Denk fotomodel, maar dan zoals ze in ‘mannenblaadjes’ staan in plaats van op catwalks lopen. Meer billen, zonder de prachtige lijnen te verliezen. Brede heupen, diepe velgen en natuurlijk de boxer.
Lang geleden, voor de Mansory’s, Kahn en DMC was er Koenig. Koenig stond voor ‘breder en sneller’. Niet vies van een peekaatje meer of minder. Een evenzo belangrijk terugkerend stukje design: grote ventilatieopeningen voor de achterwielen. Een beetje vierkant en voorzien van ‘vinnen’ voor die net iets meer smoothe look.
De Ferrari Berlinetta Boxer begint zijn leven in 1973 als ‘365’. Voorzien van een 4,4 liter platte twaalfcilinder met ongeveer 340 pk. In 1976 voert Ferrari een update door. De twaalfcilinder in de ‘BB’ groeit naar 4,9 liter en 360 pk. Daarop volgt in 1981 een laatste versie met brandstofinjectie, de 512BBi, met opnieuw 340 pk uit 4,9 liter.
Deze Koenig is er een uit de tweede lichting, maar dan sneller. Een heftige 450 pk huist er in deze zwarte 512BB. Enkel voorbij gestoken door de Ferrari 512BBi Turbo (653 pk) van Koenig. Even later weer door Lotec voorbijgestoken. Meer foto’s bekijk je op autojunk.nl.
Met dank aan lenny98 voor de spot!
norge zegt
Liever het origineel, men for fæn har jeg lyst på denne bil.
norge zegt
@norge: Sorry, ik bedoel ; duivels wat heb ik zin in deze auto…
jaapiyo zegt
Ach sjonnie…dit is inmiddels ook gewoon cult geworden. Vind het wel grappig dat er een paar details opzitten die uiteindelijk ook de originele opvolger van Ferrari zelf (Testarossa) ‘sieren’…zou de designert van die auto inspiratie hebben opgedaan bij dit apparaat?
Maar als ik moet kiezen toch maar het origineel…de 365 is de cleanste maar heeft wel 3 lampjes aan beide zijden achter, doe mij die maar.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: niet bedoelt als reactie…my bad…for faen.
bozewolf zegt
@norge: har jeg lyst is ‘heb ik lust (zin)” , verder kom ik niet.
toyotafortuner zegt
Kijk, dit is toch mooier en interessanter dan een simpele, saaie, zwarte Audi die dan wel minder standaard is. Prachtig mooie topspot!
Rick-dos zegt
Heerlijk ook hoe het stuur en de wielen mooi uitgelijnd zijn ook.
Is natuurlijk wel een beetje heel erg Sjonnie-tuning onder de rijken, maar desalniettemin blijft het wel lekker.
SpeedGeneration zegt
@Rick-dos: klopt inderdaad dat ie niet goed uitgelijnd is, maar ze waren nog flink aan het sleutelen om alles optimaal te laten werken, dus waarschijnlijk is er wel wat aan gedaan.
Leuk trouwens dat m’n spot op autoblog staat!
Rick-dos zegt
@lenny98: Dat mag ik hopen. ;)
En gefeliciteerd met je topic.
HDM zegt
@Rick-dos: dus AnsaldoBreda heeft ook auto’s gedaan, interessant.
Rick-dos zegt
@HDM: Italianen, hè? ;)
HDM zegt
@Rick-dos: idd, zal wel het temperament en de emotie van het voertuig zijn :P
vali1992nl zegt
Wat een gaaf ding! En met kelken op de carburateurs zal dit wel enorm lekker klinken!!
lowbird zegt
Stukje eye-candy! Zo fout dat het gewoon te lekker is!
bilscobar zegt
lekkere bandjes hoor, niet bang
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Ik zou niet echt vertrouwen hebben in die gaasfiltertjes om eerlijk te zijn. Voor de rest natuurlijk motorisch top, en uiterlijk ook.
lemans96 zegt
Dit is nou echt een hoogst begeerlijke Ferrari. Gebaseerd op één van de krachtigste modellen, met een lekker dikke bodykit die in de buurt komt van de 512MM’s, Campagnolo velgen, ballonbanden, open carburatiekelken en zwart. TE vet voor woorden…
mout zegt
Tip: als het regent niet in rijden.
bozewolf zegt
Doet deze ook broem-broem?
norge zegt
@bozewolf: Meer iets als Vvrrrooooaaaampofpofpof…
mrs250 zegt
Saillant detail is dat Enzo hem zo lelijk vond dat hij eiste dat ze hem niet meer Koenig Ferrari 512BB noemden, maar alleen Koenig 512BB. Ook moesten ze de Ferrari logo’s verwijderen.
Of dat in de praktijk ook netjes is gebeurd betwijfel ik…
hjhj zegt
ruig apparaat!
die dikke gouden velgen maken hem wel voor mij.
jrk68 zegt
Is dat even een brok jeugdsentiment, de AMS waar die ooit instond (een witte) heb ik echt versleten. Zo gaaf vond ik dat ding als kind.
Lenny, bedankt voor deze zeldzame spot.
desjonnies zegt
Koenig ‘creaties’ waren destijds zo vout en zo over-the-top, dat ze stiekumweg geweldig waren.
Behalve eentje; die heb ik ze nooit vergeven, de Koening M3.
Dit omdat de eigenaar van een heuse sport-quattro, die quattro wegdeed voor een Koenig M3.
En die quattro, daar paste mijn maat altijd op, als de man op reis was.
Met die quattro gingen we altijd lekker gummen, die Koenig M3 daar gingen we maar mee ‘rijden ‘
trolle zegt
Laferrari my ass,dit is hoe een ferrari moet zijn!
Klassiekerrally zegt
Je had ‘m in het begin moeten zien: Alles goud wat er blonk!