Dit is geen supercar, dit is geen hypercar, maar dit is de allereerste megacar ter wereld. Deze doorontwikkeling van de Koenigsegg Agera heeft namelijk een V8 die 1 Megawatt levert, dat staat gelijk aan 1359,6 pk.
In opdracht van de Chinese supercar dealer FFF ontwikkelde Koenigsegg deze bijzondere megacar die een vermogen heeft van 1.360 pk/1.371 Nm en 1.360 kilo weegt. Dat verklaart ook meteen de naam One:1, voor elke kilo is ook één pk aanwezig.
Volgens Koenigsegg ligt de topsnelheid van de One:1 ergens boven de 440 km/u, maar dat moet nog wel in de prakijk getest worden. Het sprintje van 0 naar 400 km/u zou in zo’n 20 seconden gedaan moeten worden, terwijl een Veyron daar zo’n 45 seconden over doet. Vanaf 400 km/u tot stilstand komen neemt zo’s 10 seconden in beslag, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je gordels goed vastzitten.
Dankzij speciaal ontwikkelde Michelin Cup banden kan je 2G trekken in bochten. Ten opzicht van de reguliere Agera zijn het chassis en de carrosserie 20% lichter gemaakt. In totaal worden zes exemplaren gebouwd voor klanten in China. Mocht je er nog eentje willen? Pech gehad, want ze schijnen allemaal al verkocht te zijn.
Update: video van de onthulling op autojunk!
super zegt
nu nog een auto die 1.21 jigawatts heeft…
sirmustang zegt
Stiekem vind ik de “normale” Agera mooier…
guusboum zegt
@sirmustang: daar is niks stiekems aan, den dat de meesten dat wel vinden… Dat specs though…
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Echt zeer indrukwekkende prestatiecijfers. Ik wil eigenlijk wel dat Koeingsegg ook eindelijk een keer een serieuze topspeed run zou kunnen doen.
thomcarspotter zegt
Yes! leuk spul dit; maar ik zou toch liever voor een “normale” Agera gaan, die witte, met die skibox.
alcantara zegt
Correctie, dit is was toch de allereerste Mega car?
robbie zegt
@alcantara: dat is een Mega Track ;)
alcantara zegt
@robbie: Weet ik, maar volgens mij ook de eerste echte auto (car) van Mega.
marussia zegt
Hij is wel sneller maar ook een stuk lelijker dan de “gewone” agera door al dat Carbon en die giga spoiler
jeffreym3 zegt
Supercar, hypercar.. En nu megacar.. Kan het nog ietsjea kinderachtiger?
canon4ever zegt
@jeffreym3: Oh ja wel hoor … The badass Megatron :-P
jeffreym3 zegt
Wanneer komen jullie nu eens met echt nuttige informatie? Wat voor veren/dempers worden er gebruikt. Wat voor remsysteem, wat is er verder te gaan om te zorgen voor een sublieme wegligging anders dan altijd maar die vermeldingen van de banden..
jaguarjunk zegt
@jeffreym3: ja, en wat voor een deurhendels er zijn gebruikt..
arjontje zegt
@jeffreym3: Tja je kan de beste vering hebben het beste remsysteem. Maar zonder die banden is het waardeloos. Met een stel goede banden kan je slechte vering nog verhullen. Dus ja dat de banden genoemd worden kan ik wel in komen. En 2 g is enorm veel in een bocht.
anakiet zegt
@jeffreym3: AUB een lap teks over de Agera S, meeste blijft hetzeldfe, behalve wat autoblog al aan gaf en iig ook nog nieuwe turbo’s, rest mag je zelf zoeken :)
http://www.supercars.net/cars/6037.html
Vincegail zegt
@jeffreym3: Schokdempers van öhlins. Veren zijn van Carbon, en dus misschien een K’egg fabrikaat/ontwerp?
Zie verder:
Performance
Power output: 1 MW at 7500 rpm – rpm limiter @ 8250 rpm
Torque: over 1000 Nm from 3000 to 8000 rpm
Max torque: 1371 Nm at 6000 rpm
0 – 400 km/h approx. 20 sec
400 – 0 km/h approx. 10 sec
Braking distance: 28 m (100-0 km/h)
Max lateral g-force: 2.0 g
Emission levels: Euro VI
Aerodynamics
Cd 0.45-0.50 with adaptable rear wings
Frontal Area: 1.910 m2
Total Downforce at 260km/h: 610kg at 440km/h: 830kg
Flat underside of chassis. Venturi tunnels at front & rear of chassis/body
Active aero front and rear underside
Active triplex suspension
Maximized intercooler flow
Dimensions
Total length: 4500 mm
Total width: 2060 mm
Total height: 1150 mm
Ground clearance: Rear: 74-90 mm Front: 59-100 mm plus 50 mm lift system
Wheelbase: 2662 mm.
Front track: 1700 mm. Rear track: 1650 mm.
Front overhang: 944 mm Rear overhang: 900 mm
Fuel capacity: 74 litres
Curb weight 1360 kg (complete car ready to drive with 50% fuel,
100% fluids)
Weight distribution: 44% front, 56% rear
Transmission
Specially developed 7-speed dual clutch, 1 input shaft transmission with paddle-shift.
Electronic differential.
Chassis
Advanced high modulus carbon fibre chassis with F1 style honeycomb core and integrated fuel tanks for optimal weight distribution and safety.
Monocoque torsional rigidity: 65,000 Nm/degree.
Weight: 72kg.
Double wishbones, active ride height control and bevel carbon fibre springs with variable spring ratio.
Triplex damper in the rear.
Needle bearings and o-ringed wishbone bushings.
Fully machined aerospace grade aluminium uprights with SKF LeMans specification 150mm angle contact ball bearings.
GKN hollow/gun-drilled driveshafts.
Koenigsegg Z-style progressive and lightweight anti-roll bars front and rear.
Engine
Koenigsegg aluminum 5,0L V8, 4 valves per cylinder, double overhead camshafts with flex-fuel capability.
Compression: 9.0:1
Bore: 92 mm Stroke: 95.25 mm
Sequential, multipoint fuel injection.
Variable geometry twin turbo chargers.
1.8 bar boost pressure.
Dry sump lubrication.
Carbon fibre intake manifold with optimized intake tracts.
Tig-welded ceramic coated Inconel exhaust system manifold with merge collector.
Weight: 197 kg
Brakes
Front brakes: Ventilated ceramic discs Ø 397 mm, 40 mm wide. 6 ceramic piston calipers.
Rear brakes: Ventilated ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide. 4-piston calipers.
Traction Control. F1-style for optimal performance with 5 different handling modes.
Steering
Rack and pinion power assisted steering. 2.7 turns lock-to-lock.
Turning circle: 11 metres. Electro-hydraulic power-assisted.
Wheels
Koenigsegg Aicore™ carbon wheels with centre locking.
Front: 19” x 9.5”
Rear: 20” x 12.5”
Tires
Specially developed Michelin Cup 2 tires.
Front: 265/35 – 19” (Y)
Rear: 345/30 – 20” (Y)
Speed rating: 440 km/h
Body
Two-door, two-seater with fixed roof. Body made from pre-impregnated carbon fibre/ kevlar and lightweight sandwich reinforcements.
Electrical System
Unique Koenigsegg developed electronic control systems including:
body, engine, transmission, traction and stability control and power management. Solid state digital semiconductors – minimalizing need for physical fuses or relays. Can bus operated and fully programmable
functionality.
Equipment
Lightweight glass system, power windows, adjustable pedals and steering column, One:1 stitching, adjustable light weight race seats, carbon ceramic brakes, Sport ABS, ESC, active ride height, power steering, power brakes, 6 point racing seatbelts, intelligent LifePo4 battery, USB connection, climate control, digital warning and info system, G sensor, alarm, tyre monitoring system, proximity key, car cover, rear view camera.
Optional Extras
One piece racing bucket seats, active shock absorber settings, full clear carbon body, custom body striping, upgraded audio system, painted calipers, personalized logo on rear hood, anodized black aluminium interior, custom leather One:1 custom luggage set, custom diamond encrusted key, titanium exhaust outlet, active noise cancellation, 3G telematics system, variable turbo geometry.
Vincegail zegt
@jeffreym3: Gevonden op http://www.koenigsegg.com/models/one1/
spotu2 zegt
400 naar 0 in 10 seconden. Megacar met recht.
Vincegail zegt
De one:1 is weliswaar op vraag van FFF ontwikkeld, maar dat wil niet zeggen dat ze alle 6 naar China gaan. Er gaan er 3 naar China, en 3 naar Europa, en daarvan minstens 1 naar de UK. (ene meneer PS? Heeft al wat K’eggs versleten ondertussen….)
newguy92 zegt
Met een Chinees erin kom je dus op 1.410kg op 1.360pk
bmwfan20 zegt
Bugatti is verslagen, maar we zien wel wat hun antwoord daar op is.
tstile zegt
@bmwfan20: Bugatti is een limousine, dit is een opgefokte skelter
wrxkoenigseggtr zegt
De One staat zeer hoog op mijn lijst wat een auto en veel meer dan dat alleen.
lincoln zegt
@wrxkoenigseggtr:
wat nog meer dan ??