De Manthey 911 GT3 Touring is voor hen die echt geen spoiler wensen, maar wel meer downforce willen.
Stel je wil hele toffe Porsche-upgrades, maar het moet wel van Porsche-kwaliteit zijn. Dan kun je terecht bij TechArt, Ruf of Manthey. Alledrie de bedrijven hebben een andere benadering om een Porsche 911 beter te maken. Bij TechArt kun opvallen, bij Ruf stijgen de prestaties naar een bizar niveau en Manthey weet een GT-Porsche te verbeteren. Manthey begon ooit als raceteam en pas later als veredelaar. Ze zijn nu grotendeels eigendom van Porsche AG en doen ongeveer alles met fiat van het moederbedrijf.
Meestal pakken ze bij Manthey een GT3 of GT4 RS en maken die heftiger. Maar voor vandaag hebben we een welkome uitzondering voor je! Dit is namelijk een de Manthey 911 GT3 Touring! Een Manthey zonder spoiler. Dat is zeldzaam.
Laten we beginnen met het mooiste statement: meer downforce zonder achterspoiler. De makkelijkste manier om downforce te genereren, is om een spoiler te monteren. Maar ja, de reden dat iemand een 911 Touring rijdt, is omdat deze of gene juist niet zo’n picknicktafel op de achtersteven wenst te hebben.
Modificaties
Aan de voorzijde is een nieuwe splitter die moet zorgen voor meer neerwaartse druk in vergelijking met het standaard exemplaar. Dan zijn er nog de modificaties in de vloer bij de voorwielen. Aan de achterzijde is de diffusor verbeterd. Kijk maar naar die horizontale koolstofvezel spijlen.
Wat je niet ziet op de foto’s, maar wel mogelijk is: wheeldiscs! Daarvoor die je ook de lichtgewicht magnesium BBS-wielen te bestellen. Die zorgen voor een gewichtsbesparing van 7,3 kilogram (in totaal). Dan kun je op die lichtgewicht wielen de aerodiscs aan brengen. Het schijnt effectief te zijn.
Dan is er nog een optionele schroefset. Ja, zelfs een 911 GT3 kun je daarmee verbeteren. De set is op 4 manieren af te stellen en voorzien van nieuwe topmounts voor en achter. Vervolgens is er een upgrade voor de remmen. Die klauwen en schijven blijven gewoon, maar Manthey heeft eigen remblokken en remleidingen. De remblokken zijn bestand voor (nog) zwaarder gebruik en de staalomvlochten remleidingen moet fading voorkomen.
Prijs Manthey 911 GT3 Touring
Manthey zegt dat de 911 GT3 met hun spulletjes ervoor zorgt dat de 911 rustiger ligt op hoge snelheid. Het is nu niet ineens een 911 GT3 RS voor mensen met aandachtsvrees, maar een subtiele upgrade die daadwerkelijk functioneert.
Daarbij is een 911 met Manthey upgrades ook populair op de occasion-markt, dus de afschrijving valt relatief mee. Het grootste nadeel kunnen we nog niet verklappen. Dat zal namelijk ongetwijfeld de prijs zijn.
Manthey is over het algemeen niet goedkoop en we verwachten dat magnesium wielen, een hoop koolstofvezel en een op maat gemaakte schroefset die beter is dan standaard niet goedkoop zal zijn: 50 mille ben je zo kwijt als het niet meer is.
Maar bekijk het zo: Porsche vraagt 125 mille extra voor een 911 S/T ten opzichte van een Touring, dus dan valt een halve ton extra wel mee.
Check hier de rijtest met de 911 GT3 Touring:
Meer lezen? Dit zijn de 8 coolste gesloten velgen op een rij!
mashell zegt
Het is een fraai ding maar ik heb er geen vertrouwen in als de tuner zelf de sleeplus al bevestigt.
Svda zegt
Ik denk dat hun zichzelf niet meer hoeven te bewijzen met wat ze doen ;)
bluebluered zegt
Verplicht te monteren bij veel trackdays zodat na eventueel accident meteen ontruimd kan worden.
harrie zegt
Die sleep-oogjes zijn wel erg petjes Golf en ricer Civic.
Robert zegt
Ik ben laatst tot de conclusie gekomen dat de eigenaren van de oudere Seat Leon’s (mk.1 en 2) en Ibiza’s (mk.3) die rol met verve hebben overgenomen.
petroldrinker zegt
Voor mij graag een normale GT3 met spoilers in deze kleur en mods, ik zou niet weten waarom je een spoilerloze GT3 koopt….