







Na een flink voortraject hebben we hem nu te pakken: de Agera One:1, of zoals Koenigsegg hem noemt: the worlds first production Megacar. Dit omdat het vermogen 1 Megawatt bedraagt, oftewel: 1.360 pk.
Er is al veel over deze extreme Agera gepraat, dus we houden het even bij de feiten:
· De One:1 trekt 2G in de bochten op straatlegale cupbanden
· 610 kg neerwaartse druk bij 260 km/u dankzij actieve aerodynamica (de McLaren P1 heeft 600 kg downforce)
· Een chassis met active ride height en variabele veer-ratio’s
· 3G en GPS-controlled Predictive Active Chassis en Aero Track Mode
· Een 20% lichter carbon chassis en koets
· Geventileerde carbon racekuipjes met memory foam
De turbobehuizing en titanium uitlaat komen naar eigen zeggen uit de 3D-printer.
De topsnelheid ligt naar verwachting boven de 440 km/u, maar jij kunt hem niet kopen: Koenigsegg heeft alle exemplaren al verkocht. Drive maakte in de aanloop naar de onthulling een videoteaser, deze vind je op autojunk.
Meer informatie volgt tijdens de Autosalon van Geneve, onderstaande livefoto lekte eerder reeds uit:
De concurrentie is ondertussen ook druk bezig: ‘officieel beeld hebben we nog niet gezien, wel krijgen we vandaag een gelekte foto voorgeschoteld!‘ Beter kijken jongens…
Update: het vermogen van deze Megacar wordt op 1.360 pk berekend, aangezien 1 kW = 1,3597 pk (PS). Het zou ook nog kunnen zijn dat hij 1.340 pk heeft, als er ‘Amerikaanse’ (SAE) pk’s zijn berekend. Uitsluitsel van Koenigsegg volgt.
En toch wil ik ‘m!
Heerlijk. Kunnen ze deze dan niet testen in the USA op die plek waar onlangs de SSC Ultimate Error die top speed run deed?
Soms denk ik dat zulke supercars enkel maar bestaan voor op de playstation en dat die paar de er effectief verkocht worden ‘homologatie’ modellen zijn.
1360pk op de achterwielen… nuja de gekken die ze kunnen betalen mogen ze hebben.
De One zou toch 1400pk hebben en evenveel wegen??. Of is meneer von koenigsegg daar vanaf gestapt??.
Evengoed blijft het de ultieme droom auto.
@biohazardracer:
1360pk, 1360kg?
@biohazardracer: Maar bij weegt iets minder, dus ook iets minder pk’s
@biohazardracer: Als hij 1400 pk erin had gewild, lag er 1400 pk in. Maar dat is geen marketing.
”Koenigsegg hem noemt: the worlds first production Megacar. ”
Dit is veel interessanter voor kopers en marketeers.
What.
A.
Beauty.
Al die gaten en flippers.. Doe mij maar een originele CCR ofzo
Machtig.
Waar heb ik die 3.500.000 USD ook al weer gelaten????
Wat een geweldig apparaat!
Incl. nokkenas-loze motor?
Lol @ autoweek trouwens.
@rotarypowah: Nee nog niet. Die is nog in ontwikkeling.
@Vincegail: oh, oké. Bedankt voor je antwoord.
@rotarypowah: http://jalopnik.com/what-its-like-to-ride-in-a-car-with-the-camless-engine-1529865968
@Vincegail: zeer interessant artikel, wederom dank!
Jalopnik artikel met schitterende foto’s van onze vriend GF Williams:
http://jalopnik.com/the-koenigsegg-one-1-is-swedens-280-mph-carbon-fiber-h-1532088783
Bruut ding!
Wat is er trouwens gebeurt met die arabische hyper car? zijn ze daar nog mee bezig?