Koenigsegg gaat terug naar haar roots met de CC850. Geen enorme spoilers en splitters, wél een handbak.
Koenigsegg is een naam die iedereen die een klein beetje geïnteresseerd is in auto’s kent. Toch is het nog maar een luttele 20 jaar geleden dat ze hun eerste auto introduceerden. Petje af voor Christian Von Koenigsegg, die zijn merk in zo’n korte tijd een gevestigde naam heeft gemaakt.
Oer-Koenigsegg
De oer-Koenigsegg waar het allemaal mee begon is de CC8S. De vorm van deze auto is nog steeds te herkennen in de recente Koenigsegg Jesko. Alle opvolgende modellen waren namelijk doorontwikkelingen. De auto werd steeds sneller en daarmee ook de aerodynamica steeds heftiger.
Koenigsegg CC850
Koenigsegg trekt nu echter het doek van een auto die géén enorme spoilers en splitters heeft. Deze auto is juist heel clean. Sterker nog, de auto lijkt als twee druppels water op de oer-Koenigsegg. Dat is geen toeval: je kijkt hier naar de CC850, een hommage aan de CC8S.
Moderne Koenigsegg
Laat je niet op het verkeerde been zetten door de gelijkenissen met de CC8S: het gaat hier wel degelijk om een moderne Koenigsegg. Een instelbare ophanging, actieve aerodynamica, actieve rijhoogte: het zit er allemaal op. De CC850 heeft stiekem ook gewoon een spoiler, maar die is ingeklapt bij stilstand.
Verrassing
De Koenigsegg CC850 gaat niet alleen qua uiterlijk terug naar zijn roots. In het interieur is er namelijk een grote verrassing te vinden: deze Koenigsegg heeft gewoon een handbak! Om precies te zijn een zesbak met een prachtig open schakelpatroon. Daarmee hebben de Zweden een echte USP te pakken, want er is geen enkele andere auto van dit kaliber die een handbak heeft.
Addertje onder het gras
Er zit wel een addertje onder het gras: stiekem is het geen echte handbak. De versnellingspook en het koppelingspedaal zijn namelijk verbonden aan een 9-traps automaat. Toch heeft de handbak maar zes versnellingen. Hoe dat zit? Nou, de versnellingsbak kent twee standen: een straat-stand en een circuit-stand. In de beide standen heb je andere bakverhoudingen. Dit is dus een handbak zoals je nog nooit eerder hebt gezien.
Automatische stand
Christian Von Koenigsegg benadrukt overigens dat de handbak in alle opzichten aanvoelt als een normale handbak. In de Koenigsegg CC850 kun je dus ook gewoon stilvallen. Behalve wanneer je de automatische stand inschakelt, want die is er ook gewoon.
Pk-gewichtsverhouding
In motorisch opzicht is de CC850 verder vergelijkbaar met de Jesko. Koenigsegg heeft alleen wel de turbo’s wat kleiner gemaakt om het turbogat te minimaliseren. Daardoor heeft Koenigsegg CC850 ‘slechts’ 1.185 pk en 1.385 Nm aan koppel. Overigens is een perfecte pk-gewichtsverhouding van 1:1 mogelijk als je E85 tankt. In dat geval is het vermogen, het koppel en het gewicht exact gelijk.
Oplage
Koenigsegg heeft met deze auto wederom een technologisch hoogstandje neer weten te zetten, zoveel is duidelijk. Er zijn 50 gelukkigen die er eentje mogen kopen, want dat is de oplage waarin de auto gebouwd wordt. Dat is ook meteen een eerbetoon aan het meesterbrein achter deze auto’s, die eerder dit jaar 50 kaarsjes uit mocht blazen.
Edge zegt
Een koppelingspedaal en schakelpook die gekoppeld zijn aan een 9-traps automaat, waarbij de straat en circuitstand bepalen welke verzetten je kan gebruiken. Dit kan ook alleen maar uit de koker van Christian von Koenigsegg komen.
406_v6 zegt
Toch wel een genie qua nieuwe technieken bedenken én toe weten te passen.
007 zegt
Maar hoe snel is ie nu?
kniesoor zegt
Wordt niet erg duidelijk. Al is er een Amerikaanse site, die het over “300+ mph” heeft. Dat zou net iets boven de 480 km/u zijn. Geen idee of dat een theoretische of een werkelijke topsnelheid is. Feitelijk ook tamelijk irrelevant, het ding kan harder dan de toekomstige eigenaren – een enkele uitzondering daargelaten – er ooit mee zullen rijden.
tortuga zegt
Afgaande van de niet spoilers vermogen en gewichtsverhoudingen denk ik dat die toch ergens begin de 400 moet halen. Maar dat is niet zijn punt.
ukbob zegt
Wow, vond de recente Koenigsegg allemaal veel te druk qua styling, deze is helemaal weer zo clean als het ‘origineel’.
De bak-techniek maakt het dubbbel en dwars een echte Koenigsegg!
Tonnie zegt
Zo clean het uiterlijk is, zo druk is het interieur. Wat een zooi om in te zitten zeg. Dat stuur ziet er helemaal raar uit.
jerudo zegt
Ik dacht even, die zit in zeik modus. Maar je hebt gelijk. De manier hoe de kleuren toegepast zijn, dat stuur. Hoe het carbon er uit ziet. Stijlvol is het niet of in ieder geval toch niet m’n smaak.
Johanneke zegt
Is dit die wagen met elektronische valve timing?
Edge zegt
Nee, dat is de TFG (Tiny Friendly Giant) driecilinder die achterin de Gemera komt te liggen.
ralfast zegt
En wat een gave tellers!
mashell zegt
Ik zou ze bijzonder noemen, druk als een duur Zwitsers horloge en dan paperclips als wijzers, je moet er maar opkomen.
sabrerator zegt
Meer van die iPhone simkaart-pinnetjes.
flyerbunch zegt
Het is weer een speciale week met veel lekker geweld zo lijkt het.. Porsche, Bugatti, Koenigsegg, Hennessy, Lamborghini.. waar blijft Ferrari?
singer zegt
Misschien onthullen ze de Purosanque(?) tijdens Monterey Carweek. Grote lompe cross over tov échte super/hypercars. Wie had dat 15 jaar geleden verwacht van Ferrari
flyerbunch zegt
Wie weet, maar ook McLaren is ze al voor geweest met de Solus GT: https://cars.mclaren.com/en/mclaren-solus-gt
flow82 zegt
Prachtig! Zet em zo maar in mijn garage!
mashell zegt
Dit is toch gewoon een fake handbak met een fake koppeling?
MrSkyline zegt
ja en nee, de koppeling is een 1 op 1 verbinding, de plaat doet exact wat je met het pedaal doet en je kan de auto dus ook laten afslaan. De pook heeft de zelfde feedback als een echte versnellingsbak met lockouts als de toeren niet matchen. Het schijnt 100% aan te voelen als een echte handbak als we de interviews mogen geloven. Aangezien Koenigsegg doorgaans geen broodje aap verhalen verkoopt geloof ik best dat dit aanvoelt als een echte handbak.
rs999 zegt
Met die handbak is het risico vol om chips te eten in de auto