Niet alleen is de komst van de Subaru BRZ bevestigd, ook is er een teaser vrijgegeven. het belangrijkste is dat ‘ie al binnenkort onthuld wordt.
De ideale auto voor de petrolhead op dit moment is eigenlijk de Toyota 86, ook wel bekend als de Subaru BRZ. Het is al weer acht jaar geleden dat Toyota en Subaru hun liefdeskind onthulden. De auto was puur en alleen gericht op de ware petrolhead.
Een 2 + 2 coupé met atmosferische motor, achterwielaandrijving en Prius-bandjes waardoor elke bocht een feestje werd. In tegenstelling tot wat je vaak in Nederland hoort, was de auto wel degelijk een redelijk succes. Zeker omdat de fabrikanten de kosten deelden, werd het best interessant.
Komst Subaru BRZ bevestigd
In Nederland hebben we niet echt veel wegen waar de kwaliteiten van de auto’s tot hun recht kwamen, was de CO2-taks erg hoog en was de badge niet premium genoeg. Maar Subaru en Toyota bundelden nogmaals hun krachten en gingen aan de slag met de ontwikkeling van een nieuwe generatie.
Nu was de komst van de Subaru BRZ al bekend, maart voor het eerst is de auto door Subaru geteased (headerfoto). Tevens is bevestigd dat de auto er al héél snel aan komt. De onthulling moet in de herfst van 2020 plaats vinden. Wacht, dat is het al!
Iets andere beestje
De nieuwe Subaru BRZ wordt wel een iets ander beestje dan zijn voorganger. Die was wellicht iets te puristisch. De volgende generatie krijgt weliswaar weer een viercilinder boxermotor, maar ditmaal is deze groot (2.4 liter) en voorzien van een turbo. Deze zal in standaardvorm goed zijn voor zo’n 260 pk.
Voor het eerst bestaat ook de mogelijkheid voor de komst van een Subaru BRZ STI. Althans, een échte STI-uitvoering. Deze zal dan meer dan 300 pk kunnen leveren. Volgens Carscoops is het mogelijk dat de nieuwe BRZ zijn huidige motor behoudt voor sommige markten. In Europa kregen we een ‘middle-of-the-road’-uitvoering. Een extra kale of extra dikke BRZ hebben wij hier nooit ‘gekregen’.
Niet gloednieuw
Overigens zal de nieuwe Subaru BRZ niet gloednieuw zijn. Het huidige platform wordt iets opgewaardeerd. De achterwielophanging zou gelijk blijven. Dit is overigens niet heel erg vreemd, bij heel veel sportauto’s als de Porsche 911 en Cayman, Ferrari F8 en ook deze auto’s werd de basis van de voorganger gebruikt.
breakingpoint zegt
Aan de grootte van de remklauwen te zien, houden ze inderdaad opties open om later alle registers open te trekken (STI). Zien er zelfs klein uit voor 260 pk… Maar wat heeft Toyota straks weer een lekker aanbod. Supra, GT-86, Yaris GR (limited helaas).
Was er ook geen gerucht van een nieuwe Celica?
banderas zegt
Nu nog designs die wat langer mee gaan dan 5 jaar. Supra is al wat uit verhouding (rare bulten en ‘bijzondere’ belijning) en de GT-86 wel lekker clean maar ook weer wat suf en verouderd (navi scherm bv al helemaal).
breakingpoint zegt
Niet suffer dan een MX-5 bijvoorbeeld. Ik vind het best leuk, idd wat braafjes misschien. Maar de Supra is inderdaad een flauw aftreksel van wat de FT-1 Concept ooit was. Die Yaris GR is dan wel lekker. Veel beter dan de standaard Yaris.
poes zegt
@banderas: De Supra ziet er gewoon niet uit, model klopt van geen kanten. Had wat mij betreft niet eens Supra mogen heten.
knapzuur zegt
De Yaris GR is helemaal niet gelimiteerd, de GR Yaris daarin tegen wel, ik weet het allemaal verwarrend ook die namen en/of uitvoeringen.
PunicaOase zegt
Klinkt veelbelovend.. nu maar hopen dat ie ook echt wat power krijgt.. komt zo wel in het vaarwater van de Supra (4-cil.), dus ik heb twijfels..
Dutchdriftking zegt
Leuk dat hij weer komt, jammer dat hij in Nederland helaas niet betaalbaar geleverd zal worden. Het is toch de ideale eerste leaseauto van een junior account manager?!
gandini zegt
Is ie al gespot ergens? Ik ben wel erg benieuwd naar hoe het eruit komt te zien.
ericd zegt
Wordt meer een retouche qua design: https://cdn.carbuzz.com/gallery-images/840×560/638000/300/638337.jpg
Onehp zegt
I hoop op een atmosferische 2.4. Dan komt er misschien weer eentje in huis in de toekomst :inlove:
Joris V zegt
De subaru brz zal overal opvallen. Niet alleen door de hoge snelheid, maar ook door zijn prachtige uitstraling. Het moet een heerlijk gevoel zijn om plaats te nemen achter het stuur. Wanneer je ergens parkeert, wil je zekerheid hebben dat jouw auto veilig is tegen diefstal of auto-inbraken. Kies voor de Keyless-Protector. Deze nieuwe innovatie geeft de beste bescherming tegen relay attacks.
poes zegt
@Fleet Acces: wùt? ?