Kan zo’n knakig stuurwiel verholpen worden middels software?
Tesla is een supercool automerk. Althans, als je met mensen spreekt die verder niet zo veel met auto’s hebben. En op zich is dat ook logisch. Ze zien er 20 jaar moderner uit dan alles wat er nu uit de fabrieken komt rollen, de infotainment systemen zijn bijzonder groot en krachtig en Tesla’s zijn sneller dan wat dan ook op de weg. Qua actieradius en laden blijft de concurrentie zich ook stukbijten op de Amerikaanse nieuwkomers. Kortom, Tesla heeft veel dingen goed gedaan.
Maar zoals wel vaker met briljante geesten, zijn er ook wat brainfarts aanwezig. De Falcon-deuren van de Model X zijn niets meer dan een gimmick dat nauwelijks doel dient. Het geeft de auto een ‘wow-factor’, maar verder is het niet een toegevoegde waarde. Zeker niet als je bedenkt dat de ontwikkelingskosten stratosferisch geweest zullen zijn in vergelijking met gewone deuren.
Knakig stuur
De ‘Yoke‘ is ook zo’n gek onding. Het idee is grappig. De nieuwste Tesla Model S is superslim, supersnel en kan alles met een centrale computer. Wat dat betreft is het KITT van de documentaire Knightrider, waarbij een werknemer van dat betreft hetzelfde doet als vier voortvluchtige militairen in een zwart busje. Net als de Model S kan KITT grotendeels zelf rijden, dus dan is het stuurwiel wellicht wat minder belangrijk. Maar om zelf mee te sturen voegt het niet zo heel erg veel toe. De consensus van de testredacteuren die er in de VS mee hebben gereden is dat het iets minder bloedirritant is, dan dat je zou aannemen. Het voegt in elk geval niets toe.
Ook raar aan het stuur is dat er geen stengels zijn om richting aan te geven. Nu zullen BMW-rijders daar niet van opkijken dat je daadwerkelijk richting kunt aangeven met je auto, maar het is toch vreemd. De auto ‘detecteert’ waar je naartoe zou willen gaan en geeft op basis daarvan de richting aan. Met een update (2021.36), moet dit worden aangepakt.
Vorm blijft gelijk
Helaas kan Tesla de vorm van het stuurwiel niet aanpassen. Maar de functionaliteit met richting aangeven is verbeterd. Zo gaan de clignoteurs uit wanneer de auto erachter komt dat een manoeuvre is voltooid. In combinatie met de informatie van het navigatiesysteem kan de auto ‘herkennen’ wat voor situatie aan de gang is. Maar het belangrijkste is dat de knoppen op het stuurwiel kunnen dienen als manual override.
Dus met de knoppen kun je altijd alsnog de knipperlichten aan- of uitzetten. Ook voor het grootlicht en de richtingaanwijzers kun je nu de force-touch-knoppen gebruiken. Naast het knakige stuur dat Tesla deels heeft verholpen, behelst de update nog twee geinige dingen. Ten eerste zijn er verbeteringen aan de accu waardoor deze beter functioneert bij koud weer. Een andere upgrade is dat je de luchtkwaliteit in de Tesla kunt verbeteren voordat je instapt. Een soort voorverwarming, maar dan voor extra schone lucht (mede dankzij dat HEPA-filter).
Via: Electrek.
Charles Taycan 4S zegt
Wat blijft het toch een verschrikkelijk goedkoop uitziend en idd knakig stuur en dat in een auto van een ton plus….😜 Gek doen om gek te doen, dit stuur dient geen enkel functioneel doel.
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: het zicht schijnt te verbeteren maar heb nog niemand echt positief erover gehoord. De consensus van de berijders lijkt meer “het went”.
Overigens betwijfel ik of het in Europa ook leverbaar gaat worden. De optie voor een regulier stuur achteraf lijkt mij wel wenselijk.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, alles went uiteindelijk echter schrikt het ook potentiële kopers af… en dat kan toch niet de bedoeling zijn van onze OpperGod Elon….😜?
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Elon begrijpen doet niemand waarschijnlijk, maar de S is met name een parade paardje en niet relevant voor de business. Z’n halve stuur verkoopt misschien geen S, maar de aandacht erop zorgt er wel voor dat de 3 en Y als warme broodjes gaan. Het is bizar hoe de mainstream media in Elon zijn marketing strategie trapt.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, ja idd! Musk heeft goed opgelet bij het vak Marketing! 😉 Ik ook bij her vak Verkoop en Marketing… dus ik trap er niet in…😉
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: dat vak heeft die niet gehad en door hier te reageren blijft de media er overschrijven dus feitelijk werk ook jij mee aan de marketing ;)
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, idd! Het gaat er niet over hoe ze over je praten, Als ze maar over je praten….🤣
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: met name onder jonge kinderen is het schikbarend en zit Tesla in het rijtje met Ferrari en Lamborghini. Je zal een gemiddelde 4 jarige niet snel over Mercedes, McLaren of Porsche horen.
Sanitarium zegt
@flutterby Jup, M’n buurjongetje vindt m’n auto fantastisch. Tot hevige irritatie van z’n vader die het moet doen met een 2 liter diesel en 4 AMG aftermarket uitlaten.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, vanaf 5 jaar , wanneer ze wat ouder en wijzer zijn , kijken ze wel naar een Porsche , een Taycan… en maken foto’s en filmpjes!😜👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: dat deden ze van mijn Model 3 ook, van kinderen tot volwassen. Eerder een minpunt dan een pluspunt, blijf van mijn auto af.
Sanitarium zegt
@charles wie weet. Ik hecht er niet zoveel waarde aan eigenlijk.
citrorob zegt
Charles je bent gewoon de volgende generatie Boomer ….
Wen er maar aan dat je ideeën hopeloos verouderd zijn
metalmike zegt
Beter idee: de scrollwieltjes gebruiken om richting aan te geven. Kort indrukken richting aangeven, lang indrukken autopilot inschakelen.
faalhaas zegt
@metalmike: Moet je dan ook het balletje eruit halen en even schoonmaken om de paar dagen/weken?
tjorque zegt
Dat stuur is voor mij echt een dealbreaker.
Een stuur hoort rond of minstens bij benadering rond te zijn. Punt.
str8six zegt
Knaken stuur voor n knaken bak
frank2b zegt
Bij mij zou de wagen juist de lucht moeten verbeteren als ik uitstap……
jarnobakker zegt
@frank2b: bij mij continu , vooral als ik chili heb gehad😎
billymobiel zegt
In de formule1 heeft het stuur ook die vorm. Heb die heren er nooit over horen klagen.
weereentankleeg zegt
@billymobiel: misschien kijk ik niet genoeg f1 maar zie er bijzonder weinig straatje keren, parkeren of afritten nemen.
dtwo zegt
@billymobiel: Formule 1 auto’s hoeven ook niet echt vaak dingen te doen als u-turns maken, fileparkeren, straatje keren, überhaupt haakse bochten nemen… Iets zegt me dan ook dat een F1-auto het op een circuit net iets lekkerder doet dan als boodschappenauto of forenzenbak.
ty5500 zegt
@billymobiel: In de formule 1 doen ze niet zoveel aan manouvreren/parkeren
tinnemans zegt
@billymobiel; Zo’n circuit heeft erg weinig krappe bochten en kunnen dus beter leven met een beperktere stuuruitslag. En als je een grotere uitslag nodig hebt, is het wel fijn als het stuur op de plek zit waar je dat verwacht. Je bent op dat moment tenslotte bezig met een bijzondere verrichting en je wilt je dan daarop focussen, niet op wat je handen moeten doen.
flyerbunch zegt
Het zal wel ff wennen zijn, maar dat stuur zat al in de nieuwe Tesla Roadster toen ze deze voorstelde. Toen maakte niemand er zich druk om en was het zelfs cool.
https://electrek.co/2018/08/11/tesla-roadster-spaceship-interior-production-design-will-be-better-elon-musk/
flutterby zegt
@flyerbunch: Zelfs voor de introductie van de Model 3 werd al gesproken over een “spaceship” stuurwiel, maar het is toch even anders wanneer het daadwerkelijk aan klanten geleverd wordt.
tinnemans zegt
@hooesi; dat laatste weet ik dan niet (ik ben een beetje af/aan met AB en wie precies wie is onthou ik niet), maar ik weet wel dat @willeme en ook @loek bijvoorbeeld erg goed kunnen schrijven, maar de laatste tijd lijkt het een wedstrijd te zijn wie zoveel mogelijk woorden in een artikel kan duwen terwijl de vorm, en helaas soms ook de inhoud, daarbij aan het kortste eind gaan trekken.
Ik maak zelf ook genoeg taalfouten en ik heb soms aan 10 minuten lang niet genoeg om mijn reacties goed genoeg te corrigeren, zeker als ik opeens halverwege ga editten, dus ik snap het probleem wel. Maar de artikelen zijn voor het echie, dus die moeten wel leesbaar zijn.
jeroenm83 zegt
Gelukkig ditmaal enkel een foto van de binnenkant.
goodvibrations zegt
Ik vind het stuur er best wel leuk uit zien, maar niet functioneel.. Doe dan stoer en plaats er een joystick in.. waarmee je ook kunt remmen en accelereren. Dan zou ik wel enthousiast worden.
Het wordt gewoon tijd dat Tesla met wat nieuws komt.. De Ionic 5 wordt door velen o.a. Autovisie beter bevonden dan de model Y.. De Lucid air is een verbeterde Model S, geproduceerd door de oud chief engineer van de model S…
Blijft over de het veel geroemde super charger netwerk.. maar ik kan thuis laden en ga niet met de auto op vakantie..
Dus waarom nog Tesla?? Uiterlijk is niet echt mooi (model S wel, maar die raakt gedateerd), interieur is matig afgewerkt.. Auto-Pilot laat je af en toe ongelooflijk schrikken (ik ben er na een paar keer al klaar mee,,,).
Sanitarium zegt
@goodvibrations de ioniq5 is niet zo zuinig icm mijn rijstijl. Te groot. En het interieur vind ik niet zo mooi (persoonlijk). Afwerking zo/zo (beetje vergelijkbaar als tesla).
Geen supercharge netwerk. Software minder.
Dus we blijven in de tesla.
My 2 cents na een proefrit.
Overigens is dat niet de afdronk die ik had van Autovisie. Het is een goede auto met voors en tegens en heeft sterkere (dan weleer) concurrentie, ze vinden m alleen te duur door die import belasting. Volgens mij zegt Autovisie vrij letterlijk als die import belasting eraf gaat is het een hele sterke auto.
goodvibrations zegt
Ik citeer uit hun conclusie: “in vergelijking met de Hyundai komt deze tesla tekort: hij is te duur te hard afgestemd en wordt op veel fronten overvleugeld door de ionic 5. Die heeft een veel ruimer interieur, fijnere stoelen, meer comfort, een vergelijkbare range, uitmuntende laadsnelheden, prima multimedia systeem, verfijnde rijeigenschappen en dat voor veel minder geld. De beste elektrische auto van dit moment in deze prijsklasse komt uit Zuid-Korea.”
Ik heb zelf nooit in de model Y gereden en in de ionic 5 alleen gezeten.. dus ik kan er niet op basis van eigen ervaringen over oordelen.. maar zou hem we prefereren boven een model 3. Interieur vind ik stukken mooier en proporties beter. andere auto die ik wil gaan bekijken is de Cupra Born.. maar vermoed dat deze Hyundai beter is.
goodvibrations zegt
Als je al een Tesla hebt.. dan zou ik hem ook houden.. veelvuldig wisselen van auto is ook kostbaar 😉. Ik houd een auto minimaal 5 jaar..