In 1977 werd de laatste DAF personenauto gebouwd en sindsdien zijn er al heel vaak geruchten geweest over een eventuele terugkeer van dit typisch Nederlandse automerk. Vandaag kregen we deze schetsen toegestuurd door een kuchende man in een regenjas met de mededeling dat er nagedacht zou worden over een eventuele terugkeer van DAF personenauto’s. Willen we dat? En zou dit een redding kunnen betekenen voor NedCar?
Veel meer dan deze twee schetsen en wat fantasie lijkt er op dit moment nog niet te zijn, maar een gekke gedachte is het niet. De schetsen zijn overigens afkomstig uit het nieuwe glossy tijdschrift over Brabant; Brabeau (geen grap). In 2007 probeerden Marc Meijers (MMD Designconsultants) en Jan-Jaap Rietjens (Splinter Industrial Design) ook al eens om de interesse voor een moderne DAF te wekken, maar dat project is voor zover wij weten een stille dood gestorven.
Gezien de huidige trend van steeds kleinere en zuinigere auto’s zou het helemaal niet zo vreemd zijn als DAF zou terugkeren. Een kleine auto met hybride of elektrische aandrijving zou helemaal in de huidige tijdsgeest passen en is ook gelijk een oplossing voor die lege autofabriek in Limburg.
De fabriek van NedCar is in 1967 immers ooit begonnen als een DAF fabriek. Hoe mooi zou het zijn als DAF nu de boel zou redden daar in Zuid Limburg.
dennisr zegt
lol, onder leiding van Victor Muller! :D
Carreza zegt
@dennisr: je kan ook te ver gaan ;)
Jokkebrok zegt
Lijkt me leuk om weer een Hollandsche trots te hebben!
toeter11 zegt
Kijk das nog mooi nieuws
tborre zegt
noem me gek maar als ze die schets bouwen koop ik er eentje… kan me dan niet schelen waar ze hem in elkaar draaien….
bosje zegt
@tborre: dat zou 1 van de redenen zijn om hem echt in productie te nemen. Nederlanders zijn redelijk chauvinistisch. Kijk naar Duitsland, dat zijn ook puur Audi’s, bmw’s en volkswagens.
tborre zegt
@bosje: klein detail: ik ben geen nederlander, maar toch wil ik er wel zo eentje … mooie lijn..
wobwobgaserop zegt
@tborre: perfect, we hebben nu dus niet alleen een markt voor dit product in NL… we kunnen m ook aan ‘buitenlanders’ kwijt! ;) als we er Duitse techniek instoppen hebben we de Oosterburen dus ook in the pocket, gaat helemaal goedkomen :)
drivingpleasure zegt
@tborre: Welke nationaliteit heb jij dan? Je schrijft de Nederlandse taal goed namelijk.
F612S zegt
@drivingpleasure:
Wat dacht je van vlaams? Knuppel
robinhoewt zegt
@F612S: Lmao!
Megakix zegt
@F612S: Sint Eustachiaaner ? ;-)
drivingpleasure zegt
@F612S: was maar een vraag hoor, doe maar rustig. Je had ook zo een ‘buitenlander’ kunnen zijn met een Nederlands paspoort die liever ‘buitenlander’ is omdat het ‘stoer’ is. Klinkt raar ja, maar lopen er genoeg van rond.
drivingpleasure zegt
@drivingpleasure: zie nu dat je reageert voor iemand anders. maakt verder niet uit, komt op het zelfde neer.
desjonnies zegt
@bosje:
We zijn eggt zulke chauvinisten, dat onze politie zich en masse in volkswagens gaat voortbewegen.
Geen enkele Mitsubishi te bekennen.
eduardovich zegt
@tborre: me 2
lincoln zegt
Fiat multi-air er in en ik koop em ..
temptation zegt
Zalig, back to the future :-P
kaasboerin zegt
Da’s ook de enige reële kans voor het personeel en de fabriek van NedCar, een binnenlandse automerk.
jordyvn zegt
Tof idee! Aandrijflijn in kopen bij vag, platform van de colt en gaan!
lincoln zegt
dan hoeft de NL overheid tenminste niet meer in buitenlandse auto,s te rijden ..
alcantara zegt
@lincoln: Hoeven ze al niet met Donkervoort en Spyker.
mopar zegt
@alcantara: Ik zie Rutte niet echt in een spyker aan komen rijden, alhoewel…zo’n wagen kan misschien wel helpen om zijn maagdelijkheid te verliezen.
4apaev zegt
@mopar: whahahahaha 1
wobwobgaserop zegt
Ziet er erg goed uit! Beetje Up, maar dan retro. Stel voor n leuke TSI DSG op de achteras. Electrisch canvas vouwdakje op de optielijst. Hoppa
alcantara zegt
@wobwobgaserop: DSG? CVT zul je bedoelen!
wobwobgaserop zegt
@alcantara: yeah, very true, maar we leven nu… had ook multitronic kunnen roepen, dat komt meer in de buurt, maar heb dan liever de DSG :)
alcantara zegt
@wobwobgaserop: CVT wordt nu nog gebruikt door oa Nissan en is in ieder geval stukken betrouwbaarder dan DSG.
Sciurida zegt
*Leest titel*: Heeey is dat geen oplossing voor NedCar dan? *Leest verder*: I’m a fricken genius!
Maar ik weet het niet hoor, het is vooral een nostalgisch idee denk ik, die auto Dafjes waren echt fantastisch, zie ze wel altijd als Lada van de Lage Landen, weet ook niet waarom.
Maar als je het rationeel gaat bekijken kan het natuurlijk niet, de productiekosten in Nederland zijn daarvoor simpelweg te hoog. Dan zou je dus redelijk ‘premium’ prijzen moeten gaan vragen, en ik denk dat dat heel erg botst met het imago van Daf als vrachtwagenbouwer.
garp zegt
@Sciurida: inderdaad, PSA heeft ook grote moeite om geld te verdienen op kleine auto’s gebouwd m.b.v. dure Franse arbeid.
norge zegt
Komt er ook weer een invalide uitvoering ? Das goed voor het imago ,kunnen ze er een reclame campagne mee draaien :mrgreen:
bh911 zegt
Ik hoop voor de medewerkers in Born dat dit niet een hele slechte 1 april moet worden.
HZW zegt
Ik zou zeggen gelijk bouwen en bij Fiat de TwinAir halen.
Een klein licht motoretje is de enige juiste keus, het moet vooral licht blijven.
65 pk (non turbo), 85 pk turbo en 105 pk turbo sport en je bent helemaal klaar.
Ik zou er gelijk één kopen.
alcantara zegt
@HZW: Waarom zou je dit dan wel gelijk kopen en waarom geen Panda of 500 TwinAir die al te koop zijn?
HZW zegt
@alcantara:
Een Fiat Panda 3 vind ik top maar die weegt toch al 975 Kg.
De Classic Panda met 1.1 motor weegt 690 Kg.
Als ze de DAF zo bouwen met TwinAir en een gewicht van onder de 800 Kg dan kan het wat worden.
En ik kan ook chauvinistisch worden als het moet. LOL
baasbas zegt
@HZW: 105 pk turbo
sportmarathonSearch zegt
Ik zeg elektrische versie, met technologie van/gelijk aan de Tesla model S, geen versnellingen wat ook typisch Daf is en mega prestaties, ik denk echt dat met de stijgende brandstof prijzen de Tesla Model S een verkoop hit wordt, en als je als één van de eerste het trucje flict met een kleinere en goedkopere auto je binnen bent.
alcantara zegt
@Search: De besparing met elektrisch rijden zal dan ook maar van tijdelijke duur zijn. Als iedereen overstapt zal elektrisch rijden een heel stuk duurder worden gemaakt door de overheid, het belastinggeld moet toch ergens vandaan gehaald worden als brandstoffen niet meer verkopen.
Search zegt
@alcantara: Dat klopt, maar je bent veel minder afhankelijk van dure brandstof uit arabische landen.
bullgod76 zegt
Kunnen we ook gelijk weer met Ter Land, Ter Zee en in de Lucht beginnen.
Of zouden deze moderne Dafjes niet zo hard achteruit kunnen als de de oude?
bmwr zegt
dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee
mbfanatic zegt
Doe dan een Trabant…
bullgod76 zegt
@mbfanatic: Hebben ze al gedaan in 2009.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/15/de-trabant-herleeft-op-de-iaa
escort77 zegt
@mbfanatic:
dat dacht ik ook, dan heeft het internationaal toch meer kans van slagen.
towi1989 zegt
Ja en het gaat ook zo goed met DAF! Natuurlijk willen ze hier even in investeren, en het Amerikaanse PACCAR ziet dit natuurlijk ook helemaal zitten, om kleine, lichte en zuinige autotjes te gaan maken.
Orichy zegt
Leuk,met dat nieuwe ford 1 literblok, tot 180pk, erin en cvt, erg grappig, zeker als Nedcar daarmee gered zou kunnen worden.
Ozan zegt
@Orichy: denk niet dat ze zo snel 180 pk onder een dergelijke auto zullen gooien. :’)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ziet er leuk uit. Jammer genoeg is de Nederlandse thuismarkt veeeeel te klein voor een automerk… Dit heeft bijvoorbeeld al twee Zweedse merken ‘ont-Zweed’… De vraag is dus: zullen Duitsers, Amerikanen of Chinezen dit kopen?
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: de Sovjets kunnen best een vervanging gebruiken voor het verlies aan Trabant etc.. ?
mashell zegt
“het nieuwe glossy tijdschrift over Brabant; Brabeau (geen grap).”
Hahaha. Zo’n zin maakt mijn hele dag goed. Thanks.
floryn zegt
Wensdenken. Heel veel meer is het volgens mij niet.
Dev zegt
Pure fantasie. Heb zelf veel contact met dafmensen hier in Eindhoven ivm studie. Die dromen nog niet eens over zoiets. Het gaat al niet best met het bedrijf.
Esprit_de_Flandre zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Qz42I-Tgn54
kaasboerin zegt
@Esprit_de_Flandre: Hahaha. Mooi.
dennisr zegt
@Esprit_de_Flandre: hahaha :lol:
Freewarefreak zegt
@Esprit_de_Flandre: Hahahaha fabeltjesland. Dat is heel dit bericht..
“Want dieren zijn precies als mensen..
Met dezelfde dikke pensen..
En dezelfde dikke reten..
Dat komt allemaal in de krant..”
:mrgreen:
pshyto zegt
Nederland is groot als toeleverancier in de automotive business.
Dit omdat we geen groot automerk hebben en het buitenland minder bang is om geld in ons te stoppen.
Duitsland zal een stuk gevoeliger liggen bij bijv. de Fransen dan Nederland.
Toch lijkt het me leuk als Daf weer een nieuw autobestaan krijgt en Nederland heeft kennis genoeg.
Maar ik verwacht dat het niet gaat gebeuren.
heidekonijn zegt
Waaat, geen trekhaak om een overgedimensioneerde sleurhut mee te trekken, niet vooruit te komen en zo half België en Frankrijk vast te zetten? Niet echt een daf, wel?
Megakix zegt
Behoudens dat het idee een goede is….is Nederland niet meer een produktieland en zal door het Haagse er alles aan gedaan worden om een extra roetuitstotende fabriek dúsdanig zwaar te belasten, dat het een onrendabel verhaal wordt. Wij kunnen uiteraard wel ‘adviseren’ als land…adviesje hier…adviesje daar…geen toegevoegde waarde leveren aan het wereldbestaan.
fiestafeest zegt
Lijkt me geweldig de terug keer van Daf maare gaan we dan wel allemaal dafjes kopen? Hoe goed of slecht ze dan ook zijn? Om het merk een kans te geven!
dotternetta zegt
lol, eerst maar leren schetsen. Deze auto is gebogen en kan alleen maar rondjes rijden
Nagel zegt
Zou wel geinig zijn die dafjes, alleen nederlanders doen niets voor weinig dus kans is klein dat het gaat lukken tenzij ze alle ambtenaars verplichten er een te gaan rijden heb je in ieder geval al een afzetmarkt
amg77 zegt
Ik denk niet dat DAF Nedcar zal overnemen aangezien DAF niet het moederbedrijf is, dat is Paccar als iemand dat moet doen dan zijn zij het, maar ik denk het niet. Welke reden zouden ze hebben om een Nederlands bedrijf over te nemen?
Larick zegt
@amg77: DAF (trucks) is niet eens eigenaar van de DAF (personenwagens), ik denk dat die rechten bij Volvo liggen. NEDCAR is ook geen Nederlands maar Japans bezit.
fastshifter zegt
Leuk ding!
stefanbier zegt
Zeker doen ! hopen dat het een succes word :)
pokerface zegt
DAF maakt Nederland weer cool! Ik hoop dat de DAF99 komt!
Tonnie zegt
Kan zeer veel steun hebben van ons Nederlanders denk ik! Idd wel die hybride én elektrische aandrijflijn ontwikkelen en dan kan het wel eens helemaal goed komen met Daf. Hoe gaaf zou het zijn.. En die schetsen, zou een kek autootje zijn ;)
voytekbe zegt
Zou wel nog gaaf zijn denk ik. Ik vind de lijnen en proporties van de concept tekeningen echt hip!
Fiat 500 bv vind ik ook zo’n geweldige reincarnatie.
RutgerK zegt
Het hier vaak verguisde GroenLinks heeft enige jaren geleden al eens geopperd om in Born een Nederlandse elektrische auto te gaan bouwen. Het werd toen bestempeld als een erg links en bijna communistisch voorstel. Inmiddels is het misschien geen schande meer om het idee nog eens te verkennen. Misschien een productielijn opzetten om ook de Saab 9-2 onder de naam DAF te gaan produceren.
E320cdi zegt
Doeeen! Zou echt vet zijn om weer een Nederlands automerk te hebben :-D Voor mainstream auto’s dan, geen wagens van 3 ton of meer :-P
jordy14 zegt
Mooi retro!
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, er is daar nog wel een Zweeds/Duits modelletje in handen van een Nederlands firmaatje. Misschien kunnen ze daar de DAF-badge op plakken…
mellie zegt
@ dennisr dan is het holladnse feestje helemaal compleet