Een nieuwe speciale editie voor de Volkswagen ID.3 heeft Volkswagen’s eigen Golf II als grootste inspiratiebron.
Bij Volkswagen zijn ze er niet vies van om samen te werken met een externe partij. Een breed scala aan speciale edities passeerde al de revue. De moderne Polo en Up! kon je krijgen als Beats Edition, u weet wel, van de koptelefoons. Of wat te denken van de Golf VI GTI Adidas Edition, de Golf V GTI Pirelli Edition, en alle ‘band-edities’ van de Golf III zoals Rolling Stones, Bon Jovi en Pink Floyd. En daarvoor had je misschien wel de vreemdste samenwerking van allen in de Golf II “Fire & Ice Edition”.
Fire & Ice
Dit was een samenwerking ter ere van de film uit 1990 genaamd Fire, Ice & Dynamite. Je kon de Volkswagen Golf Fire & Ice enkel krijgen in 1990 en 1991, maar wel met bijna elke motor die je wilde. Al wilde je natuurlijk de leukste, de GTI. Naar verluidt zijn er zo’n 2.500 van gemaakt. Kenmerkend voor de Fire & Ice zijn de metallic donkerpaarse lak, speciale 15 inch velgen, speciale badges van buiten met Fire & Ice erop en natuurlijk die stoelen, half blauw en half paars. En dan niet eens symmetrisch gemaakt. De special edition is in samenwerking gemaakt met de regisseur van Fire, Ice & Dynamite: Willy Bogner Jr.
Volkswagen ID.3 GTX Fire & Ice
Bogner staat ook bekend als modeontwerper en samen met hem als modeontwerper voor zijn merk BOGNER wordt de Fire & Ice Edition naar 2024 gebracht. En wel met een speciale Volkswagen ID.3 GTX Fire & Ice Edition. De insteek is vrijwel gelijk aan die van de vorige Fire & Ice Edition.
Zo werd de buitenkant uitgevoerd in donkerpaars. Dit noemt Volkswagen ‘Electric Violet’ en het is drielaags metallic lak. Daarover is met matte wrap een soort doolhofpatroon aangebracht. Bijzonder! Het originele Fire & Ice-logo is ook te vinden op het exterieur en de ID.3 rolt op unieke blauwe velgen.
Interieur
In het interieur gaat het Fire & Ice-thema gewoon lekker verder bij de Volkswagen ID.3 GTX. Met wederom asymmetrische stoelen, dit keer een oranje bestuurdersstoel en een blauwe passagiersstoel. In plaats van ‘play’ en ‘pauze’ op de pedalen is gas geven nu vuur en remmen ijs. En het dashboard en de stoelen zijn opnieuw gestikt met allerlei bijzondere stofjes die uniek zijn voor deze ID.3.
En het klapstuk: in de zitting zit een rits, waarachter de originele stoelstof van de Golf II Fire & Ice zich bevindt.
One-off
Wellicht vind je het tof, wellicht vind je het zum kotzen. Het maakt weinig uit, want deze Volkswagen Golf ID.3 GTX Fire & Ice Edition is de enige ter wereld en dat blijft zo. Volkswagen bouwde de speciale editie voor de ID. Meeting in Locarno. Dat is een soort goedmakertje voor Wörthersee waar ID centraal staat, leuk man. Volkswagen neemt de GTX mee naar het evenement zodat je hem kan aanschouwen.
Toekomst?
Laat de Fire & Ice echter niet te snel links liggen. Volkswagen erkent dat hun knotsgekke speciaaltjes memorabel waren en dipt een teen in het water met deze ID.3 over of ze terugkomen voor in de toekomst. Er kan dus ruimte zijn voor gekke samenwerkingen in het ID-label.
Robert zegt
Een mooie, originele Golf II in een Fire&Ice uitvoering met een 1.8 16v turbo motor (of een decente ombouw naar VR6) kost tegenwoordig echt serieus geld…
ouwedibbes83 zegt
De Golf II 1.8 had toch een G-lader of te wel een supercharger? Dacht dat enkel de diesel met een turbo was uitgerust. Of bedoel je de 1.8 motor van een later model?
Robert zegt
I stand corrected.
Ik heb nog ff het e.e.a. gecheckt; de 1.8 kwam in drie verschijningsvormen: GTI (8v), GTI 16V en GTI G60. En dan nog de varianten met of zonder katalysator. Alleen de laatste had inderdaad een mechanische turbolader.
McShineBXL zegt
Check dat nog maar eens dan ;). De Golf II werd als 1.8 in een verscheidenheid aan vermogens geleverd
Begon met de gewone 75pk en 90pk versies, de Golf Country met 98pk, dan het drietal dat je noemde, en niet te vergeten de Limited die de 16V kop combineerde met de G60-lader. Niemand noemt dat trouwens een turbolader, omdat ie niet door uitlaatgassen wordt aangedreven.
Jetlag zegt
“Check dat nog maar eens dan ;)”
De Golf-II is nooit met een 1.8 met 75pk geleverd, dat was altijd een 1.6 (met carburateur).
Die 1.8i (75pk) motor kwam pas in de eerste modellen van de Golf-III leverbaar. (Ik meen dat vanaf mj’94, de 75pk-er vervangen werd door de 1.6…)
harrie zegt
Je dochtertje zal erg blij zijn met deze Disney Frozen Edition.
mashell zegt
Het meest vreemde in dit artikel is dat er een ID meeting in Locarno is…
rendomjoeser zegt
Een beetje een mismatch: Ik denk dat de meeste mensen met een Bogner skipak geen ID3 rijden…
mjpamsterdam zegt
Is Autoblog nu reclame aan het maken ?
barchettadriver zegt
Vind die kleur eigenlijk wel serieus tof. Kan me overigens niet voorstellen dat een rits in je rug prettig zit.
vaakbenjetebang zegt
Een Clio met een V6 achterin bouwen en dan in serieproductie nemen is knotsgek. Een Rover 75 uitrusten met een V8 en RWD en dan in serieproductie nemen is knotsgek. Een Ferrari-V8 dwars voorin een Lancia Thema lepelen en dan in serieproductie nemen is knotsgek.
Een Golf bouwen met een afwijkend kleurtje in het in- en exterieur is, eh… nou ja, ongeveer net zo spannend als een Captur met two-tone lak bouwen, eigenlijk.
DeWitteCondor zegt
Hear hear!
rendomjoeser zegt
Goed lijstje, misschien toevoegen: Een 2CV vierwielaandrijving geven door er een extra motor in te hangen…
Bastiaan zegt
Dank je wel voor je heldere uitleg. De drie voorbeelden zijn mij zeker bekend en die heb je naar mijn mening fantastisch benoemd.
Echter bij VW Golf heb ik werkelijk nog nooit begrepen wat nu eigenlijk zo bijzonder was aan een Madison, Manhattan of Bon Jovi bijvoorbeeld. In alle gevallen was het voor mij gewoon een Golf. Natuurlijk was de Golf 2 GTI 16v en auto uit mijn jeugd, die je moest hebben (of een Kadet GSI).
Het is bij Golf met al die fancy namen zoiets als een Subaru Justy 4×4 M63 GTI.😲🧐😂🤣👍
escort77 zegt
Volkswagen en knotsgek, dan denk ik eerder aan de Harlequin-uitvoeringen.
herve11f zegt
Tegen dat deze memorabel wordt isde batterij kapot.
Jetlag zegt
-edit:check-
bevano zegt
Toch wel knap he, weten ze de ID.3 een beetje fraai te maken met een (naar mijn mening) toffe kleur/paint moet iedereen het weer afkraken.
Get a life. ziet er gewoon afwijkend en tof uit… punt!
citroen55 zegt
Inderdaad afwijkend van het komo grijs, maar fraai wordt dit voertuig daardoor niet,
degrotemuis zegt
Zoveel mensen zoveel smaken. Ik vind de kleur inderdaad een forse stap vooruit, de wielen gaan ook wel en het wrap motief maakt het wel speciaal en misstaat niet is al is het minder praktisch met detailling, maar die rode streep over de daklijn vloekt naar mijn mening wel. En in het interieur zijn die pedalen wel grappig gedaan en kan ik het oranje en blauw ipv paars en blauw nog wel begrijpen, want die liggen in de kleurencirkel tegenover elkaar, maar matcht die bovenste helft van het dashboard totaal niet met de kleurige accenten in het interieur, zijn ritsen op contactvlakken van het interieur gewoon onhandig en wat mij betreft ergste van alles, ziet het rugpand met rits eruit als een gewatteerde toilettas of goedkope winterjas van 20 euro. Deze exacte uitvoering hoeft van mij dus ook niet. Maar wel mooi om eens een ID.3 faceliftmodel te zien die niet alleen in het spectrum wit-grijs-zwart valt of een rode wrap en een Eiffel plaatje achterin heeft. Daar mogen ze zeker mee doorgaan.
ahs1979 zegt
Vuur logo op het gaspedaal bij een auto waarbij er voor het verplaatsen geen gecontroleerde ontploffing nodig is. Blijft vreemd. Misschien had het vuur logo beter gepast op het rempedaal. Gas geven in een ID3, denk dat dit mij juist koud laat.