Ok sorry, rijden met de Koenigsegg Jesko kan even niet.
Zwaar nieuws om op deze maandagochtend. Was jij ook van plan om lekker naar je werk te rijden in je Koenigsegg Jesko? Ja niet dus, want de Zweedse autofabrikant vraagt met klem op het hart of je de hypercar in de garage wil laten staan. Zucht, dan gaan we wel met de Carrera GT of zo.. oh wacht.
Afgelopen weekend moest een Spaanse eigenaar van zijn Koenigsegg Jesko Nür Edition toezien hoe zijn Zweedse hypercar in vlammen opging. Voor het automerk is het incident dusdanig serieus dat ze besloten hebben hard in te grijpen.
Leveringen van de Jesko zijn in volle gang, er staat er zelfs eentje op Nederlands kenteken. Koenigsegg vraagt klanten echter om tijdelijk niet te rijden met de auto. Dat zegt het merk in een email gericht aan klanten volgens Egg Registry.
Koenigsegg is een onderzoek gestart na het incident. De oorzaak van de brand is nog onduidelijk. De Zweden willen eerst weten wat er precies aan de hand is en vervolgens kijken of dit een mogelijk issue is voor andere reeds geleverde Jesko’s. Het laatste wat het merk wil is fikkende Jesko’s op deze planeet, dus better safe than sorry. Door de auto in de garage te laten staan is er ook een minimale kans op een fik.
Het merk zou al 28 exemplaren van de hypercar hebben uitgeleverd. In totaal worden er 125 gebouwd. 14 exemplaren bevinden zich in het pre-afleveringproces en deze zijn dus bijna klaar om uitgeleverd te worden. Of leveringen ook vertragingen oplopen door het incident is niet bekend.
Helaas kan Koenigsegg geen uitzicht geven op een moment dat eigenaren wel weer met de Jesko kunnen rijden. Het uitgebrande exemplaar gaat terug naar de fabriek in Ängelholm, Zweden. Daar zullen engineers van Koenigsegg onderzoek doen naar de oorzaak van de fik.
Vervelend nieuws voor de Jesko-eigenaren die lang hebben moeten wachten op hun exemplaar. Net enkele miljoenen euro’s uitgegeven en met de zomer voor de deur is dit het nieuws dat je niet wil horen. Het incident zal ongetwijfeld een deuk opleveren in de reputatie van Koenigsegg. Foutje, moet kunnen baas.
Fotocredit van de Koenigsegg in kwestie: cargram.ch via instagram
drtim zegt
Wat nou als hij nu spontaan ontbrandt in de garage tussen de rest van m’n hypercars?
harrie zegt
Balen, moet nu met het OV naar mn werk.
specialveloce zegt
Typo;) Ichident
okdoei zegt
Werken is voor paupers.
Dutchdriftking zegt
De enige juiste manier van handelen. Kunnen ze bij Ferrari nog wat van leren. Uiteindelijk maak je hier je auto’s echt beter, en dus inzetbaarder mee.
tortuga zegt
Gelukkig stond de auto van de vrouw in de weg en heb ik die genomen deze ochtend.
woudloper zegt
Het is toch een dingetje. Muc collector en anderen gaven aan dat de regera een van de meest onbetrouwbare sportwagens is waar continu wat aan scheelt.
panam1 zegt
Het was al een dingetje bij de eerste test rit bij top gear – toen ging er ook van alles mis, maar heb het gevoel dat mensen over het algemeen tevreden zijn. heel veel repeat owners, en lees weinig klachten op andere fora.
bvdschelde zegt
De regera was alleen “onbetrouwbaar” vanwege de (eigenlijk TE) kleine batterijen van de auto… deed je een paar keer de ghost mode dan was hij leeg. Dit is uiteindelijk opgelost met software en updates en na de eerste batch (na zo’n 50 auto’s) was het “probleem” opgelost en nu werkt de Regera een stuk beter.
Dit met de Jesko heeft niks te maken met een onbetrouwbare motor kan ik je vertellen, helaas zijn er meerdere dingen gebeurt die er voor hebben kunnen zorgen dat hij in brand vloog… maar voordat we dingen kunnen gaan roepen zullen we toch moeten wachten op het onderzoek… als wij daar de resultaten ooit van te zien krijg, want ik ben er bang voor
Mr. Cartoon zegt
Of je bekijkt het van de andere kant, je eigen Jesko is dus 0.8% meer waard geworden.
Maurice zegt
Jesko recall:
Een hydraulische drukslang aan de achterkant van het voertuig kan beschadigd raken en als gevolg daarvan kan hydraulische vloeistof lekken. Bijgevolg kan het ontbranden bij contact met hete componenten en ervoor zorgen dat de auto in brand vliegt.
https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10014011?lang=en