Verbeter de wereld, maar begin bij jezelf. Zo luidt het gezegde, dus wanneer je als overheid graag ziet dat het volk in elektrische auto’s gaat rijden, dan is het verstandig om zelf het goede voorbeeld te geven. Mede om die reden reed de Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD) al vanaf 2003 als eerste overheidsdienst deels met elektrische auto’s rond. Maar nu niet meer, want de elektrische wagens zijn vervangen door wagens op aardgas.
De voornaamste redenen om af te stappen van de elektrische wagens zijn de hoge onderhoudskosten en de beperkte actieradius. In de praktijk bleek dat de wagens slechts een halve dag inzetbaar waren en ’s middags alweer aan het stopcontact moesten. Op de momenten werden dieselwagens ingezet. In nieuwe staat hadden de elektrische wagens een bereik van 150 kilometer, maar na een paar jaar is dat flink afgenomen. Het was niet rendabel om de accu’s te vervangen. En hoewel de (accu)techniek de laatste jaren steeds verder verbeterd is, was het voor de dienst kennelijk niet interessant om opnieuw elektrische wagens aan te schaffen.
De IPKD handelt post- en koeriersdiensten af voor departementen en agentschappen. De dienst bezorgt in binnen en buitenland interdepartementale poststukken en neemt ook bijzondere koeriersdiensten waar. Er wordt door IPKD enkel voor overheidsdiensten gereden. In totaal heeft de dienst, 17 wagens op de weg die gemiddeld 50.000 kilometer per jaar rijden. (via: binnelandsbestuur)
tt zegt
slecht bericht voor de verkopers van de electriciteitskarretjes lijkt me.. meestal is de onderhoudskost een plus bij de verkoop… wil dit dan zeggen dat hel allemaal larie is? en dat het allemaal toch geen zin heeft?
John zegt
Hopla, met auto’s gebeurt dus hetzelfde als met je telefoon en je laptop… De eerste weken gaat het allemaal nog goed maar op een gegeven moment wordt die batterij toch lui…
Hoe staat het met de techniek van de brandstofcel?
timberleek zegt
@john
niet zozeer lui. Dat had je met de nimh accu’s ‘vroegah’, geheugeneffect. Dat heb je niet meer mij lithium accu’s en bij veel nikkel accu’s ook niet meer trouwens. Wel houdt je de gewone slijtage.
Maar het laat wel zien dat elektrische auto’s nog helemaal niet zo rendabel zijn als men denkt.
John zegt
@timberleek: Slijtage.. Lui…. Tometo.. Tomato…
FuelMinded zegt
@timberleek: Lithium-ion accu’s kunnen niet tegen kou (bij hogere temperaturen dan 50 graden kunnen ze overigens ontploffen). Tegenwoordig denkt men te oplossen met een verwarmings element. :s
Waterstofauto’s kunnen na verloop van tijd ook “slijten”. Omdat de platinaplaatjes in een brandstofcel inefficiënt worden als ze vuil worden. Bovendien is waterstof winning uiterst onrendabel.
De tweede generatie biobrandstoffen zijn de toekomst.
Er is nog wel hoop in accutechniek, genaam Lithium-Fluor-accu. Maar de tijd zal het leren.
pomoek zegt
Ik kan nergens vinden om welk merk elektrische auto’s het gaat…
Laurens zegt
TNO adviseerde ook om eerst maar eens een behoorlijke praktijkproef te doen… misschien was dit hem… iedere laptop gebruiker had idd de uitslag kunnen voorspellen :-)
Max zegt
Aardgas is vandaag het meest milieuvriendelijke, nu nog hopen dat ze die batterijen rommel milieuvriendelijk recycleren.
Raptor zegt
Hahahahaha. Dat zeg ik al jaren. Komen ze nu eindelijk ook tot de conclusie dat de technologie nog niet ver genoeg is. De batterijen van je laptop gaan maar twee jaar mee. En zo’n ding kost 150 Euro. In een auto zitten er zo honderden. En men stookt nog steeds steenkool op om de stroom te maken. belachelijk!
Iceman zegt
Ongelooflijk hoe men weer zo afgaat op een relatief niet veelzeggend bericht. Die dienst gebruikte elektrowagens met technologie uit 2003 en daarvoor, een tijd waarin de techniek nog was gebaseerd op NiCD en net de eerste NiMH batterijen uitkwamen. Het zou me niet eens verbazen als het allemaal NiCD-wagens waren. Die dingen zijn totaal niet te vergelijken met wat er nu in bv. een Tesla Roadster of Nissan Leaf wordt gestopt.
Maar nee hoor, er zijn er mensen die het al jaren roepen….riiiight.
Laurens zegt
@Iceman: wat loop jij te zeurpieten. Als je zo graag een EV wilt hebben, koop je het ding toch gewoon. Of ga je zitten huilen tot de subsidie 100% is? Dat kan je denk ik de komende crisisjaren op je buik schrijven :-)
OT: het was blijkbaar een kut idee: de overheid stapt er van af, is hun goed recht.
Duppie zegt
@fuelminded
Je bedoeld lithium-ijzerfosfaat. Die slijten inderdaad nauwelijks, ploffen niet als ze te warm of overladen worden, maar zijn wel veel duurder dan li-ion of li-polymeer.
Gezien de leeftijd van de auto’s van het IPKD hebben die echt geen lithium accu’s. Die auto’s worden wel flink gebruikt, 7 jaar met een ouderwetse accu vind ik zeker niet slecht.
Raptor zegt
Benzine wordt niet lui zoals een accu…
timberleek zegt
@Raptop
een laptopaccu is ook heel duur betaald he ;-)
die cellen zijn voor en paar tientjes te krijgen (als consument), voor zo’n bedrijf dus een heel stuk goedkoper.
@fuelminded
ik weet het, ik weet het. En bij te ver ontladen zijn ze in een klap waardeloos. En overladen en BOEM.
Die boem is overigens niet een plofje, maar echt boem. Met zo’n met cellen afgeladen auto wordt dat een auto – boem -geen auto
timberleek zegt
@duppie
zijn dat niet die accu’s die op iets van 300 graden gehouden moeten worden? er was een fosfaataccu waar dat moest. Hij had daarentegen wel veel voordelen.
Dus voor dingen waar je er baat bij hebt (bijvoorbeeld deze koeriersdiensten) zou het kunnen, maar voor een auto die regelmatig stil staat (thuis, op je werk etc) is dat alleen maar zonde
Duppie zegt
@timberleek
Nee, dat is een NaS (natrium-zwavel) accu. hij heeft wat goede eigenschappen (zoals dat hij in principe oneindig lang meegaat en hij is goedkoop) maar zodra de temperatuur van dat ding te laag wordt is hij instant naar de knoppen.
LiFePo4 is nu al te koop in bijv. elektrisch gereedschap. De cellen worden gemaakt door A123. De Killacycle (die elektrische drag motor) gebruikt ze ook.
Cantago zegt
En weer een bewijs dat iets simpels als aardgas gewoon al 10x beter is voor het milieu dan dat stomme elektrische gedoe! Je kunt veel beter gebruik maken van wat de natuur te bieden heeft dan via gekke omwegen zelf iets proberen.
Wollie zegt
En precies daarom sta ik 300% achter Fiat. Ze komen met doordachte oplossingen zonder poespas. Een auto op aardgas, een 2-cylinder turbo van 105 pk enz. En ja, zelfs die 2-cylinder kan op aardgas rijden.
timberleek zegt
@duppie
LifePo4 ken ik wel. Zijn goede cellen, maar wel weer een slag duurder als li-ion (voor nu tenminste)