Het duurt nog wel een aantal weken, maar 30 april is het weer Koninginnedag en traditiegetrouw doen we dan oud Hollandsche spelletjes. Dan denk jij natuurlijk als eerste aan zaklopen en aardappel poepen, maar ik denk aan oud Hollandsch kogel koppen in een Mercedes E-Guard.
De nieuwe Mercedes E-Guard is net als de vorige E-Guard je maatje in bange dagen. De gepantserde E biedt inzittenden bescherming tot minimaal klasse VR4. Dit betekent dat kogels tot .44 Magnum zonder pijn kunnen worden gepareerd en de bodem stevig genoeg is om een DM51 handgranaat te weerstaan.
Gewichtsbesparing stond bij deze zware jongen nu even niet centraal. Aangepaste luchtvering zorgt ervoor dat de rit altijd lekker smooth verloopt, ondanks het extra gewicht van de bepantsering. De 17 inch runflat banden zijn ontworpen voor snelheden tot 240 km/u. Op een lekke band kan nog 50 km gereden worden bij een snelheid van 80 km/u.
Het Guard pakket is beschikbaar op de E350, E500 en E350 CDI BlueEFFICIENCY, in zowel de Elegance en Avantgarde uitvoering, tegen een meerprijs van 45.000 euro (Duitse prijslijst). Bestellen kan vanaf april, dus misschien ben je nog net op tijd voor Koninginnedag.
Mercedes-Benz E-Guard biedt extra bescherming
Kort na de introductie van de nieuwe E-Klasse presenteert Mercedes-Benz de succesvolste executive-limousine ter wereld ook in gepantserde uitvoeringen onder de naam E-Guard. Het belangrijkste verschil met de seriemodellen is een doordacht pakket van beveiligingselementen uit speciaal staal en aramide, die al in de fabriek, van buiten niet zichtbaar, in de carrosserie zijn aangebracht. Ramen van polycarbonaat behoren ook tot de beveiliging. Daarmee beschermt de E-Guard de inzittenden effectief tegen de steeds verder toenemende dreiging van criminaliteit op straat. Met het nieuwe Guard-model zet Mercedes-Benz zijn al tachtig jaar lange traditie in de ontwikkeling en bouw van gepantserde auto’s voort.
Zoals bij Mercedes-Benz gebruikelijk is er al bij de ontwikkeling van de nieuwe E-Klasse rekening gehouden met de aanpassingen voor extra beveiliging. Net zoals een model uit de serieproductie doorloopt de nieuwe E-Guard alle stadia van de carrosseriebouw. Hierdoor zijn structuur, afwerking, bescherming tegen corrosie en uitstekende lakkwaliteit gegarandeerd.
In een volgende stap bouwen speciaal hiervoor opgeleide en ervaren vakmensen de precies op maat gemaakte bepantsering in. Doordat deze delen nauwkeurig aan de carrosserie zijn aangepast, wordt de binnenruimte niet beperkt. Zo ontstaat een optimaal beveiligd passagierscompartiment van stevige staalsoorten en aramide-onderdelen, aangevuld met de ramen van stevig polycarbonaat. Van buiten zijn deze aanpassingen niet zichtbaar. Natuurlijk gelden bij de nauwkeurige kwaliteitscontrole de strenge maatstaven van Mercedes-Benz.
Het comfort van de nieuwe E-Klasse blijft ondanks de bepantsering volledig intact. Dat geldt zowel voor de riante binnenruimte, de geluidsisolatie, de zonwering als voor de verlichtings- en bedieningsfuncties. De achterruit kan worden verwarmd en de ramen aan bestuurs- en passagierszijde kunnen elektrisch volledig naar beneden worden gelaten. Ook achterin is elektrische raambediening leverbaar. Tot de opties behoort een systeem dat bij dreigend gevaar na een druk op de knop een alarm in werking stelt. Bovendien beschikt de nieuwe E-Guard over de diverse innovatieve assistentiesystemen van de nieuwe E-Klasse.
De nieuwe E-Guard voldoet aan de hoge eisen van de beveiligingsnorm VR4 (voorheen B4) en hoger. Dat betekent, dat de auto bestand is tegen beschietingen met handvuurwapens tot het kaliber .44 Magnum, ongeacht de hoek waaronder wordt geschoten. Als optie is ook bescherming van de bodemplaat leverbaar, die het passagierscompartiment beschermt tegen aanslagen met DM51-handgranaten. Alle beschermingsfuncties zijn uitvoerig getest en gecertificeerd.
Het onderstel, het remsysteem en de hulpfuncties zijn aangepast aan het verhoogde gewicht. De E-Guard wordt standaard geleverd met AIRMATIC-luchtvering. Naar keuze is de E-Guard verkrijgbaar in de uitvoering ELEGANCE of als AVANTGARDE. Er zijn drie motorvarianten leverbaar: de E 500, de E 350 en de E 350 CDI. De prijs van de E-Guard is op aanvraag. Uiteraard gelden voor de E-Guard-modellen de volledige service en garantie van Mercedes-Benz. De gepantserde versies kunnen vanaf april van dit jaar worden besteld.
Dennis zegt
heb je ook foto’s van de ramen zelf? Klinkt mss raar, maar ik vind het altijd boeiend om de dikte van de ramen te bekijken van zo’n auto’s :-)
Gnermo zegt
Zet maar op de stoep, mits de baas de brandstof betaald :D
thomas zegt
wat is 44 magnum en dm51
Gnermo zegt
@thomas: Google?
Zapp zegt
@Thomas, Type wapens, de ene een handpistool, de ander een granaat. :P
Ik vind een meerprijs van €45.000,- trouwens erg meevallen.
EJS zegt
@ zapp
er zijn anders heel wat mensen die überhaubt niet zoveel geld aan hun auto besteden, dus het is nogal relatief;)
levi zegt
@Zapp
Kerel, daar koop je nog een mooie C-Klasse voor.;)
bleegh zegt
@dennis
als je het ghostview plaatje bekijkt onderaan kun je het zien…
307hdi zegt
@ Thomas
een .44 magnum heeft kogels met een diameter van 0.44 inch, wat eigenlijk niet klopt want het is 0,429, maar .44 was de originele maat, dus een beetje nostalgie :).
Ontopic: Mooie bak die Merc en idd 45.000 meerprijs van wel mee, maar dan moet ernog wel een 63 amg Guard komen om de gewichtstoename te compenseren.
Jappelflap zegt
Inderdaad relatief goedkoop volgens mij ja.
Bijv. de Audi A8 W12 security, die is een heel stukje duurder.
Remon zegt
Je bedoeld waarschijnlijk spijker poepen?
Mvg,
Remon
Zapp zegt
@EJS en Levi, ja tuurlijk, jullie hebben ook gelijk, maar ik dacht dat het duurder was. ;)
Jesper zegt
@ Jappelflap: Alleen is een A8 met een E-klasse vergelijken dan ook weer nogal scheef. A8 is beter te vergelijken met een S-klasse of 7-serie ;)
En indd, relatief gezien, als je kijkt wat je ervoor krijgt, is €45.000,- niet veel. Ik denk dat een setje runflat-banden al een kleine 10 mille kosten… tel daarbij op het gelaagde glas, de kevlar (toch?) bepantsering, en de zwáár verstevigde bodemplaat. Ik zou bijna zeggen een koopje! :P
P.S. Als je wel eens naar discovery channel of nat. geographic zapt, heb je vast wel eens gezien hoe zwaar dergelijke aanpassingen getest worden, en dan zie je ook in slow-motion de impact van zo’n .44, dat is best heftig hoor :o
Dana zegt
Waarom vertellen ze er altijd precies bij welke wapens je dus niet uit je schap hoeft te trekken?
slk zegt
Wat een geweldige auto is dit toch.Kan niet wachten tot de amg komt.
BAAP zegt
en wat weegt ie?
Emile_Benz zegt
Bestel maor, bestel maor, bestel maor! Je weet da’k ’t nie kan laotûh…
ML Benz zegt
nog efkes en dan beginnuh…
:D rowwen heze.
Top pakket en mooie wagen!!!
Een betere ontwerper zegt
Wat een nice ding :D .
Kom maar op met die Guard.
jampa zegt
@ Dana
Dat vind ik nu dus ook altijd!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zitten de balken nog in de portieren??
:D
Timmie zegt
Helemaal vooraan in de voorportieren zit precies nog een onbeschermde ruimte waar je nog naar hartelust kogels in kan rammen…
Jesper zegt
@ SAAB: We hebben het wel over Duitsers hier hé, geen belgen :D
Kees zegt
Dat oud hollandsch aardappel poepen doet ook verrekte pijn aan je anus trouwens…
DennieFR zegt
Zal ook wel heerlijk stil zijn binnen in zo’n auto,en fijne luchtvering,ook heerlijk :D
45.000 is Duitse prijs he mensen,dus hier mag nog even btw en bpm overheen en dan veranderd er toch een boel ;)
Vinny_93 zegt
Haha kogels koppen:D
Wel te gek, kan JP Balkellende ook een Merc kopen om niet in beschoten te worden
mashell zegt
De enige Taxi waarmee je door Vogelaar wijken kunt rijden.
Foramen zegt
@Vinny_93
ik denk toch dat zijn huidige bepanserde 7serie iets meer luxe bied dan deze wagen.
vind het ondanks de bepansering geen lelijke auto zeker als je het vergelijkt met andere bepanserde wagens die van die lelijke velgen ed. monteren.
Sam zegt
Jammer…
Ultieme gepantserde Benz is de S65 AMG of de onverwoestbare G55…
Any suggestions anybody?
onlycocksdriveaudi zegt
Mmm, krijg nog wel een commentaar van lui op mn Nickname, wellicht een optie op deze E als ik de Benz nog eens inruil