De onlangs gepresenteerde Renault Alpine A110-50 was niet zomaar een loze concept om te vieren dat de Alpine A110 50 jaar geleden werd geïntroduceerd. Renault schijnt zeer serieuze plannen te hebben om het legendarische merk nieuw leven in te blazen. Dat zal niet gebeuren met een auto op basis van de Renault Megane Trophy. Wel zal de hulp van Caterham worden ingeroepen.
De A110-50 ziet er natuurlijk heel leuk uit, maar het is gewoon een hardcore raceauto en dus compleet niet geschikt voor de openbare weg. Renault kan natuurlijk zelf een (duur) nieuw platform ontwikkelen voor zo’n nichemodel, maar het is slimmer om dat samen met een andere partij te doen.
Geluk bij een ongeluk is dat Caterham serieuze plannen heeft om een wat praktischer model dan de Super 7 te ontwikkelen. Als Alpine daar een beetje op kan meeliften ontstaat er natuurlijk een win-win situatie.
Tony Fernandes (Caterham Group Chairman) is al op bezoek geweest in Frankrijk bij Carlos Tavares (Chief Operating Officer van Renault) en dat schijnt een prettig gesprek geweest te zijn. Caterham heeft sinds enige tijd ook een speciale afdeling (CTI) die zich speciaal richt op dit soort zaken:
“Then we have CTI – Caterham Technology and Innovation. We launched CTI in September and they are working closely with Caterham Cars on the development of a completely new line of accessible and affordable sportscars inspired by the lightweight, minimalist philosophy of the Seven, as well as drawing on the advanced technologies and materials from the Group’s Formula One and Caterham Racing GP2 motorsport operations. In addition to the next generation of Caterham Cars, CTI will undertake advanced projects for external companies operating within the automotive and aerospace sectors, including a current project looking at a radical new in-flight entertainment system.”
Ook hebben we natuurlijk nog in ons achterhoofd zitten dat het Caterham F1 Team gebruik maakt van Renault motoren. Er is dus al een band tussen beide bedrijven en het zou zomaar kunnen dat Caterham een leuke korting op die motoren krijgt als ze helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe Alpine.
Heel even zou Renault ook nog overwogen hebben om met Lotus in zee te gaan, maar gezien de [understatement alert] ‘onstuimige periode’ periode waar dat merk zich momenteel in bevind hebben ze daar toch maar vanaf gezien. We zijn benieuwd. (via: leftlanenews.com)
Even voor de duidelijkheid: In het verleden hoorden we ook al geruchten over een samenwerking met Mercedes en Nissan voorbij komen, maar aangezien die merken allebei géén sportauto met motor achterin in de planning hebben staan lijkt Caterham de meest logische partner.
klicko zegt
Klinkt allemaal logisch, alleen is mij nog niet helemaal duidelijk waarom ze inderdaad niet het onderstel van een Megane Trophy pakken en deze wat aanpassen zodat hij gewoon op de weg kan?
robbie zegt
@klicko: dat is niet veel meer dan een buizenframe. Om dat gereed te maken voor de openbare weg (en dagelijks gebruik) is bijna ondoenlijk volgens mij.
Er is geen rekening gehouden met bijvoorbeeld eisen voor crashtests of gemakkelijke productie of onderhoud zonder de halve auto te hoeven demonteren.
rufctr01 zegt
Renault Sport is goed bezig!
jrk68 zegt
Lijkt mij logischer dat ze dan met Lotus in zee gaan.
Die lijntjes zijn ff korter, hun eigen F1 team is immers gerebadged naar Lotus.
Ik zou zeggen neem een Evora chassis zoals ze nu ook voor de Infinity Emerge gebruiken.
zakar36 zegt
@jrk68:
Staat in de tekst, het gaat niet zo goed met Lotus. Dus niet meer dan logisch dat ze bij Caterham aankloppen.
OT: Hoop dat het een lichtgewicht bommetje wordt!!!
jrk68 zegt
@zakar36:
Dat weet ik ik kan ook lezen maar er is een verschil tussen Lotuscars en Lotus engeneering.
Die laatste draait gewoon goed en doet veel ontwikkelingswerk voor derden zoals die Infinity.
Caterham heeft alleen ervaring met buizenframes dus ik vind het de minst voor de hand liggende optie.
Dalara zou bv ook kunnen die doen alle formule Renaults en ook de Xbow voor KTM.
zakar36 zegt
@jrk68:
Oke, dat wist ik niet. Heb niet zoveel verstand van dat soort merken. Denk alleen dat Renault bij Caterham aanklopt vanwege de buizenframes want dat is alles wat ze nodig hebben(mijn gok).
robbie zegt
@jrk68: volgens hebben ze voor die Infiniti niet heel veel meer gedaan dan een al ontwikkelde aandrijflijn leveren.
Was weinig specifieke ontwikkeling voor nodig.
Lotus Engineering kan natuurlijk niet tippen aan de (nieuwe) ontwikkelingsafdeling van Caterham, maar volgens mij is Caterham (sinds de overname door Fernades) redelijk voortvarend aan de weg aan het timmeren.
jrk68 zegt
@robbie:
Helemaal mee eens, ik heb ook niks tegen Caterham in tegendeel zelfs ik hoop dat hun plannen weer een 21 achtige gaat behelzen of een Elise concurrent.
En zeker aan Fernandes hebben ze ook imo een bevlogen eigenaar.
robbie zegt
@jrk68: je weet dat mensen die bij Lotus aan de wieg stonden van de Elise tegenwoordig bij Caterham werken? Reken er maar op dat Caterham achter de schermen druk bezig is met een Elise concurrent.
Als ze de kosten daarvan dan (enigszins) kunnen delen met Renault/Alpine is dat mooi meegenomen natuurlijk.
jrk68 zegt
@robbie:
Ja, ik ben lid van de Lotus club en die doen ook veel samen met de Alpine club.
En zowel Lotus als Caterham hebben hier dezelfde importeur.
Het leuke daarvan is dat Jan met een Lotus raced en Mart met een Caterhem.
Het zijn dus alle 3 merken die ik een warm hart toe draag.
Hupke zegt
@robbie:
Dat idee heb ik ook, alleen weet ik niet of het een elise concurrent zou zijn of een concurrent voor al die 2ehands elises (dus ook qua prijs) die er rond rijden.
joostvanrb zegt
Ik hoop echt dat hij er komt, hij ziet er lekker fel uit.
moveyourmind zegt
Mooi en onderscheidend ontwerp, hoop dat hij er komt. Met zulke modellen doen ze de slogan createur d’ automobiles recht aan.
Mairsil zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
roadrebel123d zegt
En toch zou ik het liefst een evora zien met alpine koets.
Benny zegt
Deze auto (in het d rood) heb ik 2 jaar terug op straat in Parijs gezien. In een buitenwijk waren ze een filmpje aan het opnemen. Helaas heb ik geen foto’s kunnen maken. Iemand het filmpje gezien? Ik wil ff kijken of ze mijn blote kont er uit geknipt hebben!
dubhead zegt
Logisch – the orginele Alpines deelden een backbone architectuur met de Lotus Esprit.
desjonnies zegt
Wat is er mis met hun eigen Spider platform?
Gut, hebben ze ineens 80% van de nieuwe Alpine zelluf in huis………..
ramshoek zegt
De eerste clio v6 werd gebouw door twr en dat was kwalitatief geen succes. Dus of renault zondermeer met en club als cream in zee gaan…
ramshoek zegt
@ramshoek: cream is caterham (irritant android tekst suggestie).
mellie zegt
hoop dat dit wle door gaat,zou een goeie kans zijn voor renault en ook een vereiking van het wagenpark(denk ik)