De wedergeboorte van het Italiaanse Lancia zal op Valentijnsdag 2024 zijn. We weten nu hoe de eerste 1.906 stuks eruit gaan zien.
We kunnen als autoliefhebbers natuurlijk allemaal niet wachten tot het zover is. Wanneer is de wedergeboorte van Lancia daar, wanneer kunnen we de nieuwe Lancia Ypsilon zien, die eindelijk dan ook weer buiten Italië te koop zal zijn?
Nou op Valentijnsdag is het in Milaan zover, de officiële onthulling van de spiksplinternieuwe Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina. Helemaal elektrisch en met een rijbereik van 403 kilometer volgens de WLTP. Een tijdloos Italiaans ontwerp. Met, voor moederbedrijf Stellantis, een primeur, het SALA infotainment systeem (Sound Air Light Augmentation)
Limited Edition
Naar goed gebruik trap je de terugkeer van een icoon natuurlijk af met een Limited Edition. In samenwerking met het Italiaanse meubelhuis Cassina wordt ter gelegenheid van de 117e verjaardag van het merk Lancia de Ypsilon Edizione Limitata Cassina gepresenteerd.
In 1906 was de geboorte van het merk en precies 117 jaar later werd de eerste foto van de nieuwe Ypsilon gepubliceerd. Inmiddels is het 2024 en zijn we dus in het 118e jaar, maar dat mag de pret niet drukken.
Slechts 1.906 stuks
De Edizione Limitata komt er dus in 1.906 genummerde exemplaren. Vanaf 14 februari kun je, als je in Italië woont, jezelf geheel vrijblijvend inschrijven voor zo’n exclusief genummerd exemplaar. De gelimiteerde editie komt dus niet naar Nederland en is voorbehouden aan Italië. Wat overigens niet wil zeggen dat de Lancia Ypsilon niet als Cassini versie naar ons land komt, aldus de woordvoerder van Lancia in ons kikkerlandje.
In Italië is vandaag in ieder geval de campagne afgetrapt om iedereen warm te maken voor het kekke Lancia gebakje. Zie de video onderaan het artikel of bekijk ‘m op YouTube. Ondergetekende correspondent in Italië voor Autoblog zag hem hier al voorbij komen.
Wat zit er op de Lancia Ypsilon Cassina?
Leuk natuurlijk zo’n Limited Edition, maar wat krijg je ervoor? Nou van alles. Het meubelbedrijf en Lancia vinden elkaar in hun gedeelde waardes. Veel gevoel voor traditie, welzijn en uiteraard het milieu.
Volgens het merk zijn de exclusieve stilistische details het symbool van de samenwerking. Dat gaat van de kleur Sapphire Blue van de buitenkant tot het blauw van het interieur, van de fluwelen stoelen gekenmerkt door het “cannelloni”-motief tot de multifunctionele “tafel” in het midden van het dashboard met de handtekening van Cassina en de nummer van het exemplaar.
We zijn benieuwd naar alle specs natuurlijk, tot die tijd moeten we het doen met wat we toegeworpen krijgen. Voor het merk Lancia hopen we uiteraard op hernieuwd succes buiten de landsgrenzen van thuisland Italië, waar het halve land in de huidige Ypsilon rijdt die alleen nog daar te koop is. Al heel lang en heel succesvol.
Wij hebben gehoord in de wandelgangen dat er bij een stuk of vijf Nederlandse dealers een Lancia hoek ingericht gaat worden, dus het merk komt zeker weer in de picture! Ook bij ons! Vedremo!
Rob zegt
Lancia; eigenlijk wil zeggen dat ik ze sinds de overname door FIAT nog maar een schim zijn van wat ooit Lancia was. Wat natuurlijk ook zo is.
Maar ik zal eerlijk bekennen dat ik altijd wel een zwak heb gehad voor Lancia. Ook in de FIAT jaren. Het zijn FIATs, maar ook weer niet. Tis niet echt te verklaren, maar zelfs de meest treurige Lancia’s blijven Lancia’s. Het is een beetje wat Oldsmobile was en wat Lincoln nu nog steeds is; van alles wat de moederconcerns ook bouwen wil je de Vista Cruiser (en niet de Chevelle) of de Navigator (en niet de Expedition). En je wil dus ook deze Ypsilon en niet de Opel Corsa.
Richmond zegt
Heb er gemengde gevoelens bij. Ze verhullen de 208 basis uitstekend. Heel eigenzinnig en origineel ontwerp, maar ik kan hem niet mooi vinden. Het uitgaande model is veel mooier en nog steeds modern. Maar wel goed dat Lancia weer bezig is en hopelijk brengt het ze succes, goed voor her straatbeeld
KEV9 zegt
Hier komt er ook 1, moeders wil er 1 en je weer hoe het zit in een huwelijk. Mijn naam hangt bij de voordeur maar daar achter heb ik weinig in de melk te brokkelen. En het is nog erger dan je vetwacht, ik heb ook nog 4 tienerdochters. En moeders wil er 1 dus komt er 1
tenaci zegt
Troost je, je vrouw heeft in ieder geval smaak
KEV9 zegt
In mijn stal met volbloeden o.a. een Diva 2.4 20v JTD (thesis) en een K(appa) 2.0 Turbo
ukbob zegt
Heel blij dat er weer Lancia’s zullen worden verkocht! En gezien ‘t feit dat deze vol elektrisch is, gaat dat vast meer verkopen.. jolijt! Goed voor het straatbeeld.
Nu hopen dat er ook nog eens een keer een mooie Delta (opvolger) komt.
pier zegt
Beetje gemengde gevoelens. Exterieur: voorkant Meh, achterkant ziet er veel beter uit. Interieur: veel fysieke knoppen! En mooie velours stoelen. Dashboard vind ik dan weer niet spannend. Maar wel leuk dat ze weer terug zijn.
Specht zegt
Lancia blijft een sympathiek merk, stiekem zou ik best een Thesis 3.2 V6 willen.
Maar deze nieuwe Ypsilon vind ik qua voorkant niet mooi. De positie van de koplampen ziet eruit alsof ze die vergeten waren en later erop geplakt hebben…
Wat mij betreft een ontwerp gevalletje Multipla dus. Niet goed genoeg om een verkoopsucces te worden.
Aon zegt
Italiaans, he. Ik benieuwd naar de komst(?) van AR Mito. Die had ook van die ronde achterlichten,
rollingstoned zegt
Lancia ❤️
Maar deze vind ik niet zo geslaagd door het front 😕