De wachtlijst bij de Zweedse autofabrikant was al niet mals en is er dit jaar niet beter op geworden.
In de zomer van 2016 maakte Koenigsegg bekend dat ze het razend druk hebben. Wie een order wilde plaatsen voor een model moest toen minimaal 2,5 jaar geduld hebben voor de levering. Daarnaast zei de autofabrikant te werken aan oplossingen om de levertijd in te korten. Niet iedereen heeft namelijk zin om dik twee jaar op zijn of haar hypercar te wachten. De concurrentie zit immers ook niet stil.
Wanneer Koenigsegg daadwerkelijk met oplossingen gaat komen is niet duidelijk, maar tot op heden zijn er nog geen verbeteringen zichtbaar. Integendeel. De wachtlijst is zelfs langer geworden. Wie nu een order plaatst moet vier á vijf jaar (!!) wachten op de levering. Jaarlijks worden er tussen de 16 en 20 Koenigseggs gebouwd. Dit jaar hoopt von Koenigsegg de 25 te halen. In de nabije toekomst willen de Zweden de productie verhogen naar 30 auto’s per jaar.
Koenigsegg heeft momenteel twee modellen in het gamma: de Agera RS en de Regera. Daarnaast zijn de Zweden druk met Spyker. Tijdens de Autosalon van Genève werd bekend dat Koenigsegg eigen motoren gaat leveren aan de Nederlandse autofabrikant. (via RoadandTrack)
Foto: Agera RS via @carfreakjim op Autojunk
vetnek zegt
Boeiend…. Geval van vraag en aanbod.
viezefreddyw zegt
Ben je mooi klaar mee. Bestel je voor een paar miljoen zo’n ding en denk je de nieuwste te kopen. Na vijf jaar word het ding geleverd en in de tussentijd zijn er andere modellen onthuld.
Het is natuurlijk ook wel echt van de zotte dat het 5 jaar kan duren.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Zal best nog wat dood koenigsegg kapitaal her en der bij dealers staan ..
Kom je makkelijker vanaf door zulke wachtjaren te pretenderen ..
pimcs zegt
Alleen maar goed, dan blijven ze exclusief. Rijke lui moeten niet op handen gedragen worden.
lekkaah zegt
@pimcs: ??? Totdat ‘rijke lui’ geen zin hebben in wachten.. dan is jouw favoriete merkje failliet..
lincoln zegt
@lekkaah:
Zou wel zo redelijk zijn als koenigsegg voorrang zou verlenen aan straatkrantverkopers ..
alassad zegt
Wellicht werkt het in hun voordeel.. zo krijgt een koenigsegg nog meer status. En voor de koenigsegg medewerkers natuurlijk goed nieuws dat ze de komende jaren onder de pannen zitten
gwnbmw zegt
@alassad: koeningsegg medewerkers hoef je geen medelijden mee te hebben als ze hun baan kwijt raken. was een tijdje geleden een filmpje van de personeels parkeer plaats, allemaal
ferrari’s, lambo’s en koeningseggs.
MrHyde zegt
@gwnbmw: Ze rijden gemiddeld dikke wagens, maar geen Ferrari’s, en Lamborghini’s.
Dat filmpje waar jij op doelt is van een meeting van de medewerkers, welke allemaal echte petrol-heads zijn. Ze rijden bovengemiddelde auto’s, (M3, RX-8 etc), maar geen enkele nieuwe. Ik durf zelfs te zeggen dat geen een auto van die medewerkers meer dan 50.000,- kost (uitzondering de Tesla). Nog steeds een bak geld voor een tweedehandsje, maar voor degene waar het de hobby van is, niet onbereikbaar.
Dikke wagens for sure, maar geen Ferrari’s of Lambo’s.
http://jalopnik.com/koenigsegg-employees-drive-some-amazing-cars-1783341606
Dutchdriftking zegt
Goede zaak. Je wilt tenslotte ook dat professionals je auto in elkaar schroeven, niet dat ze beunhazen inhuren.
tkoote zegt
Tsja, das ook een manier om exclusief te blijven
defl8 zegt
Lange wachttijden vind ik een bijzonder fenomeen. Je bent immers ook betalingsplichtig. Rentevoordeel van de uitstel is minimaal. Stel je rijdt in een Ferrari en die ruil je in want die is al twee jaar oud, geen gezicht op de oprit. Dan moet je nog 2 jaar in die aftandse 458 blijven rijden voordat je de Koenigs krijgt geleverd. De buren zullen vragen of je hem niet uit het zicht wil parkeren als hun visite komt. Even een Gallardo scoren lukt niet want dat wordt net teveel voor je zakgeld.. daar zit je dan!
viggen93 zegt
De koper kent de wachttijd dus die vindt dat acceptabel anders zet ie geen krabbel onder het contract. Maar 5 jaar wachttijd zeg… pffff
dadutchdude zegt
5 jaar wachten? Prima, fabrikanten genoeg die wel een fatsoenlijke levertijd kennen.
FelixF zegt
Voor die Spyker motoren hoeven ze volgens mij niet zo veel productiecapaciteit te reserveren ?
lincoln zegt
Geen beste bedrijfsvoering dus ..
Lijkt me dus wederom een dom broodje aap van een toko die hun absurde prijzen wil rechtvaardigen ..
hamburg65 zegt
En dan komt die samenwerking met meneer Müller er nog bij… Spyker kon nooit leveren omdat er gewoonweg geen productie was, eh geen geld, nu omdat er geen capaciteit is; Moving on!
woudloper zegt
Er staan ook een 15tal occasions te koop van koenigsegg. Die zijn wel direct leverbaar. En sommige hebben zelfs nog de manuele versnellingsbak (niet meer beschikbaar sinds de Agera).
pinut187 zegt
Jammer zou er graag meer op de weg zien.
woudloper zegt
@pinut187: ik zou er graag eens 1 op de weg zien
right zegt
Samenwerken met een Technische Hogeschool en zo instroom van assemblage medewerkers verhogen.
mrrallycross zegt
Doet koeningsegg goed
michaelcorleone zegt
Nog een reden om voor de Bugatti Chiron te gaan :p