![Dit was ooit een Koenigsegg Agera](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/koenigsegg-crash-nordschleife.jpg)
Pøtverdørie! Vorige week vroegen we ons nog af wat deze snelle Zweed op één van de beroemdste asfaltlinten ter wereld uitspookte, maar het antwoord zullen we nu misschien wel nooit meer krijgen.
Kennelijk kon de testrijder de ruim 1100 pk niet meer beheersen en dook de auto bij de Hohenrain chicane de vangrail in. Deze listige bochtencombinatie komt vlak na het snelste stuk van het circuit (Döttinger Höhe), dus het is aannemelijk dat dit Koningsei er met hoge snelheid vanaf geklapt is.
Aangezien voor- en achterzijde aan diggelen zijn gereden, heeft de Agera waarschijnlijk eerst de vangrail geraakt om daarna rond te z’n as te tollen. Beide inzittenden zijn afgevoerd per ambulance en het leek er vooralsnog op dat ze allebei gewond waren. Hoe ernstig hun situatie precies is, is nu nog niet duidelijk.
Foto via: autoevolution.com
jammer maar dat is het risico
en nu maar wachten totdat plaatselijk koenigsegg hater ook reageert
Hopelijk zijn de inzittenden ok! Hoop daarnaast ook dat nu niet alle merken zich op dit vlak op de ‘Ring’ willen aftroeven; “crashen met de hoogste snelheid”….
Mocht dat wel gebeuren denk ik dat Koenigsegg hiermee een moeilijk te verbeteren eerste poging heeft gedaan!
Niemand haat koenigsegg toch ;)
Ah, iedergeval respect dat hij die brute bak over “the edge” reed op de ring. Goed verhaal in de kroeg, i’l bet you that!
In deze Agera zit die nokkenasloze motor van hen. Het is te zeggen, nu toch.
@SimonMc: knap ik wist nog niet dat ze zo ver waren.
Ik gok op flinke nekproblemen. De monocoque ziet er nog redelijk uit, maar ik zie zelden dat ze met dit soort testritten nekbescherming om hebben, en dan komt een glijer als dit hard aan voor je nek.
Zweden kunnen niet rijden..
Ik gok zo dat er de nokkenasloze motor inzit. En dat deze wel wat meer dan 1100 pk uitspuugt.
Tja bochten en dragracer gaan niet samen
@thierryvth:
Yep….
@thierryvth: ja want de veyron is ook zo een echte trackcar
@trolle:
het ligt toch meestal aan de bestuurder:
http://horsepowercalculators.files.wordpress.com/2011/04/caparo-t1_3-scaled-1000.jpg
Gewoon even de Onderdelenlijn raadplegen en hij staat zo weer fris en fruitig op z’n wielen.
Ik zou me toch veilig voelen ik een carbon monocoque!
@reggie-boy_rood:
Een beetje vervorming is ook nooit weg.
Nu is de schil om je heen niet vervormd maar lig je van binnen in de kreukels.
@Hubert: nee hoor, de bedoeling van een monocoque is dat alle onderdelen er van breken, zo gaat al veel energie verloren in het afbreken van de verschillende delen en blijft er minder energie over bij de monocoque.
Pagani heeft dit ooit eens in een filmpje gegoten dacht ik..
http://www.core77.com/blog/transportation/lamborghinis_are_designed_to_split_in_half_in_event_of_a_crash_were_not_so_sure_25612.asp
Begint te lijken op het Gumpert Apollo verhaal. Pneumatische klepbediening: ouwe shit in nieuwe zakken.
Misschien vragen of ze weer een spoiler er achterop moeten zetten..
Afgelopen donderdag en vrijdag dat ding nog rond zien rijden. Wel een beest van een wagen.
http://youtu.be/6n8pZejpnYg?list=UUC1BfHDVUa7B0fHRuynNZyA
Jammer van de wagen