Omdat een klant hele specifieke wensen had, is er nu de Agera RS ‘Refinement’.
In de wereld van hypercars draait het niet alleen om snelheid, maar in nog grotere mate om exclusiviteit. Eigenaren die enkele miljoenen stukslaan op een auto willen dan ook echts iets exclusiefs hebben. Sommigen nemen genoegen met een gelimiteerde auto in een unieke kleurstelling, anderen willen een auto die nóg specialer is dan dat.
Wereldrecord
De Koenigsegg Agera RS was met een oplage van slechts 25 stuks al een zeer exclusieve auto. Wat ook bijdroeg aan de status van deze auto: in 2017 verbrak de Agera RS het wereldrecord voor de snelste productieauto. De Koenigsegg bereikte toen een topsnelheid van 447,19 km/u. Hoewel Bugatti en (misschien) SSC inmiddels snellere auto’s hebben gebouwd, is het record officieel nog steeds in handen van Koenigsegg.
Refinement
Een klant vond dit allemaal nog niet genoeg en klopte vorig jaar bij Christian en zijn team aan om zijn Agera RS nog verder te upgraden. De beste man wilde graag elementen van de One:1 toevoegen aan zijn auto. Bij Koenigsegg deden ze daar uiteraard niet moeilijk over en gingen ze met de wensen van de klant aan de slag. Ze zijn er in totaal ongeveer een half jaar zoet mee geweest in Ängelholm en noemen het resultaat de Agera RS ‘Refinement’.
Mix
De auto is dus een mix geworden van de Agera RS en de One:1, die een jaar eerder werd gepresenteerd. De Agera RS Refinement is onder meer voorzien van een nieuwe actieve spoiler, nieuwe canards en een nieuwe luchtinlaat op de motorkap. Het interieur heeft ook een kleine upgrade gekregen. Daar prijkt nu namelijk een SmartCluster, wat in 2015 debuteerde op de Regera. Op dit scherm is alle belangrijke info, zoals diverse temperaturen, in één oogopslag te zien.
Vermogen
Bij de aanpassingen ging het vooral om de looks. De motor is dus onaangetast gebleven. Er gemakshalve vanuit gaande dat dit exemplaar is voorzien van het optionele One Megawatt Package, levert de 5,0 liter V8 een vermogen van 1.360 pk. Dat is meer dan genoeg ook, gezien het feit dat de Agera RS nog steeds het wereldrecord in handen heeft. Dat is waarschijnlijk ook meteen de reden dat de auto ondanks de aanpassingen nog steeds Agera RS heet. Anders had Koenigsegg wel een net iets andere naam bedacht, zodat de hypercar weer een stukje exclusiever lijkt.
fendercd60 zegt
Mooi apparaat. Als ik het geld had ik sowieso een Koenigsegg gekocht.
iphonistvongates zegt
Istie backwards compatible met de RS 1.0 anders zou ik me belazerd voelen!? 🤓
moveyourmind zegt
Prachtige machine. Koenigsegg is wat mij betreft toch wel sinds jaar en dag de heilige graal onder de supersportwagens.
keeper1 zegt
@moveyourmind: eens. Al moet ik zeggen dat ik pagani ook werkelijk fenomenaal vind. Elk merk heeft zijn eigen kracht. Pagani is een kunstwerk op wielen en de egg innovatie ten top!
Richmond zegt
@keeper1: egg?
keeper1 zegt
@benja01: ja gebakken of gekookt. Maakt niet uit
lefty00 zegt
Lekker hoor
SimonMc zegt
@machielvdd: “De 5,0 liter V8 levert daarom nog steeds een vermogen van 1.160 pk. Dat is meer dan genoeg ook, gezien het feit dat de auto nog steeds het wereldrecord in handen heeft.”
Ja, maar de Agera RS die het wereldrecord heeft, heeft onderhuids wel de specificaties van de One:1, zijnde 1360 pk:
“The Agera RS used for the record is the same car used by Koenigsegg to record the 0-400-0 km/h record announced in October 2017.
The car is a customer-owned vehicle, a Koenigsegg Agera RS fitted with our 1MW engine upgrade producing 1,360hp when running on E85 fuel.”
https://www.koenigsegg.com/koenigsegg-agera-rs-achieves-multiple-production-car-world-speed-records/
machielvdd zegt
Goed punt. Het zou heel goed kunnen dat dit exemplaar ook gewoon 1.360 pk heeft, want die upgrade was een optie voor alle Agera RS’en. Koenigsegg vermeldt geen specificaties van dit exemplaar, maar gezien de verdere aanpassingen lijkt me dit bij nader inzien wel waarschijnlijk. Ik heb het even aangepast in de tekst.
michiel_vandelft zegt
Pff, een twee liter in zo’n bak, dat is toch niks..?
SimonMc zegt
@michiel_vandelft: lol
tjorque zegt
Als dat het 2.0 “driecilindertje” van de gemera was met een 600-tal pk, zou ik het nog geen schande gevonden hebben.