Weer een portie bangmakerij van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) onder de noemer ‘een gewaarschuwd mens telt voor twee’. Je loopt namelijk een verhoogde kans op een bekeuring wanneer je een rood kruis boven de snelweg negeert. Veel automobilisten ergeren zich aan weggebruikers die op deze manier bijvoorbeeld een stuk file omzeilen.
Het negeren van het rode kruis kan een boete van 186 euro opleveren, dus dat zijn niet de meest milde bekeuringen. Extra controles worden gehouden om het aantal ongevallen op autosnelwegen te verminderen. Door het negeren van het rode kruis kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, zeker wanneer wegwerkers of hulpverleners op de naastgelegen rijstrook aan het werk zijn.
Naast het negeren van het rode kruis controleert het KLPD ook extra scherp op andere frustraties uit de ergernissen top-10, waaronder rijden onder invloed, onnodig links rijden en ongewenst gedrag bij wegwerkzaamheden. Te lang links blijven plakken kost bijvoorbeeld een al snel 106 euro. Gedraag je, want je bent gewaarschuwd. (via: vid)
zdev zegt
Altijd oppassen voor rode kruizen.
De kans is veel te groot dat je er wat aan over houdt.
VeniVidiVici zegt
@zdev: Ja ook als je vriendin een kutweek heeft :lol:
288gto zegt
@VeniVidiVici: Dan ga je echt over de rooie :(
Emerald_Green_Jag zegt
@zdev: heren heren, hoeveel clichés gaan we nu weer horen? ;-)
zdev zegt
@zdev: lol om de reacties :-)
pas op met je auto bij de rode zee dan maar
realhustler zegt
Er staan altijd verkeerstoezicht camera’s bij rijstroken waar kruizen boven kunnen, mogen ze die daar voor gebruiken?
Heel terecht hoor, je zal er maar met pech staan of aan het werk zijn.
meneersander zegt
Volgens mij controleren ze er alleen op, omdat ze er makkelijk veel geld mee kunnen verdienen…
G-Ammo zegt
@meneersander: Ze doen er alles aan om geld binnen te krijgen… laatst had ik een politie busje achter me aan met een kapot rechter achterlicht, bumperklevend. Hij wilde me volgens mij gewoon opjagen om harder te gaan rijden dan de toegestane snelheid (70), totdat ik eventjes op de rem trapte. En toen nam hij toch maar een wat grotere afstand. Eikels.
OT: Ik volg nooit de kruisjes… soms kan er wel eens iets staan net om een bocht wat je niet kan zien (werkzaamheden bijvoorbeeld). Maar er zijn altijd van die gasten die doen alsof er niets aan de hand is en gewoon op die rijbaan blijven rijden.
meneersander zegt
@G-Ammo: Pas geleden reed ik langs de Pizza tent hier, maar de weg ernaartoe was afgesloten, rijdt een VW transporter van de Politie gewoon even over het fietpad en het gras om een van de couriers te bekeuren, omdat hij via het fietspad ging.
Dennis zegt
@meneersander: In veel gevallen heb je gelijk.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/10/politie-flitst-op-de-verkeerde-plekken-voor-de-poen
Echter in dit geval denk ik dat het echt ook vooral de veiligheid ten goede komt. Mensen die op een wegvak aan het werk zijn, moeten er vanuit kunnen gaan dat ze niet plots doodgereden kunnen worden. Er kunnen hele gevaarlijke situaties ontstaan wanneer mensen doorrijden op een afgesloten rijbaan.
meneersander zegt
@dennis: Ja, je moet ook gewoon op tijd invoegen, helemaal waar:p. Maar ik e =rger me er toch aan dat die bekeuring zo f*kking hoog is.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik erger mij vooral aan kontplakkers. Deze middag weer één. Zone 30 = 30 voor mij. Ben al genoeg geflitst. Dat iemand anders haastig is en dat niet leuk vindt kan ik begrijpen, maar daarvoor moet ie nog niet komen plakken.
Moest ik flik zijn, ik rij hele dagen rond met een anonieme wagen, mooi aan de maximumsnelheid, en iedereen die komt plakken hangt…
Emerald_Green_Jag zegt
Heel eenvoudig: regels zijn regels. Als je je er niet aan houdt, dan is dat jouw verantwoordelijkheid en hou alsjeblieft op met zeuren dat ‘ze weer geld nodig hebben’. Leg jouw verantwoordelijkheid niet bij een ander.
blo3to3t zegt
@Emerald_Green_Jag: mee eens.
ik vind het negeren van een rood kruis een behoorlijk zware overtreding, je kunt gemakkelijk iemand doodrijden die er bijv. met pech staat.
wat mij betreft mag dit soort overtredingen niet met een geldboete afgehandeld worden, maar met een (al dan niet) tijdelijke inbeslagname van je rijbevoegdheid.
gregorius zegt
@Emerald_Green_Jag: Wacht, was jij dat niet bij elk bericht over raar controleer gedrag van politie en dergelijke “regels zijn regels” typt?
Bij deze: ik vind het nog steeds een slechte opmerking. We leven in een democratie: als het volk vindt dat een regel slecht is, kan het veranderd worden.
Overigens ben ik het eens met de rode kruizen; daar niet van.
Emerald_Green_Jag zegt
@gregorius: heee, daar raak je een interessant punt. Heb je even?(strek mijn vingers)
Een wet/regel is er niet om het volk te plezieren, maar juist bedoeld om een kader te stellen aan wat verantwoord is en wat niet.
Je opmerking moet je overigens in een iets ander daglicht zien. Het volk (wie is/zijn dat eigenlijk?) heeft geen directe invloed op een regel (wet) anders dan via de parlementaire beïnvloeding.
In onze democratie bepaalt het volk wie gevolmachtigd vertegenwoordiger is namens een deel van de bevolking dat hem/haar gekozen heeft. De grootste partij gaat – indien deze geen absolute meerderheid heeft – een coalitie aan met andere partijen om zo wel een meerderheid te krijgen. Dan gaat deze coalitie regeren (het land besturen), waarbij er nog steeds sprake is van een kaderstellend en controlerend orgaan (het parlement) en de uitvoerders (het kabinet). Een kabinet maakt een wetsvoorstel dat door het parlement dat na het toevoegen dan wel weglaten van bepaalde kaders (amendementen) wordt goedgekeurd of afgewezen. De Senaat (eerste kamer) toetst en rectificeert het wetsvoorstel. Daarna wordt deze wet ingevoerd.
Vervolgens is er een rechterlijke macht die de wetten handhaaft.
Met andere woorden: een wet schuif je niet zomaar terzijde.
Megakix zegt
@Emerald_Green_Jag: jij mag alleen je toetsjes aanraken als je kunt zweren dat jij nooit harder rijdt dan 50km/h op een 50km/h weg, 30km/h of een 30km/h weg etc. Of gaat het jou alleen om de ‘pakkans en dito boetes’, die je (schijnbaar) vele mensen gunt ?
Als je zó stellig kunt zijn omtrent ‘wet = wet’, dan dien jij jezelf vooraleerst te houden aan iedere wet. Want zeiksnorren (agentjes) bóven je blogvrienden stellen, dat is als een Amerikaan die beweert dat Bin Laden door henzelf is omgelegd.
Emerald_Green_Jag zegt
@Megakix: Ik hou mij over het algemeen aan de snelheid ja, en áls er een kans is dat ik te hard zou rijden en ik word daarvoor beboet, dan is dat geheel mijn verantwoordelijkheid en hoor je mij niet mopperen (behalve op mezelf).
De verdere aantijgingen laat ik bij jou. Ik kan er niets mee.
Megakix zegt
@Emerald_Green_Jag: toelichting, zodat je misschien de eigen ‘kracht’ van jouw woorden inziet…
Hoe kan jij met droge ogen anderen van repliek dienen door te schrijven ‘wet = wet’ ? Dat kan toch alleen als jij jezelf altijd aan ieder regeltje houdt ?! De vraag is dan ook…houd jij jezelf aan iedere (snelheids-) wet ?
Zoniet, dan moet je het ’trollen’ even overlaten aan de professionele Koos Spee.
Zoja, dan heb je (eerlijk waar!) volkomen recht van spreken.
Emerald_Green_Jag zegt
@Megakix: Ik doe mijn mening uit de vorige postings gestand. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn rijgedrag en als ik een wet of regel overtreed draag ik eventuele consequenties. Ik ga deze verantwoordelijkheid zeker niet bij een ander leggen.
Tot slot wijs ik iedere referentie aan trolling (zoek maar eens uit wat dat echt betekent) met klem van de hand.
Megakix zegt
@Emerald_Green_Jag: prima, je hoeft je mening ook niet te veranderen…maar als ik jouw eerste reactie nog eens overlees, dan wéét ik dat je uiteindelijk heel weinig vrienden, kennissen of zelfs bekende overhoudt…troll of niet.
Emerald_Green_Jag zegt
@Megakix: Dus wat je zegt is dat ik mij maar moet conformeren aan wat de rest vindt? Meehuilen met de wolven?
En overigens: neem *jij* je verantwoordelijkheid of ga je heel hard schelden op ‘die bromsnorren’?
Emerald_Green_Jag zegt
@Megakix: nabrandertje: ik vind dat mensen elkaar meer moeten waarderen om waar zij voor staan en niet om of zij het eens zijn.
Megakix zegt
@Emerald_Green_Jag: klopt, dat ben ik ook volkomen met jou eens. Ieder mens heeft een eigen karakter en karakteruitingen en daarom waardeer ik jou ook niet minder. Maar (en dat heb ik ook moeten ondervinden) het leven vraagt om veel meer nuancering. Voorbeeld; mijn broertjes zijn door 12 agenten destijds mishandeld, en dat is uiteindelijk na jaren van procesrecht tégen de dienders ook gebleken en bewezen…Maar de impact die het had op mijn broertjes (ze waren toen 28 en 30) is dusdanig groot, dat (zeker toen) het respect voor de politie bij mij bij het nulpunt was aangekomen. Daar moet ik zèlf overigens weer herijking toepassen, maar dat kost tijd.
Simpel stellen ‘wet = wet’, dat gaat volkomen buiten ‘gevoelslevens’ op. Wat te denken van een huwelijksruzie, een achtervolging door een stel kwajongens, een ontslagbrief tijdens je ziekteperiode…er zijn teveel redenen waarom mensen ‘dingen doen die niet mogen of kunnen’, maar waar heel plausibele redenen ten grondslag kunnen liggen.
Tot slot; jouw opmerking is geheel correct…maar is niet gespeend van enige menselijkheid. Dáár stoorde ik mij aan.
Emerald_Green_Jag zegt
@Megakix: Ik ben heel blij met je reactie. Het geeft mij inzicht in hoe je beeld door een heftige, emotionele gebeurtenis is gevormd. Het is echt heel vervelend en dit valt vanuit de kant van de politie niet goed te praten.
Ook aan mijn zijde wil ik je inzicht geven hoe mijn reactie ten aanzien van wet=wet is gevormd. Doordat iemand zich niet aan de maximum snelheid hield en geen achting had voor het verkeer, ben ik als tiener aangereden en bijna dood afgevoerd naar het ziekenhuis (dit is geen geintje). Ik ben door het oog van de naald gekropen. De persoon die mij heeft aangereden, heeft geen enkele verantwoordelijkheid noch schuld aanvaard (immers: in die tijd was een kind altijd schuldig in het verkeer, dus een mooie escape) waardoor mijn ouders voor torenhoge ziekenhuis- en revalidatiekosten zijn komen te staan, naast het onbegrip vanuit de andere partij en alle emotie en ellende.
Sindsdien heb ik een broertje dood aan mensen die verkeersregels aan hun laars lappen zonder daarvoor hun verantwoordelijkheid te accepteren. Dus alles heeft zo zijn verhaal.
Als het voor jou/anderen rechtlijnig en onwrikbaar overkomt dan begrijp ik dat.
Megakix zegt
@Emerald_Green_Jag: wat een vreselijke gebeurtenis heb jij meegemaakt en inderdaad zo terecht dat je je ergert aan mensen die denken dat ‘de wereld’ van hèn is in het verkeer. Zoals ik al aangaf, nuancering is ontzettend belangrijk, omdat je verhalen achter ieder persoon, zijn persoonlijke drijfveren, niet kent. Bedankt voor het ‘goede gesprek’ hier op autoblog en het zoeken naar inzicht rondom beweegredenen.
label89 zegt
Op de A73 richting het noorden, afslag richting ewijk, daar staan ze altijd heel laf in de mocht te flitsen, get a life!
potver7 zegt
@label89: Als ze daar altijd staan loont het blijkbaar nog steeds. Dus wellicht een tip aan de automobilisten ter plaatse: hou je aan de snelheid, dan houden ze echt wel op met flitsen.
desjonnies zegt
Dreigen en terreur werken, dat moge duidelijk zijn.
Uiteraard is het a-sociaal om bij een rood kruis consquent op die baan te blijven rijden om sneller te kunnen zijn dan de rest.
Ook getuigt het van een bepaald soort übermensch gevoel.
Toch laat ik ze er altijd tussen.
Omdat ik medelijden met ze heb.
Ze werden namelijk op school nooit uitgekozen bij het samenstellen van twee teams voor een partijtje voetbal.
En ze hebben ook een hele kleine
Of ze besodemieteren de hele boel inclusief de fiscus en ja dan geldt een rood kruis op de weg ook niet voor hen.
potver7 zegt
@desjonnies: Dreigen en terreur werken helemaal niet in dit geval. Dat soort mafkezen doet gewoon waar ze op dat moment zin in hebben en trekken zich van de hele wereld geen (|) aan. En als ze al gepakt worden dan vinden ze dat nog onterecht ook want ‘het kon makkelijk, die hele rijbaan was gewoon leeg en er was niks te zien’.
Nee hoor, gewoon artikel 5 procedure opstarten als ze dat meer dan eens flikken; misschien helpt dat wel.
the-budel-guy zegt
een rood kruis 100 euro (ex administratie) die mag mag wel wat omhoog. aangezien die veel meer schade aan kan richten dan bijvoorbeeld iets te hardt rijden.
potver7 zegt
@the-budel-guy: De meeste mensen die over een afgekruisde rijbaan rijden hebben haast, dus die snelheidsovertreding komt er nog wel bovenop denk ik – en bovendien zal vaak het ‘wegwerkzaamheden-tarief’ gelden.
Ghiacciato zegt
Was gister in België, groot ongeluk op de ring van Antwerpen waarbij 3 rijbanen afgesloten waren. Terwijl 3 grote rode kruizen al kilometers lang aanstonden, reed iedereen door tot vlak voor het ongeluk.
Megakix zegt
@DMHa: tsja, het is wel sneu om vele kilometers ervoor al die borden aan te zetten…
eMbe zegt
Eeehm… Als er een file is, en dat rode kruis staat er nog, en er is geen ongeluk oid gebeurd. Knal die rijbaan dan open?
gt5guidenl zegt
In de file worden hele nette mensen ineens tokkies. Heel terecht dat de KLPD hier wat meer aandacht aan geeft. Irriteer me al aan files en helemaal als er van die ogenschijnlijk nette huisvaders over de vluchtstrook of onder een rood kruis voorbij komt.
alfamail zegt
We hebben weer niks beters te doen zeker?
Ok, maak het simpel; 1x p/mnd negeer ik ook een rood kruis, vraag maar aan mijn vrouw…
Wat een onzin!
Ga nou gewoon boeven vangen!
the-budel-guy zegt
@alfamail: en wat is de reden van het negeren als ik vragen mag
harie zegt
@the-budel-guy: Ga je me nou vertellen dat je de dubbelzinnigheid van alfmail z’n opmerking niet snapt…?
nielsvanderweiden zegt
In the olden days was het simpel: dan werd een rijstrook alleen afgekruist voor werkzaamheden, een stilgevallen voertuig of een ongeval. Tegenwoordig hebben we er een ‘betekenis’ van een heel andere orde bij: hallo nukubu, we hebben vele miljoenen van uw geld gespendeerd aan het aanleggen van deze rijstrook, alleen behaagt het ons om die 18 uur per etmaal stof te laten vergaren. Hoewel ik het niet goedkeur, kan ik me dan wel een beetje voorstellen dat het rode kruis een beetje aan gezag inboet. Hetzelfde verhaal gaat op voor verkeerslichten: die zijn er om de voorrang op kruispunten te regelen, niet om de doorstroming te treiteren. Wegbeheerders, leest u mee?
mashell zegt
Zinvolle controle, gemakkelijk uit te voeren. Zo hebben de burgers en de agenten dat graag.
Megakix zegt
Hebben ze mij weer naakt gespot boven de snelweg ? ;-)
406_v6 zegt
Zou fijn zijn als de wegbeheerder ook consequent was met het openstellen vd spitsstrook; rij dagelijks (s’middags) op de A27 van knp Gorinchem richting Utrecht en het is mij nog steeds niet duidelijk wat de criteria voor het openstellen zijn, het ene moment rijdt er geen kip en zijn er 3 banen open en de andere dag rij je kop aan kont en dan blijft de strook dicht….
Als je dan een aantal keren achter elkaar wel de spitsstrook hebt mogen gebruiken en de dag erop ineens niet dan KAN dat verwarring scheppen…. Zie tenminste regelmatig bestuurders die “vergissing” maken.