Dat is bijna 137 Nm per zuiger. Als dat maar heel blijft op de Kodiaq RS Ursus!
De periode van 2010 tot 2020 had het decennium van de diesel moeten (kunnen) worden. Althans, als we kijken naar de creaties van vele autofabrikanten. Met name de Duitsers hadden de meest wilde plannen, alhoewel ook de Amerikanen, Italianen en Japanners de nodige hoogstandjes hebben gebouwd.
Helaas, het heeft niet zo mogen zijn. Tesla toonde al vrij vroeg aan dat elektrische auto nog veel efficiënter is en dieselgate bewees dat de motoren alleen middels sjoemelsoftware konden voldoen aan de telkens strenger worden emissie-eisen. Daardoor zijn er een hoop pareltjes die helaas voortijdig geschrapt werden van de prijslijsten (al dan niet alleen in Nederland).
Kodiaq RS Ursus
Denk aan de quad-turbo zescilinders van BMW, de V8-diesels van Volkswagen en deze Skoda Kodiaq RS. Natuurlijk, een 2.0 dieseltje klinkt niet spannend, maar deze biturbo is standaard goed voor 240 pk en 500 Nm. Dat zijn behoorlijk gezonde cijfers. Toch, in Zwitserland weet men er meer mee te doen. Niet alleen met de motor, maar met de gehele auto.
Embrach Edition is een Zwitserse Skoda-dealer. In Zwitserland zijn topmodellen van vrij modellen erg populair. Logisch dus dat dealers op die vraag in springen met nóg dikkere versies. En over dik gesproken, deze Skoda Kodiaq RS Ursus heeft een enorm dikke bodykit. Per zijde komt er 7 centimeter bij, waarmee de totale breedte groeit met 14 centimeter.
Bodykit
De bodykit is niet een simpele wielkast-verbreding. Zo zijn de deuren (aan de onderkant) ook anders. Daarbij is de tankdeksel aangepast. Natuurlijk is het allemaal smaak-afhankelijk, maar het eindresultaat ziet er wat ons betreft erg geslaagd uit. Lekker decent dik, zonder al te veel frutsels. Uiteraard moet je de stickers ter promotie even wegdenken.
Verdere modificaties behelzen het onderstel, die is voorzien van een schroefset. Daarmee staat de Skoda Kodiaq RS Ursus ongeveer 40 millimeter dichter bij de grond. De velgen zijn uiteraard ook niet meer standaard. Er is nu natuurlijk veel meer ruimte voor bredere en grotere velgen. Ze meten nu 21 inch in diameter.
545 Nm
Als laatste is daar de motor. De 2.0 TDI is onder handen genomen. Het blok blijkt de nodige reserves te hebben. Middels vrij eenvoudige ECU-aanpassingen is het blok nu in staat om 275 pk en 545 Nm te leveren. Wat de prestaties nu zijn, is niet bekend. Reken er maar op dat de topsnelheid met de verbreding en enorme wielen er niet veel hoger op is geworden, ondanks de chip.
Meer lezen? Deze 11 diesels hebben een sportbadge.
jeroen82 zegt
Best wel dik, als je die Autostyle wielen even wegdenkt..
kuip zegt
Zo! Dit ziet er nog goed uit ook zeg.
Dutchdriftking zegt
Deze motor zit ook in de nieuwe Octavia RS TDI, dan weet wel welke ik zou kiezen… Wel jammer dat de Octavia als RS nu 4-motion heeft, die 150kg zou ik graag missen. Uiteraard staat deze uitvoering niet op de Nederlandse prijslijst.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Weet je dat zeker? Naar mijn weten heeft ie namelijk dezelfde 2.0 TDI 200pk als de Golf 8 GTD. De nieuwe 200pk TDI heeft een single turbo, die t.o.v. de oude 184pk een stuk groter is. De 2.0 BiTDI 240pk (voor de Passat, Tiguan, Superb en Kodiaq) is als het goed is ook uit de schappen gehaald.
Ot92 zegt
@dutchdriftking In Duitsland is de Octavia RS 2.0 TDI 200pk zowel met FWD als 4WD te verkrijgen trouwens.
Dutchdriftking zegt
@Ot92: In alle advertenties heeft men het over Bi-turbo vandaar;. Als hij er met voorwielaandrijving is dan is dat natuurlijk helemaal top.
rutger97 zegt
Ziet er eigenlijk beter uit als origineel
Ot92 zegt
Valt tegen. De NLse VAG tuners halen er 300 tot 310pk en 600 a 620nm uit.
willeme zegt
@OT92:
Dit is er eentje met dealergarantie. Dus een externe ECU met milde afstelling. Daarbij is chiptuning in Zwitserland superstrak geregeld, dus je zit ook met de uitstoot. Die is in dit soort gevallen erg hoog. Er kan veel meer uitgehaald worden, maar dan ga je qua uitstoot wel terug naar het jaar kruik ;-).
Dat gezegd hebbend, een Passat Wagon met die 2.0 biturbo en een paar mods zal vast geweldig rijden!
HelldogBE zegt
Als hij het doet wel ja. Ik lees toch wel veel povere verhalen over de VAG Biturbo blokken.
Ook nogal vreemd dat men terug gaat naar monoturbo, waar BMW tegenwoordig in ‘basismotorisatie’ blokken x20d en x30d ook naar Biturbo gaat…
Poulusma zegt
@willeme
Ik kan het over het hoofd gezien hebben, maar er wordt in het artikel niet over garantie gesproken…
Dat gezegd hebbende vertrouw ik persoonlijk meer op software die op maat geschreven wordt dan een generieke box…
willeme zegt
@poulusma: dat ‘op maat’ is vaak ook generieker dan je denkt, hoor ;-).
Alles begint met een standaardfile. Sommigen schrijven die zelf, anderen kopen ‘m in.
Zelden is het echt ‘op maat’. Zoals mijn collega @martijngizmo zo treffend zegt: ‘diepvries pizza waar de tuner een plakje salami op legt’.
Tunen ‘op maat’
heeft ook flinke nadelen. Ook met ECU. Zeker bij nieuwe auto’s. Ik zou ook de ECU herschrijven, maar ik verkoop mijn auto’s ook niet door en heb ook niet te maken met garantie ;-).
MarcoM zegt
Dikke bak, Skoda doet het tenminste goed.
Johanneke zegt
Ik zou deze motor heel graag willen hebben, maar dan niet in zo’n sneue crossover.
slickrick zegt
Je ziet die Skoda’s met bosjes hier in Zwitserland , en veel RS, gewoon value for money
kennone zegt
Die dingen zijn serieus rap. Vandaag in de Oostenrijkse bergen serieus mijn best moeten doen om zo een kwijt te rijden en dan rijd ik een 1100kg gebakje met zo,’n 210pk..
Poulusma zegt
@willeme
Jij snapt precies wat ik bedoel! Die standaard map wordt aangepast op de motor middels een rollerbank sessie en vervolgens met een rit op de openbare weg wordt met een laptop de laatste fine tuning gedaan.
De software wordt op jouw motor (danwel icm versnellingsbak) specifiek aangepast. Het is natuurlijk onzin en daarbij ook niet voor iedereen betaalbaar om vanaf scratch een ECU te herschrijven.
In ieder geval de beste wensen voor het nieuwe jaar, dat het maar een bomvol mooi auto(sport) jaar mag worden!