Top Gear schijnt van plan te zijn ervoor te zorgen dat Koenigsegg een exclusief merk blijft. Ze kregen voor een item in hun magazine een 1018 pk sterke, door biobrandstof aangedreven CCXR tot hun beschikking, de enige die er op de aarde rondreed. Reed ja, want bij een tamelijk stevig ongeval is de exclusieve bolide van een slordige miljoen euro behoorlijk bechadigd geraakt.
Aangezien het slippertje van de Stig bij de Zweden nog vers in het geheugen lag, was besloten dat één van de senior engineers van Koenigsegg de auto tussen de fotolokaties zou besturen, om zo het risico op ongevallen met dit exclusieve pk-pakhuis zo klein mogelijk te maken. Vlak voor het ongeval had de ingenieur de venturi-tunnel (een soort ‘rear diffuser’ die voor neerwaartse druk op hoge snelheden zorgt) uitgeschakeld omdat er op die plek een camera geplaatst werd. Vervolgens werd er tijdens het rijden met een behoorlijke snelheid (schatting is 200 km/u) een bocht naar rechts genomen. Midden in die bocht stond een enorme oranje pion waar de Koenigsegg op geklapt is. Aan het magnesium-voorwiel is te zien wat de impact ongeveer is geweest. Bij het ongeval is niemand gewond geraakt, maar ik kan me voorstellen dat de eigenaar van de CCXR niet zo blij was met het nieuws.
Het hele verhaal en meer foto’s zijn te vinden op de Top Gear website.
Met dank aan RA999 en Folkert voor de tip!
Stylez zegt
Auw…. Dit doet pijn als liefhebber.
Patjuh zegt
Zo daar zullen ze vast van balen!
Bas zegt
Das minder :|
Nick zegt
Shitttt, das echt balen! Geweldig mooie auto, en biobrandstof! Exclusief speeltje ja…
MustangZwerver zegt
Hmm Koenigsegg Vs. Oranje Pion Vs. Vangrails wie wint er eigenlijk geen 1 lijkt me na het zien van de fotos.
Maar op de fotos is gelukkig alleen te zien dat de bumper en de velg gebroken zijn verder niets, anders moet de Stig er nog maar is ff mee rijden aangezien hij hier ook een handje voor heeft :P
R 320 CDI zegt
jeetje… toch een hoop knaken om dat te repareren denk ik… alleen de prijs van een nieuw magnesium velg al…pff
Djivy zegt
Schitterende titel… “My Big Fat Green Wrecking”
Goed dat hij het kan navertellen.
Citrofiel zegt
Tsja. Het lijkt altijd allemaal zo fantastisch te gaan bij Top Gear, maar zelfs daar gaat het niet altijd goed… Ik betwijfel of ze dit ook gaan uitzenden, zoals dat andere slippertje van de Stig, dit is toch wat ernstiger…
Silverarrow zegt
Zonde van zo’n superwagen. Gelukkig is dit niet beyond repair, toch? Anders zou die ingenieur zeker een paar minpuntjes gescoord hebben bij het bedrijf :P
Alwood zegt
Vind ik eigenlijk wel heel erg lullig van TopGear! De crash van the stig had ik nog enig begrip voor… ook omdat het toen niet zo schadelijk was en een afgesloten vliegveld staat niet zo veel in de weg…
Maar hier lijkt het meer erop dat ze op een te klein weggetje te hard probeerden te rijden. Zowiezo zouden ze zich moeten inhouden als de venturi is uitgeschakeld, zeker bij een 1000pk auto waarvan al bekend was dat de achterkant soms niet in het gareel blijft.
Citrofiel zegt
@ Citrofiel; Wat let je toch weer lekker op. Er zat een ingenieur achter het stuur, niet de Stig!
sonne zegt
waarom toch allemaal voor een stomme camera !!!! dit zijn mense die niets gevoel hebbe voor auto’s !!GRRRRR
Danger zegt
Wie reed dr nou de Stig of een mannetje van koeniggsegg?
Citrofiel zegt
@ Danger; Van de TG-site: “The engineer who was driving…” Dus duidelijk een mannetje van Koenigsegg.
smoke zegt
@Alwood
Koenigsegg had zijn eigen senior engineer achter het stuur, da’s net zoiets als Velentino Balboni die een Lambo crasht. Het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Zo zie je maar weer dat fouten heel menselijk zijn…
MurcieBoy zegt
wat heb je ook aan een 1018 pk auto?!
Jurrian zegt
dat lijkt mij ook nog eens gaaf, om een auto van een miljoen in de prak te rijden, bij voorkeur een veyron, die zien er toch niet uit
mashell zegt
Hahaha. Super snelle auto maar tegen een pionnetje aanrijden kan ie niet. Dit is geen Zweedse kwaliteit! Koenigsegg lijkt stiekum toch wel een Italiaans merk te zijn!
CCX zegt
Prachtige wagen 1018pk en nog goed voor het milieu ook maar, wat is die rechte plank in de cockpit die boven de auto uitsteekt op de 1ste foto ?
Slager Korrel zegt
Shit, wat zijn die Koenigseggs vreselijke auto’s dan.
Die dingen zijn blijkbaar niet onder controle te houden.
Zelfs niet door hun eigen ingenieurs. Niet door de Stig.
Niet door de ene miljonair: http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/15/koenigsegg-ccx-temmen-nog-best-lastig
En niet door de andere: http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/23/plat-gereden-koenigsegg-ccx
Markjuh zegt
Ik hoop dat ie boven modaal verdient!
RScosworth zegt
Wat een wagen!!!!!
Wel mooi op zich dat ze al vaker moeite hebben gehad met een koenigsegg.
Deze bolide is niet voor mietjes!
bmwF zegt
top gear bellen? geef die maar aan mij ik kom ze schoon halen en meenemen materiaal genoeg:p
KoboC zegt
@ Slager Korrel: Het zijn niet de auto’s, maar de mensen die er in rijden die vreselijk zijn. De CCX is een geweldige wagen, maar alle miljonairs denken tegenwoordig dat ze F1-coureurs zijn. Daar zit de fout. The Stig heeft gewoon de auto tot het uiterste proberen te duwen op de baan, en hij is helaas ook over de lijn gegaan. En dit met deze testrijder is een vervelend ongelukje.
Dit is tenminste nog een auto waar skills voor moet hebben om er in te rijden. Jammer dat er niet meer auto’s zijn waarin je daadwerkelijk moet kunnen rijden voor je er in mag stappen. Met alle elektronica in de huidige auto’s is een chauffeur bijna overbodig.
Alex911 zegt
@CCX; dat is de rechter deur die open staat :)
slk zegt
Zon auto mis je niet.Lelijk hok
CSL zegt
ooh dat valt valt mee, beetje carbon hier en daar.
jasper zegt
ik denk dat topgear er nooit meer een krijgt
Leon zegt
1 minuut stilte…
G zegt
Het is de schuld van de engineer he niet TG als je het verhaal leest was TG alleen getuige :P
stiggie zegt
beetje oftopic maar weet iedreen al dat er een mini site van de bmw m3 in lucht daar worden wat kleine dingentjes verteld over rondetijd op de ring (8.12)
en je kan hem in alle kleuren zien mischien is dit oud nieuws maar ik zeg het maar voor de zekerheid
Roadronner zegt
Dus TopGear houdt er toch niet mee op hihi!
ferdinand zegt
alsof ze het erpress doen!
Jela zegt
Verdoeme, m’n favoriete auto -echt waar-, dit verdient 2 minuten stilte
Rick dos zegt
“Vlak voor het ongeval had de ingenieur de venturi-tunnel (een soort ‘rear diffuser’ die voor neerwaartse druk op hoge snelheden zorgt) uitgeschakeld omdat er op die plek een camera geplaatst werd. Vervolgens werd er tijdens het rijden met een behoorlijke snelheid (schatting is 200 km/u) een bocht naar rechts genomen.”
En dit werd door de senior engineer van Koningsei gedaan………Geen wonder dat je die dingen niet op de baan kan houden…….
Alwood zegt
@Sir Smokealot
…o *schaamt zich een beetje*
srry, zal de volgende keer wel weer het volledige (topgear)bericht lezen :)
das dan niet zo’n probleem voor topgear lijkt me… en wel een beetje suf van die engineer :?
MarcO zegt
@CCX
Je naam zou toch vermoeden dat je die openstaande deur zelf had moeten herkennen. Maar het is je vergeven: Dit maakt meer emotie los dan een scherpe geest kan hebben.
Wel raar overigens dat deze topper niet in 2 stukken breekt, zoals tegenwoordig de trend is. ;)
w0o0dy zegt
Mijn vriendin maakte een goede opmerking: “TopGear zou toch misschien gaan stoppen? Als dit voor TopGear was dan zullen ze wel weer met nieuwe opnames bezig zijn……”
Hoe kun je trouwens een venturi-tunnel uitschakelen??
Rick dos zegt
@w0o0dy
“unbolted the rear venturi only moments before,” Ze hebben het er dus afgehaald.
En volgens mij was dit voor TopGear magazine.
CCX zegt
kweetnie echt oor ma tkan aan mij lign.
Trouwens Koenigsegg is al jaren mij favo merk en kben er ook door geobsedeert
stek zegt
@ CCX Goed voor het milieu? Je bedoelt minder schadelijk denk ik…
CCX zegt
@stek
je moet me nu ook weer niet zo lett. nemen é, maar je heb ind. gelijk
floryn zegt
heerlijke bak
Nick zegt
Koenigseggs worden wel erg vaak gecrasht de laatste tijd.
Misschien toch maar overwege om er mee te stoppen Christian?
Arnoud zegt
@ CCX:
1018pk en nog goed voor het milieu ook? Minder slecht zal je bedoelen. Al die zuinigere auto’s zijn niet goed voor het milieu. Ze zijn hooguit minder slecht. Wil je echt goed voor het milieu zijn, ga dan lekker lopen ofzo.
(Sprak ik terwijl mijn eigen auto nog staat af te koelen van een wild ritje).
Ik bedoel dus niet de moraalridder uit te hangen maar even fijntjes op de feiten te wijzen.
On-topic:
Ik vind Koenigseggs geweldige auto’s. Auto’s met echte supersport prestaties en ze zien er nog goed uit ook! Dus echt wel jammer dat er weer een gesneuveld is. Gelukkig wel killed in action, niet afgebrand in een garage oid.
Jela zegt
ik vind de standaard wielen van de ccx toch mooier, maar ze zijn een pak zwaarder zeker?
Gliffhanger zegt
Jammer van zoiets!!
Alfaxa zegt
:'( :'( :'(
Alwood zegt
@CCX
ik denk dat het ut dakje is… maar dan flink vernield ofzo…
Of het is zo’n om-flip ding :P net als op speelgoedwagentjes, als ie op zijn kop licht kan je em daarmee weer omdraaieh ;)
Maarten zegt
Tja, hoe vertel je dat aan je baas? haha
MarcO zegt
@ Alwood en CCX
De derde foto laat duidelijk zien dat het de deur is die open staat en er geen dakje op zit. Ook de foto’s van CCX bewijzen dat het de deur is. Alleen in dit geval kijken we tegen de binnenbekleding omdat het ’t rechter portier is.
vØlvØ frǽk zegt
maar eigenlijk is het helemaal niet de schuld van top gear, aangezien een mannetje van koeniggsegg reed
wel zonde, maja het kan gebeuren he..
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Ja het ergste is dan alleen van ”hoe vertel je dit aan de eigenaar van de auto”. Zonde zeg van deze mooie super excoot.
arjan zegt
wat een sukkel
Thijs zegt
Ik weet het niet, maar als ik op de site lees staat er dat hij een aantal keer gerold is.
Jela zegt
@Thijs, waarschijnlijk zal hij wel een paar spins gemaakt hebben (geslipt dus) maar ik denk niet dat hij gerold is
Alwood zegt
de deur… psj wat is dat nou weer voor saai antwoord! :P
mark van der laan zegt
waarom loopt iedereen toch zo te zeuren op topgear????
het is toch duidelijk de schuld van het mannetje van koenningsegg aangezien hij reed omdat ze wouden voorkomen dat topgear hem zou crashen????
topgear heeft hier dus geen schuld aan
Patrizia zegt
Welke idioot rijdt er ook in zo’n auto, da’s vragen om problemen. Afschaffen dit soort penisverlengers!
Leonie zegt
patrizia, jij hebt dus blijkbaar geen idee van mooie autos. om zon auto in de prak te zien doet pijn….
keislair zegt
sorry ccxr is total los. onderbodem was gescheurd, helaas niet op de foto’s zichtbaar. op het eerste gezicht lijkt er niet zo veel aan de hand, bumper, spatbord en velg, maar helaas is de hele onder kant er ook aan gegaan incl de wielophanging!!! men werkt al aan een andere!
Sneckoll zegt
wow das jammer, een perfect mooie auto