Koenigsegg gaat helemaal los in Genève. De Zweden brengen namelijk niet één, maar twee gloednieuwe krachtpatsers mee naar de International Motor Show.
De fabrikant uit Ängelholm houdt nog even in het midden wat ons in Zwitserland precies te wachten staat, maar heeft al wel de namen van de twee nieuwe modellen vrijgegeven. De eerste is de Agera RS, een nog extremere versie van de Agera R. Kan dat? Blijkbaar wel, want hoewel de Agera R al geen lieverdje was, zou een circuituitvoering van deze bolide wat ons betreft meer dan welkom zijn.
Voor wie het niet meer helemaal op een rijtje heeft: de Agera R beschikt over een 5.0-liter V8 met twee turbo’s, waardoor de gespierde Zweed over 1100 pk’s kan beschikken en slechts met een klein beetje zweet de 400 km/u haalt. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat de Agera RS nog sneller is… Bruut!
Koenigsegg laat het daar echter niet bij, want het zou zomaar kunnen dat we ook bij de geboorte van het broertje van de One:1 aanwezig mogen zijn. Zijn naam weten we, maar wat zijn de Zweedse autobouwers verder van plan? Ze omschrijven de Regera als een megacar, dus reken er maar op dat-ie net als de One:1 minimaal 1360 pk krijgt en na twintig seconden de 400 km/u aantikt.
Harde informatie over beide modellen ontbreekt helaas, dus we zullen nog een maandje moeten wachten tot we uitgebreid kennis kunnen maken met de Agera RS en de Regera. Dan begint namelijk de Geneva International Motor Show. Nog even geduld dus!
dennisjuh95 zegt
Ja hier kan ik van genieten hoor. Ben benieuwd! Ik vind Koenigsegg zo’n onwijs gave en lekker eigenwijze fabrikant.
meepinz zegt
@dennisjuh95: Het kan niet anders dan dat ze een heerlijke nieuwe megacar gaan produceren.
gieltj zegt
Woah!! Ben benieuwd :D
maranello zegt
Volgende heet de reagera
baan zegt
Bizar. Wel hopen dat die betrouwbaarder is dan de Regata (Fiat Regata) :)
janmetdelangeachternaam zegt
wilde koenigsegg geen model onder de agera?
Edge zegt
Ik heb zo’n vermoeden dat die Regera een hybride wordt. De naam lijkt erg wel erg veel een op combinatie van Regeneration en Agera.
italia007 zegt
@Edge:
Regera is zweeds voor t bezitten van een groot stuk land of koninkrijk. Natuurlijk kan het hybride zijn, maar als ik af ga op alleen de naam denk ik dat je de koning der supercars kan verwachten.
reistje zegt
@Edge: Meneer Koenigsegg zei vorig jaar nog in een interview dat hij het niet van plan was in ieder geval.
gtwillem zegt
Of juist een heel relaxte versie onder de Agera, de Reggae. Loopt op bio-ethanol en cannabis.
OT: ik blijf het toch een heel knappe prestatie van van Koenigsegg om telkens de lat hoger te leggen. Ik las een jaartje geleden in Evo Magazine dat de latere ‘Eggs ook nog eens beter onder controle te houden zijn dan de ouderere CC8 en CCR (wat de beste autonis voor The Dude, maar dat terzijde) en dat het prestatiepotientieel behoorlijk te benutten is. Knap werk. Daarnaast hebben ze ook nog eens een zeer herkenbare identiteit, wat knap is voor een merk van 15 jaar oud!
norge zegt
Viking auto, altijd goed..
Arnoud zegt
Off – topic: weet iemand wat de kroontjes op verschillende avatars betekenen?
norge zegt
@Original_Arnoud dat we speciaal zijn :)
Iets met betaald bezoeker …
ibmg zegt
@norge: Zo speciaal… Er is zelfs onderzoek naar het aantal chromosomen geweest… Hoe hoog is jullie knuffel gehalte?
Arnoud zegt
@ibmg:
Niet zo hoog als jouw jaloezie, zo blijkt.
ibmg zegt
@Original_Arnoud: Klopt… Het ziet er echt waanzinnig uit!
maliks zegt
Zal er leuk uitzien als je die tegen een paal jaagt! Als er uberhaupt dan nog vlees aan je botten zit met een snelheid van boven de 430?
rolov zegt
@maliks: maak dat nog uit? Dood met 320 of 430? Dood Is dood.
maliks zegt
@rolov: eigenlijk wel inderdaad haha
sydney zegt
‘Megacar’ Is dat weer wat nieuws?
Edge zegt
@sydney: Je moet toch wat om de klasse boven de hypercars (P1, LaFerrari, 918) aan te duiden
phaeton zegt
@Edge: Wordt met mega niet bedoeld dat het meer dan 1.000pk heeft? Volgens mij heeft Koenigsegg dat zelf verzonnen maar iets dergelijks staat mij bij
gtwillem zegt
@phaeton: klopt. Ern megacar is een auto die 1 megawatt aan vermogen levert (1000kW ofwel 1360pk).
trolle zegt
@phaeton: The name One:1 comes from the power (1360 PS) to weight (1360 kg) ratio giving the car 1 PS per 1 kg weight. The 1360 PS power output is the equivalent of one megawatt, which Koenigsegg is claiming makes the One:1 the ‘world’s first megacar’ bron Wikipedia
ibmg zegt
@trolle: Geloof ik niet…
arii zegt
@ibmg: tis toch echt wel zo
tupperware zegt
@Edge:
Gek, bij Mega denk ik eerst aan de Tjaffer en dan aan een heel goed Nederlands kartmerk uit de jaren 90..
Dutchdriftking zegt
Gaaf dit soort dingen, ik houd wel van de underdog merken!
roppp zegt
@dutchdriftking: zie jij Koningsei als underdog merk??? Ik denk dat je niet weet wat je zegt……..
casey zegt
@roppp: qua oplage….
tupperware zegt
@roppp:
Als je kijkt naar de middelen die ze beschikbaar hebben en je vergelijkt dat met de middelen die Ferrari, Vaghini en Vagatti ter beschikking staan wel..
Ik vind het dus heel knap dat hij dergelijk conglomeraten te kakken zet vanuit zijn Zweedse schuur.
alfaitak zegt
Wat een bazen.
mrrallycross zegt
Wanneer klapt dat blok een keer uit elkaar? Dat kan toch niet eeuwig goed blijven gaan?
arii zegt
@mrrallycross: juist wel. Ipv. voor hybride te gaan bij de one:1 hebben ze laten zien dat we nog lang niet klaar zijn met het benutten van het ‘ouderwetse’ verbrandings motor. http://youtu.be/Bch5B23_pu0 volgensmij was deze het
dragspert zegt
@mrrallycross: Ze zijn ook aan het testen met een blok zónder distributieketting/riem en nokkenassen. Dus kunnen ze blijkbaar nóg hoger in de toeren klimmen. Er zit blijkbaar dus nog marge zat in voordat de boel uit elkaar spat.
arii zegt
Helemaal tof! Ben een grote fan van t merk al sinds ik voor t eerst van ze te horen kreeg. Veel mensen denken dat ze alleen auto’s kunnen bouwen die heel snel rechtdoor gaan maar ze zijn best wel iniciatief op veel vlakken. Hup Chris hup! Die vent mag me wel adopteren als het kan!
jeppie zegt
Spannend….
str8six zegt
20 seconden tot de 400?! Heb dan net m’n gordel om en zit nog een beetje aan de radio te pielen.
tupperware zegt
@str8six:
Lol, we vliegen niet allemaal F16..
vale46 zegt
“en na twintig seconden de 400 km/u aantikt.”
in 20 sec ==> 300km/h zal wel volstaan zeker? ik ken geen enkele auto die na 20 sec op z’n topsnelheid zit…
tupperware zegt
@vale46:
Google eens op Sammy Miller en Vanishing Point.
0/500 binnen 1,6 seconde, dat gaat tenminste ergens over..
En, ja, kleine Tuppie was erbij toen hij dat kunstje flikte..
SimonMc zegt
@vale46: Misschien is 400 dan ook niet z’n topsnelheid, maar eerder 430 ofzo?
vale46 zegt
@SimonMc: Nu ik de 0-300 tijd van de veyron heb opgezocht begin ik stillaan toch te twijfelen of Christian V Koenigsegg niet de waarheid zegt…
http://fastestlaps.com/cars/bugatti_veyron_164_super_sport.html