Het is afgelopen met de knalpotterreur. De gemeente neemt nu je auto in beslag als je teveel broem-broem-broem geluidje maakt.
Elke gemeenschap heeft er wel mee te maken. Een groepje of sub-groepje dat buitenstaanders wel tot de groep rekenen, maar de groep zelf niet. Zo zijn autosportfans niet automatisch Lewis Hamilton-fans. Andersom ook niet. Voetballiefhebbers distantiëren zich van voetbal-hooligans.
Voetbal-analisten distantiëren zich dan weer van Johan Derksen. En ja, ook bij FvD balen ze (vast) van de wappies aan het einde van de zaal. Voor autoliefhebbers geldt hetzelfde. Die zijn lang niet allemaal fan van auto’s met een extreem luide uitlaat.
Knalpotterreur
Enfin, drie keer raden welke groep we vandaag even kort behandelen. Nee, niet Johan Derksen. Die rijdt een immers een keurige en fatsoenlijk Volvo. Nee, het gaat om het zogenaamde ‘Knalpotterreur’ in Gent. De Belgische havenstad heeft het he-le-maal gehad met jongetjes die in auto’s rijden waarvan de uitlaat veel te herrie maakt.
Ook extreem luide stereoinstallaties worden niet op prijs gesteld. De gemeente is ervan op de hoogte dat deze mensen De Daad nog moeten uitvoeren, maar de pogingen tot paringsdrang is simpelweg te irritant voor de inwoners van Gent.
Inname
Volgens een nieuwe politiereglement is de nieuwe maatregel al van kracht. Als je tussen 22:00 en 06:00 teveel kabaal maakt met je uitlaat of speakers, wordt je auto ingenomen. Deze wordt dan niet naar de shredder gebracht, maar naar het bureau. Na een afkoelperiode van minimaal 72 uur, kan de rechtmatige eigenaar de auto weer op komen halen.
Alle kosten voor het takelen en stallen worden verhaald op de overtreder. De regel is inmiddels ingegaan en blijft van kracht tot 31 december. De maatregel evalueert de gemeente in 2022. Het voordeel is dat de Politie in Gent veel sneller en daadkrachtiger kan optreden. Voorheen moest er ook een zogenaamde ’tweedegraads overtreding’ worden vastgesteld (zoals bellen) om over te kunnen gaan tot inbeslagname. Overigens moet de agent in kwestie wél de overtreding vaststellen. Ideetje voor Rotterdam, wellicht?
Via: HLN.
Fotocredit: Focus RS op knakige velgen in Gent, door @xxx
mashell zegt
Bij dit artikel had een foto van een dikke Audi met nepuitlaten ook prima gepast… Bij de Focus vraag ik me juist af, waarom deze vreselijke velgen?
sparks zegt
@mashell: Inderdaad, die rijden hier juist ook veel rond.
Kunnen we die maatregel hier ook invoeren?
O plaat zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Instyle zegt
Mooi kenteken ‘Belgische Friet Boer’ hoe krijg je ’t voor mekaar. Deze velgen gratis nog niet en zwarte piano achterop en herrie uitlaten ook niet. Focus rijdt standaard al erg goed.
volvo480gtt zegt
Rijdt Johan Derksen een Volvo? Ik dacht hem niet al te lang geleden gezien te hebben in een Chrysler 300C. Of de Lancia versie ervan…
kniesoor zegt
Tegenwoordig een XC90, als ik me niet vergis.
kniesoor zegt
De aarde schijnt op te warmen, maar wist ook niet, dat dat zo snel gaat, dat Gent al een badplaats is.
sabrerator zegt
Graag had ik opgemerkt dat dit ook geldt voor motorrijders en te luide uitlaatpijpen.
Dat vinden ook niet alle motorrijders leuk.
Dus wat mij betreft mag dit hier ook worden ingevoerd, ook voor motorfietsen. Lawaaiterroristen eruit halen, kunnen normale liefhebbers gewoon van de hobby genieten.
niels-v50 zegt
@sabrerator: Stel je idd voor dat mensen nog plezier hebben met hun spullen
sabrerator zegt
@nielskdg:
Als je het plezier moet halen uit het veroorzaken van overlast voor anderen ben je in mijn ogen knap zielig.
Daarbij verpest je met je egocentrische gedrag (als ik maar lol heb) het plezier voor anderen.
Dat er steeds meer mooie wegen worden afgesloten voor motorrijders komt niet door mensen als ik die normaal rijden en geen brulpijpen op hun fiets hebben. Maar ik heb er wel last van.
En ja, ik ben een fanatieke motorrijder (heb er 3), dus het raakt mij rechtstreeks.
niels-v50 zegt
@sabrerator: Het is voor ieder een zelfgemaakte keuze om er overlast in te zien. Het is niet mijn probleem dat mensen een verzuurd leven hebben en ik heb daar dus ook totaal geen boodschap aan. Dus heb je gelijk; mijn plezier is zeker belangrijker dan het “overlast” van verzuurde Henk en Gerda. Alvast een fijn weekend!
amsterdam zegt
En Amsterdam
Pascal zegt
Gewoon de perfecte maatregel, ook invoeren in Rotterdam graag.
Hubert zegt
Heb kennissen in Gent wonen, en die hebben een bad.
vaakbenjetebang zegt
@Hubert: Het komt wel heel dichtbij nu.
chrisvis zegt
Ben is benieuwd als dit bv een reguliere amg bv is. Zo een wagen heeft een typegoedkeuring en is bijgevolg toegelaten op de openbare weg. Denk dat de eerste advocaten zich al i. De handen aan het wrijven zijn. Of gaan ze de jonge liefhebbers met sportuitlaat aan kant zetten en de drugsdealers gewoon laten verder rijden(wss wel want het is Gent)? Denk dat wel duidelijk is wie het meeste overlast veroorzaakt…
O plaat zegt
95db wordt getolereerd, dit wordt ook gecontroleerd op de technische keuring. Als mijn 66er mustang met aftermarktet pijpen en spaghetti uitlaat dit haalt dan een AMG ook. Enkel als je jaarlijks voor de keuring je dempers moet wisselen moet je jou zorgen maken. Ik vermoed dat het vooral de luide radio’s zullen zijn die tegen de spreekwoordelijke lamp lopen.
sportabgasanlage zegt
Nee, zo werkt dat niet. Jouw auto kan ook 130km/u (neem ik even aan), Dat betekent niet dat je 130 binnen de bebouwde kom mag rijden. Dus als er (lokale) regels zijn die zeggen dat je tussen bepaalde tijdstippen geen geluidsoverlast mag veroorzaken, dan doet de typegoedkeuring van je auto er helemaal niet toe. Net zo goed dat je niet de volumeknop van je radio op 100% zet, omdat het kan.
sportevo zegt
@sportabgasanlage: maar dan komt het volgende: wie bepaald waar de grens ligt. Is dat de agent die een slechte dag heeft? Of een decibel limiet? En dan komt de type goedkeuring weer om de hoek want theoretisch moet je met goedgekeurde auto (volgens de typegoedkeuring) gebruik moeten kunnen maken van de openbare weg. Ik vraag mij af of een lokale overheid die grens zomaar kan verlagen en waarop is die grens dan gebaseerd?
Dus zolang je auto origineel is, zal het geen probleem mogen opleveren lijkt mij.
thestino zegt
@sportevo: Een vriend van me had een A45 AMG met AMG performance uitlaat. Pops en bangs af fabriek. Die jongen is zo vaak met politie escort naar de technische keuring mogen rijden, om daar dan vast te stellen dat alles regelementair is… hij heeft ‘m uiteindelijk verkocht wegens al de last hij er steeds mee had.
sportevo zegt
@thestino: dan heeft de politie twijfel en zal de auto op het randje zitten. Maar hij krijgt terecht geen bekeuring.
Overigens ken ik het systeem van AMG.
seanxtype zegt
@sportevo: dat ligt er ook aan met hoeveel toeren je rond rijd, je kan 30 km/U in zn 3e versnelling rijden. Maar ook lekker met 50 km/u in zn 1e versnelling rijden want als in het gas los laat dan klinkt het zo leuk naar popcorn.
pomoek zegt
het wordt zo langzamerhand ook wel een beetje gvd tijd ook dat dit wordt gedaan.
Arno's zegt
Net als vloeken, mogen sommigen ook wel wat aan doen
jarnobakker zegt
Ik ben gek op auto’s , maar ik snap mensen wel die er gek van worden. Ik woon aan redelijk drukke weg in een bocht. Sommige volidioten krijgen er een harde plasser van om na de bocht volgas te geven.( vooral die fucking porsche panamera) Ik kan soms niet eens in de tuin een gesprek voeren.
jarnobakker zegt
@jarnobakker: ik woon trouwens zelfs midden in een woonwijk.
Pascal zegt
Da’s als je in Rdam op je balkon zit ook vaak zo (niet eens langs een doorgaande weg). Gelukkig kan ik zelf wel met mach 5 blijven optrekken zonder dat iemand ‘t hoort met m’n elektrogebakje
joki zegt
Het is natuurlijk veel veiliger als je zo’n malloot helemaal niet hoort optrekken na een bocht, of in je woonwijk…
leeno zegt
Tja de dag van vandaag is dat te verwachten maar er rijden ook een hoop idioten rond die het voor iedereen verpesten.
petitelima zegt
Heel goed! Niet alleen een idee voor RTM maar ook DH, AMS enz ow en niet alleen voor 4 wielers maar ook 3 wielers en 2 wielers want die maken ook teveel lawaai, niet allemaal wel diegene die gewoon lopen te k***** allebei m/v wat nergens voor nodig is. Maak maar een begin naast de maatregelen die ze al in RTM hebben genomen, testgebied van maken en invoeren in rest van NL vanaf 01-01-2022
theghost zegt
Prima voor voertuigen met een aangepaste uitlaat, maar als het voertuig voorzien is van een originele uitlaat EN gewoon voldoet aan de (RDW-)/Type-goedkeuring kan niemand die “luide” RS3 in beslag nemen… Die voldoet immers gewoon aan de regels. Dat men het irritant vind ja, dat kan ik snappen, maar je kunt niemand dan pakken op “te veel” geluid maken, wel op “onnodig” geluid maken, beetje hetzelfde als onnodig claxonneren.
maxidyne zegt
Het ergste vind ik persoonlijk dat geplof en geknetter met name van de vier cilinders. Nep en het klinkt nergens na. En die motorfietsen zijn het allerergste, vooral hier op het platteland. Geen controle en maar jakkeren over de wegen hier. Op kilometers afstand hoor je ze al aankomen. Mijn eigen wagenpark heeft standaard uitlaten met uitzondering van de RS2, die heeft een Miltek. Maar deze maakt maar weinig meer geluid dan het origineel.
sportabgasanlage zegt
Hoewel mijn nickname anders doet vermoeden, vind ik dit een prima actie. De grens moet ergens getrokken worden, en wat mij betreft ligt die grens bij overlast voor anderen. Ik hou er ook van om mijn 6-cilinder boxer lekker boven de 4500 toeren te dirigeren, maar dat doe ik niet als ik daar anderen overlast mee bezorg. Dus niet in drukke straten, woonwijken of bij het inhalen van voetgangers, fietsers en amazones.
sabrerator zegt
Ik woon redelijk vrij, maar vlak bij een haventerrein waar de lokale jeugd en iets ouderen op zondagen graag veel en lang kabaal maken. Zware eencilinder quads, gillende tweetakt scootertjes waar ze heel goed wheelies mee kunnen maken, lieden met motorfietsen die er lol in hebben die dingen stilstaand in de toerenbegrenzer te jakkeren en dan nog de auto’s die burn-outs doen. Met publiek langs de kant.
De godganse zondagmiddag. Ook in de Bible Belt is de zondagsrust niet meer wat het geweest is…. Je wordt er knettergek van, maar de politie doet niks onder het motto: beter dat ze het daar doen dan de openbare weg.
Daar zou ik graag eens flinke handhaving hebben. Vorig jaar ben ik door zo’n quad bijna overhoop gereden. Ding reed bijna 100 in het dorp.
dree16v zegt
Ook Ik kan genieten van mooi motor/uitlaatgeluid maar kom op doe dat dan ff buiten de stad. Maarja daar lopen al je fans natuurlijk niet met hun mobieltje rond…
dree16v zegt
Oftewel helemaal eens met deze regels. Gelijk invoeren in alle grote steden
nomar zegt
Typisch voor linkiewinkie stadsbobo’s. Eerst lekkah sjiek in de stad willen gaan wonen, en dan kei hard lopen zeuren en azijnpissen over de herrie die een ander (toch ALTIJD de ander) maakt.
Dan meer weer iets extra verbieden. Zijn de communisten ook goed in.
Kansloze NIMBY knaken daar in Gent. Zelf in een LEZ wonen, maar lekkah met het vliegtuig op vakantie hoor, liefst twee à driemaal per jaar. Vliegtuigen maken immers geen herrie. Wie dichtbij de luchthaven woont en klaagt over die herrie en vieze kerosineluchtjes, die heeft het namelijk zelf gezocht. Je moet maar niet zo dom zijn aan een luchthaven te gaan wonen… #2maten2gewichten
Homer55 zegt
Vroeger ging het om zuiver geluid. Geluid dat vrijkwam bij hard optrekken.
Tegenwoordig moet al dat geklapper bij gaslos of tussengas tijdens stilstaan indrukwekkend zijn?? Snap het niet.
O plaat zegt
Ooit, in de tijd van delco ontstekingen en carburatoren kwam dat geknetter door dat je motor op een hoger toerental draaide dan jouw delco kon ontsteken en zo kwam er benzine in jouw hete uitlaat die knetterde. Nu met injecties en computer gestuurde ontsteking is dit onmogelijk dus spuiten ze letterlijk benzine rechtstreeks in de uitlaat om dat effect te krijgen.
joki zegt
Deed men dat niet bij rallywagens om de turbo op toeren te houden bij het loslaten van het gaspedaal? Nadien sneller opgespoelde turbo en dus snellere reactie bij gas geven.
Als men dit nu doet, en de katalysator is verwijderd, gaat je turbo toch ook op toeren blijven en heb je dus ook sneller vermogen. Dus vraag ik me af of dit geknetter enkel voor het lawaai is of het toch wel effect heeft op de prestaties van de wagen.
p406 zegt
De foto klopt niet. Een Ford Focus RS klinkt altijd goed. Heel subtiel niet AMG geknal.
HzR zegt
@sntial: havenstad maakt het nog geen badplaats
sntial zegt
@hzr toen ik dit schreef stond er in de tekst “badplaats” in plaats van “havenstad”
mwti zegt
Het is ook niet om aan te horen die scheet latende vier cilinders met hun knalletjes. Echt sneu dat je zo moet opvallen met je Golfje…
clubbtraxx zegt
Die scheetjes zijn al sneu genoeg, maar er rijd hier in de buurt een golf rond die echt een enorme tyfusherrie produceert. Gaat ook echt met 120 door de woonwijk enzo. Waar is de politie als je ze nodig hebt?
koeberg zegt
“ook bij FvD balen ze (vast) van de wappies aan het einde van de zaal”
Einde van de zaal?? Voor op het podium!
dailydriver zegt
Als tijdens het flaneren aandacht wil, krijg je ook aandacht. Wil je dat niet dan gedraag je je volgens het huidige geldende regels ter plaatsen. Sportmodus uit en even de uitlaatklep dicht. Bestuurder wet zelf heus wel of uitlaat aan norm voldoet of niet. Bin grens overscheidend gedrag zitten eenmaal conseqeunties aan.
herve11f zegt
Hoe meer die pipo’s van de stad Gent een platteland willen maken, hoe minder er nog normale mensen willen komen of wonen. Het probleem, tenminste wat zij zo ervaren, zal zich gewoon 2 km verleggen. Ondertussen sluit de ene na de andere winkel daar en klaagt de horeca steen en been. Maar ja who cares? Als ze maar in hun bakfiets fluitend en in alle stilte zonder te kijken door hun fietsstraat kunnen rijden is het voor hun toch OK. We hebben nog nooit zo een egoïstische, egocentrische op macht belust stadsbestuur gehad als nu. En de jeugd? Nu die word alles afgenomen wat leuk is en toevoegt aan de sociale ontwikkeling. Geen discotheken, minimaal of geen alcohol, geen brommer of auto tuning meer, etc. En nu ook geen luide muziek meer in de auto. Dan is men verwonderd dat ze aan de drugs gaan, gefrustreerd en/of agressief zijn. Werk vinden doen ze ook al niet want we zijn bijna zover dat je een universiteitsdiploma nodig hebt om achter de vuilkar te lopen. Verder overal verkeersdrempels, autovrije straten, van 4 rijvakken er 2 maken, bloembakken op de weg, de bus niet naast de weg, maar op de weg laten stoppen.
En dit allemaal in nog geen 5 jaar tijd. Welkom in Gent. Wat eens een leuke fantastische plaats was is nu een draak van een stad. Maar ja, die staat ook als symbool op hun Belfort.
Whatever je ervan denkt, ik kots als ik deze titel lees. Op zijn Gents zeggen we hiertegen “Azijnziekers”
cossiekiller zegt
Ik denk dat ze die Focus aan de kant hebben gezet wegens slechte smaak (van velgen) en niet van geluid.
Wat een lelijke rommel, die mogen nog niet onder een Renault Kangoo uit 2002 gezet worden.
Gulli zegt
Als ze dit in Rotterdam gaan doen mogen ze er wel een extra parkeergarage bij bouwen, er is de hele dag genoeg in beslag te nemen!
Nanning zegt
Het spijt mij Willeme maar het eerste deel van het artikel is haast niet te lezen door het hip willen schrijven. Dat heb jij toch niet nodig?
Gelukkig gaat de maatregel de gemeente volgend jaar evalueren. ;-)
scrmeagle zegt
Mijn diesel heeft type goedkeuring en geldige APK en ik mag er ook sommige steden niet mee in.
joki zegt
Gent, de stad waar Groen nog fascistischer regeert dan één of andere Duitse leider zo’n 80jaar geleden…