![Gespot!](https://static.autoblog.nl/images/wp/gespot/camera.jpg)
Jim is weer terug van een welverdiende vakantie op een tropisch eiland waar alleen maar VW Polo’s rondrijden. Dat is nog eens andere koek dan het geweld in, bijvoorbeeld, London. Om er weer in te komen serveert Appeltje de restjes Londen van zijn laatste tripje op.
Audi RS4 Avant (B7)
In 2004 kreeg de Audi A4 B6 een facelift, waarmee de B7-generatie was ontstaan. Veel lijnen waren nog min of meer behouden, het duidelijkste verschil is de grote “A8-stylo” grille voorop. Uiteraard wilde men ook wel een topmodel hebben voor de snelle jongens, dus kwam er een S4 met 344pk en een stoer uiterlijk. In 2005 kwam er ook nog een overtreffende trap, die geheel naar Audi-traditie de initialen “RS” draagt. Deze kreeg 420pk voorin, waarmee het dus ergens tussen de C55 AMG en de E55 AMG zweefde.
Deze uitvoering ziet er nog wat sportiever uit, maar nog steeds een beetje een wolf in schaapskleren. Merkwaardig is dat de RS4 twee enkele uitlaten heeft, waar de S4 twee dubbele uitlaten heeft. Een ander opvallend detail is het feit dat de RS4 aanvankelijk alleen als “Limousine” te verkrijgen was, en later pas als “Avant”, terwijl de RS-serie juist bekend is geworden met Shooting Brakes. Aangezien de RS6 Sedan zo slecht is verkocht, was dit misschien gewoon een marketingtruc?
Audi S6 Sedan
De S6 is ook weer zo’n wolf in schaapskleren, de meningen zijn verdeeld. De ene zal zeggen dat de auto niet boeiend is om zijn relatief saaie uiterlijk, de ander vindt het verrassingseffect juist weer geweldig. Ik zweef er een beetje tussen in. In ieder geval is het erg leuk om een enigszins onopvallende auto te rijden met een Lamborghini-blok voorin.
Voor de 420 paarden hebben ze namelijk niet de hoogtoerige 4,2 liter V8 uit de RS4 gebruikt, maar een gedowntunede 5,2 liter V10 uit de Gallardo. Het maximum koppel wordt niet geleverd bij een toerental, maar over een heel traject, iets dat we nog maar een paar jaar kennen in productieauto’s. Het gaat om 540 Nm tussen 3000min-1 en 4000min-1. Het is best knap te noemen dat deze 1910 kg (!) wegende auto in 5 seconde op de honderd zit!
BMW Alpina B5
Nog een wolf in schaapskleren! Alpina heeft wat gerommeld aan de 4,4 liter V8 uit de 545i, wat het vermogen met 50% deed toenemen tot maar liefst 500pk! Zo is het een concurrent van de M5 geworden, en tevens is de auto een stuk goedkoper en zit er geen zielig begrenzertje op, de naald stopt bij 314km/u pas! Dat is gigantisch snel, haast niemand zou je geloven wanneer je dat vertelt, wijzend naar een voorbijrijden exemplaar.
Aan de buitenzijde is niet veel erg indrukwekkends te zien voor de leek, de voorbumper is net iets lager, de typische alpina-velgen liggen eronder, naar wens striping over de zijkant, op het achterwerk staat een bescheiden spoilertje en ten slotte zit er een enkele zet elegant gevormde dubbele uitlaten onder. Een flinke opsomming, maar toch echt minder opvallend dan de M5. Overigens kost deze minder dan 100 mille in het buitenland, dus hier zal de auto ongeveer net zoiets gaan kosten als de M5, ongeveer 130 mille.
BMW M5
De M5 wordt verkocht als warme broodjes, een paar maanden terug lazen we het bericht dat de 5,0 V10 al vijftienduizend keer over de toonbank was gegaan! Dat zijn voornamelijk M5’en, die twee keer zo vaak over de toonbank gaan als de M6. Zoals gezegd wordt de auto een stuk vaker verkocht dan de ongeveer even snelle, even dure, onbegrensde Alpina B5, het is natuurlijk een bekender model met een veel vlottere uitstraling. In Londen zie je ze best veel rijden, toen dus drie in een dag.
Op de laatste foto zien we ook nog een Maybach 62 staan, later op de dag stond er nog een Maybach 62, en in het verleden hebben er ook nogal veel gestaan (zie autogespot en exoticspotter). Daarover later meer!
Combo’s!
Nog twee combo’s uit het drukke Londen, hoewel de eerste wat ver gezocht is omdat ze zo ver uit elkaar staan. Op de voorgrond een F430 Spider, op de achtergrond een Gallardo SE uit de Emiraten. Dit steegje noemen we ook wel het dealer-steegje, aangezien het een tamelijk ranzige en schimmige uitstraling had, en dat tussen Harrods en het dure Sheraton Tower Hotel waar deze keer ook weer veel lekkers stond (de witte en de blauwe Quattroporte, de rode DB9, nog een CLS 55 AMG, twee Phantoms, enz. enz.).
Een andere combo was wat duidelijker, maar ook voor de hand liggender aangezien het voor een duur hotel is. Het zijn een Maybach 62 die we kennen van de eervorige foto, en een Gallardo die ook al is langsgekomen. Het zijn beide auto’s die je opmerkelijk veel tegen komt in Londen, we scoorden 3 Maybach 62’s en 4 “standaard” Gallardo’s.
Daimler DS420
Deze echt Britse auto zie ik zelf het meeste als een relatief betaalbare RR Phantom VI, er zijn redelijk wat overeenkomsten te vinden. Beide auto’s zijn ongeveer in dezelfde stijl vormgegeven, en zijn ongeveer even lang. Een andere opmerkelijke overeenkomst is het feit dat beide auto’s van 1968 tot en met het begin van de jaren ‘90 zijn geproduceerd. Dat is meer dan dertig jaar! Deze werd natuurlijk stukken vaker verkocht (5.043 keer) dan de astronomisch dure Rolls (374 keer).
Om terug te komen op de auto zelf; deze is voorzien van een 6-in-lijn van 4,2 liter, die 248pk levert, en dat is veel voor 1968! De koets, die acht personen kon herbergen, werd gebouwd door VandenPlas, een firma die zich wel meer bekommert om Daimlers. Tegenwoordig wordt de term VandenPlas gebruikt voor bijzondere uitvoeringen van Daimlers en Jaguars, net als wat Mulliner is voor Bentley dus eigenlijk.
Jaguar XJR Portfolio
Een nog niet gespotte auto is de XJR Portfolio, een auto die eigenlijk precies hetzelfde is als de Super V8 Portfolio, maar dan met een kortere wielbasis. Daarentegen is deze auto alleen voor de Britse markt bedoeld, terwijl er van de langere al enkele op Nederlands kenteken rondrijden. De auto wordt gebouwd in een gelimiteerde oplage van slechts 100 stuks, allemaal in Midnight Black, en verkocht voor £62,040. voorin ligt dus dezelfde motor als in de XJR, met 400pk dus, wat over wordt gebracht op de achterwielen middels een automatische zesbak, een combinatie die de auto in 5,0 seconde naar de honderd doet accelereren!
Mercedes-Benz C55 AMG
Vrij recent is de C55 AMG nog voorbij gekomen in één van de Benzyclopedie-afleveringen, maar omdat het zo’n weinig voorkomend model is laat ik hem nog maar eens voorbij komen. Inmiddels is er al een opvolger voor de auto gespot, de C63 AMG die naar alle waarschijnlijkheid ongeveer 150pk(!) meer krijgt dan deze, die met 367pk uit 5,4 liter toch ook al erg snel is. Het concept van de auto vind ik erg leuk, een relatief kleine auto met een forse V8 voorin, bij een E55 AMG heb je toch al iets meer het idee dat de combinatie klopt, ook al heeft die nog 109pk meer. Daardoor is de snelle C ook weer een heel weinig verkocht model, een SL55 AMG gaat al 19 keer zo vaak over de toonbank!
Mercedes-Benz CLK55 AMG Cabriolet
De CLK55 AMG is echter al definitief vervangen voor de CLK63 AMG, die al meerdere keren is gespot. Die heeft maar liefst 481pk, waar de CLK55 AMG dezelfde 367pk V8 van de C55 AMG in het vooronder heeft. De cabrio komt veel vaker voor dan de coupé, wat me niet veel verbaast aangezien de cabrio beter past bij het concept van de hele auto zelf. De motor is gekoppeld aan een automatische vijfversnellingsbak die ook te besturen is met flippers aan het stuur, een feature waar ik niet aan had durven denken bij deze auto! Niet dat er iets mis mee is hoor, het verbaast me gewoon.
Mercedes-Benz G55 AMG
De G klasse AMG is zowel met een ongeblazen 5,4 V8, als met een geblazen blok geleverd, waarschijnlijk omdat men al gauw ontdekte dat deze reusachtig zware kolos de initialen AMG (Aufrecht Melcher Grossaspach) niet helemaal kon waarmaken met een blokje van maar 367pk, het leeggewicht is namelijk al meer dan tweeëneenhalve ton! Na het monteren van een compressor werd de auto aangedreven door 500pk en 700Nm, goed voor een angstaanjagende 5,6 seconde naar de honderd! Deze tank is overigens niet op 250km/u begrensd, maar op 235km/u. Ik betwijfel geenszins dat de auto veel harder kan!
Mercedes-Benz S55 AMG
Ook de S klasse AMG werd eerst zonder compressor geleverd, zoals het afgebeelde exemplaar. Die met compressor is te herkennen aan twee dubbele uitlaten in plaats van twee enkele, en tevens een grotere voorbumper. Waarschijnlijk had het dezelfde reden als bij de G-klasse, 367pk wekt gewoon niet veel indruk in zo’n mastodont. Daarnaast kwam er ook een update voor de S600 waardoor de AMG meteen mee moest. Er zijn ook nog een S63 AMG en een S65 AMG, beide met V12. Die zijn echter extreem zeldzaam. Het afgebeelde exemplaar had wat motorpech, met als voordeel dat ik even onder de kap kon kijken. Een aantal afleveringen geleden zagen jullie het hart van de S55 AMG met compressor al.
Nissan Figaro
Een allerliefst autootje dat ook zeker niet mag ontbreken bij een tripje Londen is de in beperkte oplage geproduceerde retro-Nissan. 10.000 exemplaren werden middels een veiling verkocht, en wel in no-time! Elk exemplaar is rechtsgestuurd, en tevens voorzien van een pastelkleurtje. In Londen is het vast en zeker het speeltje van de vrouw des huizes, die zie ik er in ieder geval eerder in zitten dan een man. Het model was op de markt in 1991.
Porsche Cayenne Turbo S
Het ongelooflijk grote succes van de al vrij bizarre Cayenne Turbo (450pk, zelfs 500pk op verzoek) zorgde ervoor dat men het bij Porsche wel een lucratief idee vond om een overtreffende trap op de markt te brengen, overigens nog niet zo idioot als de creaties van Techart en Gemballa. Voorin ligt nu 521pk, net zoiets als in een Diablo dus,of een F50(!).
De auto wordt standaard geleverd met de versmolten uitlaten, die echter ook leverbaar zijn op goedkopere modellen. De massieve auto haalt daarmee 270km/u, net zoiets als wat een huis-tuin-en-keuken Elfje doet. Deze redelijk extreme power SUV is bij die snelheid flink aan het zuipen, uit 66 liter komt maar 100 kilometer. Het tweede afgebeelde exemplaar is trouwens voorzien van stoere Techart velgen in matzwart.
TVR Cerbera 450
Ten slotte een auto die ik echt heel graag eens in het wild wilde zien, de uiterst zeldzame Cerbera! Deze auto is alleen geleverd met rechts stuur, dus op het continent zul je hem bijna nooit tegen komen, slechts enkele exemplaren zijn voorzien van Nederlandse beplating. Het concept van de auto vind ik tamelijk vreemd, het is eigenlijk een dichte Chimaera voor vier personen, die ook nog eens zo licht is dat de auto binnen de vier seconde op de honderd zit! Dat is natuurlijk wel de versie met 450pk, maar daar gaat het nu wel om.
Er zijn ook nog “trage” versies leverbaar, die zo’n 4,4 seconde nodig hebben. Een geweldige auto die ik zelf graag zou hebben, tweedehands is het nog niet eens zo’n heel dure auto, reken op 30 mille voor heel veel plezier. Net als de Chimaera is de Cerbera vernoemd naar een mythisch figuur, de Cerberus. Dat is een driekoppige hond die de poort van de onderwereld bewaakt. Ten slotte mag ik jullie vertellen dat we dit exemplaar nog van harte mogen feliciteren met zijn verjaardag, op 31 december is hij 7 jaar geworden. Van harte!
Scherp contrast tussen die stoere Alpina en de Disabled-parking…
die TVR Cebera is mooooooooooooooooooooooooi en al die andere bakkie’s ook
ik moet ook naar Londen
Trouwens Sacha, bedoel je nu echt ‘kLiekjes’ uit Londen, als in ‘etensresten’?
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=kliekje
Mooie reportage! En best grappig dat die Maybach daar samen op de foto met de M5 er maar een zielige aziaat uitziet… Geef mij dan maar zo’n veel goedkopere maar stukken mooiere Jaguar portfolio :D
Ja, hier kan ik dus écht niet tegen, hè? De belangrijkste auto op de 1e combo foto wordt met geen woord over gerept. De X5!
Als het zo moet dan vind ik de foto´s ook niks aan!
Tip, ga een keer met je camera naar Kitzbuhel in Oostenrijk. Daar rijden auto’s, dat is niet normaal meer.
Heerlijke reportage! In Luxemburg heb je hetzelfde voor …:)
@ Djivy:
ja viel me ook al op :) Ultiem voorbeeld van kijk-mij-met-m’n-auto-isme :D Je dure snelle bak op een invalidenparkeerplaats laten staan. Lekker hoor.
Leuke foto’s weer, en interessante anekdotes. Thx jim :)
Hoe kan je snel opzoeken wat de verkoopscijfers van bepaalde auto’s zijn? Waar heb je bijvoorbeeld die verhouding C55 vs. SL55 vandaan (1/19)?
Laatst zag ik bijvoorbeeld een 550i sedan, en ik wou even checken of mijn gevoel klopte (dat ie zeldzamer is dan de M5) maar ik zou absoluut niet weten waar je zo’n gegevens vindt voor NL, B of UK.
De M5 Met M6 velgen….whow
@ Djivy : dat ‘contrast’ was ook zo ongeveer het eerste dat me opviel… :)
Voor de rest : leuke foto’s weer. Die Daimler is maybe niet moeders mooiste, maar uitstraling heeft ie wel. Trouwens, 66L/100km? Klopt dit?? Kan he thaast niet geloven om eerlijk te zijn…
Dat Indy- en F1-bolides er +130L ethanol (of whatever mengsel ze op rijden) doorjagen, ok. Maar dit 66L??? Misschien hou ik al bij al toch niet zoveel van decadentie als ik altijd aangenomen heb… Daar zakt m’n broek toch wel ff van naar beneden…
De M5 Met M6 velgen….whow!
@ Bert
Jij moet langs St. Johan dat is nog wel een stukje duurder dan Kitzbuhel en daar kun je echt geweldige plaatjes maken. Koning Juan Carlos van Spanje en nog meerdere koninklijke families zijn daar iedere winter te vinden…
leuke reportage. wat zie je daar toch veel leuke nummerborden. toen ik vorige week in oosterijk kwam zag ik een engelsman met het nummerbord 2 fast 4u. en die stond op een bentley GT.
nog een kleine opmerking: volgens mij is die eerste cayenne turbo S, een normale cayenne turbo met S uitlaten en een S badge op zn kont. dat zie ik aan de (te kleine) velgen. dat zijn geen turbo s velgen, en alleen die velgen (van porsche zelf) zijn grrot genoeg voor de remschijven van een echte turbo S.
Volgens mij zijn een paar dingen niet geheel accuraat:
– De RS4 heeft wel degelijk 4 pijpen maar net zoals bij motorfietsen zijn dit twee 2-in-1 pijpen
– De S6 heeft geen 420 maar 435 pk en de sprint naar 0-100 duurt ook iets langer dan 5 seconden.
Verder zijn de foto’s briljant. TVR mogen ze bij mij voor de deur zetten, meer dan elk ander merk
De eerste foto van die RS4 is echt super mooi en de Cayenne Turbo S blijft ook geniaal! Alleen 66 liter 100 km rijden gaat echt te ver…
FA55T RS.
Inderdaad weer een briljant nummerbord !
Ik ben er ook geweest, maar toch reden in de tijd dat ik er was tijdens de kerst niet duurdere auto’s. Maar als ik hierboven kijk die reportage van london doet kitzbuhel er niet voor onder. Ik heb alles gezien daar, porsche, ferarri, bentley, maybach, range rover, lexus, bmw’s, mercedesen als ik een nieuwe auto ga kopen ga ik daar een dagje rond kijken.
Die M5 ziet er wel goed uit met de M6 velgen. Vond de M5 velgen altijd al een beetje saai. Doe mij toch maar de rs4, ziet er echt übergeil uit!!!!
Die RS4 is een geweldige auto al is die Alpina B5 natuurlijk helemaal waanzinnig, de rest trekt me niezo :P
rs4 zeker vet s6 ook… en dan die benzjes.. bruut geweld. zeker zon c klasse met dat 63amg blok
@ Rick Dos Je weet toch dat SUV’s mij niet zo boeien ;), sorry!
@ PQ ik heb op Autogespot gekeken hoeveel er waren geupload, 33 keer C55 AMG versus bijna 600 keer SL 55 AMG, 1:19 dus ongeveer.
@ KVK 66 liter per 100 kilometer kwam ik tegen op… autoblog.nl! En het lijkt me nog best aannemelijk, 521pk, 270km/u, heel veel massa!
De eerste Cayenne Turbo S heeft inderdaad veel weg van een niet-Turbo-S, maar in ieder geval is het een turbo, kijk maar naar de richels in de klep, de S is er dus eventueel achter geplakt.
Verdere kleine foutjes van de S6 met 435pk in plaats van 420 en wat verkeerde cijfers komt omdat ik Supercars.net had geraadpleegd, ik kon me namelijk ok wat vaags herinneren over 435pk.
Verder bedankt voor jullie luke reacties, ik hoop dat het niet al te eentonig wordt met de zoveelste aflevering uit Londen, het is daa gewoon heel erg druk ;)
@ Appeltje
Onthoud dat je sommige dingen niet vaak genoeg kan zien! Neem een TVR, hoe vaak zie je zoiets nou of een S6…zie je hier ook niet vaak. Puik werk!!
@appeltje: als je een amerikaanse site gebruikt zal het vermogen vaak iets lager zijn dan op de europese sites. In de VS lopen de meeste auto’s op mindere kwaliteit benzine (ron 91 meen ik). Met Ron 98 komt er soms meer vermogen uit. (de Koeniggsegg CCX heeft 806pk geloof ik, tenzij je er ron 98 in gooit, dan blijkt er 850 uit te komen….)
@Appeltje
WAAAAT?!
Nou, ondanks dat ik je ineens niet meer aardig vind! Wil ik toch nog ff zeggen. Mooie foto´s en leuke c.q. interessante commentaar! ;)
Die Ikeavestiging G-klasse is begrensd op 210km/u overigens. Vanwege de bandjes. Dus er is nog hoop voor de snelle Golfjes :)
Vraag me toch wel af waarom een C55 minder goed verkocht dan een SL of een E55.
Zozo. Leuke kliekjes, op de Mercedessen na (ik houd er nog steeds niet van!). Nu zo vergeleken vind ik de M5 toch wat mooier dan de Alpina. En die Figaro is wel een apart ding. Lijkt me wel grappig. Hier zie je ze nooit (door het stuur).
@Appeltje en W0o0dy: De term Pk wordt op twee manieren gedefiniëerd. Vandaar de verschillen in opgave op Europese en US sites/brochhures. Heeft niks met foutje of octaan gehalte te maken:
Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
“Metric horsepower, as a rule, is defined as 0.73549875 kW, or roughly 98.6% of mechanical horsepower.“
@Sacha: zoek de test van TopGear op en daar hoor je Jeremy toch echt zeggen dat de CCX 850 heeft op fatsoenlijke benzine…. Nou zegt hij wel vaker rare dingen maar volgens mij klopt het wel. Het gaat echter niet voor iedere auto op, omdat niet iedere auto zich aanpast aan de kwaliteit van de benzine.
Ja, dat is wel zo, maar dat is niet de verklaring voor het verschil in de documentatie her en der.
doe mij die alpina maar
Er zitten wel veel saaie auto’s tussen. Voor de rest leuke Kliekjes.
nieuw topic-idee: expensive car cities :D
Waar kan je die auto’s spotten in Londen? Om te weten waar ik heen moet als ik in Londen ben:P. Verder zijn het hele coole foto’s met hele coole auto’s erop!
mmm lekker die FASST-RS, niet inpakken en neem hem zo mee
@ Tim de Hummergek
Die rijden allemaal in de omgeving van het centrum, wat nogel groot is. Als je er bent, ga dan eens op Hyde-Park corner wachten met je camera, og ga op een strandstoel in de middenberm van Park-Lane zitten met een 1 gig geheugenkaart in je cam, dan heb je binnen de kortste tijd de leukste auto’s vastgelegd!
Best leuke auto’s
Maar als je het over de Cerbera hebt, dan zou ik het meer over een zij hebben.
Dus zij is 7 geworden.
Verder prachtig.
Eigenlijk wist ik niet dat die C55 AMG zo zeldzaam was..!
BMW M5 Beeeeest!!