We zijn benieuwd wat deze samenwerking gaat opleveren.
Het kan soms snel gaan, carrière maken. Sasha Selipanov weet hier alles vanaf. Na zijn studie aan het Art Center College of Design in het Californische Pasadena wist hij terecht te komen bij de Volkswagen Group. Hier werkte hij zich in korte tijd op naar grote projecten, zoals bijvoorbeeld de Lamborghini Huracan. Een promotie naar Bugatti in 2014, als hoofd van Exterieur Design, was onvermijdelijk. Na een korte uitstap naar Zuid-Korea keert hij nu terug naar Europa, om Koenigsegg te helpen een nieuw tijdperk in te luiden.
Koenigsegg heeft vandaag bekendgemaakt dat het Selipanov heeft aangetrokken als nieuw hoofd van ontwerp. Bij de Zweedse hypercarfabrikant, die grootste plannen heeft voor de toekomst, zal hij de nieuwe generatie modellen voorzien van zijn eigen draai. Volgens CEO en oprichter Christian von Koenigsegg zal het merk profiteren van de “radicale methoden” van Selipanov.
Sasha Selipanov is naast een stuk van de Lamborghini Huracan verantwoordelijk voor onder meer het uiterlijk van de Bugatti Chiron en de Vision Gran Turismo. Daarnaast komt de waanzinnig fraaie showauto van Genesis, de Essentia, van de hand van de ontwerper.
De ontwerper zal naast zijn functie als hoofdontwerper van Koenigsegg meer werkzaamheden uitvoeren voor het bedrijf. Zo wordt hij eveneens Managing Director en Chief Designer van het recentelijk opgerichte RAW Design House van Koenigsegg, dat diensten verleent aan andere bedrijven.
Edge zegt
Geweldige zet van Koenigsegg om deze man binnen te halen. Bij Koenigseggs heb je toch vaak het idee dat het een verbouwde versie van een vorig model is. Dat klinkt misschien oneerbiedig, maar waar ik op doel is dat je heel vaak ziet dat de auto belangrijke bouwstenen deelt met een ander model. Enerzijds geeft het Koenigsegg een duidelijk karakter, anderzijds vraag je je als autoliefhebber ook wel eens af wanneer Koenigsegg met iets écht vernieuwends gaat komen.
Bugatti kampte met hetzelfde ‘probleem’ bij de Chiron. De oplettende kijker ziet aan de a-stijlen en vormgeving van de ruiten dat Bugatti het monocoque van de Veyron herbruikt heeft. Toch is het Selipanov gelukt om de Chiron duidelijk anders dan de Veyron te maken, waardoor je dat idee van een grondig gefacelifte Veyron veel minder hebt dan bij de diverse Koenigseggs. Hij lijkt mij dus de perfecte man om de toekomst van Koenigsegg te ontwerpen. Hij heeft niet alleen een portfolio met mooie modellen op zijn naam staan, maar kan ook goed overweg met de beperkingen van een kleinschalige fabrikant als Koenigsegg.
antoombom2000 zegt
@Edge: u heeft de Jesko nog niet gezien neem ik aan. Ja hij lijkt op de Agera maar tegelijkertijd ziet ie der veel moderner uit
87sandyd zegt
@antoombom2000: Een faceliftje a la Audi lijkt het wel. Nee, echt vernieuwend zijn de modellen kwa uiterlijk niet
lljw zegt
@edge: Ik ben het volledig met u eens. De enige uitzondering vind ik de Regera. Deze vond ik echt een volledig nieuw uitzien. De Regera had nog de Koenigeggs genen maar ziet er toch volledig nieuw uit.
str8six zegt
Een soort slanke DJ Khaled, ben benieuwd.
JanJansen zegt
Graag even een filmrol bijvoegen met foto’s van de auto’s die deze man heeft ontworpen.
Dutchdriftking zegt
Om eerlijk te zijn nooit van de beste man gehoord. Maar als Koenigseggs hier nóg mooier van worden dan ben ik voor.
Boomer zegt
@dutchdriftking: lelijker gaat ook niet echt…
Dutchdriftking zegt
@airc: Ze zijn niet heel erg mooi vergeleken met Ferrari’s, maar ook zeker niet lelijk. Qua looks gelijk aan Pagani’s wat mij betreft.
lacker zegt
Het lijkt wel The Bolt!! and the Beautiful
jerudo zegt
@lacker: je bedoelt the bald and the beautiful waarschijnlijk, maar eigenlijk zie ik twee kale knikkers en nergens een beautiful.
lacker zegt
Klopt ;-). De ‘egg’ is voor mij de beautiful
ericc zegt
Gaan de Zweden de weg op alla McLaren? Meer betaalbare auto’s of enkel hypercars?
ericd zegt
Sorry hoor, maar Ettore zou zich in het graf hebben omgedraaid vanwege de stilistische gedrochten die tegenwoordig zijn achternaam dragen. Daar valt geen eer te behalen. Koenigsegg veel puurder… in ALLE opzichten.