Hummer en Rivian trekken de trukendoos open om hun auto’s wendbaar te maken, dus kan Tesla niet achterblijven.
Bijzondere features: Elon Musk is er dol op. De ene keer zijn vooral gimmicks, de andere keer zijn het daadwerkelijk handige functies. Beide categorieën kunnen leuk zijn. Nu heeft Elon Musk weer wat nieuws bedacht voor de Cybertruck. Alhoewel, nieuw is het idee eigenlijk niet.
Sterker nog: het idee is in de basis al vrij oud. Het gaat namelijk om vierwielbesturing. Japanse merken beschikten hier in de jaren ’80 al over. Vandaag de dag is het op allerlei auto’s te krijgen, van een Renault Mégane tot een Lamborghini Aventador. Het gaat daarbij om achterwielen die heel lichtjes meesturen.
Je kunt echter ook nog een stapje verder gaan met vierwielbesturing. Dit zagen we bijvoorbeeld op de Jeep Hurricane Concept uit 2005. Deze stal de show op de Autoshow van Detroit met zijn wendbare wielen. De wielen konden zo gepositioneerd worden dat de auto om zijn eigen as kon draaien. Ook zijwaarts rijden behoorde tot de mogelijkheden.
Leuk zo’n concept car, maar er werd vervolgens niets mee gedaan. Nu, ruim 15 jaar later, gaan we iets soortgelijks echter alsnog terugzien op productieauto’s. De GMC Hummer EV is namelijk voorzien van een zogenaamde Crab Mode. Daarmee kunnen de wielen in dezelfde richting worden gedraaid en kan de Hummer zich diagonaal verplaatsen. Niet alleen handig bij het inparkeren, maar ook handig om in het terrein de auto uit benarde posities te bevrijden.
Om zijn as draaien kan de Hummer niet, maar een andere EV kan dat weer wel: de Rivian R1T/R1S. Die heeft er alleen geen draaibare achterwielen voor nodig. De linker- en rechterwielen draaien simpelweg in tegengestelde richting. Zo kan het ook. Rivian noemt dit trucje de ‘Tank Turn’.
Nu kan Tesla natuurlijk niet achterblijven. Elon Musk kondigt daarom aan dat de Cybertruck wordt voorzien van – jawel – vierwielbesturing. De Cybertruck zal daarom in staat zijn scherpe bochten te nemen en met veel wendbaarheid kunnen manoeuvreren, aldus Musk. Hoe ver de achterwielen kunnen draaien en welke kanten op vertelt hij nog niet. In een Tweet moet je nu eenmaal kort en bondig zijn.
Een beetje extra wendbaarheid zou overigens geen absoluut kwaad kunnen, want de Cybertruck is een regelrecht slagschip met een lengte van 5,9 meter. Er was nog sprake van dat de productieversie kleiner zou worden, maar daar heeft Tesla uiteindelijk van afgezien.
Het is de bedoeling dat de productie van de Cybertruck (mét vierwielbesturing dus) eind dit jaar van start gaat. Het gaat dan om de Dual Motor- en Tri Motor AWD-versies. De instapper met één enkele elektromotor op de achteras volgt pas een jaar later.
Via: Electrek
Pascal zegt
Lijkt me geen overbodige luxe met zo’n rijdende zeecontainer!
Instyle zegt
Wachten is op @Charles Taycan 4S die zegt: ‘hier reageer ik niet op’ haha ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@instyle, als u het mij toestaat wil ik hier toch even kort en bondig op reageren, mits ik u niet ontrief? Dit lijkt me een zinvolle aanvulling op een auto van 5.90 m lengte…👍 MERCI!
Instyle zegt
@Charles Taycan 4S ohw maar sta u alles toe. Mijn tekst was humor of zoals we voorheen vaak zeiden “even prikken” u wel bekend. Merci.
Charles Taycan 4S zegt
@instyle, even prikken doen we toch met een vorkje mijn eerwaarde confrère?😜
monsieurleloure zegt
Dit is toch gaaf, als ik toch aan de EV moet dan maar deze over een jaar of acht (-:
pindakoning zegt
Hoeveel merk je eigenlijk van meesturende achterwielen bij bijv een Megane?
tortuga zegt
@pindakoning: buiten de draaicirkel eigenlijk weinig, net zoals de S klasse die het draaien heel kort maakt.
faalhaas zegt
@pindakoning: Ik had vroeger een Xsara met soortgelijke constructie, niet heel stabiel maar gaat loeihard door de bochten op hogere snelheden. Menig GTI weggereden op dubbele fly overs.
potver7 zegt
De Xsara was inderdaad wel geinig, daar voelde je die achterkant zich zetten als je even stevig een bocht in ging. Verder was die wegligging vooral heel erg meh, dus of die meesturende achteras nou heel veel verschil maakte durf ik niet te zeggen. Wat dat betreft had ik veel meer lol met de AX die ik daarvoor had. Die kon je in snelle bochten veel beter met je gaspedaal sturen, iets waar die Xsara absoluut geen zin in had.
ericd zegt
Fiscus zou als de donder dit soort electro SUVs navenant moeten belasten. Ik dacht dat deze tegen de 2,8 ton weegt, met geschat zo’n 700 kg aan batterijen. M.a.w. wegenbelasting naar rato van belasting voor het wegdek.
flutterby zegt
@ericd: dat wordt voor vrachtwagens onbetaalbaar..
ericd zegt
CT is geen vrachtwagen en andersom. Gemeentes zouden er op aan moeten sturen dit soort SUVs te verbieden.
flutterby zegt
@ericd: oh die hoeven niet naar beschadiging te betalen? Ga er trouwens maar vanuit dat de Trimotor een C rijbewijs vereist als je ook nog iets wilt meenemen.
koeberg zegt
Oh wees maar niet bang. Ik zie dit monster echt geen typegoedkeuring krijgen in Nederland.
potver7 zegt
Een man in een regenjas vertelde me onlangs dat we hier in Nederland al vrij lang geen wegenbelasting meer hebben. En de tarieven voor motorrijtuigenbelasting zijn al een tijdje afhankelijk van het gewicht van de auto. Dat EV’s daarvan vrijgesteld worden is natuurlijk geen blijvertje – zie BPM en bijtelling op (P)HEV’s en bijtelling op EV’s. Dan zal het er vast nog wel op neerkomen dat de gewichtsklasses voor EV’s iets andere staffels hebben dan die voor auto’s op benzine of diesel, maar daar staat dan nog steeds een zeker milieuvoordeel tegenover.
Overigens bepaalt de fiscus de belastingtarieven niet. Voor de motorrijtugenbelasting worden te tarieven bepaald door de regering en de provinciale overheden.
hippopotamus zegt
Ik heb ‘het’ op mijn Laguna, en ervaar het wel als erg comfortabel. Echt niet het idee met een grote auto onderweg te zijn, en mega stabiel in de snellere bochten. Voor een kolos als dit geen overbodige luxe.
camber24 zegt
Ah, het is begonnen/meer zichtbaar. In plaats van dat Tesla de vernieuwing introduceert, moeten ze nu gaan volgen. De Plaid+ komt er niet. Geen extreem lange range. Lucid Air heeft deze wel. En nu volgen ze ook hiermee. In plaats van een leidende positie een volgende. De toekomst van Tesla.
tjorque zegt
Lucid Air is nu voorlopig nog wel vooral air…
Ik gun ze zeker een mooi marktaandeel hoor maar eerst echte auto’s de weg op krijgen…
camber24 zegt
@tjorque: tja, Tesla doet ook veel beloftes. De Cybertruck die er nog niet is, de Semi, de Roadster, de Plaid+. Tja……..
vondick zegt
Ik gun het ze niet. Ze komen rete arrogant over. De gun factor moet je verdienen.
camber24 zegt
@vondick: wie gun je het niet? Tesla, of Lucid?
vondick zegt
Lucid. Zoek eens wat filmpjes op van die CEO. Niet het schoolvoorbeeld van een sympathieke man.
Tesla moet je het wel gunnen. Die gasten hebben gewoon onwijs veel werk verzet. En dat vanaf nul.
flutterby zegt
@vondick: als ik de CEO hoor praten dan gaan hier alarmbellen af. Daar zit een geurtje aan.. Sinds ze de beurs op willen zonder een dollar omzet vertrouw ik het niet.
tjorque zegt
@vondick “iemand met veel air” zeggen we hier in Antwerpen… (= dikke nek of hele hoge dunk van zichzelf) 🤣
mashell zegt
Tesla heeft anders ook geen sympathieke CEO, een houten klaas op het podium, hij gebruikt Twitter (dat kwalificeert iedereen al als idioot maar beurs- en cryptokoersen manipuleren en mensen pedo noemen kan echt niet), door de week de wereld redden met elektrische auto’s en in het weekend het milieu naar de verdoemenis helpen met zinloze rakketen, z’n kind de naam AE A-Xii geven…
flutterby zegt
@mashell: dat was een keuze van zijn vriendin. En die raketten zijn net als de auto’s duurzamer als de voorgangers.
ronaldotour zegt
Die Rivian is wel briljant, ik vraag me af of het op asfalt ook zo makkelijk gaat
tjorque zegt
@ronaldotour als je niet de hele stuurinrichting en uitlijning om zeep wil helpen zou ik dat truukje niet toepassen op vaste ondergrond.