Is Christian von Koenigsegg in hetzelfde luchtkasteel gaan wonen als Victor Muller, of wordt dit een V8 als nooit te voren?
First things first, voor wie tijdens de beurs in Genève even geen autonieuws heeft bijgehouden. Spyker maakt al vanaf het begin van de grote revival gebruik van de 4.2 V8 van Audi. Die motorendeal is (om wat voor reden dan ook) beëindigd en dus werd gezocht naar een nieuwe leverancier. Dat werd verrassend genoeg het Zweedse Koenigsegg, dat voor de gelegenheid een nieuw blok ontwikkelde met 600 pk. Aanzienlijk minder dan waar een beetje ‘Egg het mee doet, maar genoeg voor een zeer sportieve GT.
Heel veel details over het blok werden helaas niet vrijgegeven, maar we hebben infeau! Tegenover Road and Track gaf Koenigsegg namelijk aan dat de atmosferische motor 600 pk levert bij 8.000 rpm. Bovendien komt dit blok ook te liggen in de aankomende Spyker SUV, aldus Von Koenigsegg. In de basis is dit trouwens dezelfde motor als de krachtbronnen die ver over de 1.000 pk kunnen leveren. Daarom verwacht Christian dat de 600 pk-versie het misschien wel 200 jaar uithoudt, zo sterk is dat spul.
And of course are engines are bulletproof with 1360 horsepower, our customers don’t kill engines, so that engine will last for I don’t know…200 years or something.
Verder bleven de krukas, de drijfstangen en de cilinderkoppen gelijk aan de specificatie die Koenigsegg in z’n eigen modellen gebruikt. De injectoren werden aangepast evenals de dry-sump smering, de uitlaat, het inlaattraject en de compressieverhouding. Alle grappen over “ons Victor” op een stokje: als er daadwerkelijk Spykers komen met deze (op papier) geweldige motor, zou dat natuurlijk hartstikke goed nieuws zijn.
valluik zegt
Het probleem is dat het dusdanig begeerlijk is/hebberig maakt, dat ik het gewoon wíl geloven. Al zou er 1% kans zijn dat het echt van de grond komt allemaal
bisazza zegt
Toch heb ik ergens hoop dat er we de Spykers meer op de wegen gaan zien. Met of zonder Müller aan het roer. Daarnaast ook heel erg benieuwd hoe deze V8 klinkt
Rick-dos zegt
Het grootste nieuws vind ik toch wel “aankomende Spyker SUV” is dat idee nog steeds niet död?
E34M5Touring zegt
@Rick-dos: Al in development since 1902.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spyker_60HP
w0o0dy zegt
@rick-dos: misschien kan Muller die ontwikkelen samen met Fornasari? Die hadden een (tot) 600pk Ssuv alleen was het afwerkingsniveau niet top en het interieur een samenraapsel van restjes van andere merken. Maar Giuseppe (meen ik) Fornasari was wel bezig met een fabriek in het midden-oosten en was vriendjes met alle rijke families daar (Al thani’s bijvoorbeeld)…
siemi zegt
@Rick-dos: de automobiele variant van Duke Nukem Forever
Author zegt
Holy moly wat een slecht spel was dat!
allesmetturbo zegt
-edit: Thanks! Gefixt-
OT: dat zullen vast sterke blokken zijn met goed onderhoud. De docu’s over de man met de snelle eieren zijn erg vermakelijk en indrukwekkend op jijbuis
jorden zegt
Wordt Spyker een submerk onder koenigsegg!? Waarom zouden ze dit motorblok gaan leveren (en speciaal voor Spyker ontwikkeld)? Lijkt mij niet dat het voor koenigsegg bakken met geld gaat opleveren, om een paar van die blokken aan Spyker te verkopen.
dinobreezy zegt
@jorden: dat speciaal voor spyker ontwikkeld valt op zich wel mee, het blijft in de basis tenslotte het vertrouwde Koenigsegg blok, ook is Spyker niet het eerste merk wat een samenwerking met Koenigsegg aan gaat. Neem het minder bekende Quant
raym zegt
@jorden: elke cent is er een.
w0o0dy zegt
5.0 liter v8, 90 graden blokhoek, 120pk/l bij 8000 tpm het blok zelf wordt gegoten door een club die dat ook voor de eigen Koenigsegg motoren doet en ook voor race motoren (inclusief F1) dus dat is zo goed als onverwoestbaar. De rest is ontwikkeld om 1400pk te leveren met twee turbo’s.. maar nu zonder die extreme vermogens en extreme hitte en druk… Dat kan iedereen waarschijnlijk bijna niet kapot. Wel duur denk ik. Dus wat betekent dit voor de prijs van een “goedkope auto” als de Spyker (ivt de Eggs)? Ben wel benieuwd.. maar het zou wel leuk zijn als dit gewoon 20jaar lang auto’s van Spyker gaat betekenen.
stationcar zegt
Aha, groot nieuws tussen de regels door, suv gaat er ook komen.
Ik ben wat cynisch, maar we gaan het zien…
De motoren lijken in ieder geval geregeld te zijn. Check.
Robert zegt
Zou er iemand al aan Christian von Koenigsegg hebben verteld dat de betalingsmoraal van Spyker nogal… opmerkelijk is? Waar ze straks Zweedse Kronen verwachten, krijgen ze er misschien wel Spyker aandelen voor in de plaats.
*mompelt iets van hyperinflatie op waardepapieren*
geertvn zegt
@RRRobert: De betalingsmoraal van Koenigsegg zit op hetzelfde niveau dus op dat vlak zullen de twee merken elkaar wel vinden!
lincoln zegt
@geertvn:
Dat mag je hier niet hardop schrijven ..
Pagani en koeningsegg doen niet aan administratie ..
205zonderdak zegt
@rrrobert: van speyk, een handelsonderneming in Oirschot, onze buurman, had nogal wat geleverd aan Spyker. Maar deze kon niet betalen en als schadeloosstelling heeft ie twee Spykers bedongen. Maar ik zie Christian nog niet in een Audi-Louis Vuitton handtas rijden…
reistje zegt
200 jaar? Wat is dat in kilometerstand?
nasty zegt
@reistje: 1000km
#collectorsitem?
MaartenD zegt
Eerst zien dan geloven…als ik het geld zou hebben zou ik in ieder geval NOOIT een aanbetaling doen aan Victor M. Beter wachten totdat er een rijdend exemplaar is…
lekbak zegt
@maarten020: het aanschafbedrag storten op een derdenrekening van een notaris. Dan weet M dat het geld er gegarandeerd komt als de auto klaar komt en kan hij daarop wellicht weer financieren.
arii zegt
Meteen chippen naar 1360 pk die spyker
SimonMc zegt
@arii: Ik veronderstel dat het een grap is? Turboloze motoren chippen haalt geen neuk uit.
moondustfocus zegt
Dus er was wel Koenigsegg nieuws te melden, jammer dat ik het dan via hun facebook en instagram account heb moeten vernemen (de Regera in groen carbon bv)
Author zegt
Gelukkig weet jij je portie Koenigsegg-nieuws zonder ons ook gewoon te vinden! :)
ericc zegt
Ik raad Christian aan om enkel cash geld te ontvangen per motor die hij levert. Ik heb zo’n vermoeden dat een cheque van Muller niet gedekt is.
Tip aan Christian: begin ,zoals McLaren , zelf meer betaalbare sportwagens te ontwikkelen met deze V8. In de voormalige Saab fabrieken is er plaats om een productielijn op te starten en in de buurt wonen wel de nodige techniekers.
autoblaag zegt
Zeg Victor, krijgt de Saab 9-5 deze motor ook?
ramshoek zegt
Zondagavond had RTL autowereld een interviewtje met Victor.
Babbeltje begon over de Preliator coupé waarvan ze 50 stuks zouden gaan bouwen > Allemaal verkocht zei Victor met droge ogen (!!!).
In de ’traditie’ van Spyker gaan ze van de cabrio 2 keer zoveel bouwen > 100 stuks dus.
Als het dan toch zo goed met Spyker gaat, kunnen we dan aub weer een stukkie ontwikkeling en productie naar NL halen?
Dutchdriftking zegt
Eerst zien, dan geloven…
michaelcorleone zegt
Als wij ”onze” Spyker daadwerkelijk op de wegen gaan zien, want veel van de Vencer Sarthe hebben we niet gehoord.
Groot respect voor Christian von Koenigsegg, alleen heb het nooit op grote uitspraken. De auto’s zullen wel een pak duurder worden door extra onderhoud/service. We zullen zien
tjorque zegt
Ik had niks met Spyker… maar nu wel, het blok interesseert me wel.
tarquesh zegt
Éen ding kan ik wel zeggen over Vic, hij is een Spyker ambassadeur.
Maar als ik Christian was, zou ik ver van hem uit de buurt blijven. Mr Koenigsegg kan makkelijk zonder Vic zijn dingetjes en amdere jongens die maar aanblijven klungelen.
Ik zie in Christian de man om McLaren te voorzien van motoren in de F1.