Autofabrikanten die een kijkje geven in de keuken. Wie houdt daar nu niet van? Koenigsegg doet het gewoon, bij de bouw van de Agera RS.
Deze Agera RS is de eerste voor de Verenigde Staten. Als het op auto’s aankomt zijn de Amerikanen wat anders dan anderen. Ik heb het natuurlijk over de veiligheids- en emissie-eisen. Een bekend voorbeeld is Pagani, die pas met de Huayra op een officiële manier zijn auto’s kon slijten in het land. De regel komt te vervallen bij import auto’s die ouder zijn dan 25 jaar. Dit verklaart onder andere de stijgende verkoopprijs van een Nissan Skyline R32.
Terug naar Koenigsegg. Ook zij kampen met diezelfde strenge regels. Maar met deze Agera RS, chassisnummer 128, komt daar nu dan eindelijk verandering in. Om deze ‘overwinning’ te vieren zal de fabrikant de complete bouw van het monster delen op zijn website. Deel 1 staat online, waar je kunt zien hoe Koenigsegg zich ontfermde over de carbon monocoque van de auto. De andere delen zullen in verloop van tijd worden gepubliceerd onder onder de naam #Build128. Leuk feitje: het chassis, inclusief de brandstoftank, weegt slechts 90 kilogram. Het project tot nu toe kun je checken in de gallery. In totaal zal Koenigsegg 25 exemplaren bouwen van de 1.160 pk sterke Agera RS.
remcott zegt
Vind dit toch mooi, het vakmanschap en een minimum aan robots.
singer911 zegt
Chassis en brandstoftank 90 kilo, is toch geweldig die techniek.
Donstil zegt
Heeft Salomon Drin dan eindelijk een Agera gekocht :)
ej20g zegt
Gave foto’s van zeer gave techniek! Dit zie ik altijd graag voorbij komen.
Kleine opmerking: de prijs van de Skyline R32 GT-R is enorm aan het stijgen, niet die van de R34 GT-R.
gtwillem zegt
@ej20g: Dat klopt helemaal! De 959 was al heel duur, en zal nu ook iets stijgen. Maar de R32 stijgt in procentueel gezien veel extremer. De R32 GT-R was er vanaf 1989 dus daar zijn er exemplaren van die stijgen, de latere R32’s zullen snel volgen, maar op de R34 is het nog even een tijdje wachten inderdaad, die was er pas vanaf 1999 ;-).
RubenPriest zegt
@ej20g: check!
philipf zegt
Mooi bedrijf is dat toch!
martijn11 zegt
Blijft mooi om te zien die techniek
agera zegt
Die miste ik in de hypercar test
Arno's zegt
Prachtige wagen maar ik ben toch wel benieuwd wat er bij Bentley nog interessanter is getuige de 1e foto http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Geneve_2015/Koenigsegg_Agera_RS/Koenigsegg_Agera-RS-3388.jpg
cthijs zegt
Dacht op de eerste foto toch echt de slee van de kerstman te zien