Vandaag werd de Koenigsegg Agera R uitgelaten op het circuit van Ängelholm (Zweden). En ja, daar werden een aantal records neergezet…
Het gaat om de volgende wereldrecords voor productieauto’s:
0-300 km/u = 14.53sec (Veyron doet dat in 16,7 seconden)
0-200 mp/h = 17.68sec
300-0 km/u = 6.66sec
200-0 mp/h = 7.28sec
0-300-0 km/u = 21.19sec
0-200-0 mp/h = 24.96sec
Alle gegevens zijn verzameld door een derde partij op basis van de officieel aanvaarde Racelogic VBox recorder en zullen worden voorgelegd aan het Guinness Book of World Records. Een filmpje van de voorbereiding staat hieronder. (via GTSpirit.com)
w0o0dy zegt
Dat moet zeer doen (die acceleratie, maar ook het worden geklopt door deze Agera, voor de boys van Bugatti op de sprint naar 300)
bigcar zegt
@w0o0dy: de veyron heeft zijn tijd gehad, koeningsseg is gewoon beter! ;)
dennisr zegt
Geweldig! mooie records :D vind de Agera veel mooier dan de Veyron, en nog exclusiever ook, en is ie ook niet goedkoper ? ik wist het in elk geval wel als ik het geld had!
bigcar zegt
@dennisr: beter is de koeningsseg wel (of efficiënter). ze halen uit een 5 L. v8 blok bijna evenveel als bugatti uit een 8 L. W16 doet. dus 2* zo weinig cilinders halen ze 80% van het totale vermogen v.d. veyron.
(snap je? ;) )
dennisr zegt
@bigcar: klopt, wat dat betreft doet Koenigsegg dat een stuk beter, maar de Veyron is toch ook al weer wat ”verouderd”, ben benieuwd waar ze over 10 jaar mee komen :P
meneersander zegt
Ze moeten echt een 10km straight maken in zweden, deze auto moet gemaxed worden.
amg77 zegt
Mooi -.- en nu de topsnelheid
MAB zegt
ik vind deze ook sowieso veel mooier als de veyron
alcantara zegt
Hoe worden die waardes zo exact bepaald, zijn daar regels voor? Als de Veyron wordt bestuurd door een 20kg zwaardere coureur of zelfs met 2 man erin heeft dat nogal invloed op de uitslag. Om nog maar te zwijgen over de tankinhoud wat ook al gauw 50kg verschil op kan leveren.
dennisr zegt
@alcantara: ik denk dat in beide gevallen er wel voor gezorgd word om een zo leeg mogelijk tank te hebben en een zo licht mogelijk bestuurder.. waarom zou je een record neer zetten met een bestuurder van 150kg en een prop volle tank ?
Megakix zegt
@alcantara: curb-weight is een vaste meetlat voor deze tests; coureur = 75 kg en benzinetank = 90% vol.
EFB zegt
voor de 0-200-0 en de 0-300-0 hebben ze gewoon de 0-200 en de 200-0 bij elkaar opgeteld, net zoals bij de 0-300 en 300-0. Da’s makkelijk, maar zo werkt dat natuurlijk niet…
The360box zegt
@EFB: Jij bent ook niet bepaald snugger, denk je nou echt dat ze die 2 test apart vereden hebben? Die hebben ze gezamelijk gedaan, opgemeten naar de 0-300 en dan remmen en dan da weer meten en ja dan is he allebei precies.
fortuna zegt
@The360box: hey slimmerd, daar sla JIJ nu de bal wel goed mis
The360box zegt
@fortuna: Hh, nee dus. Jij, bent degene.
agera zegt
De keuze is toch makkelijk als je moet kiezen tussen een Agera en een Veyron natuurlijk de Agera 8)
alcantara zegt
@agera: Agera doet me denken aan Agila, beetje een misser van Koenigsegg.
alcantara zegt
@alcantara: Wie ontwerpt zulke auto’s als een Agila btw? Je moet toch een behoorlijke afwijking hebben om zoiets te tekenen, te produceren of te kopen, of is Opel gewoon aan het trollen?
dennisr zegt
@alcantara: of je bent geen auto liefhebber en je kiest je auto puur omdat hij voor jou praktisch is en omdat hij in je budget past, en die gene die het ontwerp heeft daarmee dus precies die doelgroep te pakken.. tja.. zo moeilijk is het niet ?
KaCh1ng zegt
@alcantara: suzuki :)
norge zegt
@alcantara: Agila is ontworpen naar de wetgeving voor kleine auto’s in Japan .Die dicteert sterk de wielbasis waardoor de auto (als je nog wat binnenruimte wil hebben)hoog en smal wordt.
Cantago zegt
@alcantara: En alcantara doet je ook aan alabama denken? Of aan aldi? 2 dezelfde beginletters zegt niet zo veel hoor.
alcantara zegt
@Cantago: 2 dezelfde beginletters niet, maar slechts 2 andere letters (waarbij de uitspraak hetzelfde blijft) wel.
maxx1 zegt
hallo, met de standaard bugatti vergelijken is niet eerlijk!
vergelijk het met de SS (1200pk)
0-100 2,5
0-200 6,7
0-300 14,6
Benjamin1 zegt
@maxx1: dan is de Agera nog steeds sneller. Tijd dat VAG met nog een extrasuperspeciaal modelletje komt. Nu de Veyron langzamer is verkoopt hij helemaal niet meer…
maxx1 zegt
@Benjamin1: nou, dat de verkopen tegenvallen komt ook, omdat de beurzen allemaal weer laag staan. ik denk dat veel rijken beleggen en dat is dan gelijk een reden waarom de verkopen tegenvallen.
ik denk dat je qua comfort geen vergelijking kunt maken tussen veyron en agera.
gregorius zegt
@maxx1: wacht… zoek… ja ik heb m gevonden: de korste bocht om door te gaan.
Het verschil tussen de rijke belegger en de normale: alleen long naar de beurs (beurs op; jouw waarde op) staan of ook weten wanneer je eruit moet of evt short gaan.
En als we toch gaan kijken en jouw hypothese voor lief nemen: misschien hadden deze mensen wel hun geld in olie, goud, zilver of zuid europese staatsbonds zitten. Dan hebben ze afgelopen jaar niet slecht geboerd.
Anyway, de persoon die wel of niet een Veyron kan/wil kopen gezien de hoogte van de beurs… bestaat niet!
xilver zegt
@Benjamin1: Bugatti heeft aangekondigd van een nieuwe supercar te bouwen à la Veyron. Nu is het wel zo dat we daar een tijdje op zullen moeten wachten want ze willen er dezelfde toewijding en tijd in steken als bij de Veyron en dat heeft bijna 10 jaar geduurd tegen dat de eerste Veyron het daglicht zag. Tegen 2020 zullen we dus wel een nieuwe king of the hill hebben bij Bugatti, want VAG is echt goed in wat ze doen en hebben budget zat. Vraag is echter wat voor een motorisering er in de opvolger zal huizen: groenmeuk of een W10^9?
Cantago zegt
@xilver: Misschien een nieuw concept? Een gasturbine? Hehe…
xilver zegt
@Cantago: of een nucleaire kernreactor :mrgreen:
bigcar zegt
@xilver: w10 kan toch niet: w10 = 2 * v5 = 4* 2.5 in lijn ..??? kan toch niet..
xilver zegt
@bigcar: Niet moeilijk doen hé ;-) Technisch gezien kan een W10^9 natuurlijk niet maar ik doelde maar op het feit dat het wel eens een monsterblok zou kunnen worden.
dennisr zegt
@maxx1: ik zie geen vergelijking, alleen om een beetje een indruk te geven van hoe snel dat is..
w0o0dy zegt
@maxx1: en waar is het bewijs? Verschillende tests hebben namelijk laten zien dat de SS ongeveer 16! seconden nodig had voor 0-300
Relief zegt
@w0o0dy:
http://www.fastestlaps.com/cars/bugatti_veyron_164_super_sport.html
w0o0dy zegt
@Relief: en als je daar gaat lezen zie je de linkjes naar de echte tests… met onder andere 16.2 en 16.7 sec en GEEN link naar de test waarin die tijd is gehaald…. alleen één of ander figuur die cijfertjes heeft getikt zonder bronvermelding…
maxx1 zegt
@w0o0dy: dan wil ik graag tests zijn waarin blijkt dat die boekcijfers niet kloppen ;)
xilver zegt
@w0o0dy: Bugatti heeft nooit gelogen over hun cijfers, niet bij de 16.4, noch de Grand Sport. Ook de overige cijfers van de Super Sports blijken correct te zijn. Ze hebben zelfs hun topsnelheid onderschat (bewust?) op 417 km/u. Bleek dat uiteindelijk uit te pakken met 432km/u. Ik zie niet goed in waarom ze nét bij de 0-300km/u gaan liegen over het resultaat en bij de rest niet. En ergens is dit ook logisch, vergeet niet dat die wagen een stuk gestroomlijnder is en 200 pk meer heeft als de 16.4.
w0o0dy zegt
@xilver: de testcijfers van Autocar voor de Veyron SS. Het is zelfs nog erger… 0-180mph (288km/u) in 16.2sec
http://img96.imageshack.us/img96/1005/autocarbugattiveyronsup.jpg
maxx1 zegt
@w0o0dy: met een vrouw van 100 aan het stuur zeker
w0o0dy zegt
@maxx1: ik denk dat de mensen van Autocar wel een beetje weten wat ze doen hoor en als je ze voor “vrouw” uitmaakt kon je wel eens klappen krijgen ;-)
maxx1 zegt
@w0o0dy: zal dat met de agera r niet hetzelfde zijn? van topgear heb ik die prestaties en dat is volgens mij toch echt wel een betrouwbare bron.
laten we eerst wachten op agera r tests voordat we een conclusie trekken ;)
maxx1 zegt
@w0o0dy: nog even een toevoeging over de agera r, je moet wel bio ethanol tanken. anders moet je het doen met 940 pk, en als je v-power tankt heb je dr 1050. en aangezien ik in NL nog nooit E85 bioethanol heb gezien bij een tankstation zal de SS de agera r inmaken op ons grondgebied. ik kies de SS kun je tenminste normale benzine meetanken.
DDX zegt
@maxx1: Zijn best wel wat plaatsen waar je e85 kan tanken in nederland :
http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=map&filter=ethanol
The360box zegt
@maxx1: Wat heeft dat er nou weer mee te maken, en dan nog weet je niet hoe lagnzamer hij zal zijn.
sebasjuhh zegt
@The360box: LOL en dan zeggen dat iemand anders niet snugger is :L kun je aub stoppen met zulke achterlijke comments te plaatsen?
xilver zegt
@sebasjuhh: Elke blog heeft een retard nodig. Bij ons is het al vaak gebleken dat hij het is. Niets van aantrekken, dat zorgt wel voor enige afleiding (de nutteloze bijdragen van die gast zijn echt niet meer te tellen).
The360box zegt
@sebasjuhh: Kijk eens even naar je eigen reacties, nuttelozer kan gewoon niet.
maxx1 zegt
@maxx1: Agera R
0-100 2,9
0-200 7.5
0-300 niet vermeld.
Als je de eerste 2 boek prestaties vergelijkt komt het er opneer dat de bugatti van 0-200 sneller is. lijkt me stug dat de agera r hem na de 200 gaat inhalen…
Top: 420 +
* Bron: http://www.koenigsegg.com/cars/agera-r/specification/
cayenneturbo zegt
Geweldige auto!
adyton zegt
Fantastisch. Nu worden we pas helemaal nieuwsgierig naar die ongelofelijke topsnelheid!!
C220AMG zegt
Dit is echt ontzettend knap. Het kleine Koenigsegg tegenover het “oppermachtige” VAG. Een groot budget wint niet altijd.
speedie zegt
Van een productieauto mag men pas spreken als er minstens 250 (of is het 1000 ?) stuks van verkocht worden. De Veyron is een complete wagen met alles erop en eraan. Met een gestripte en lichtere versie enkel om rechtdoor te racen is dit gemakkelijk te evenaren. Wat is de remafstand ? Snelheid op bochtige wegen ? Veiligheiskooi ? Bij de veyron is elk onderdeeltje bedacht om topprestaties te leveren gedurende lange perioden (titanium onderdelen, koeling enz). Nee de Veyron is grondiger doordacht en opgebouwd.
Jeroenmx5 zegt
@speedie: jij moet echt even die docu over Koenigsegg van national geo zien! Bugatti is goed doordacht, zeker. Maar een Koenigsegg niet minder! Alles wordt daar zelf ontwikkeld! Zoek die docu op, en je zult versteld staan! Deed ik ook, en vanaf nu niets meer dan waardering voor dit bedrijfje!
mylvan zegt
@Jeroenmx5: Ik heb die docu ook gezien en inderdaad, daarvan krijg je HEEL veel respect voor Koenigsegg. Maar toch, ik zie ze uit dat motorblok niet zomaar even 200pk meer halen, op reguliere benzine wel te verstaan. Het is knap, bewonderingswaardig en absoluut geen speler om uit het oog te verliezen in de strijd om de snelste. Ik denk alleen dat Bugatti in 1 keer voor de komende jaaaaaren een motor ontwikkeld heeft en dat de concurentie iedere keer deels of volledig opnieuw moet beginnen.
Freewarefreak zegt
@Jeroenmx5: Ik ga die zo eens opzoeken, heb ik nog nooit gezien.
The360box zegt
@speedie: De Veyron is amper 300 x verkocht
Freewarefreak zegt
@speedie: “..Van een productieauto mag men pas spreken als er minstens 250 (of is het 1000 ?) stuks van verkocht worden..”
Nee joh, wat is dat nou voor onzin. Er zijn genoeg auto modellen met minder als 300 geproduceerde exemplaren. Zijn dat dan allemaal prototypes? Tuurlijk niet. Een productie-auto is een auto die daadwerkelijk in serieproductie is gebouwd. En of dat nou een serie van 10 of van 1.000.000 is, maakt niets uit.
Ik denk dat jij in de war bent met de “Homologatie” regels.
BMW330Ci zegt
hoe mooi dit ook is, even een kanttekening. Deze auto zal een stuk minder gedistingeerd zijn dan de veyron. Deze met een prachtige speciaal ontwikkelde W16 zal het ongetwijfeld mooier doen dan die opgevoerde V8.
mylvan zegt
@BMW330Ci: en het ook veel langer volhouden!
mylvan zegt
@mylvan: oeps, ging ff wat mis…. Ik wou nog zeggen: Die W16 motor is echt wel op de groei ontwikkeld. De vorige keer toen Bugatti even de titel snelste productie-auto kwijt was toverde ze er even 200pk bij met dezelfde setup.
nicktexel zegt
300-0 = 6.66 sec dat is wel duivels snel:P
gedwongenleaser zegt
@nicktexel: niet geschikt voor mensen met een gebit (tenzij ze een extra dikke lading kukident gebruiken) :).
mylvan zegt
@gedwongenleaser: ik denk dat zelfs met je eigen tanden je je kaken nog op elkaar moet houden met zulke waardes, anders vliegen je kiezen nog tegen de voorruit :P Volgens mij krijg je spontaan een loopneus als je met dit ding de ankers uitgooit!
gedwongenleaser zegt
@mylvan: ok, dus ook voor mensen met eigen gebit kan, bij het maken van een ritje in deze auto, een lading kukident een bezoek aan de tandarts voorkomen :). Als ik ooit het geluk heb in een dergelijke auto mee te mogen rijden neem ik die loopneus wel voor lief.
mylvan zegt
@gedwongenleaser: Ja dat zou ik er ook graag op de koop toe bijnemen, die loopneus :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gedwongenleaser: LOL @ kukident! Inderdaad, komen zulke krachten vrij. Wat denk je al je remt?? Dan zitten je oogballen ook op de voorruit…
Freewarefreak zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Nou dan gebruiken we naast de Kukident ook nog een skibril. Fixed. ;)
nicktexel zegt
@gedwongenleaser: gewoon bek dicht en vloeren dat pedaal!:P
spotu2 zegt
Wat een machine! Klopt de veyron sowieso en, 300 tot 0 in 6,66. Houd je pet vast
volvofan13 zegt
nu nog een cabrio daar van XD
aallex zegt
@volvofan13: zijn volgens mij allemaal al cabrio’s je kan het dak stukje eruit halen net als bij een bugatti grand sport.
Cantago zegt
@aallex: Dat heet een Targa! Net iets anders dan een cabrio.
xilver zegt
@volvofan13: Zoals @aallex het al zegt, elke Koenigsegg is een convertible. Je kan het dak er af halen en in de neus zetten. Zie hier de Agera R van Jon Olson zonder dak (ook wel de skibox-versie ;-))
En met dakje
En vervolgens met skibox
mrB zegt
@xilver: Die is alleen niet van Olsen. Maar zeker een mooie auto, en 6,66 sec over 300-0. Alsof ze het er om doen :P
xilver zegt
@mrB: Ik heb het aan de vertegenwoordiger gevraagd van Koenigsegg in het autosalon van Génève, waar deze stond ;-). Het is van hem dat ik die informatie heb, en dat verklaard ineens de skibox. Zelfde eigenaar als van deze Lamborghini
xilver zegt
Als Koenigsegg zegt dat ze sneller zijn, dat mag je dat hoogstwaarschijnlijk aannemen. Ik gun het hen ten volste om sneller te zijn als Veyron, liever dan een of andere Amerikaan.
Btw, de Super Sports doet 0-300 ook in iets minder dan 15 seconden ;-), dus het grote broertje van de 16.4 niet vergeten.
w0o0dy zegt
@xilver: Is er door iemand een test gedaan waarin de Veyron Ss onder de 16 seconden naar 300 ging of moeten we het doen met een claim zonder bewijs van Bugatti zelf? Ik ken twee tests waarin de SS boven de 16seconden zat… is een behoorlijk gaatje naar een sub 15 seconden tijd.
xilver zegt
@w0o0dy: Je vergist je met de standaard Veyron, dat ding doet idd 0-300 in 16,7 sec zoals hierboven vermeld. De Super Sports doet dat echter in 14,6 seconden. Officiële cijfertjes kan je terugvinden op de website van Bugatti. Zelfs al nemen we dit resultaat met een korreltje zout zal hij toch om en rond de 15 seconden plakken.
http://www.bugatti.com/en/super-sport/technology.html
w0o0dy zegt
@xilver: zoek de test van autocar maar op met de Veyon SS.. uit het hoofd haalden zijn “slechts” 16.2 voor 0-300 met de SS. En ik meen road&track haalde ook de cijfers van Bugatti zelf niet. Daar komt bij dat er precies 1 test is van de gewone Veyron die in de buurt komt van de claims van Bugatti en er inmiddels 4 tests zijn (2 vd 16.4 en twee van de SS) waarin de cijfers flink tegenvallen… Het lijkt er dus eerder op dat de cijfers van Bugatti nogal theoretisch zijn dan dat ze haalbaar zijn…
macready zegt
Tests waarbij de auto in handling modus stond, m.a.w., spoiler onder een flinke hoek. Dat scheelt nogal op hoge snelheden.
barryb zegt
3x van 0 naar 300km/h en er gaat wat stuk? Of gaan die nieuwe Koenigsegg’s tegenwoordig wat langer mee?
Cantago zegt
@barryb: Sinds wanneer staan Koenigseggs bekend als auto’s die kapot gaan? Er wordt zo extreem veel tijd, geld en moeite in de ontwikkeling gestoken dat het mij eerder een van de meest betrouwbare auto’s lijkt!
barryb zegt
@Cantago: Even Gumball 3000 The Movie kijken uit 2003 geloof ik. Rijdt Arthur Chirkinian in een Koenigsegg CC die om de 100m stuk gaat. Hij heeft zelfs een reparatie team die hem gedurende de rally volgt.
Sinds ik dat gezien heb geloof ik niet helemaal in de betrouwbaarheid van die auto’s. Maar zoals ik zei, misschien zijn de nieuwe varianten wat betrouwbaarder.
theblackdude zegt
@barryb:
je hebt het ook over 2003,we zijn 8 jaar verder. het zal misschien geen VAG-kwaliteit zijn, maar betrouwbaar zal het wel zijn.
ik vind de koenig zowiezo stoerder als de veyron.
barryb zegt
@theblackdude: Ik heb het inderdaad over 2003 en als je mijn comments goed leest dan zie je dat ik suggereer dat de huidige auto’s wellicht beter zijn. Op basis van wat vind jij het betrouwbare auto’s? Ik heb persoonlijk nooit informatie toegespeeld gekregen over de betrouwbaarheid van de Koenig’s anders dan de Gumball video. Jou verweer lijkt gebaseerd op het feit dat we 8 jaar verder zijn, niet erg sterk. Ben nog steeds benieuwd hoe het met de betrouwbaarheid zit, iemand?
Ik heb btw liever een Veyron dan een Koenig maar liever een Zonda Cinque dan een Veyron. :)
Cantago zegt
Dit is wel echt extreem snel. Maar ze hebben te weinig grip om naar de 200 of zelfs 100km/u sneller te zijn dan de Veyron. Ik vraag me echt af wat deze auto’s in een dragrace doen?
Bart_V zegt
@Cantago: CCXF (geen R wat volgens Dragtimes info wel is) vs Veyron
http://www.youtube.com/watch?v=XvYd_GrBMLU
maxx1 zegt
@Bart_V: van 0 tot 300 had de Bugatti sowieso die CCXF eruit getrokken. 4wd vs 2wd dat is overduidelijk als de 4wd ook nog is meer vermogen heeft
RobTWo zegt
Ik mis een record in het lijstje: hoogste snelheid met skibox.
maseratizzzzzzzz zegt
na de 250kmh laat hij de bugatti achterzich.
dat geluid van de veyron zuigt al helemaal, dat doet koeningsegg ook veel beter.