• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg One:1: Zweedse megacar met 1.360 pk

Auteur: robbie, gepost 4 maart 2014 om 18:03 – 24 Reacties

Koenigsegg One:1 @ Genève 2014


Dit is geen supercar, dit is geen hypercar, maar dit is de allereerste megacar ter wereld. Deze doorontwikkeling van de Koenigsegg Agera heeft namelijk een V8 die 1 Megawatt levert, dat staat gelijk aan 1359,6 pk.

In opdracht van de Chinese supercar dealer FFF ontwikkelde Koenigsegg deze bijzondere megacar die een vermogen heeft van 1.360 pk/1.371 Nm en 1.360 kilo weegt. Dat verklaart ook meteen de naam One:1, voor elke kilo is ook één pk aanwezig.

Volgens Koenigsegg ligt de topsnelheid van de One:1 ergens boven de 440 km/u, maar dat moet nog wel in de prakijk getest worden. Het sprintje van 0 naar 400 km/u zou in zo’n 20 seconden gedaan moeten worden, terwijl een Veyron daar zo’n 45 seconden over doet. Vanaf 400 km/u tot stilstand komen neemt zo’s 10 seconden in beslag, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je gordels goed vastzitten.

Dankzij speciaal ontwikkelde Michelin Cup banden kan je 2G trekken in bochten. Ten opzicht van de reguliere Agera zijn het chassis en de carrosserie 20% lichter gemaakt. In totaal worden zes exemplaren gebouwd voor klanten in China. Mocht je er nog eentje willen? Pech gehad, want ze schijnen allemaal al verkocht te zijn.

Update: video van de onthulling op autojunk!


Ook interessant!

  • Krijgt de AMG One niet de beloofde pk's?
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • De Autoshow van Genève keert nu écht terug!

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

agera, Autoshows, geneve, geneve-2014, koenigsegg, one-1, Supercars, Video

Vorig bericht: « Autoblog video: autoshow Geneve 2014 (deel 2)
Volgend bericht: Porsche 911 Targa toont zijn ingenieuze dakconstructie »

Lees Interacties

Reacties

  1. super zegt

    4 maart 2014 om 18:05

    nu nog een auto die 1.21 jigawatts heeft…

    Login om te reageren
  2. sirmustang zegt

    4 maart 2014 om 18:08

    Stiekem vind ik de “normale” Agera mooier…

    Login om te reageren
    • guusboum zegt

      4 maart 2014 om 18:40

      @sirmustang: daar is niks stiekems aan, den dat de meesten dat wel vinden… Dat specs though…

      Login om te reageren
  3. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    4 maart 2014 om 18:11

    Echt zeer indrukwekkende prestatiecijfers. Ik wil eigenlijk wel dat Koeingsegg ook eindelijk een keer een serieuze topspeed run zou kunnen doen.

    Login om te reageren
  4. thomcarspotter zegt

    4 maart 2014 om 18:14

    Yes! leuk spul dit; maar ik zou toch liever voor een “normale” Agera gaan, die witte, met die skibox.

    Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    4 maart 2014 om 18:19

    Correctie, dit is was toch de allereerste Mega car?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 maart 2014 om 18:29

      @alcantara: dat is een Mega Track ;)

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        4 maart 2014 om 18:32

        @robbie: Weet ik, maar volgens mij ook de eerste echte auto (car) van Mega.

        Login om te reageren
  6. marussia zegt

    4 maart 2014 om 18:22

    Hij is wel sneller maar ook een stuk lelijker dan de “gewone” agera door al dat Carbon en die giga spoiler

    Login om te reageren
  7. jeffreym3 zegt

    4 maart 2014 om 18:22

    Supercar, hypercar.. En nu megacar.. Kan het nog ietsjea kinderachtiger?

    Login om te reageren
    • canon4ever zegt

      4 maart 2014 om 22:57

      @jeffreym3: Oh ja wel hoor … The badass Megatron :-P

      Login om te reageren
  8. jeffreym3 zegt

    4 maart 2014 om 18:24

    Wanneer komen jullie nu eens met echt nuttige informatie? Wat voor veren/dempers worden er gebruikt. Wat voor remsysteem, wat is er verder te gaan om te zorgen voor een sublieme wegligging anders dan altijd maar die vermeldingen van de banden..

    Login om te reageren
    • jaguarjunk zegt

      4 maart 2014 om 18:38

      @jeffreym3: ja, en wat voor een deurhendels er zijn gebruikt..

      Login om te reageren
    • arjontje zegt

      4 maart 2014 om 18:45

      @jeffreym3: Tja je kan de beste vering hebben het beste remsysteem. Maar zonder die banden is het waardeloos. Met een stel goede banden kan je slechte vering nog verhullen. Dus ja dat de banden genoemd worden kan ik wel in komen. En 2 g is enorm veel in een bocht.

      Login om te reageren
    • anakiet zegt

      4 maart 2014 om 18:57

      @jeffreym3: AUB een lap teks over de Agera S, meeste blijft hetzeldfe, behalve wat autoblog al aan gaf en iig ook nog nieuwe turbo’s, rest mag je zelf zoeken :)

      http://www.supercars.net/cars/6037.html

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      4 maart 2014 om 19:29

      @jeffreym3: Schokdempers van öhlins. Veren zijn van Carbon, en dus misschien een K’egg fabrikaat/ontwerp?

      Zie verder:
      Performance

      Power output: 1 MW at 7500 rpm – rpm limiter @ 8250 rpm
      Torque: over 1000 Nm from 3000 to 8000 rpm
      Max torque: 1371 Nm at 6000 rpm
      0 – 400 km/h approx. 20 sec
      400 – 0 km/h approx. 10 sec
      Braking distance: 28 m (100-0 km/h)
      Max lateral g-force: 2.0 g
      Emission levels: Euro VI

      Aerodynamics

      Cd 0.45-0.50 with adaptable rear wings
      Frontal Area: 1.910 m2
      Total Downforce at 260km/h: 610kg at 440km/h: 830kg
      Flat underside of chassis. Venturi tunnels at front & rear of chassis/body
      Active aero front and rear underside
      Active triplex suspension
      Maximized intercooler flow

      Dimensions

      Total length: 4500 mm
      Total width: 2060 mm
      Total height: 1150 mm
      Ground clearance: Rear: 74-90 mm Front: 59-100 mm plus 50 mm lift system
      Wheelbase: 2662 mm.
      Front track: 1700 mm. Rear track: 1650 mm.
      Front overhang: 944 mm Rear overhang: 900 mm
      Fuel capacity: 74 litres
      Curb weight 1360 kg (complete car ready to drive with 50% fuel,
      100% fluids)
      Weight distribution: 44% front, 56% rear

      Transmission

      Specially developed 7-speed dual clutch, 1 input shaft transmission with paddle-shift.
      Electronic differential.

      Chassis

      Advanced high modulus carbon fibre chassis with F1 style honeycomb core and integrated fuel tanks for optimal weight distribution and safety.
      Monocoque torsional rigidity: 65,000 Nm/degree.
      Weight: 72kg.
      Double wishbones, active ride height control and bevel carbon fibre springs with variable spring ratio.
      Triplex damper in the rear.
      Needle bearings and o-ringed wishbone bushings.
      Fully machined aerospace grade aluminium uprights with SKF LeMans specification 150mm angle contact ball bearings.
      GKN hollow/gun-drilled driveshafts.
      Koenigsegg Z-style progressive and lightweight anti-roll bars front and rear.

      Engine

      Koenigsegg aluminum 5,0L V8, 4 valves per cylinder, double overhead camshafts with flex-fuel capability.
      Compression: 9.0:1
      Bore: 92 mm Stroke: 95.25 mm
      Sequential, multipoint fuel injection.
      Variable geometry twin turbo chargers.
      1.8 bar boost pressure.
      Dry sump lubrication.
      Carbon fibre intake manifold with optimized intake tracts.
      Tig-welded ceramic coated Inconel exhaust system manifold with merge collector.
      Weight: 197 kg

      Brakes

      Front brakes: Ventilated ceramic discs Ø 397 mm, 40 mm wide. 6 ceramic piston calipers.
      Rear brakes: Ventilated ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide. 4-piston calipers.
      Traction Control. F1-style for optimal performance with 5 different handling modes.

      Steering

      Rack and pinion power assisted steering. 2.7 turns lock-to-lock.
      Turning circle: 11 metres. Electro-hydraulic power-assisted.

      Wheels

      Koenigsegg Aicore™ carbon wheels with centre locking.
      Front: 19” x 9.5”
      Rear: 20” x 12.5”

      Tires

      Specially developed Michelin Cup 2 tires.
      Front: 265/35 – 19” (Y)
      Rear: 345/30 – 20” (Y)
      Speed rating: 440 km/h

      Body

      Two-door, two-seater with fixed roof. Body made from pre-impregnated carbon fibre/ kevlar and lightweight sandwich reinforcements.

      Electrical System

      Unique Koenigsegg developed electronic control systems including:
      body, engine, transmission, traction and stability control and power management. Solid state digital semiconductors – minimalizing need for physical fuses or relays. Can bus operated and fully programmable
      functionality.

      Equipment

      Lightweight glass system, power windows, adjustable pedals and steering column, One:1 stitching, adjustable light weight race seats, carbon ceramic brakes, Sport ABS, ESC, active ride height, power steering, power brakes, 6 point racing seatbelts, intelligent LifePo4 battery, USB connection, climate control, digital warning and info system, G sensor, alarm, tyre monitoring system, proximity key, car cover, rear view camera.

      Optional Extras

      One piece racing bucket seats, active shock absorber settings, full clear carbon body, custom body striping, upgraded audio system, painted calipers, personalized logo on rear hood, anodized black aluminium interior, custom leather One:1 custom luggage set, custom diamond encrusted key, titanium exhaust outlet, active noise cancellation, 3G telematics system, variable turbo geometry.

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      4 maart 2014 om 19:29

      @jeffreym3: Gevonden op http://www.koenigsegg.com/models/one1/

      Login om te reageren
  9. spotu2 zegt

    4 maart 2014 om 18:34

    400 naar 0 in 10 seconden. Megacar met recht.

    Login om te reageren
  10. Vincegail zegt

    4 maart 2014 om 19:13

    De one:1 is weliswaar op vraag van FFF ontwikkeld, maar dat wil niet zeggen dat ze alle 6 naar China gaan. Er gaan er 3 naar China, en 3 naar Europa, en daarvan minstens 1 naar de UK. (ene meneer PS? Heeft al wat K’eggs versleten ondertussen….)

    Login om te reageren
  11. newguy92 zegt

    4 maart 2014 om 20:31

    Met een Chinees erin kom je dus op 1.410kg op 1.360pk

    Login om te reageren
  12. bmwfan20 zegt

    4 maart 2014 om 21:17

    Bugatti is verslagen, maar we zien wel wat hun antwoord daar op is.

    Login om te reageren
    • tstile zegt

      4 maart 2014 om 22:21

      @bmwfan20: Bugatti is een limousine, dit is een opgefokte skelter

      Login om te reageren
  13. wrxkoenigseggtr zegt

    1 november 2014 om 14:36

    De One staat zeer hoog op mijn lijst wat een auto en veel meer dan dat alleen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 november 2014 om 14:47

      @wrxkoenigseggtr:

      wat nog meer dan ??

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North