Het gaat blijkbaar goed met de zaken bij Koenigsegg Automotive AB. Zo goed dat we volgend jaar een nieuw model uit Ängelholm mogen verwachten.
Koenigsegg laat aan Car&Driver weten dat ze de oversteek naar Amerika gaan maken. Er komen, om te beginnen, vier dealers in de VS, waarvan de eerste Manhattan Motorcars in New York is. Klein probleempje: de huidige Agera line-up is niet gehomologeerd volgens de – veel strengere – regels in de VS. Iets waar Pagani met de Zonda ook tegenaan liep, en waar Aston Martin en Lotus eveneens geregeld mee worstelen.
In 2015 komt daar echter verandering in. Yanks worden dan getrakteerd op een 960 pk sterke Agera die is omgebouwd naar US-specs. Een ontegenzeggelijk knappe prestatie voor een bedrijf dat jaarlijks zo’n 115 auto’s maakt. Interessanter voor ons is het nieuws dat Koenigsegg volgend jaar ook met een nieuw model komt, die eveneens geschikt zal zijn voor de Amerikaanse markt.
Veel is er nog niet over bekend, maar het sluit aan op een eerdere opmerking van Christian Von Koenigsegg dat ze in Zweden werken aan een instappertje. Een goedkoper model dat onder de Agera wordt gepositioneerd. Hoewel; dat is natuurlijk relatief, want de supercar gaat nog steeds 450.000 tot 500.000 euro kosten. Exclusief leuke dingen-belasting.
Impressie: Maher Thebian
599gto zegt
Het ziet er beter uit dan de rommelige agera op de een of andere manier lijkt ie geen geheel net als Japanse auto’s alle details op orde hebben maar niet in harmonie met elkaar.
599gto zegt
Maar het is en blijft een supercar die een statement maakt .
thierryvth zegt
@599gto: bij een statement ga ik er ook van uit dat je het waar maakt, tot nu toe zijn het claims en dat is toch echt wat anders.
rhellema zegt
@thierryvth:
Die claims zijn in ieder geval vele male minder dan jouw wederkerend domme gezwets.
MR zegt
115 per jaar? Max 10 per jaar ;) Ze hebben er pas 115 in hun hele bestaan gemaakt.
deladude zegt
Ik vind de Agera toch echt bruter, maar als het om een instapper gaat is dat vast de bedoeling
moveyourmind zegt
Wat heeft Christian Von Koenigsegg toch een mooi merk neergezet.
Voor mensen die op zo’n wijze hun droom realiteit laten worden kan ik oprecht bewondering opbrengen.
tupperware zegt
Als die render een goede indicatie is, dan zeg ik, laat maar komen..
Nu is de gun factor naar Koenigsegg bij mij sowieso groot, ik blijf het knap vinden hoe hij puur op doorzettingsvermogen z’n merk op de kaart heeft gezet.
Zo, en nu maar wachten tot @thierryvth dit artikel ontdekt heeft en z’n tirades weer begint..
rangerover zegt
De Agera is flink bijgeslepen maar in principe in de basis nog steeds een gefacelifte CCX. Ben daarom dus benieuwd naar het design van deze ‘’instapper’’ wordt het een nieuw model of weer gebaseerd op een bestaand model.
Als het oorspronkelijk model goed is heb ik daar niks op tegen, zoals dat bij Pagani het geval is. Een steengoed basismodel de Zonda steeds kleintjes laten evolueren tot de Huayra vind ik super.
Corrado16v zegt
Deze is me nog erg hot wheels. Even wachten totdat het ontwerp in iets gevorderde staat is.
FlowMotion zegt
Het wordt een 700.000-800.000 euro high performance vierzitter. Voor de mensen die net wat meer willen dan een RR en triest zijn om het niet uitbrengen van Galibier. In afwachting van Geneva.
SimonMc zegt
@FlowMotion: Huh? Die Galibier ging toch een luxe 4-zitter worden? M.a.w., volledig het tegenovergestelde van dit?
ikkee zegt
Koenigsegg bouwt ongeveer 20 auto’s per jaar. In hun hele bestaan hebben ze er 115 in elkaar geknutseld.
b00m3rang zegt
Saleen S5 anyone? Dezelfde gedrongen houding met de wielen pal op de hoeken. lampen lijken er zelfs op. Niet dat dat een slecht ding is want de Saleen S5 is best bruut.
SimonMc zegt
@b00m3rang: Dit is geen impressie van Koenigsegg zelf, maar van een fan.
shicomm zegt
Geen paniek mensen , het is maar een impressie ( en geen echt sterke imho… )
Dat CvK naar de VS wil met koenigsegg snap ik wel ; de markt daar is te groot om links te laten liggen…
Dat juist daarom er een nieuw model moet komen snap ik alleen niet zo goed.
Hij gaf in een docu op youtube eens aan dat zowel de ccx als de agera voor bepaalde exotische markten zonder enorme issues waren aangepast.
Zo haalde hij het voorbeeld aan van een klant uit Brazilië die een ccx op E-100 wilde gaan rijden.
Dat was dan geen echt grote ingreep ( de latere ccx’en konden al met E-85 overweg ) maar ik kreeg iig het idee dat aanpassingen omwille van uitstoot enz. geen giga issues zijn voor koenigsegg.
Gezien de enorme mate van innovatie op autogebied ook niet zo heel raar…
bedirhan zegt
Wat zijn de verschillen in vereisten met EU en US