Over een paar jaar rijdt alleen de elite nog met een benzineslurper.
Wie nu de overstap wil maken van een benzineauto naar een EV is duurder uit. Daar doen de hoge heren (en dames uiteraard) in Den Haag weinig aan. Komt er dan ooit nog wel een punt waarop elektrisch rijden aantrekkelijker is? Dat denken Olof van der Gaag (voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie). Pieter Litjens (voorzitter Uitvoeringsoverleg Klimaatbeleid Mobiliteit) en Rogier Kuin (directeur Public Affairs van BOVAG) wel.
De drie spraken elkaar bij een paneldiscussie van adviesbureau Windkracht 5. Van der Gaag trapt af met een voorspelling: ”Binnen enkele jaren hebben we het kantelpunt bereikt dat elektrisch rijden systematisch goedkoper is. In de jaren ‘30 kunnen alleen de rijkere mensen zich nog een auto met een verbrandingsmotor permitteren.”
Meer hulp van de overheid nodig
De belangrijke factor die nu tegenwerkt, is het nationale beleid. Volgens Litjens moet de overheid juist nu blijven helpen zodat het straks niet meer nodig is. Door niet mee te werken, wordt de transitie juist vertraagd.
Kuin voegt toe: ”Door marktontwikkelingen zoals efficiëntere productie en goedkopere batterijen wordt elektrisch rijden voordeliger. Maar de voordelen worden afgebouwd. Onze zorg is dat die afbouw te snel gaat waardoor er op korte termijn stagnatie komt.”
Advies: zorg voor nog meer afschrijvingsmonsters
Ook geven de voorstanders van elektrisch rijden een voorzetje aan Dick Schoof en zijn collega’s. Zo zou de overheid, bedrijven kunnen verplichten om elektrisch te rijden. Geen ja-maar: je móét elektrisch rijden. Dit zou moeten zorgen voor een groot aanbod aan tweedehands EV’s die door de afschrijving betaalbaar zijn voor Jan en alleman, zonder subsidies.
”Als we dat al een paar jaar geleden hadden gedaan, waren deze auto’s nu al voor een veel grotere groep bereikbaar”, aldus Litjens. We zijn benieuwd of de Tweede Kamer hier wat in ziet. Eerst maar eens flink gaan verdienen op de wegenbelasting voor EV’s.
Foto: Rolls-Royce Spectre gespot door @ecnerualcars
heckblende zegt
de benzine boys zullen heel snel naar de renbaan gaan, net zoals de paarden destijds
acavs zegt
Het is frappant hoe, wanneer het aankomt op subsidies en verplichten voor EVs, iedereen plotseling compleet lijkt te vergeten dat we in Europa een interne markt hebben, en dat het aanbod van EVs vanuit Nederland binnen de Europese interne markt een druppel op een gloeiende plaat is. Oftewel, je kunt er miljarden subsidie tegenaan gooien, EVs voor jan en alleman verplichten, maar dat gaat de Europese marktprijs na 5 jaar echt maar heel beperkt beïnvloeden. Je stimuleert bezit gedurende 5 jaar en daarna de export door arbitrageurs.
cdlop01 zegt
Inderdaad, goed geformuleerd, wellicht even mailen ook aan de klimaatredders uit het artikel.
Robert zegt
Sterker nog, alle stimuleringsmaatregelen zoals de Nederlandse overheid die in de afgelopen jaren (lees: twee decennia!) heeft uitgerold, hebben er vooral toe geleid dat een aanzienlijk deel van de auto’s die daaronder vielen, naar het buitenland verdwenen omdat ‘die occasions uit Nederland zo lekker voordelig zijn’. En daarmee heeft men dus vooral de internationale autohandel met ettelijke miljarden euro’s gesponsord.
acavs zegt
En vergeet niet de automakers zelf. Al die aanschafsubsidies worden natuurlijk rechtstreeks verrekend in de prijs, die vervolgens enorm opgeblazen wordt. En dan verbaasd zijn dat een EV zoveel afschrijft haha.
audirs3 zegt
Elektrisch rijden is nu al veel goedkoper dan benzine, die hoge afschrijving wordt extreem overdreven en gaat meer op bij de oudere EV’s (Leaf, e-Golf, etc). Als je nu een 800V EV koopt met grote accu (100kwh ofzo) dan heb je een future proof auto, zal veel minder afschrijven vergeleken een kankerverwekkende benzineslurper, die veel minder energie nodig heeft en daarnaast geen accijnzen kent over de elektriciteit. En het is toch ook bizar dat nu zelfs een instap Audi e-tron GT sneller is dan ELKE ander Audi OOIT gemaakt. Laat staan de RS versie van de e-tron GT.
Ondanks alle autoblog anti-EV verhalen groeit het wereldwijde EV aanbod elk jaar gigantisch, je kan vooruitgang niet tegenhouden. De subsidies zijn ook helemaal niet meer nodig, het product verkoopt zichzelf wel.
kniesoor zegt
Je klinkt een beetje als de dominee van je dorpskerk, Groot Wassink. In ieder geval v.w.b. de economische invalshoek lijkt de praktijk toch wat weerbarstiger. Maar zie het van de positieve kant : vanwege de matige waardevastheid kan jij lease-EV straks voor een scherpe prijs overnemen van de leasemaatschappij 🙂
potver7 zegt
Ik lees vooral een hoop wensdenken in je stukje. Waar haal je de kennis vandaan dat een 2024-EV niet meer zo hard afschrijft als (pak ‘m beet) eeen 2018-EV? Waar koop je zo’n glazen bol?
Een 800V EV met 100 kWh futureproof? Dat is een configuratie die voor verreweg de meeste mensen vooralsnog financieel onhaalbaar is – zakelijk wellicht nog te verantwoorden maar als privé-aanschaf alleen bereikbaar voor een happy few. En als iemand met een accutechniek komt die alle bestaande systemen meteen op achterstand zet, dan keldert ook van die auto de restwaarde. Zo heel erg futureproof is het nou ook weer niet.
Dat een EV veel sneller is (je doelt daarmee op de accelleratie neem ik aan) is leuk, maar volstrekt zinloos en in handen van mensen die daar niet mee om kunnen gaan ronduit gevaarlijk.
audirs3 zegt
Boeiend, CO2 is een wereldwijd probleem… Liever een EV van een ICE exporteren naar Bosnië
Thieuke zegt
Huh? Gisteren las ik nog alles de andere kant op in het voordeel van de benzineauto…… Schiet mij maar lek inmiddels.
kniesoor zegt
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.