BMW komt met twee vernieuwde motoren, namelijk de übervette M 1000 RR en M 1000 RR M.
Motoren zijn relatief goedkoop en leveren daarbij topprestaties. Nadeel hierbij is dat je deze prestaties alleen maar tot zijn recht kan laten komen op een circuit. Op de openbare weg is het levensgevaarlijk. Echter, het blijft toch geweldig om zo’n berg power onder je kont te hebben. En dat is niet anders bij de doorontwikkelde M 1000 RR en M 1000 RR M Competition van BMW.
BMW M 1000 RR en M 1000 RR M Competition
Houd je vast! Dankzij doelgerichte stilistische aanpassingen is de luchtweerstand verlaagd. Dit brengt meer stabiliteit met zich mee en resulteert in een topsnelheid van 314 kilometer per uur. De verkoopprijs van een dergelijk scheurmonster is net geen 40.000,- euro.
Trots zijn ze bij BMW met name op de aerodynamische ontwikkeling, hierdoor leveren de motoren weer betere prestaties. Dit komt bijvoorbeeld door de nieuw ontworpen kuippanelen, gemaakt van carbon dat je ook echt kan zien. Ook is er een hoger windscherm dat rijden op een hogere snelheid comfortabeler en veiliger maakt, want er is sprake van minder winddruk op het lichaam van de berijder. We zien ook dat de M winglets zijn herzien.
Deze voorzien de motor nu van meer downforce. Hierdoor zal de motorrijder meer voorwielgrip hebben. Hiermee kan je harder en platter door de bochten en zal het apparaat minder de neiging hebben om een wheelie te maken. Wat voor sommige mensen onder ons weer een nadeel is, maar dat terzijde.
De M RR heeft een 4-cilinder-in-lijn motor die ontwikkeld is voor racen en dan met name in het World Superbike Championship. Het apparaat levert 156 kW (212 pk) bij 14.500 t/min. Het is uitgerust met een aluminium brugframe met een upside-down voorvork en een centrale veerbeen achter.
Dit alles resulteert in een krachtige motor met goede looks! Volgend jaar in het tweede kwartaal kan je hem oppikken bij je dealer.
sleeperking zegt
(edit: slecht geslapen koning?)
remmenisangst zegt
Was de azijn nog niet op?
tortuga zegt
Niet het eerste moto gerelateerd artikel. Dus ofwel nieuw hier ofwel een zure dag?
sleeperking zegt
Niets van dat alles, ik ben gewoon niet zo van de motoren, daarom ga ik naar autoblog. Maar blijkbaar mag je dat hier niet zeggen dus wordt je gecensureerd. Nooit te oud om te leren. On a positive note: mooie fietsen!
BMW 2275199 zegt
Als je het nou leuk vindt om te laten zien dat je moeilijke woorden kent is het wellicht een idee om stilistisch in Van Dale op te zoeken. Een ander stickertje want dan gaat hij sneller? Inhoudelijk aangeven wat de verschillen zijn tussen beide modellen is een beter idee.
917 Porsche + Audi zegt
Zou veel liever hebben dan hij iets minder snel is, maar dan wel zonder die lelijke ‘ moustache’ .
Robert zegt
“Motoren zijn relatief goedkoop en leveren daarbij topprestaties. Nadeel hierbij is dat je deze prestaties alleen maar tot zijn recht kan laten komen op een circuit. Op de openbare weg is het levensgevaarlijk“
Ik denk, ik benadruk dit nog maar weer eens, want dit lijkt lang niet bij elke motorrijder te zijn doorgedrongen. Vanochtend nog weer een potentiële orgaandonor voorbij zien blazen… 😣
Ik vind ‘net geen 40 mille’ trouwens niet echt goedkoop. Ook niet relatief gezien.
berlinetta zegt
Om de een of andere reden vind ik de racers van BMW nooit echt mooi. Misschien hoort een racer in mijn ogen gewoon een Japanner of Italiaan te zijn.
620henk zegt
Grappig hoe smaken verschillen, de BMW hp4 is mijn droom superbike!
sandervzanten zegt
Smaak is inderdaad iets persoonlijks. Maar dat BMW met de introductie in 2010 de lat in het segment echt hoger had gelegd door het vermogen, makkelijke handling en al vroeg uitgerust met elektrische hulpmiddelen staat vast. Van 2012-2019 waren het technisch gezien hele goede fietsen. Niet voor niets de meest gebruikte motor in de amateur raceklasses en het IDM. Over het huidige 2019-nu model hoor ik wel genoeg geluiden dat het blok en bak geregeld problemen geeft.
Ik heb zelf een S1000RR en HP4 Competion gehad. Als het je droombike is, zo snel mogelijk die droom verwezenlijken dan. Al zijn de prijzen momenteel hard gestegen… Aan aandacht ook geen gebrek. Laatst had ik bij tankstation zwerm mensen om mijn motor hangen, terwijl ik de oudste fiets had tussen allemaal nieuwe BMW’s en KTM’s.
KEV9 zegt
Doe mij de Ducati van mijn zusje maar. Die rijdt de Superleggera over de Franse wegen.
racerx zegt
Ik heb ooit een tweede generatie S1000RR gehad, erg fijne bike en blij dat BMW het model nog steeds flink doorontwikkelt + full factory deelneemt aan WSBK. Qua beleving vond ik de 4 in lijn niet zo speciaal, een van de redenen dat ik ‘m weg heb gedaan om iets Italiaans te kunnen kopen.