Heel af en toe moeten ook supercars tegen de muur. Een kostbare aangelegenheid, zeker als het om extreme kleine oplages zoals bij Koenigsegg of Pagani gaat. De uitwerking van de tests laat dan wel weer zien hoe sterk de auto’s echt zijn.
Zelfs de duurste en meest exclusieve auto’s hebben een test-rating nodig. Niet direct een die je bij EuroNCAP op de site terug vindt maar de tests zijn wel gedaan. Sinds de Koenigsegg CC8S zijn ze de dans in Zweden ontsprongen qua crashtests. De Agera moest men opnieuw testen. Het meest bizarre van dit hele verhaal? Waar normaal 26 auto’s nodig zijn voor alle crashes, hebben de heren testers in dit geval één Agera heel vaak laten crashen.
De moderne supercars zijn zo sterk dat ook een reeds verminkte body genoeg weerstand biedt voor een volgende crash. Best knap als je bedenkt dat ze bij de crashtests met snelheden tot 80km/u werken.
Overigens lijkt er niet heel veel veranderd sinds de Koenigsegg CC8S. De tweede video laat zien dat dit 10 jaar oude beest de klap van opzij prima opvangt. Video’s op autojunk.nl.
Jokkebrok zegt
Altijd naar om te zien :cry:
norge zegt
26 keer ? Doet geen Duits merk hun na .
johanhummer9 zegt
@norge: 26 auto”s nodig zijn voor de verschillende crashes
jensdm zegt
@norge: Je hebt niet goed geluisterd. Een normaal bedrijf doet het met 26 auto’s, Koenigsegg doet het maar met 1 exemplaar.
norge zegt
@jensdm: Probeer jij maar eens te begrijpen wat ik schrijf…..
hollow zegt
@norge: nadat je Autoweek hebt verziekt met je trolgedrag ben je hier ook al een tijdje bezig zie ik. De enige reden dat jij je Hyundai hok zit te promoten, is omdat je het geld niet hebt voor een BMW. Zo simpel is het.
Het enige dat jij hier doet, is alles wat een snuifje premium heeft afbreken.
Je bent niet meer te zien op op autoweek na al je idiote comments. Is de reden waarom je in Noorwegen bent gaan wonen gelijkaardig?
lincoln zegt
@hollow:
je doet je nick-name eer aan iig ..
bruinbeer zegt
@hollow: kom op zeg. komen we hier om autoblog te verzieken? @norge heeft ook een mening hoor.
bruinbeer zegt
@hollow: kom op zeg. als je autoblog wilt verzieken, dan niet hier a.u.b.
bruinbeer zegt
@bruinbeer: en dan post je gewoon 2 dingen :D foutje…
RubenPriest zegt
Muziekje maakt het extra triest
agera zegt
Als Koenigsegg fanaat is het niet leuk om te zien als een Koenigsegg tegen de muur gaat, maar aan de andere kant wel belangrijk natuurlijk.
Een en al kwaliteitspul deze Koenigsegg!!
labrutabellezza zegt
kan die deur dan ook nog open of wat? Ik vind het zonde om er naar te kijken eigenlijk :$
allesisrelatief zegt
Weet iemand van wie die muziek is die onder het oude filmpje van de Koenigsegg CC8S staat?:-)
ytrewq zegt
Die hadden ze beter aan mij kunnen geven!
dennisr zegt
1 Agera heel vaak laten crashen? zegt al genoeg lijkt me..
xilver zegt
Hoogst pijnlijk om te zien.
lincoln zegt
dan is ie zeker 26X sterker .. yeah right ..
zijn het gewoon 26 testen waar fatsoenlijke bedrijven 26 auto,s inleveren om te zien op welk punt ze kunnen verbeteren per botsproef ..
want een Fiat Panda heeft exact dezelfde testen doorstaan ..
wel begrijpelijk en coulant dat ze hier maar 1 body voor hoeven op te offeren van de commissie ..
Nilo zegt
@lincoln: wss wel meer dan 26x zo sterk… na elke test is het chassis verzwakt, en om dan nog 25x zo’n klap te kunnen weerstaan moet het vele malen sterker zijn. meeste mainstream auto’s kunnen de test een keer doen, en dan liggen ze in de prak, je kan er nog wel uit, maar voor rest is er niks meer van over aan de kant waar het object is geraakt.
jordyvn zegt
@lincoln: het chassis wordt telkens gerepareerd is goedkoper dan 26 chassis. Spyker paste dit trucje ook toe
meneersander zegt
Wel een hele sterke auo!
jordy14 zegt
Jammer maar noodzakelijk.
Supra1981 zegt
Mag ook wel voor dat geld toch? Dan mag je wel verwachten dat er sterke materialen gebruikt zijn :-)