De strijd om knopjes in het interieur gaat door!
Een paar jaar geleden dachten een aantal autofabrikanten het wiel opnieuw te hebben uitgevonden. Als we nou eens alle functionaliteiten in één scherm plaatsen, dan kunnen alle fysieke knoppen wegblijven. Het levert een strakker interieur en minder productiekosten op. Iedereen blij! Toch? Niet helemaal.
Inmiddels zie je dat autofabrikanten terugkrabbelen van de beslissing om volledig digitaal te gaan. In de praktijk kan het best ergerlijk zijn en zelfs gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. Door een menu scrollen om je stoelverwarming aan te zetten is toch iets te veel van het goede. Dat moet beter kunnen.
Piss-off factor
Bij Aston Martin hebben ze iets briljants bedacht onder de noemer ‘piss-off factor’. Een groep designers en engineers zijn specifiek op de taak gezet om zich bezig te houden met knopjes in het interieur. De piss-off factor is onderzoeken welke knopjes missen en welke functionaliteiten wel virtueel in een scherm gestopt kunnen worden.
Onderdeel van de methode is dat de designers en engineers tijdens tests een normale rijsituatie simuleren. Vervolgens gaan ze allerlei dagelijkse omstandigheden ervaren. Denk aan ruitenwissers aanzetten, stoelverwarming aan of uit, de volume regelen, een andere radiozender selecteren. Noem maar op. Met de piss-off factor kijkt men hoe geïrriteerd het personeel van Aston Martin reageert op zaken die in een scherm verstopt zitten.
Bij een grote mate van ergernis trekt men vervolgens de conclusie oké, dit moet écht een fysieke knop zijn en niet in een menu verstopt zitten. Door deze testmethode kijkt men naar een praktijksituatie. Niet een stel bobo’s die vanaf hun computer een interieur ontwerpen en denken dat alle knopjes uit het interieur verwijderen een goed idee is.
Overigens hebben designers niet helemaal de vrije hand in het ontwerpen van een interieur. Zo kan de Euro NCAP een auto als minder veilig bestempelen als belangrijke zaken als als de bediening voor alarmknipperlichten, ruitenwissers, richtingaanwijzers of de claxon in een menu verstopt zit.
Het is in elk geval positief dat Aston Martin serieus kijkt naar het aantal knopjes in het interieur. Digitalisatie is niet erg, maar met mate. (via Carexpert.com.au)
mashell zegt
Met automatisch licht, automatische wissers, automatische airconditioning heb je al een hoop zaken die je in principe nog maar zelden bediend. Ik ben dus benieuwd of hun normale rijsituaties wel representatief zijn.
okdoei zegt
Mits het fantastisch en compleet foutloos werkt, wel. Maar mijn ervaring is anders.
potver7 zegt
Bij mist werkt automatisch licht niet.
Automatische wissers raken nog wel eens op hol, die moet je dus ook handmatig kunnen bedienen.
Automatische airco staat bij mij vrijwel altijd uit, behalve als ik die echt nodig heb (scheelt een slok op een borrel qua energieverbruik). En sowieso wil je ook bij ingeschakelde automatische airco af en toe de temperatuur bijstellen, en wil je dat met een draaiknop doen.
Idem voor bediening van de radio, snelkoppeling naar bluetoothconnectiviteit (bij ons wisselt het nogal welke telefoon er gekoppeld moet worden), en zo zijn er legio zaken die bij menig fabrikant diep in een traag menu zijn verstopt, en die je toch regelmatig nodig hebt.
mashell zegt
Bij mist kan ik wel even in het menu het dimlicht aanzetten, wat meestal vanzelf gebeurd want bij mist is het meestal vochtig. Ruitenwissers op hol? Temperatuur bijstellen twee keer per jaar, aan het begin van de zomer en aan het begin van de winter kan dus prima in een touchscreen. Telefoon is gekoppeld aan gebruikersprofiel welke weer gekoppeld is aan de sleutel. Radio gaat al zo’n 20 jaar per touchscreen bij de meeste wagens. Ik zie je probleem niet of misschien moet je eens een Volkswagen of zo proberen?
potver7 zegt
Jij hebt duidelijk een auto in een ander prijssegment als de modale Nederlander…
Homer55 zegt
Zijn mening is eigenlijk de wet die iedereen moet accepteren. Dimlicht via menu enzo en climate control hebben maar alleen 2 keer per jaar enkel de temperatuur instellen bijvoorbeeld. Kan allemaal via een touchscreen en iedereen zou het op die manier moeten doen….
mashell zegt
Zucht. Als je een auto hebt met automatisch dimlicht dan gebruik je de dimlicht knop niet vaak meer. En dat zit in vrijwel alle nieuwe wagens, dus ook de Dacia’s voor Jan Modaal hebben automatisch dimlicht.
In airconditioning zit inderdaad vrij veel verschil in kwaliteit, daar krijg je in een 5 serie echt wat anders dan in een Corsa maar die worden ook steeds beter.
mashell zegt
Dit artikel gaat over Aston Martin, die zijn nooit voor de modale Nederlander…
THSD zegt
Dat het kan prima en leuk om te vertellen maar een dimlicht die je via het menu aan/uit kan zetten dat is toch echt een behoorlijke ergonomische misstap vind ik.De persoon die dat bedacht heeft zou levenslang verbannen moeten worden uit de automotive industrie.
Robert zegt
Vorige week reed ik nog in een geleende Volvo V60 over de Autobahn door Duitsland. Rijdend over soms abominabel wegdek doet je pas echt beseffen hoe slecht zo’n touchscreen werkt in een auto.
rwdftw zegt
Goed plan! Tesla is compleet doorgeslagen met zo ongeveer alles in het scherm stoppen. Wat je vervolgens ziet ontstaan is een aftermarket markt met oa de S3XY buttons, de Commander etc etc. Gewoon omdat mensen het zat zijn dat van alles niet te bedienen is zonder eerst je aandacht van de weg te verplaatsen naar je scherm om daar iets in te stellen.
Terwijl je dat doet krijg je ook meteen een Strike want je moet je ogen op de weg houden. Dus het is eigenlijk gewoon ruk.
TheMaster zegt
Ik zou niet weten wat je onderweg zou moeten bedienen? Elk ding waar jij van gaat zeggen dat er een knopje voor moet zijn, is ofwel totaal niet belangrijk of zou automatisch moeten gaan. Ik heb vanmorgen richting mijn werk geen enkele instelling moeten maken. 1x een volume aanpassing ivm overschakelen naar volgende podcast, maar dat is gewoon 1x met de duim scrollen aan de scrollwheel. Dat zit niet “op een touchscreen ergens achter een menu”.
Wat heb jij onderweg naar je werk dan moeten instellen/aanpassen?
royaledeluxe zegt
Dit weekend reed ik naar huis en het maartse weer en de wisselende koude/warmte maakte dat mijn ramen binnenin bedampten, daarvoor heb ik toch een paar keer de juiste knop moeten gebruiken om snel weer veilig te rijden.
Mijn automatische ruitenwissers, werken niet altijd zoals ik het wens bij wisselvallig weer… dus moet je soms de snelheid aanpassen.
Snel ff het volume verhogen van het telefoon gesprek omdat je op een luidruchtig stuk weg rijdt.
Snelheidsbegrenzer aanpassen aan de juiste snelheid wanneer je in de bebouwde kom binnenrijdt.
Stel je voor dat je dat allemaal op een touchscreen moet instellen… fijn dat ze dus testen wat een mens ergert en wat niet. Zo zijn er waarschijnlijk nog heel wat zaken die je onbewust snel aanpast aan de situatie.
TheMaster zegt
Dit weekend reed ik naar huis en het maartse weer en de wisselende koude/warmte maakte dat mijn ramen binnenin bedampten, daarvoor heb ik toch een paar keer de juiste knop moeten gebruiken om snel weer veilig te rijden.
– Climate control op 22 graden (of wat je ook lekker vind), en met een beetje moderne auto zal dit beslaan nooit gebeuren. Laat anders de tempratuursensoren nakijken of geef je AC eens een onderhoudsbeurt. Overigens, als je eea beetje handig kan instellen, is zelfs de auto al op tempratuur voordat je in stapt.
Mijn automatische ruitenwissers, werken niet altijd zoals ik het wens bij wisselvallig weer… dus moet je soms de snelheid aanpassen.
– Check, dat is altijd een knopje op stuur (of een aparte hendel). Daar hoef je geen (touchscreen)menu voor in.
Snel ff het volume verhogen van het telefoon gesprek omdat je op een luidruchtig stuk weg rijdt.
– Scrollwheel omhoog. Dat is altijd een knopje op stuur. Daar hoef je geen (touchscreen)menu voor in.
Snelheidsbegrenzer aanpassen aan de juiste snelheid wanneer je in de bebouwde kom binnenrijdt.
Cruisecontrol is knopje op stuur / scrollwheel voor aanpassing (of een aparte hendel). Daar hoef je geen (touchscreen)menu voor in.
Een touchscreen heb je voor al deze situaties niet nodig.
potver7 zegt
LOL, je snapt hopelijk dat het artikel over veel meer gaat dan alleen het fabeltastische systeem van Tesla?
En je snapt hopelijk óók dat dat ene ritje van jou nou niet bepaald representatief is voor álle bestuurders, álle ritten die met auto’s gemaakt worden, en álle omstandigheden waarin dat gebeurt?
Prima als je Tesla wilt ophemelen, maar probeer je even te verplaatsen in mensen die in een kwalitatief ondermaatse Europese of Aziatische auto rijden – gewoon omdat dat moet van hun baas ofzo.
Dutchdriftking zegt
Multifunctionele knoppen zoals in de nieuwe Superb zijn wat mij betreft de toekomst. Dus draai en drukknoppen die je kan wisselen voor bijvoorbeeld de radio en de climate controle.
mashell zegt
Is dat wel ergonomisch, dat je bij een knop die je normaal gesproken blind bediend toch weer even moet kijken welke context deze bediend?
Johanneke zegt
Zo moeilijk is het niet toch. Zaken die je vrijwel nooit aanpast zoals je equalizer, de spiegels, etc gewoon in het scherm. Maar climate controls, volume knop, stoel en stuurverwarming, maak gewoon een knopje ervan. Hoeft helemaal niet groot en uitgebreid. Mijn ouders hebben een moderne mazda, die hebben gewoon knoppen, werkt perfect, en interieur ziet er netjes uit. Enige wat ik zou veranderen is een touchscreen inbouwen.
En ja, bij een Tesla of die nieuwe elektrische volvo, ik snap dat ze alles in het scherm doen. Die auto’s moeten zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden. Heb ik geen problemen mee, je krijgt waar je voor betaalt. Maar in duurdere auto’s kan dit echt niet.
Overigens, ik zal wel uitgelachen worden, maar ik had in mijn vorige auto (uit 1998) 3 din slots onder elkaar. 1tje zat een climate control unit in, andere 2 hadden een dubbel din radio. Stoelverwarming (als je dat had, ik niet) zat naast de versnellingspook. Zo verschrikkelijk simpel kan het zijn. Maar oeeeeh alles moet vloeiende lijnen hebben en mood lightning door het interieur en ventilatieroosters mag je niet zien en dat soort gejank.
degrotemuis zegt
Zo simpel als je stelt is het niet. Jij gebruikt schijnbaar de stuur verwarming vaak genoeg om hiervoor een knop te willen en schijnbaar verstel je de spiegels vrijwel nooit. Maar bij mijn vriendin thuis is de inrit behoorlijk krap en voorzien van een laag muurtje aan weerszijden, waarbij de autodip stand van de spiegels niet echt voldoet, dus spiegel handmatig omlaag. Via een scherm betekent dat de weg blokkeren terwijl ik de spiegels afstel via het scherm, dan pas indraaien, waar het nu mooi vloeiend kan, de laatste meters al spiegels omlaag en zo in 1 beweging de inrit in. En stuur verwarming mag als ik die al gebruik van mij ook best even aan blijven tot ik die veilig via t scherm uit kan zetten. Zoveel mensen, zoveel wensen.
rollingstoned zegt
Analoge dashboards met knopjes FTW! 😋
Gulli zegt
Is het testen in normaal gebruik niet gewoon onderdeel van het plan voordat je een auto uitbrengt? Ze doen nu alsof ze het gesneden brood hebben uitgevonden maar ik mag toch hopen dat elke fabrikant dit doet.
rollingstoned zegt
Dat zou je denken, desondanks gaat het regelmatig fout met software in auto’s.
theghost zegt
Dan vrees ik dat je verder moet blijven hopen, kijk naar VW die van touch weer naar normale knoppen zijn gegaan….
mashell zegt
VW is van touchknoppen naar mechanische knoppen gegaan. Touchscreens hebben ze natuurlijk nog steeds.
mashell zegt
Koopt Aston Martin dit soort componenten niet gewoon in bij Mercedes?
Wicos zegt
Schermen in plaats van knopjes is gewoon goedkoper voor de fabrikant.
Als ze zouden mogen dan zouden we zelfs versnellen en afremmen met een vinger op het aanraakscherm.
mashell zegt
Nonsens. Een scherm in een autointerieur moet crashzeker zijn, dus niet bij een crash in 100.000 stukjes splinteren zoals je Samsung telefoon. Ook moet het over een groter temperatuur bereik werken, dus ook als je met -15 in de winter instap of met +50 als de wagen lekker is opgewarmd in de zomer. En dan moet de software die wat zichtbaar maakt op het scherm nog geschreven worden. Software is de grootste kostenpost in de auto-ontwikkeling.
Ik heb prijzen gezien van knoppenmodules en touchscreens en kan je vertellen, die laatste zijn echt duurder.
kas_par zegt
Prima om te onderzoeken! Maar hoop dat ze wel meenemen dat iets soms ook een kwestie van wennen is en dat je wel ook even de handleiding moet lezen… ik rij de ID.3, verguisd om ontbrekende knopjes en de touch knoppen.
Het was heus even wennen, maar het werkt fantastisch als je het eenmaal kent én weet hoe het werkt. Zo zie je veel mensen zeuren over bijvoorbeeld de stoelverwarming die via het touchscreen aangezet zou moeten worden. Niet waar, met twee vingers op de verwarming slider en voila: stoelverwarming aan! De touch knoppen op het stuur moet je even mee oefenen, maar ik zweer er nu bij! Helaas worden die weer afgeschaft omdat de meeste mensen niet de moeite nemen even goed te kijken hoe het werkt. Verder is ook relevant wat de auto automatisch al doet. Het merendeel van de features hoef ik nooit handmatig aan te passen! De enige zaken die echt een knop moeten zijn wat mij betreft zijn alarmlichten, verlichting, ruitenwissers en cruise control. Multimedia kunnen bedienen via het stuur is zeer gewenst. Al het overige mag van.mij prima via een beeldscherm. Weg met de onnodige knopjes, klokjes en andere prullaria in het interieur!