De Zweedste hypercarfabrikant ziet mogelijkheden.
Waar de Formule 1 al jaren moeite heeft met het aantrekken van nieuwe constructeurs, heeft het World Endurance Championship (WEC) het beter voor elkaar. De lange-afstandsklasse heeft recentelijk onthuld hoe de reglementen zullen veranderen en dat heeft gezorgd voor de nodige opschudding. Toyota en Aston Martin hebben hun deelname bevestigd, Scuderia Cameron Glickenhaus heeft eveneens praktisch “ja” gezegd. Nu lijkt Koenigsegg eenzelfde weg in te willen slaan.
In maart liet Christian von Koenigsegg op het Autosalon van Genève tegenover Road & Track weten dat zijn bedrijf eigenlijk geen oren had naar de nieuwe “hyper sport” klasse. Het had de ontwikkelingen in de gaten gehouden, maar voor Koenigsegg viel er op dat moment weinig te halen.
Nu dat reglementen officieel naar buiten zijn gebracht, zijn deze zodanig aangepast dat Koenigsegg stiekem toch weer de hoop heeft dat het toe kan treden tot het WEC. Het Amerikaanse autoblad nam na de onthulling van de regels nogmaals contact op met Christian en daaruit kwam het volgende:
“The first set of regulations really excluded any possibility for us to go racing. So we put our efforts on ice. The new regulations [announced last week] look much more feasible on the surface—but we have not yet had time to fully evaluate them. The interest from our side persists, but for the time being we have no announcement.”
Vooralsnog geen bevestiging dus, maar Koenigsegg ziet dat de reglementen in de huidige vorm ruimte bieden voor mogelijkheden. De nieuwe Jesko lijkt voor het merk de beste optie, als het werk wil maken van een deelname.
Het is niet de eerste keer dat Koenigsegg serieuze interesse heeft om deel te nemen aan het WEC. In 2007 was het bijvoorbeeld druk bezig met een GT1-spec auto op basis van de iconische CCR. De raceauto in kwestie, de CCGT, had een V8 met ruim 600 pk en woog iets meer dan 1.000 kg. Het plan viel destijds in het water, omdat de organisatie uiteindelijk besloot het idee in de ijskast te stoppen.
jorisbrans zegt
Worden de auto’s nog wel aangepast zoals in de gte klassen of blijven ze helemaal standaard? Lijkt me leuk als hun meedoen
fmgarcia zegt
@jorisbrans: Gaan enorm inleveren op vermogen iig! Bop gaat je droom killen!
SimonMc zegt
@jorisbrans: als hun wat meedoen?
jorisbrans zegt
@SimonMc: koenigsegg met le mans
rijnounsdoor zegt
@jorisbrans: als de hunnen mee gaan doen dan wordt pas echt gezellig!
fmgarcia zegt
@rijnounsdoor: Dan wordt het juist een grafsfeer.
maferick74 zegt
En blijft de lmp2 dan wel bestaan? Want die zullen vast een stuk sneller zijn dan de hypercars van 1300kg met een geknepen motor. Ookal ben ik benieuwd hoe een auto met 1600pk gaat racen. En of ie het 24 uren gaat volhouden. Gaan we weer richting de topsnelheid van tegen de 400km p uur?
Edge zegt
@maferick74: LMP2 zal blijven bestaan, maar zal waarschijnlijk wat ballast meekrijgen of in vermogen teruggeschroefd worden om de nieuwe koningsklasse niet in de weg te zitten. Overigens is het streefgewicht van de hypercars geen 1.300kg, maar 1.100kg. Nog steeds veel, maar het scheel toch een schoonmoeder of anderhalf.
gertjan2012 zegt
Aanrader op Netflix : Apex, gaat ook een groot gedeelte over dit merk. Prachtig om te zien dat het echt een klein bedrijf is met grote ambities.
Dutchdriftking zegt
@gertjan2012: tnx! Vanavond even kijken.
Dutchdriftking zegt
@gertjan2012: tnx! Vanavond even kijken.
Gulli zegt
@dutchdriftking: nou twee keer kijken is wat overdreven hoor. Het is best een leuke docu maar dat gaat wat ver
Dutchdriftking zegt
@gulli: Haha, te makkelijk.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik krijg flashbacks uit de tijden van de F1 gtr en de Mercedes clk amg gtr. Heerlijk!
goodfellar1 zegt
Kijk nu al uit naar volgend jaar! AM vs Toyota vind ik al een vet vooruitzicht, als Koenigseggeggegg ook mee doet. Well hot damn diggity do im watching every hour
aarsgewei zegt
@goodfellar1: ik ook! Volgend jaar hoeven we nog maar 1 jaar te wachten!
VeniVidiVici zegt
Nou Bugatti nog. Dan is het feestje compleet vind ik.
bassx zegt
@venividivici: gezien het reglement wordt de Chiron compleet zoek gereden. Oude auto’s hebben in WEC voordelen dus een LaFerrari, P1 en 918 zou niet misstaan in deze klasse.
tvr1974 zegt
@venividivici: Bugatti is veeeeeeel te zwaar. Dat is een GT en geen Race/Hypercar. Ook niet als dusdanig ontwikkeld.. Dus nee die gaan echt niet mee doen.
ghost zegt
Zo ben ik zelf ook, ik zie ook altijd mogelijkheden.
Davidov zegt
”Het” autosalon..?