Is dat niet erg klein?!
Koenigsegg heeft momenteel naar eigen zeggen “the world’s highest specific output engine” en doelt hiermee natuurlijk op de bizarre One:1. Carbuzz heeft een interview met Christian von Koenigsegg gehad waarin hij zijn plannen over een nieuwe motor uit de doeken doet.
Dit zou namelijk een motor met een inhoud van slechts 1.6 liter worden, die een bizarre 400 pk moet produceren. Als je dacht dat het na de “A45” modellen van Mercedes-AMG niet gekker kon zat je dus goed mis. Sterker nog, als je het aantal pk’s van de Koenigsegg One:1 om zou rekenen naar een motor met 1.6 liter zou je op 436 pk uitkomen. Dit zou mogelijk moeten zijn met extreem sterke materialen en grote efficiëntie zoals ook toegepast wordt bij de motor van de One:1. Koenigsegg’s Freevalve technologie zou dit mogelijk moeten maken. Met andere woorden: een bizar grote turbo erop?
Dit betekent trouwens niet meteen een instap-Koenigsegg met rond de 400 pk. Het is waarschijnlijker dat de motor en vooral de technologie hier omheen verkocht wordt aan een grotere autofabrikant die dit in massaproductie gaat produceren. Wie wil er de snelste hot-hatch ooit maken?
E34M5Touring zegt
Kan een mooie aanvulling zijn om een hele snelle hybrid te maken. Accu+electromotor voor de onderste regionen en de 1.6 erbij laten lopen voor topperformance. Kan je er eventueel ook nog een beetje een range extender van maken. Kan me alleen niet voorstellen dat dit goedkoop wordt om te produceren, je zult toch vrij exotische materialen moeten gebruiken om de betrouwbaarheid niet in het geding te laten komen.
JanJansen zegt
@E34M5Touring: dat wordt dan geen rijdersauto met dat gewicht.
Dit blok in een Elise/MX5/boxster lijkt me wel een feestje.
ralfast zegt
Klinkt als een geweldige kandidaat voor een Lotus 7 kitcar…
vinox zegt
@ralfast: Jij begrijpt het tenminste. Hothatch. Pshah.
tom307 zegt
@ralfast: => koopt extra litertje motorolie om te nuttigen tijdens het ontbijt
JanJansen zegt
@ralfast: het idee is mooi, maar een Lotus 7 zul je nooit met een turbo blok zien. Zo’n lichte auto met turbolag is niet fijn rijden. Dat is de reden waarom Lotus en Caterham een supercharger gebruiken.
phdg zegt
@janjansen: en de caterham 7 met de 660cc Suzuki motor dan?
Deze heeft toch een turbo?
JanJansen zegt
@phdg: die Suzuki 7 rijdt idd niet fijn als ik hem vergelijk met mijn Caterham met Duratec blok.
Een voordeel: een 660cc motor laat de achterwielen niet uitbreken als de turbo er opeens in komt.
theyoungsaablover zegt
@janjansen: misschien niet fijn maar het gevoel zal bizar zijn! Lijkt mij wel gaaf
robert110 zegt
Dat is vier keer zoveel pk’s als ik uit mijn 1.6 blokje krijg (als er bij mij nog daadwerkelijk 100pk uit komt). De techniek staat gelukkig niet stil. Ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van het blokje, die van mij is net een tank, of dat voor een 400 pk’s 1.6 ook zo zal zijn.
rolov zegt
@robert110: daar werken ze nu aan. Lees het bericht.
trolle zegt
Nu maar wachten tot Thierry weer de topic komt onder zeiken. Maar on topic, ik ben eens benieuwd wat voor geluid daar uit zal komen
boomhauwer zegt
@trolle: hij komt wel uit een auto familie hé… Let maar op.
theyoungsaablover zegt
@boomhauwer: jaa daarover valt niet te twisten. Hij is buitengewoon de grootste kenner van auto’s! ??
kilum zegt
Is een F1 motor tegenwoordig niet ook 1.6L groot?
mrrallycross zegt
@kilum: klopt. Die hebben alleen ook een hybride systeem en zijn na een kilometer of 5000? op.
Edge zegt
@mrrallycross: Houd het maar op een kilometer of 2500. In principe zijn die dingen gemaakt om 5 à 6 races mee te gaan. Een race zelf is meestal 305km, dus met zes races zou je dan 1830km kwijt zijn. Tel daarbij de rondjes die ze tijdens de kwalificatie en vrije trainingen rijden en je zult nog onder de 2500 blijven.
Maar goed, diezelfde motoren krijgen ook te maken met veel hogere stress. De Mercedes schijnt er op dit moment al meer dan 900pk uit te persen en bronnen binnen Mercedes verwachten dat ze dit jaar nog de 1000pk grens weten te doorbreken.
Als je die extreme waarden ziet, is het niet eens meer zo’n gekke gedachte dat Koenigsegg 400pk uit voor weggebruik geschikte 1.6 weet te peuteren.
mashell zegt
@mrrallycross: maar die leveren ook wat meer vermogen, 2x 400pk ofzoiets,
wpgt zegt
@mrrallycross: En zijn gebonden aan strenge regelementen die niet op gaan voor productie auto’s. Echter moet weer aan andere eisen als uitstoot/betrouwbaarheid voldaan worden. Beetje appels en peren.
marc94 zegt
@kilum: vraag me vooral af of er koppel uit een dergelijk klein slagvolume komt, f1 auto’s hebben weinig koppel maar die wegen ook niks. Bij een snelle straat auto is dat minder plezant.
tdg200 zegt
@marc94: denk dat het koppel wel goed zit, formule 1 is 1600 cc verdeeld over 6 cilinders, hier zal het om 4 gaan, daardoor is het slagvolume per cilinder weer een stuk hoger.
mrrallycross zegt
Zou heel vet zijn. moet ook makkelijk te doen zijn. Alleen de levensduur ben ik dan benieuwd naar
kwatkam zegt
Fascinerend wat K’egg doet. Hij moet iets doen met de compressie om zo’n hoog specifiek vermogen te krijgen, maar ik zou niet weten hoe dat kan zonder pingelen te krijgen. Ik heb eraan gedacht dat hij benzine met directe injectie vlak voor het ontstekingstijdstip injecteert (eigenlijk dan een dieselblok met benzineinjectie), maar lijkt me lastig mbt egale menging van het mengsel en de daarbij horende vieze verbranding.
bramboogie zegt
@kwatkam: ik denk dat mazda zoiets toepast op hun sky-activ motoren. Die benzine motoren hebben een compressie van 1:14 atmosferisch en ze zijn niet gebonden aan een hoog octaangehalte….
Klojum zegt
De 1.6 v6 F1-motoren van Mercedes, en straks ook Renault, zitten tegen de 800 pk (dat is zonder de elektrozooi), en gebruiken bovenin de cylinder een soort van mini-compressieruimte waar het luchtbenzinemengsel eerst ontploft. Daarna wordt het egaler uitgesmeerd over de rest van de cylinderruimte, met een hoger motorrendement tot 40-50 procent efficientie, en eenderde zuiniger ten opzichte van de vorige motoren.
Als Koenigsegg z’n FreeValve ermee combineert, wie weet hoe ver je dan kunt optimaliseren.
Edge zegt
@Klojum: Ah ja, dat HCCI principe wat eigenlijk bij dieselmotoren gebruikt wordt! Best interessant!
trustmeiamanengineer zegt
Mooie kerel die Koenigsegg. Hij is die auto’s eigenlijk ook alleen maar gaan maken om daarmee genoeg geld te verdienen en naamsbekendheid van te genereren om z’n technische innovaties te kunnen maken en verkopen.
trolle zegt
@trustmeiamanengineer: kunnen we alleen maar toejuichen
deora zegt
Even buurten bij de mannen van Sneakytuning. Die halen dat soort vermogens uit Honda motoren en dat blijft verrassend lang goed.
r32t zegt
@deora: Maar dan blijft het nog altijd een verrassing hoelang het verrassend goed blijft gaan!
Pixed zegt
Nogal veel ‘men zal’, ‘wellicht’, ‘vermoedelijk’, ‘volgens bronnen’,… nieuws de laatste tijd. Beetje als politiekers net voor we naar de stembus moeten trekken.
We zien wel wat komt, en wat in het budget past, denk ik dan.
gash zegt
400pk uit een 1.6 vind ik niet echt bijzonder nieuws. Rij nu al 6 jaar met een 300pk 1.8T zonder allerlei nieuwe technieken of exotische materialen. De motor heeft geen olieverbruik en nog nooit een defect gehad,
ghost zegt
De VW polo WRC die Volkswagen inzet in de rally heeft ook een 1.6 met 315 pk, en dat is ongetwijfeld niet het maximale.
jmeverts zegt
Valt nog best mee. 17 jaar geleden haalde Honda al betrouwbaar 120pk p/l zonder turbo. Turbootje erop en je zit op t dubbele. Het heet toch niet voor niets vooruitgang?
Dutchdriftking zegt
Mooi voor Donkervoort…
pinut187 zegt
Zou toch mooi zijn als het ze lukt.
mellie zegt
Leuk maar voor de naam heb ik toch gewoon liever dat er een V-blok in wordt gezet.
tjorque zegt
Heel leuk, ben benieuwd hoe ze dat zullen doen… In de jaren 80 kon men dat ook al 1500pk uit een gietijzeren 1.5 zelfs…
Maar ik denk dat koenigsegg ook naar uitstoot en praktische bruikbaarheid, verbruik en levensduur kijkt… En dat vind ik ook erg interessant…
G-Ammo zegt
http://www.engineering.com/DesignerEdge/DesignerEdgeArticles/ArticleID/7071/Nissans-40kg-400HP-Engine.aspx
Jammer Koenigsegg!
Nissan is toch net wat beter :)
Because Japanese engineering!
redbee5 zegt
Christian von Koningsegg wat een top gozer, enorm bescheiden maar wat een wagens bouwen.
trolle zegt
Misschien wel een stomme vraag, maar als er bv 3 achter elkaar hangen kunnen ze dan een (ongeveer) 4.8l v12 van 1200pk hebben? Of is dit alleen mogelijk tem een v8?