Na 10 jaar en 100 auto’s is het tijd voor een feestje. Deze foto licht een tipje van de sluier voor een wel heel bijzondere Koenigsegg op.
Koenigsegg Hundra
Minuscule productieaantallen maar ook een klein bedrijf, CEO die hard werkt en een algeheel efficiënte instelling. Dat is de enige manier waarop je met zo’n kleine oplage zo lang een bedrijf in de lucht houdt. Het is Koenigsegg gelukt. Anders dan zo veel kleine supercar bouwers staan zij (samen met Pagani) anno 2013 nog steeds met de schouders boven water.
Waar Pagani succes zoekt in detail en afwerking zijn techniek en motorenbouw het paradepaardje van Koenigsegg. In eigen huis ontwikkelde V8 turbo motoren die het inmiddels tot 1030 pk schoppen! In deze Hundra (gebaseerd op de Agera S) ook op ‘gewone’ benzine. Naast heel veel power krijgt de Hundra 24-karaats bladgouden inleg in het carbonfiber. Zelfs de wielen zijn van carbonfiber gemaakt. Waarschijnlijk wordt de Hundra rechtsgestuurd en verhuist hij na Geneve naar Hongkong.
Koenigsegg toekomst
Een leuk ‘feestje’ natuurlijk, die Hundra, maar de echte knalfuif ligt in de toekomst. Koenigsegg is inmiddels een paarjaar keihard aan een heel nieuw motor-concept aan het werk. Verbrandingsmotoren zonder nokkenassen, distributie kettingen of riemen. Christian rijdt inmmiddels al 2,5 jaar en 60.000km een anonieme Saab 9-5 met test-motorblok probleemloos rond.
Zonder nokkenassen worden kleppen in dit motor-ontwerp door luchtdruk bediend. Extreme mate van finetuning zijn hierdoor mogelijk. Te alle tijde ieder willekeurig ‘nokkenasprofiel’ en kleplichthoogte volgen. Iedere cilinder apart aansturen. Vanzelfsprekend maakt dit verbrandingsmotoren flink efficiënter. Een veel mooiere toekomst kan een petrolhead zich niet wensen. Brullend de toekomst in maar wel ‘zuinig genoeg’.
norge zegt
Die Zweden hebben zoveel fantasie, hoe noemen ze auto nummer 100? Juist.Gelukkig is een smerig lekker ding.
jrk68 zegt
@norge:
Nu nog wachten op de Koenigsegg Plundra, kunnen wij hem ook betalen….
norge zegt
“Verbrandingsmotoren zonder nokkenassen, distributie kettingen of riemen” Magneet kleppen?
estoque zegt
@norge: kijk even op de Drive channel op YouTube, wordt in 1 van de video’s uitgelegd.
Er zit op de klep een regelbaar ding welke aangestuurd wordt door een computer. Door deze techniek is het mogelijk om een vierkant profiel te hebben in plaats van de rotatie-profiel van een nokkenas.
Hierdoor kan een efficiëntere verbranding worden gerealiseerd en kunnen meer pks en minder uitstoot gerealiseerd worden
Alwood zegt
@estoque: @norge: hey buurman en buurman, staat gewoon in het artikel hoor, ies loegtdroek.
norge zegt
@Alwood: Unskyld meg , laatste alinea las ik overheen. Mea culpa?
Alwood zegt
@norge: vergeven en vergeten ;-)
ramonboon zegt
Goud hoeft niet van mij, maar met lucht bediende kleppen… WOW
lincoln zegt
@ramonboon:
er is vast wel iemand die voor 2000 euro goud 50 rooitjes neer wil leggen hoor ..
omdat het “origineel” is ..
want dat bladgoud is er in de fabriek opgeplakt ipv van 5 meter buiten het fabrieksterrein ..
of 5km .. of 500km ..
toyotafortuner zegt
Kudos hoor voor Koenigsegg dat ze het in deze kakeuropese economie kunnen volhouden!
Goud is wel een beetje onnodig maar ja… Er zal vast wel een oliemeneer zijn die er anders over denkt…
lincoln zegt
plak anders gerust wat goud op je plastic ..
want dat is “beter” ofzo ..
xilver zegt
Krijgen we geen heel fotootje te zien?
lincoln zegt
@xilver:
nope .. alleen kapotte ..
xilver zegt
@lincoln: Humor van de bovenste plank… moet kunnen.
midasracer zegt
Volgens mij worden pneumatische kleppen al jaaaren in de F1 gebruikt.
trigger565 zegt
@midasracer: klopt, daar zijn de klepveren vervangen door kleine kubusjes stikstof.
doutzen zegt
gewoon weg harstikke super gave Geile wagen,ik wil m nu jetz heute,today now and here
pier zegt
Daar moet je geen stoeprandje mee pakken! Maar wel goed dat ze bezig zijn om de efficiency van een verbrandingsmotor te verbeteren. Eigenlijk niet van deze tijd dat verbrandingsmotoren 30 tot 40% efficiënt zijn.
pivo zegt
1030 PaårdenKløten! Lekker hoor!
camber24 zegt
* te allen tijde
On topic; zal ongetwijfeld weer een onwijs dikke bak worden. Bladgoud of niet, ik heb er wel vertrouwen in.
adyton zegt
Niet de mooiste kleurstelling, maar kijk er wel naar uit.
Die motor is wel interessant! Ga ik eens wat meer over zoeken.
MJB zegt
Saab 9-5 met Koenigsegg V8? Zou best ’n leuke sleeper zijn.