Als je geen zin hebt om in de file te staan dan kan je Rotterdam maar beter vermijden. De snelwegen rondom de stad aan de Maas komen namelijk veelvuldig voor in de top 10 grootste knelpunten van het afgelopen jaar.
Laten we met het goede nieuws beginnen. Uit gegevens van de VerkeersInformatieDienst (VID) blijkt dat in 2013 de totale filedruk gedaald is met ruim 8%. Dat komt onder andere door extra infrastructuur, zoals extra capaciteit bij de Waalbrug en de Tweede Coentunnel.
Als we kijken naar de top 10 dan valt op dat nummer één en twee van plek zijn verwisselt. Dat komt voornamelijk omdat de weg bij de Waalbrug werd verbreed, dit zorgde voor een daling van de filedruk met 50%.
Onderstaande top 10 laat zien wat de grootste knelpunten waren het afgelopen jaar, met tussen haakjes de positie vorig jaar.
1. (2) Knooppunt Terbregseplein (A20)
2. (1) Knooppunt Ewijk (A50)
3. (16) Moordrecht (A20)
4. (8) Knooppunt Terbregseplein (A16)
5. (-) Badhoevedorp (A9)
6. (15) Merwedebrug (A27)
7. (7) Knooppunt Kleinpolderplein (A13)
8. (12) Eembrugge (A1)
9. (3) Knooppunt Vaanplein (A15)
10. (19) Rotterdam-Centrum (A20)
woot zegt
Rotterdam mijd ik liever altijd.
desjonnies zegt
@woot:
ik zou zeggen, kijk 2 januari 2014 eens naar het programma Scam city over Amsterdam.
volgens de maker de ergste stad die hij ooit heeft bezocht qua criminaliteit.
In Rotterdam werken wij gewoon, daarom zoveel bedrijvigheid en zoveel files.
woot zegt
@desjonnies: Dat zal wel, maar ik was er nog nooit geweest sinds kort dus was er even met de trein heen gegaan. Ik stapte de trein uit en een half uur later stapte ik er weer in want ik wou er snel weg. Maar er zullen best mensen zijn die het er wel naar hun zin hebben.
redbeams zegt
@woot:
De reden dat jij liever niet naar rotterdam gaat heeft verder niks met files te maken…
woot zegt
@redbeams: Dat klopt als een zwerende vinger.
joostreedijk zegt
@desjonnies: +1
moondustfocus zegt
De oplossing ligt al 30 jaar op tafel, alleen een hoop tegenstanders. Vooral groenlinks.
bmw1m zegt
@moondustfocus: En wat is die oplossing dan?
moondustfocus zegt
@bmw1m: De A4 tussen Schiedam en Delft aanleggen (dat plan is volgens mij er al doorheen) en de A13/A16 tussen het Terbregseplein en Berkel. De tegenstanders hebben altijd last van de files (vooral de Molenlaan) maar willen de A13/A16 niet door het Lage bergsebos, dat is hun achtertuin.
645ci zegt
@moondustfocus: zijn de tegenstanders nou Groenlinks of de mensen die het Lage Bergsebos in hun achtertuin hebben liggen ?
De beste oplossing voor diegenen die last van de files hebben lijkt mij verhuizen, de halve top10 is Rotterdam, dat probleem is niet weg met 1 of 2 extra stukken asfalt.
moondustfocus zegt
@645ci: Groenlinks is een van de tegenstanders, schreef het niet helemaal duidelijk. Jouw oplossing is idd een hele goede, mijn stem heb je. En die 2 stukken asfalt moeten de A13 bij Overschie ontlasten.
n54coupe zegt
@moondustfocus: Door het Lage Bergse Bos in een tunnel zou geen enkel probleem zijn.
Maar dat is te duur gebleken.
In een verlaagde deels overkapte bak zou ook nog een optie zijn, maar ook da’s te duur.
Om hier zomaar een snelweg door dit recreatiegebied te trekken is wel erg veel van het “goede”. Zoveel recreatie is er niet in dit deel van Rotterdam en Lansingerland.
Dus nee, niet alleen de rijke HIlligersbergers zijn hier tegen.
En ja, dat punt is al jaren kl*te om overheen te rijden, evenals de afrit Alexanderpolder, Irenebrug/Molenlaan.
Maar het hele traject dat nu voorgesteld wordt van het doortrekken van de A16 t/m de A13 met het opnieuw overhoop gooien van de N209 mag van meerderen zo terug naar de tekentafel…
maurits123 zegt
Vind het het eigenlijk wel meevallen daar, rijdt er iedere dag wel 2x maar naar mij idee zijn er veel drukkere plekken.
circlestorm69 zegt
Het nare is dat als er op punt 1, 3, 4, 7, 9 of 10 iets gebeurd de andere punten meestal gelijk vollopen. Het plan om de A13 via een tunnel op de A16 aan te sluiten (onder Hillegersberg door) gaat door, maar voorlopig duurt dat nog heel wat jaar voor het klaar is. Het zal wel de A20 ontlasten en dus een heleboel ander knelpunten minder druk maken. Maar of het alles rond Rotterdam oplost…over 10 jaar weten we het.
Joerek zegt
In de praktijk is het probleem daar nog groter, omdat de helft van de file op de a16 staat en de andere helft op de a20. Daarom is de filedruk in de statistieken, die altijd per snelweg gaan, minder groot. Altijd het bochtje A16 Brienenoord -> A20 ri Schiedam is drama, maar je hoort het zelden op de radio, omdat de file zogenaamd in 2en is opgesplitst.
harrie zegt
@Joerek: Precies, de file begint op de A13, via de A20 en eindigt pas ergens op de A16. Blij dat ik daar niet meer dagelijks langs hoef.
anakiet zegt
Zolang het rond Amsterdam maar niet zo’n bende is vind ik ales prima, A4 mogen ze ook vrij houden, kom regelmatig in het Westland. Maar buiten de spits dus dat is niet zo’n probleem.
Nog ff en de NL economie draait weer volgas, als ik alle walhalla geluiden mag geloven, en dan staan we weer in de file.
Ik maak me dus voorlopig nog geen zorgen :)
monsieurleloure zegt
Ik mis het knooptpunt a7 met de a8 ,die wordt wel iedere ochtend genoemd tijdens de filemeldingen
bmwe46csl zegt
Gelukkig hier niet in de buurt.. Ik haat files