autoweeklink gebruik. Of zit hij ‘gewoon’ in het spamfilter? Zouden jullie daar ff willen kijken?
Citrofiel zegt
O, maar wat in mijn bericht stond, zei Mr. R ook al (over Renault), dus erg veel voegt het niet toe. Laat anders maar zitten.
a-town zegt
de opel gt is niet de europese tegenhanger van de pontiac solstice. de amerikaanse versie van de gt is namelijk de saturn sky en is hier al langer verkrijgbaar. de pontiac lijkt er wel op.
in de krant srond vandaag toevallig een artikel over de demon met de titel: mazda better pray they don.t build this thing. in amerika heb ik trouwens het gevoel dat er al meer pontiacs en saturns rondrijden dan mx5s
mark@gt40 zegt
ik weet het niet hoor, ziet er wel mooi uit maar is toch meer een autootje voor een meisje!
RubenBaeten zegt
Fiat, word wakker en bouw weer eens waardige achterwielaandrijvers. Hier hebben alleen kappers wat aan.
Mr. R zegt
@Ruben: Welnee, voorwielaandrijving kan ook leuk zijn en het is betaalbaar. De Fiat Barchetta was ook leuk: niet zo’n schitterend weggedrag als de MX-5, maar zeker niet verkeerd!
RubenBaeten zegt
@Mr. R: Okee, wel een beetje kort door de bocht van mij. Maar toch, als er een betaalbare Italiaanse roadster met RWD zou zijn, zou ik niet eens denken aan een Japanner. Nu echter staat Italie niet eens op het lijstje wat mij betreft.
Berbertjes zegt
Ziet er goed uit:D
w0o0dy zegt
tja, de Barchetta is wel leuk maar toch iets teveel show en weinig go. Ja genoeg pk’s, maar door de aandrijving op de voorwielen is het na iedere bocht een inhaalrace want de mx-5 loopt steeds weer weg in de bochten. De goede balans is nou eenmaal moeilijk te evenaren met voorwielaandrijving.
In de klasse onder de Mx-5 heb je nog zoiets als de Daihatsu Copen, maar er zijn maar weinig mensen die fluitend 25 mille neertellen voor zo’n klein karretje. Je zit altijd weer met praktische bruikbaarheid. Die is bij de Mx-5 al op het randje dus veel kleiner kan gewoon niet. Veel goedkoper zal een auto dan ook niet worden of je moet echt een totaal ander soort auto aanbieden (zie de Copen en veel eerder de Suziki Cappucino) zoals vroeger de MG Midget en de Sprite en in zekere zin de Spitfires van Triumph. Die auto’s zijn minder sportief maar zouden ook goedkoper geproduceerd kunnen worden. Leuk open toeren hoeft ook niet hard te gaan, zelfs de meeste Mx-5 rijders doen het vaak rustig aan.
De Fiat 124 spider was/is een prachtige auto en daar zit een prima balans in, als ze die nou als inspiratie nemen en ze maken het ding ook echt met achterwielaandriving….. dan hebben ze mijn zegen en zie ik het wel een succes worden. Maar dan wel voor tussen de 25 en 30mille, goedkoper lijkt me haast onmogelijk tegenwoordig.
De Dodge Demon ziet er best aardig uit, maar ik denk dat ze nog een hele kluif hebben voordat het ding in de buurt kan blijven van een Mx-5 op eenbochtige heuvelachtige weg in de ardennen. De Opel GT/Solstice/Sky is vooral leuk om rustig met open dak mee te rijden, serieuze rijders vinden die vrijwel zeker te saai (maar zijn in de minderheid, gok ik).
De Fiat X1/9 is wat mij betreft een legende en een serieus leuk ding. Dat lijkt me ook absoluut een goed uitgangspunt voor deze nieuwe…. maar dan ook wel met achterwielaandrijving. Een middenmotor zal een te duur project worden, maar motor voor, aandrijving achter….. could be good fun!
Esprit_de_Flandre zegt
Beste Aublogger mensen,
Waarom zo’n klein fotootje bij een wagen van dit kaliber? Dit willen we zien:
Wat vindt iedereen van de laatste? Tis een shop van een zekere ‘S2’
dekster zegt
Het kan ook zijn dat die cabrio op de oude 124
dekster zegt
*Het kan ook zijn dat die cabrio op de oude 124 gaat lijken…
Jesko zegt
@wooody: De Opel GT is niet saai, een 265 pk sterke turbomotor met achterwiel aandrijving… is niet saai…
Troyk zegt
Ik vind tegenwoordig veel 2 zitters (roadsters) lijken op de Smart Roadster.
Zo ook deze wéér.
Ik vind het design overigens erg lekker.
w0o0dy zegt
@Jesko: vermogen en achterwielaandrijving is een goede basis, maar het bepaalt niet of een auto saai is of niet… ik kan het weten want mijn auto is met vrij weinig vermogen allesbehalve saai. Als de Opel echt zo rijdt als ik lees in de artikelen van de mensen die ermee gereden hebben dan is de mx-5 met slechts 160pk een heel stuk leuker om mee te stoeien (kan ook bijna niet anders want de mx-5 staat niet voor niets bekend als de leukste sportcabrio). Een echt goede cabrio/sportwagen communiceert met de bestuurder en zorgt dat je lol hebt ook als het niet enorm (en levensgevaarlijk) hard gaat…. het schijnt dat de Opel GT daar tekort schiet.
Dus…. waarschijnlijk is de Opel GT wel degelijk te saai voor het soort auto, maar misschien wel een leuke Opel…… Neemt niet weg dat je beter voor minder geld een Mx-5 kan kopen.
Als Fiat z’n best doet dan kunnen zij het ongetwijfeld beter…. maar of de auto echt leuk wordt of toch wat tegenvalt wordt afwachten. Fiat kan het zeker, of ze het doen da’s vers twee.
Spiderman zegt
Een naam die nog steeds gevallen is, is Alfa Romeo. Daar zou hard gewerkt worden aan een nieuwe Duetto, die in 2010 moet komen. Gezien de crisis is het maar de vraag of dat gaat lukken, eenvoudigste alternatief is het dak van de MiTo afzagen. Dan heb je een lekker klein Spidertje met Italiaans bloed. Voorwielaandrijving en niet helemaal een tegenhanger van de MX-5, maar vraag is of er op dit moment meer haalbaar is.
Voorwielaandrijving zal op basis van de rationele uitgangspunten toch wel een gegeven zijn waar je bijna niet omheen kunt, anders moet er een hele nieuwe auto worden opgezet. Daar hebben fabrikanten nu niet niet echt geld voor…