Om Saab in leven te houden moet er, net zoals bij diverse andere (ex-GM) merken, gekeken worden naar zuinigere en milieuvriendelijkere modellen. Alleen een BioPower Eco’-kledingcollectie is niet genoeg. Gelukkig heeft Koenigsegg nog een leuke conceptcar op de plank liggen…
We hebben het over de Koenigsegg Quant, een sportauto die loopt op zonne-energie (met 512 pk en een topsnelheid van 275 km/u). Deze Quant is geboren vanuit een samenwerking met het Zwitserse NLV Solar. Volgens een artikel van het Zweedse Realtid hebben Koenigsegg en NLV de overduidelijke intentie om de Saab-fabriek te gebruiken voor een productieversie van de Quant.
In 2006 had Saab een productievolume van 130.000 auto’s, het doel van Koenigsegg is om in 2011 datzelfde volume te bereiken. Vervolgens moet men doorstoten naar 150.000 auto’s per jaar. De auto’s die in het businessplan worden genoemd zijn:
• Saab 9-3 (fabriek in Trollhättan)
• Saab 9-4X (nieuw model, Mexico)
• Saab 9-5 (fabriek in Trollhättan)
De vraag is echter waar een nieuw model op basis van de Quant eventueel zal worden geproduceerd? In Trollhättan? En is de gewenste technologie voor zonne-energie wel productieklaar? En is er plug-in technologie nodig voor de donkere wintermaanden?
Indien men het voor elkaar krijgt om op korte termijn een auto voor de consumentenmarkt deels of volledig op zonne-energie te laten lopen dan denk ik dat dat heel interessant kan zijn. Het is immers heel belangrijk dat merken zoals Saab weer gaan innoveren, iets waar Koenigsegg goed in is. Ik ben dan ook erg benieuwd wat we hier de komende maanden nog over gaan horen. (via saabsunited.com)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nou, ben benieuwd!
Met Bio-Ethanol is Saab natuurlijk voorloper in Europa, maar het is de vraag of dat echt als alternatieve brandstof gaat doorbreken.
Dan hebben we ook nog volledig electrisch, waar als eerder gemeldt samen met de Noren direct een goede voorsprong te halen is.
Dan nog zonne-energie erbij, toe maar!
Benjamin zegt
Denk dat dit onder het kopje fail gaat vallen.
Neal zegt
ze kunnen nog altijd terug vallen op frietvet :-D
robbie zegt
In 2011 weer 130.000 auto’s produceren? Ik wens ze veel succes!
Vorig jaar wist Saab slechts 90.281 auto’s te bouwen (nog 125.397 in 2007) en het zal me niks verbazen als de productie over 2009 nog een 30 tot 40 procent lager zal liggen.
De 9-3X zal naar mijn mening weinig zoden aan de dijk zetten. De 9-4X heeft eventueel wel een kans, maar de concurrentie in dat segment is natuurlijk moordend. De GLK is geintroduceerd, net als de Q5, XC60, Tiguan en BMW komt binnenkort ook nog eens met een nieuwe X3 (en X1) op de proppen. Zware concurrentie dus. En dan heb ik het nog geen eens gehad over de Aziaten.
De nieuwe 9-5 dan? Dat zou best wel eens een goed kunnen gaan verkopen. Maar dat zal voornamelijk van de stijling en de prijs af gaan hangen. Met de techniek en het motorenaanbod zal het wel goed zitten lijkt mij.
Ik ben zeer benieuwd wat Koenigsegg en de investeerders hier van gaan maken. De plannen zijn er, maar het klinkt allemaal wel heel erg groen en dromerig.
timberleek zegt
volgens mij is dat niet eens haalbaar (alleen zonneenergie dan)
dan moet er nog wel een accu aanwezig zijn en zal thuis opladen ook nodig zijn. zonnepanelen leveren niet zoveel per m2 en een auto is niet zo groot.
een toevoeging zou wel kunnen zodat je iets langer kan rijden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Robbie: is vrij ambitieus inderdaad, maar vergeet ook de 9-3 niet. Daar zal het komende jaar ook behoorlijk wat gaan gebeuren, met name op motorisch gebied. En je moet vergeten dat de 90.281 ook wel echt een all-time low is, gezien de hele situatie rond het merk…
Daarnaast is Saab als eerder gemeldt vorloper op het gebied van Bio-Ethanol. En dat is in NL niet veel waard, maar op vele Europese markten wel! Bijv. in Duitsland betaal je geen wegenbelasting. Dus nieuwe 9-5, en vernieuwde 9-3, een goede Bio-ethanol variant voor de betreffende markten, dan moet het lukken!
John zegt
Leuk, in het Noorden van Zweden kunnen die auto’s dus 2 maanden niet rijden aangezien er dan geen zon is.. In de zomer daarentegen kunnen ze lekker doorvlammen.. Fijn idee..
SHFT zegt
@John
Daarvoor zijn koplampen uitgevonden imo…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB, het all-time low zullen ze pas dit jaar halen hoor (ik neem aan dat 2010 weer iets beter zal zijn). Het zal mij niks verbazen al de productie van Saab over 2009 uitkomt op 60.000-65.000 auto’s. En dat is nog voorzichtig als ik naar de verkoopcijfers kijk op de twee grootste markten van Saab (Europa & VS).
Europa: -53,7% (jan t/m april), van 25.491 naar 11.808
VS: -54,8% (jan t/m mei), van 10.196 naar 4.607
Het is dus te hopen dat de verkopen in de rest van het jaar een beetje aantrekken, want anders zal de productie helemaal dramatisch laag zijn.
Het is verder zeker te hopen dat er een nieuwe 9-3 komt en dat die goed is. Maar nu Saab los staat van GM hebben ze wel het probleem dat ze niet meer zo makkelijk kunnen winkelen in de magazijnen van papa GM. Dat lijkt misschien een zegen, maar het zorgt wel voor het volgende:
a) Ze kopen alsnog componenten bij GM, maar betalen meer
b) Ze kopen het bij een andere fabrikant, en betalen ook veel (waarschijnlijk)
c) Ze ontwikkelen het zelf, kost heel veel, duurt lang en is dat wel rendabel met die lage productie aantallen?
Tegenwoordig draait alles toch een beetje om schaalvoordelen om de immense kosten te kunnen drukken. Saab zal dus wel gedwongen worden om samen te werken met andere grote partijen.
Een exclusief merk als Koenigsegg kan het zich (enigszins) veroorloven om dingen zelf te ontwikkelen aangezien ze een belachelijk hoge prijs kunnen vragen voor hun producten.
Maar als je auto’s moet gaan bouwen die (onder andere) op prijs moeten gaan concurreren dan wordt dat toch een stuk lastiger.
Ze hebben natuurlijk wel hun leuke imago en een paar innovaties, maar of dat genoeg is?
robbie zegt
@SHFT, hoe wil jij op zonne-energie rijden als er geen zonlicht is? Dan helpen koplampen ook niet echt…
bentley1969 zegt
De realistische autoliefhebber moet zich toch de vraag stellen of een klein bedrijf als Koenigsegg voldoende in huis heeft om Saab goed op de rails te zetten…
Klassiekerrally zegt
Uiteindelijk werkt alles geheel of gedeeltelijk op zonne-energie!
Hoe denk je dat de planten waaruit de aardolie ontstaan is anders konden groeien? ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ bentley1969: Nogmaals: Koenigsegg is ‘het gezicht’ van een grote groep investeerders! Bedrijven die meedoen als Vattenfall en Norsk Hydro zijn zeer grote spelers op de Noord-Europese energiemarkt, dan hebben we het nog niet over de Wallenbergs en andere invloedrijke Scandinaviërs uit de Trollhättan Power Circle. En dan hebben we het nog niet eens over de Zweedse en Noorse regering die ook al funds toezegt.
@ Robbie: weer een nieuwtje: Met Norsk Hydro als aandeelhouder heeft Saab toegang tot de aluminium lamineer-techniek, zoals gebruikt bij de monocoque van de Lotus. Er wordt op dit moment gekeken naar toepassing in volume-auto’s. Het is duur, maar aangezien het gewicht ivm gebruik meer en meer belangrijk wordt…
Ik heb sterk het idee dat veel Scandinavische bedrijven die innovaties hebben op het gebied van auto’s (Th!nk electrisch, Koenigsegg zonne-energie, Norsk Hydro met dit) dit op de markt willen brengen via Saab! En dat zou natuurlijk super zijn, Saab (weer) als pijler van de Scandinavische Innovativiteit!!
marc zegt
Leuke is dat er altijd heel veel mensen kunnen vertellen waarom sommige dingen niet goed zullen gaan (en dat zonder kennis van zaken dat ook altijd denken te moeten ventileren). Kennelijk gebeurt dat op basis van wat er gebeurd IS.
Veel moeilijker is het voor de toekomst te bedenken waarom het wel goed zou kunnen gaan. Niet omdat het in het verleden ook niet zo goed is gegaan (resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst) maar simpel omdat het nog niet gebeurd is.
Zou leuk zou als elke ‘would be automotive consultant’ die hier alleen maar hel en verdoemenis heeft gepredikt nu verzint waarom het wel goed kan gaan…gewoon als kleine uitdaging. Kijken of die retrospectieve intelligentie ook omgekeerd kan worden en van toepassing kan zijn op een positief toekomstperspectief
VivelaFRANCE zegt
@SAAB,
Bio-ethanol is juist slecht voor het milieu en de wereld. Biobrandstof wordt gemaakt van biomassa (planten, etc,). Om deze planten te kweken, moeten grote stukken land vrij worden gemaakt. Hierdoor verdwijnt het tropische regenwoud wat er meestal eerst stond. Wanneer het land niet meer gebruikt wordt, dan is de kans dat het een woestijn wordt vrij groot.
Bovendien kost het kweken van planten erg veel water en gebruiken de boeren meestal kunstmest wat slecht is voor het milieu. De meest belangrijke reden echter, is dat de planten niet als voedsel, maar als brandstof worden gebruikt. Hierdoor stijgen de wereldwijde voedselprijzen en het is natuurlijk niet goed als er in de landen waar het geproduceerd wordt al een tekort aan eten is.
Daarentegen is biobrandstof wel beter dan benzine, maar ik denk dat het absoluut niet als een brandstof voor in de toekomst gezien kan worden. Het is beter als automerken op echt duurzame bronnen overstappen, zoals elektrische- (i.v.m. kernenergie en groene stroom) of waterstofauto’s die een vrij goede toekomst hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Marc: helemaal mee eens!
@ Vivelafrance: die discussie is hier al 3684787 gevoerd, ff geen zin in. Maar feit is wel dat in heel veel landen Bio-Ethanol gestimuleerd wordt door de overheid en (mede daardoor) erg goed verkocht wordt!! En Saab heeft het geïntrodcueerd in Europa, dus heeft hier een grote voorsprong in…
Citrofiel zegt
Saab zal zeker nog een paar jaar last hebben van dit jaar. Imagoschade voor het bijna failliet gaan, de aandacht voor de verouderde modellen (mensen zullen denken dat alle modellen verouderd zijn). Het duurt nog wel even voordat ze er weer bovenop zijn. 2011 lijkt me een straffe uitdaging, maar je moet doelen stellen.
duppie zegt
LOL, dik 500 pk op zonne-energie. Grappenmakers. Zonlicht is goed voor +/- 1000 watt per vierkante meter. Zelfs al zouden zonnepanelen tegen de 100% efficient zijn, dan heb je nog steeds een gigantisch oppervlak nodig.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ duppie: http://www.nlv-solar.com/the_future/
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: http://www.nlv-solar.com/quant/
Wordt met name gebruikt om de energie continue op te laden, zodat de range vergroot wordt van de electromotor. Opladen duurt zo maar 15 minuten, met een range van 500 km. Voor toekomstige plug-in hybrides natuurlijk perfect!
duppie zegt
Die zonnepanelen gaan echt geen significante invloed hebben. Met 100% efficiente zonnepanelen mag je blij zijn met pak ‘m beet 2000W (ivm gebrek aan zinvol oppervlak). In de echte wereld mogen ze heel blij zijn als ze een kwart daarvan halen in volle zon, en dat is al een ruime schatting. Oftewel een hoop moeite voor een schrale paar honderd watt.
Nee, dat ding is gewoon weer een scheet van de marketingafdeling. Totaal onrealistisch en onhaalbaar.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB, Saab zou trouwens praten met PSA over het gebruik van de samen met BMW ontwikkelde 1.6 Turbo motor voor in de 9-3.
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?newsid=4164337
Buyck zegt
Een gewaagde zet van Koenisegg… ik betwijfel of deze lelijke eend een succes zal worden. Maar innovatief is het allezins. Maar laten we de zaak een kans geven en dan oordelen.
Buyck zegt
Een gewaagde zet van Koenigsegg… ik betwijfel of deze lelijke eend een succes zal worden. Maar innovatief is het allezins. Maar laten we de zaak een kans geven en dan oordelen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Buyck: dit concept-model is meer bedoelt de techniek te demonstreren. De techniek zijn de zonnecellen die over de hele auto zitten, zelfs op de ruiten!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
-edit: dat is dus dezelfde link als in het artikel-
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ok, nog 1’tje dan: de nieuwe eigenaar van Saab! (grootaandeelhouder van Koenigsegg) Wordt ‘de Scandinavische Richard Branson’ genoemd… Ziet er idd zo uit! En laat dat nou ook een Saab Adept zijn…
Is zefls genoemd als potentiéle koper van Saab!
PS: als iemand de foto wil embedden, please?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
OEPS! De link: http://images.mediaplanet.com/mponArticles/860/koenigsegg-bard-eker.jpg
Patrick zegt
Geweldig dat een Zweed weer redder in nood is en dat Saab toch in Zweedse handen komt….en eerlijk gezegd had ik niets anders verwacht. Dat is mentaliteit, men geeft daar niet graag iets uit handen!
VivelaFRANCE zegt
@ Patrick,
Haha, volgens mij geldt die mentaliteit overal… ;) !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ VivelaFrance: behalve in Nederland dan…
;)
BananaFlip zegt
Die Quant ziet er wel stoer uit.
Jeoma zegt
Ze zouden moeten overstappen op waterstof, das beter
Lex Schiebaan zegt
De auto enkel en alleen op zonne-energie die op de auto valt laten rijden is natuurlijk lastig. Maar waarschijnlijk combineren ze dit met de nieuwste lichtgewicht accu’s die je vervolgens thuis weer voedt met zonne-panelen op je dak. Geen probleem dus om volledig op zonne-energie te rijden.
Waterstof is een door oliemaatschappijen gepromoot iets wat geen toekomst heeft.
autoblogger zegt
@Lex: dank u, heb er even wat extra aandacht aan besteed:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/06/reactie-van-de-week-waterstof-heeft-geen-toekomst