







Hoe zeg je ‘butthurt’ eigenlijk in het Zweeds?
Petrolheads zijn in de afgelopen weken verwend met meerdere autovideo’s waarin de #HolyTrinity bijeenkwam. Oftewel, tests met de LaFerrari, Porsche 918 Spyder en McLaren P1. Puik kijkvoer, vooral die 52 minuten durende video van Harris en kompanen. Maar mocht u nu denken dat deze drie auto’s de absolute top van de automotive wereld zijn, dan moet u deze blogpost van Koenigsegg eerst even lezen.
Geschreven uit onvrede, of geschreven om de balans te herstellen, we weten het nog niet helemaal, maar de Zweedse supercarbouwer vindt het belangrijk om te benadrukken dat hun auto’s de sprint van 0 naar 300 km/u sneller afleggen dan de Porsche (22.95 sec), Ferrari (15 sec) en McLaren (16.5 sec). De Agera deed dit vier jaar geleden namelijk al in 14.53, en eerder dit jaar had de One:1 er slechts 11.922 seconden voor nodig. Oké, de Koenigseggs reden op E85 peut, bovendien leveren ze iets meer vermogen dan de LaMcSpyder, maar we snappen het punt.
We kijken uit naar jullie quatrotest, Koenigsegg.
Och och.. Ze voelen zich achtergesteld
Bütthürt?
@SimonMc: Bøtthørt
@willempjuh: Bötthört in dat geval ;)
Maar in echt correct zweeds is het “sårad” haha :)
Tja, vrijwel alle video over deze hypercars zijn in de VS gemaakt. Daar schijnt het heel lastig te zijn om aan Koenigseggs te komen (volgens sommige zijn bepaalde modellen daar illegaal)
@theracetosucces: zal wel weer een regel zijn dat het oppervlakte van de cilinderkop keer pi delen door de wortel van 2 gelijk moet zijn aan de maximale torsiekracht die de krukas aankan per mm2 ofzo. Gekke amerikanen.
@theracetosucces: nee klopt. de one:1 is volgens mij nog niet legaal in usa.
@clarkson: de agera r en rs wel denk ik
@trolle: alleen de Agera RS is een legale Koenigsegg in Amerika, iig van de moderne koenigsegg’s
@theracetosucces: de Evo test was in portugal en ze hebben ook bochten genomen op het circuit dus daar was die dragracer sowieso door de mand gevallen. Maar goed de beer koenigsegg weet nog niet wat alle mensen die electrisch rijden al weten en dat is dat het instand vermogen van de hybride/electro motororen ongevenaafd is, als turbo’s zonder lag. De koenigsegg was door alle 3 zoek gereden op de eerste paar honderd meter drag (in real life verliest Hij dus ieder sprint je van stoplicht naar stoplicht) en op het circuit op een ronde gezet. Maar goed bij koenigsegg zijn ze niet zo van de objectieve test maar van de claims
Och de chiron eindigt die discussie straks wel
@stino: Zou je denken, die 16 cilinders zijn een lomp gewicht, leuk voor ehra-lessien en Monaco maar daar houdt het ook echt op. Geloof wel dat die koenigsegg harder over een circuit gaat. Eigenlijk zijn het alle 4 nutteloze wagens. Met een caterham r620 kun je ze het snot onder de ogen uit rijden. Mits je de stigg of familie er van bent.
@henkhupelschoten: die gedachte kwam bij mij nou ook op; het zijn volkomen nutteloze wagens. Een Cayman, RS4, AMG of zelfs een gti of rs bieden hartstikke veel plezier en zijn ook nog eens dagelijks te rijden.
@henkhupelschoten: ik snap wat je bedoeld. Maar kijk wat het vag concern gedaan heeft met die porsche. Volgens mij gaan ze all out voor die nieuwe bugatti dus ik denk dat de performance beter of iig vergelijkbaar gaat zijn met de 918. En die is ook geen lichtgewicht.
@stino: dat denk ik niet… De Chiron zak nog steeds veulbte zwaar zijn
@stino: als het om de meest lelijke auto ging, dan ja. Maar op een circuit of in rechte lijn? Hij is gewoon te zwaar en zal ook echt niet winnen van een one:1
@maseratizzzzzzzz: dat is de fout die ze bij de veyron hebben gemaakt. Ben dus ook benieuwd hoe ze dat bij de chiron oppakken en op het circuit te laten gaan.
Koenisegg is inderdaad snel. Ik denk zelfs de snelste, zeker de nieuwe regera heeft potentie. Alleen is daar en over koemisegg in het algemeen veel minder informatie
@stino: bugatti gaat alleen rechtdoor.
Dat is ook het probleem van Koenigsegg, ze moeten een keer minder praten maar meer waarmaken.
@michaelcorleone: lol. Artikel niet gelezen? Ze maken genoeg waar als ik dat zo lees.
Ook hebben ze een tijdje terug een nieuw record gezet op Spa. Ongeveer 5 sec sneller dan de P1 en ongeveer 7 sec sneller dan de 918. Ik vind het nogal wat..
@abcde: Volgens mij begrijp jij mij niet helemaal ;) Over het algemeen minder lullen en meer waarmaken. Als het aan Koenigsegg ligt zijn ze ook sneller dan de Veyron SS, maar Bugatti maakt het waar door het te bewijzen. Bugatti speculeert niet zoals K’egg. Op papier kan ik ook claimen de snelste supercar te bouwen.
@michaelcorleone: zowel de 0-300 tijd als de tijden op Spa zijn volgens mij gemeten en dus bewezen.. Dus nee, ik begrijp je inderdaad niet helemaal. Ook staan er op youtube genoeg filmpjes waar de Veyron (bijvoorbeeld de Vitesse) het aflegt tegen een Koenigsegg.. Just saying..
@michaelcorleone: bedoel je op topsnelheid? Koenigsegg zou graag willen volgens mij, alleen hebben ze daar de hogesnelheidsbaan van VW voor nodig. Dat ze daar geen toegang toe krijgen spreekt voor zich.
@abcde: nonsense, heb je die lap bekenen, om te huilen, geen enkele apex word geraakt en dat ding staat te stuiteren bij gebrek aan tractie, moet nog de eerste objective test zien.
Als je de Evo test bekijkt van de lafer, 918 en p1 dan kan je zien hoe het moeg
@michaelcorleone: Ze krijgen de kans niet om hun te bewijzen. De grotere merken houden het tegen. Volkswagen heeft de baan waar ze hun topsnelheid kunnen testen. Maar daar zijn ze niet welkom.
@michaelcorleone: In de link staan verwijzigen naar filmpjes. Geen gelul dus, maar ‘bewijs’.
https://youtu.be/02K1CaUpAJA
Kan me niet voorstellen dat zo’n koenigsegg sneller is over een circuit als Misano (reed Chris Harris geloof ik) dan een 918, LaF of P1
@subaru555: dddan Misano
@dutchcorvette: neeeeee Portimao!
@dutchcorvette: nee, (zo)als Misano. Als je iemand wilt verbeteren, doe het dan goed
@subaru555: portimao volgens mij
Träsmak hahaha
Nounou, Harris, doe er nog maar een testje achteraan dan.
15 seconden een beetje overdreven van Ferrari?
Prima Meneer Keunigsegg.. Bouw dan ook maar een fatsoenlijk chassis voor de F1 of LMP1. Kijken we over een paar jaartjes verder.
@koeckenbacker: wat hebben de F1 en lmp1 hier mee te maken?
@trolle: hiermee weinig. Maar ik weet zeker dat ferrari porsche en mclaren ook een auto kunnen bouwen met hetzelfde aantal pk’s. Dan geloof ik dat de kennis van de 3 fabrikanten iets verder reikt dan kœnignsnsegg. Kortom, prima dat ze sneller willen zijn, maar dan wel met vergelijkbare cijfers. Dan denk ik dat k-egg niet en hele grote mond meer heeft.
En met lmp en f1,daar gaat t om de snelste auto, Hier is het klantenvermaak, en het aantal pk’s.
“Last night, I had an email from a customer. He wanted some reassurance that the Agera RS he had on order was competitive with the 0-186mph times achieved by the #HolyTrinity in this video from SuperCarDriver (SCD) on Youtube….”
Lol, dat is dus je klandizie! Die kijken een filmpje op het internet en beginnen zich dan zorgen te maken of hun autootje nog wel snel genoeg is…… Hilarisch wel, zou me alleen als autobouwer niet meer serieus genomen voelen.
Deze hele blog was dan ook niet nodig. Gewoon de klant ‘Ja.’ terugsturen was genoeg geweest. Simpel volk moet je simpel antwoorden……..
@Rob: Simpel volk dat blijkbaar wel genoeg geld weet te verdienen om een Agera-RS te kopen. Een Agera-RS koop je niet omdat hij mooi is. Die koop je omdat het het snelste is wat je kan kopen. Als je daar op kicked kan ik me die vraag wel voorstellen.
@kilum:
Wat ik uit die test van Chris Harris begreep is dat die betreffende bolides alle drie poepsnel zijn. En dat ze dat alle drie op een andere manier doen. Dus in hoeverre is het dan nog relevant dat de ene een milliseconde sus sneller is en de andere milliseconde zo sneller is?
De Koenigsegg zal ook wel op een andere manier poepsnel zijn. Dus ja, ik vind je een beetje simpel als je gaat lopen miepen over secondetjes her en der…..
Daarbij had je nooit een Koenigsegg moeten kopen als je het puur voor ‘het snelste wat er is’ doet. Dan had je een Top Fuel dragster moeten halen. Of een straaljager……
De Koenigsegg is gewoon sneller: time will tell : )
Hmm maar de Koenigsegg is natuurlijk ook wel vrij onbewezen. Ja 0-300 gaat een stuk sneller, maar ik heb van de Agera pas een korte rijtest gezien. Nooit echt circuit video’s, of uitgebreide reviews.
Hoewel ik hem er graag bij had gezien.
Huilie huil. Pagani gaat ook veel harder maar dat roepen ze niet.
@W115: Pagani? gewoon NEE.
geweldige wagens maar sneller dan de vier waar we het hierover hebben? echt niet.
@jrmpower24: de Zonda R en Evolucion wel.. (Oke niet legaal op de openbare weg maar dat zijn de meeste Koenigseggs in de VS net zomin)
@Shenkie: p1 is in race mode ook niet street legal, kijk de Evo test en zie hoe het zo eerlijk mogelijk is gedaan. Conclusie, het is een celebration, no real winner 3 epic cars. En als Ferrari fanboy kan ik het daar wel in vinden, vind de p1 zelfs steeds mooier worden zeker van voren.
In minder dan 12 seconden naar 300km/h zal zeker pijn doen
Ik zou elke van deze 3 kiezen boven een Koenigsegg.
Allemaal leuk en aardig, maar gaat de Koening ook hard door de bochten zoals de LaMcSpyder? Ik wil een circuit test (geen Nürburgring) met de 4 en misschien de Chirion.
Alles is relatief. Met de prijs van 1 Koenigsegg’s koop je minstens twee Porsches. Deze laatste is dan nog voorzien van alle luxe, snufjes, technisch doorontwikkeld. Verbruik en autonomie zal ook realistischer zijn door hybride ondersteuning.
Al zijn ze ook drie keer zo snel.. Met zo’n afzichtelijk interieur kunnen ze mij niet bekoren.
Ik snap niet waarom Koenigsegg zo populair is…
Wat een drama dat artikel op hun site, ze kunnen nog een hoop leren van Pagani en misschien word het tijd voor Christian om een cursus hybride technology te volgend, nu weet ik wel dat je met een koenigsegg geen bochten moet nemen maar Christian is nog niet op de hoogte wat die electro motoren doen aan corner exit speed. Wat een huilie huilie prutsers
Ach. Wat boeit het. Deze auto’s staan doorgaans toch stil in een garage om er later meer geld aan te verdienen.