Hard werken dan, jongens.
Voor een bedrijf als Koenigsegg is het bijna dramatisch om te horen dat een elektrische auto hen zal overtreffen. De Zweedse hypercarfabrikant maakt immers bloedsnelle bolides op fossiele brandstof en vestigt daarmee verschillende snelheidsrecords. Wanneer Christian von Koenigsegg er lucht van kreeg dat de Tesla Roadster in minder dan twee seconden naar de 100 km/u moest kunnen sprinten, zette hij zijn onderdanen direct aan het werk.
Het doel dat hij zijn werknemers gegeven heeft, is in de basis heel simpel. Ze moeten een manier vinden om ervoor te zorgen dat de ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor niet met de grond gelijk gemaakt wordt, wanneer de Tesla Roadster eenmaal wordt gelanceerd. In de praktijk is het vinden van zo een oplossing natuurlijk onnoemelijk lastig.
Althans, zo zou je denken. In werkelijkheid duurde het slechts twee dagen, voordat zijn werknemers een aantal mogelijke manieren hadden gevonden om niet door de Roadster verslagen te worden. Tegenover het Britse Top Gear Magazine vertelde von Koenigsegg het volgende:
“In two days we’d thought of a few things. The simplest way of putting it is like this: it’s combining direct drive, with the hybridisation we have in a different format with freevalve engine technology, in a peculiar layout.”
Von Koenigsegg was aanvankelijk enorm gefrustreerd dat hij een dergelijke zet in de rug nodig had om in te zien dat zijn eigen bedrijf nog niet hard genoeg aan de weg timmerde, maar inmiddels is hij blij met het resultaat. Logisch, want de cijfers waarmee hij pronkt, zijn ronduit krankzinnig.
“We’re talking 0-250mph in 14 seconds, or something like this. It’s like, black marks all the way up to 250mph (400kmh).”
De Zweed met het blauwe bloed gaat daarna nog verder in op de mate waarin ze het vermogen van de auto de lucht in kunnen stuwen, door simpelweg met de drukverhouding van de turbo te spelen.
“Here’s an example: if we ignore fuel consumption for a moment… we have a fairly high compression ratio for our turbo V8 – 9.5 to 1 with 1.6 bar of boost. If we drop that to 8.8 to 1, we could boost to 2.2 bar, which is another 600bhp just like that, without putting more stress on your engine because your peak pressure doesn’t go up. And it would only consume about five per cent more fuel.”
We waren er van op de hoogte dat we binnen nu en enkele jaren tijd met nog gestoordere hypercars te maken gingen krijgen, maar wat we hier lezen klinkt daadwerkelijk alsof het van een andere dimensie komt.
kobus1967 zegt
Je kunt straks 5 Tesla roadsterren kopen tegen 1 koningsegg.
Of in mijn geval geen van beide wegens chronisch tekort aan saldo.
tvr1974 zegt
@kobus1967: Als Tesla dan nog bestaat… Daarbij lees ik net dat ze niet zo betrouwbaar zijn.. https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-tegenwoordig-de-meest-en-minst-betrouwbare-autos-114384
kobus1967 zegt
@tvr1974: toch zijn veel Tesla eigenaren erg tevreden hoe Tesla mankementen oplost, motoren en accu’s worden onder garantie vervangen.
Probeer dat eens bij bv Audi of Mercedes, daar houd de garantie veelal op bij de deur van de showroom.
diablogt zegt
@kobus1967: Of alles onder garantie vervangen of ALLE Teslas staan stil.
tvr1974 zegt
@kobus1967: en daarom draaien de Duitse merken winsten(net als de Japanse en Koreaanse bijv) en staat Tesla waar ze nu staan.
Ben zeer benieuwd of Tesla t gaat halen maar als ik naar die Musk kijk dan denk ik knap wat ie ooit bedacht heeft maar laat de boel nu echt aan anderen over want anders gaat t m niet worden..
acizane80 zegt
@kobus1967: een geval apple gebruikers. Daar is ook alles goed en wel en onder garantie totdat jij er een probleem mee hebt en dan kom je te weten dat er veel mensen zijn die verschillende klachten hebben. Maar de meeste fanboys verbloemen het. Apple en Tesla hebben nog steeds een luxe positie waarbij hun klanten ze veel ruimte geven over betrouwbaarheid en kwaliteit. Alles wat verkeerd is wordt tot het uiterste verdedigd door de fanboys. Dat is leuk en wel voor de bedrijf in kwestie maar geeft ze de ruimte om arrogant te zijn.
drdre1 zegt
@kobus1967: doe mij toch maar de Koenigsegg dan.
vondudenstein zegt
@kobus1967:
A) de T roadster is gesubsidieerd door maffe investeerders met te diepe zakken.
B) Koenigsegg anyway. Kunt maar 1 auto tegelijk rijden. Dan maar meteen de beste.
wpgt zegt
Als je het zo leest valt er dus nog wel wat te halen met je regera bij de chip-boer.
berlinetta zegt
Weet iemand of die Regera al aan klanten wordt uitgeleverd? Ik hoor/zie/lees nooit meer iets over die auto.
woudloper zegt
@berlinetta: ja hoor. Er zijn er de laatste weken twee extra geleverd
Op IG:
Dan am i
Faisal bin laden
thierryvth zegt
@woudloper: op beide Instagrams is geen Regera te bekennen of is IG geen Instagram ?
porschepdk zegt
@woudloper: mooie achternaam
carfreakjim zegt
@woudloper: Dan heeft die van hem al ruim een jaar, is geloof ik de eerste afgeleverde regera. Verder zijn er al meer regaras afgeleverd, zijn alleen niet aan media geile klanten geleverd.
bassx zegt
@berlinetta: De Ghost Squadron (een stel Koenigsegg klanten die ook het snelheidsrecord heeft verbroken) heeft er ook eentje
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Tipje, Koenigsegg heeft officieel bevestigd dat de motordeal met Spyker is afgeblazen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: source: https://jalopnik.com/koenigsegg-engine-deal-with-real-car-company-spyker-ter-1828863537
maartencox zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: met tipjes word niet zo heel veel gedaan hier, heb een aantal dagen geleden ook al een foto opgestuurd als tip van een ongecamofleerde nieuwe generatie 911, heb ik ook nog nergens terug gezien op de site
bassx zegt
@maartencox: moet mailen naar [email protected] en niet tussen de reacties plaatsen
maartencox zegt
@bassx: dat heb ik al een aantal dagen geleden gedaan zoals ik zojuist vertelde
mausk zegt
@maartencox: van de nieuwe 3 serie zijn ook al lang filmpjes aan klanten gestuurd
ablogjunk zegt
@maartencox: Heb je hem niet naar AutoWeek gestuurd? Daar is hij namelijk wel in volle glorie te bewonderen…..
maartencox zegt
@ablogjunk: Ghehe, weet ik heel zeker, probeerde hem eerst naar autojunk te uploaden en toen kreeg ik al op mijn flikker omdat het om foto’s van derde ging
flashevan zegt
@maartencox: cayenne coupe zijn ook al foto’s van, ook niet gezien hier
991gt3rs zegt
waar is het nieuws van de afgefikte Tesla werkplaats in Amsterdam?
frank2b zegt
@991gt3rs: Hm… Moet elk brandje nu ook al in het nieuws gemeld worden?
BrutaalAapje zegt
Het zou me niets verbazen wanneer Tesla een zwak voor een merk als Koenigsegg. Zou Koenigsegg de 21e eeuw willen betreden met een electrische supercar denk ik dat Tesla hun best op weg zou willen helpen.
arjontje zegt
@brutaalaapje: ik denk dat Koenigsegg eerder de hulp van Rimac in roept.
Ze welken al samen namelijk.
mrB zegt
@BrutaalAapje: meneer koenigsegg heeft anders ook een zwak voor tesla :p Beide mooie merken!
thierryvth zegt
5 miljoen ccx clone met een zillion pk’s en oude techniek in een nieuw jasje verkopen als het ei van Columbus, lijkt mij tijd om toch is na al die jaren gewoon een auto te bouwen die lekker rijd, die zillion pk drag racers hebben we nu wel gezien
banaan7 zegt
Toveren er even 600 bhp bij.
Magisch gewoon.
HzR zegt
Meer vermogen maar niet meer stress op je motor. Moet ie toch nog eens wat beter uitleggen.
jwcroy82 zegt
Uiteraard komt koenigsegg nu met zo’n verhaal aanzetten. Hij ziet ook wel in dat ie het uiteindelijk niet gaat winnen met z’n startbaan raketten.
turbobrick zegt
Who cares … Tesla Roadster is Vaporware en als het zo doorgaat is er medio zomer 2019 helemaal geen Tesla meer …..
Volvo_440_turbo zegt
Hoe mooi het ook klinkt en wie weet… maar het zal helaas niet aan mij besteed zijn, chronische darmproblemen dit moment :(
FieRo zegt
@Volvo_440_turbo: schijt aan!