







Snoepen mag, maar alleen met de ogen.
Koenigsegg heeft de wind goed in de zeilen zitten. Het heeft een bizar record op naam staan met de inmiddels aardig verouderde Agera RS, het maakt onderdeel uit van een interessante samenwerking met NEVS en het kan de krankzinnige Regera bijna uitrollen. Toch had het bedrijf in het gedrang ook nog de tijd om een nieuwe auto te ontwikkelen: de Jesko.
De Koenigsegg Jesko, die vernoemd is naar de vader van Christian von Koenigsegg, zal vanaf 2020 in productie gaan in de fabriek in Ängelholm. Het hypercarmerk zal in totaal slechts 125 exemplaren produceren en dus is ook deze creatie van Koenigsegg een zeldzame. Iedereen zal zijn Jesko ongetwijfeld op eigen manier samenstellen, waardoor ieder exemplaar nagenoeg uniek genoemd mag worden. Vandaag krijgen we alvast een voorproef van wat mogelijk is, dankzij Esser Automotive.
Het bedrijf, dat recentelijk een Regera meenam naar Supercar Sunday, is in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland de officiële importeur van onder meer Koenigsegg en heeft vandaag de doeken getrokken van de zogenaamde Cherry Edition. Zoals de naam doet vermoeden is de Jesko in kwestie inderdaad een rode. De kleur is te vinden op de koolstofvezel huid van de Jesko, evenals zijn achterspoiler en de remklauwen. Het interieur lijkt de roze zee te hebben vermeden. De auto zal tenminste 2.35 miljoen euro kosten, en dat is nog zonder de belastingen.
De Koenigsegg Jesko is een hypercar met een vijfliter biturbo V8 die – op de juiste benzine (E85) – goed is voor een vermogen van liefst 1.600 pk. Het 1.420 kg wegende wapen heeft naar verluidt een topsnelheid van 480 km/u. Volgens Koenigsegg kan de auto op topsnelheid bijna zijn eigen gewicht aan neerwaartse druk generen. Als we de Zweden moeten geloven, is hij in staat 1.400 kg aan downforce te creëren. Bij een snelheid van 275 km/u bedraagt de neerwaartse druk 1.000 kg.
Koenigsegg en zijn productie-aantallen.
In dit artikel schrijven we dat de Jesko behoorlijk zeldzaam is, maar dat is relatief genomen. Het merk heeft sinds 1994 namelijk helemaal niet zoveel auto’s gebouwd. Ooit begon het met een enkel prototype, daarna volgde een reeks van zes CC8S’s. Vervolgens werden er nog geen twintig CCR’s geproduceerd, de daaropvolgende CCX kwam in een oplage van ongeveer dertig stuks. Alle uitvoeringen van de Agera bij elkaar zullen een stuk of vijftig auto’s tellen.
Nu het bedrijf sterk aan het groeien is, heeft het grotere ambities. De Regera moet bijvoorbeeld in een oplage van tachtig stuks worden gebouwd, van de Jesko zal het zoals gezegd 125 exemplaren maken.
Smullen! Wat een heerlijke auto! Ben benieuwd naar alle andere heerlijke specs
De kers op de taart!
Samen met de rest van koenigsegg en de Bugatti Chiron zijn dit wonderen der techniek
Een hypercar kan dus gewoon mooi zijn!
Ik was even mijn interesse in Koenigsegg verloren toen ze met de Regera kwamen, een auto met 1 versnelling klinkt gewoon niet lekker. Ze stellen niet teleur, wat lekker zeg!
Ik vind de Agera en de Regera zo puur van vorm, maar ik kan deze echt niet mooi vinden. Voor mij is het een grote misser in design van Koenigsegg. Iets dat ik niet verwacht had. Mr blijkbaar is de meerderheid wel positief. Ach ja. Bij dit soort wagens is het toch de techniek die het meest aanspreekt.
@adyton: Wees maar niet bang dat je er veel in de file zal zien.
@adyton: eens wbt Agera en Regera. Die laatste is wmb echt ’t beste qua design. Deze is te “extreem” qua spoiler werk, luchtinlaatjes e.d. Als die en die enorme taartschep er niet op zou zitten zou ’t mij meer aanspreken. En das jammer. Want nu missen ze dus weer een potentiële koper. ?
@adyton: dat heb ik voor het laatst gehad bij de CCXR, de agera en regera zijn mij ook al te. Net als pagani met de huayra bc en de nieuwe nog extremere huayra…
@arnoldh: klopt ze worden steeds wat agressiever, maar in vergelijking met andere hypercars waren ze altijd wel veel cleaner. Ik vind vooral de achterkant van de Regera zo een verademing in het hypercarwereldje. De Jesko had net zo goed van Apollo kunnen komen. Het is te. Plus die achterkant is gewoon lelijk. Heel rare lijnen in profiel en de kromming rond de lichten. Achterkant doet me denken aan de neus van een jaren 50 Cadillac/Chrysler of zo. Je ziet haast dezelfde lijnen terugkomen. Heel vreemd.
Net als cherry coke, niet mijn ding.
Krijg hier een beetje een Power ranger gevoel van :$
@jorden: goed verwoord. Een Thundercats-gevoel zeg ik dan. ?
Oke, dit is wel heel erg lekker!
Één van de allermooiste hypercars van dit moment. Zowel qua vormgeving als qua techniek.
Maar het zou me niet verbazen als Christian von Koenigsegg zelf niet helemaal tevreden is over deze auto, gewoon omdat hij de lat steeds hoger legt. En daardoor het merk zichzelf iedere keer weer weet te overtreffen. Diep respect voor wat de beste man in zo’n korte tijd heeft opgebouwd.
Nog even langs de chipboer en hij kan 500km’h ?
@kennone: dan heb je ook nog wel racestickers nodig
@papa: klopt!
@kennone: Ik heb even voor je gebeld naar Zip. Zo gauw ze de software hebben, laten ze iets weten!
Natuurlijk weten die mannen van Koenigsegg echt wel waar ze mee bezig zijn qua aerodynamica. Maar dat spoiler blad lijkt wel verkeerd om te zitten moet daar nog even aan wennen.
@autofanaat1990: Dat is iets wat men nochtans al een hele tijd doet hoor, en dan bedoel ik iedereen. Het is zodat de luchtstroom ongehinderd onder de spoiler kan doorstromen.
Veel respect. Doing shit differently and succeeding…
De regera blijft mijn favoriet. Ik vraag me af of ze daar geen record run mee zouden kunnen doen.
Ik wil de mijne met een iets grotere spoiler hebben, deze is te klein.
Het interieur lijkt de roze zee te hebben vermeden.
*roze is rode?
OT: mooie kleur en gaaf dat er 125 van worden gebouwd.
lekkere cherry?
Is gewoon een grondig verbouwde Renault Clio…
Hulde aan Christian, wat een eindbaas.
Wat een prachtige supercar, heel herkenbaar een Koenigsegg maar dan in een moderner jesko….eh jasje :)