De komst van de BMW i5 is nu zeker, we hebben ook wat details voor je.
Mercedes en BMW zijn altijd met elkaar aan het stoeien. Logisch dus dat ze elkaar in veel opzichten nadoen. Een verschil is wel de benadering voor grotere elektrische auto’s. Waar Mercedes een uniek EV-platform heeft met unieke grote EV’s, zoals de EQE, EQE SUV, EQS en EQS SUV, bouwt BMW de meeste auto’s op een gedeeld platform. Daarmee bedoelen we een platform waar zowel benzine, diesel, plug-in als volledig elektrisch mogelijk zijn.
Nieuwe 5 Serie én i5
Die strategie gaat BMW ook volgen met de BMW i5, aldus Autocar. De huidige BMW 5 Serie (de G30) loopt op zijn einde en dit jaar komt de opvolger. Nu wisten we al dat de volgende generatie op de planning staat, maar we weten nu ook dat de BMW i5 dus nog dit jaar geleverd gaat worden. BMW wil dat minimaal 15% van hun verkochte auto’s geheel elektrisch is en deze elektrische 5 Serie moet daarbij gaan helpen.
De i5 EV zal staan op het CLAR-platform, waar de meeste grote BMW’s op staan. De BMW i5 zal op details gaan afwijken van de reguliere 5 Serie. Denk aan een afgevlakte grille, blauwe details, aparte velgdesigns en een afwijkende achterzijde zonder uitlaten (uiteraard).
Komst BMW i5 definitief, maar welke uitvoeringen?
De i5 zal niet in één uitvoering leverbaar zijn, nee, er zal een hoop te kiezen zijn. Volgens Autocar zullen de Duitsers de lijn van de BMW i4 gaan volgen. Dat betekent dat de instapper, de i5 eDrive40e, voorzien zal zijn van een 340 pk sterke motor op enkel de achteras. Het topmodel zal dan de eDrive M560 xDrive zijn met 590 pk en vierwielaandrijving.
De komst van de BMW i5 EV staat gelijk met die van de reguliere BMW 5 Serie. Deze zal gewoon geleverd gaan worden met benzinemotoren, diesels en plug-in hybrides. Een BMW M5 (G90) en zelfs een M5 Touring (G99) komen er ook aan.
De M5 zal gebruik gaan maken van de combinatie V8 plus elektromotor uit de BMW XM. De productie van de BMW i5 en 5 Serie zal juli 2023 starten. Dus de onthulling zal iets eerder zijn dit jaar, en de eerste leveringen iets later dan juli 2023.
Meer lezen? Naar deze modellen kijken we uit in 2023!
Dutchdriftking zegt
Lieve BMW, zorgen jullie er voor dat deze qua looks in de buurt blijft van de huidige 5-serie? En als deze elektrisch moet (zo spannend is de motor van een 520e niet) komt deze er dan ook als station? Een elektrische 5-serie touring met zo’n 500km range en 350pk lijkt mij een bijzonder fijne daily.
camber24 zegt
Ik heb elders gelezen dat er idd een i5 Touring komt.
AudiRS zegt
Vraag is of ie qua looks en techniek kan tippen aan de A6 E-tron Avant. ;-)
ty5500 zegt
Qua specificaties denk ik dat Audi een streepje voor zal hebben. Designtechnisch zijn de nieuwste audi’s mij echter wat te druk en op dat vlak belooft de achterkant van de concept ook niet veel goed, het mag wat meer naar het sierlijke van bv. een C7 A6.
dromedaris zegt
500km praktisch bereik zou fantastisch zijn (ook in de winter). Ik doe zo’n 200km per dag en mijn volgende wagen MOET full electric zijn dankzij onze roverheid. Ik kijk er dus tegenop.
heckblende zegt
1. ga dichterbij wonen
2. ik kan nog gewoon een benzine auto kopen, ergens gaat er daar iets niet goed
3. roverheid. really?
dromedaris zegt
1. Sales functie kortzichtige persoon
2. België (aftrekbaarheid brandstof valt (grotendeels) weg)
3. België
Richmond zegt
Maar die 200km doe je heen en terug en ik neem aan niet voor een uurtje. Dus terwijl je bij je bestemming bent wordt de auto opgeladen. En nee niet de roverheid bepaald dat jij elektrisch moet rijden. Maar de carbon footprint van je bedrijf of anders de partners, klanten, toeleveranciers
Richmond zegt
Vragen mag, maar reken meer op 300 a 400 km.
alpina007 zegt
M5!!! 💪🏼💪🏼
flatsix010 zegt
De huidige 5 vind ik de mooiste sedan van het moment, hopelijk veranderd dit niet. Vraag me ook of het plug-in gamma uitgebreid gaat worden en de prijsstijgingen tov de huidige generatie.
racerx zegt
Helemaal mee eens, vooral de LCI vind ik nog steeds een ontzettend mooie auto om te zien.
bmwadept zegt
De huidige 5 serie vind ik de mooiste station van het moment. Ik zag gisteren eentje.
bmwadept zegt
Een I5 touring zal een zeer succesvolle model worden in Nederland. Aangezien de Touring altijd goed doet. Maar het zal mij niet verbazen als BMW eerst voorkeur gaat geven aan een I5 sedan. Aangezien de Touring alleen populair is in West-Europa.
bmwadept zegt
Hopelijk komen er ook Alpina B5 en D5 uitvoeringen. Alpina sausje maakt het af.
waterisnat zegt
Bmw wil die 15% helemaal niet, welke elke ingenieur met werkend brein weet dat de redenen en oplossingen beiden kolder zijn. Bmw moet die idioterie van de deugrovende bureaucraten verkopen. Ten koste van milieu, samenleving en wetenschap. Om zelf te kunnen blijven leven in deze communistische clownsworld. Wat een treurigheid.
toniominestrone zegt
Wat blijft de e12 na 50 jaar toch nog altijd een elegante verschijning