De strapatsen van Seb in Bakoe krijgen alsnog een staartje.
Vrijwel de gehele AB-redactie kon niet bevatten dat Vettel ervan af kwam met een simpele stop-and-go penalty nadat hij moedwillig de auto van concullega Lewis Hamilton een beuk(je) verkocht. De Duitser heeft nu mogelijk alsnog een probleem aan z’n fiets hangen, want volgens Auto Motor und Sport kan het zomaar zo zijn dat Vettel zich tegenover de FIA mag verantwoorden voor z’n acties.
Een en ander ligt in het verlengde van de opstelling die Vettel vorig jaar tijdens de GP van Mexico koos. Toen kreeg wedstrijdleider Charlie Whiting een verbale veeg uit de pan over de boordradio, waarvan iedere kijker kon meegenieten.
Daarbij komt dat FIA-baas Jean Todt in de gloriejaren van Michael Schumacher de teambaas van Ferrari was. De iets oudere lezer kan zich nog herinneren dat Der Rekordmeister in het verleden op de vingers werd getikt vanwege zijn “assertieve” rijstijl. Zo mocht Schumi al z’n punten inleveren toen hij Villeneuve (grote vriend!) in Jerez ’97 van de baan beukte. Todt zou zich eraan ergeren dat Vettel er nu met een fopstrafje vanaf komt.
De kans zit er dus in dat Vettel zich tegenover het World Motorsport Council in Parijs mag verantwoorden en dat zijn kinderachtige actie alsnog een (passende?) stevigere straf krijgt. To be continued!
UPDATE: Het is officieel. De FIA gaat onderzoek doen. Volgende week buigt de federatie zich over de kwestie. Nog voor de Grand Prix van Oostenrijk kunnen we een uitslag verwachten.
n54coupe zegt
Hij had in de race al een zwarte vlag moeten krijgen.
Onbegrijpelijk dat dat niet gebeurd is.
10 sec drivetrue + 3 punten op zijn licentie was duidelijk niet zwaar genoeg, zeker gezien zijn commentaar achteraf waarin hij blijft ontkennen iets fout te hebben gedaan.
FelixF zegt
@n54coupe: Niets zeggen is wat anders dan ontkennen hè. Dat verschil leer je op de basisschool normaal.
carfreakjim zegt
@felixf: Precies, dus waar is het bij jou fout gegaan? Of had je het geluid van je tv uitstaan?
sbmmaxx zegt
@n54coupe: ze zouden zijn uitspraken van vorig jaar tegenover Max mee moeten nemen in de weging van de straf.
justsomebody zegt
@n54coupe: tsja , na 75 jaar roepen ze nog steeds ” ich habe es nicht gewusst” hardnekkig uitspraakje waar kennelijk de jonge generatie nog niet vanaf is.
dnadave zegt
@justsomebody: zwakke comment
rickthestig zegt
@justsomebody: en die straf hangt aan de fiets van mijn opa
berlinetta zegt
Ik vind dat hij voor straf de Mercedes van Hamilton moet poetsen.
escort77 zegt
@berlinetta: laat hem dan het horloge en andere blingbling van Hamilton poetsen, dan is ie echt ff bezig.
potver7 zegt
@berlinetta: Hij moet voor straf de rest van het seizoen ruilen met Alonso. Dat zal ‘m leren!
escort77 zegt
Ja, die straf was te licht.
Maar iemand 2x straffen voor één vergrijp vind ik ook niet kunnen. Iedereen heeft kunnen zien wat er gebeurde. De raceleiding heeft rustig herhalingen kunnen bekijken, kunnen overleggen en vervolgens een straf uitgedeeld. Dan is het klaar wat mij betreft.
(en tijd om de regels aan te passen of nog eens te verduidelijken, hoe hier in het vervolg mee om moet worden gegaan)
E34M5Touring zegt
@escort77: Eens, nou lijkt het net of ze geschrokken zijn van alle berichtgeving rond de straf en dan hem dan maar weer voor die commissie slepen. Ze hadden direct harder op moeten treden. Dat is toch echt een grove fout van FIA en de wedstrijdleiding.
Erik zegt
@escort77: deze actie vang de FIA staat los van het F1 reglement dat specifiek voor de race bestemd is.
De reden om hem voor het Internationaal Sporttribunaal te brengen is dat Vettel de sport in het algemeen in diskrediet brengt door zijn gedrag.
mashell zegt
@erik2907: als zowel de wedstrijdleiding van de FIA alsook de de stropdassen van de FIA er iets over menen te moeten zeggen, dan moet de bijl erin, in de FIA. Jammer voor Todt maar dit is niet zijn probleem.
Erik zegt
@mashell: dan begrijp je waarschijnlijk de opbouw niet:
Tijdens de race gaat het erom om een straf uit te delen zoals dat in elke sport gebeurt.
Bij het in diskrediet brengen van de sport in het algemeen (het aanzien), daar gaat de internationale sportfederatie over.
mashell zegt
@erik2907: het aanzien van de sport is erg subjectief en daarvan lijkt me bij een ram incident op de baan waarover de baancommisarissen mild waren nou niet echt sprake. Daar gaat het om een escalatie, niet om iemand nog even een tweede straf aan te smeren. Het is niet dat Vettel doping verkocht aan de andere coureurs ofzo.
chrisvis zegt
@erik2907: volkomen mee eens! Bij de voetbal is dit toch ook (alee in België toch!): een speler doet een zware tackel, krijgt al dan niet een kaart maar als de voetbalbond op basis van herbekeken beelden van oordeel is dat de integriteit van een andere speler in gevaar is, dan hangt de speler eventueel extra speeldagen schorsing boven het hoofd.
Zelfde verhaal als de beslissing van de FIA
peug206 zegt
@erik2907: omdat hij wat actie in de optocht brengt? Sorry hoor maar als ik jouw een boete stuur voor 20km te hard en een week later nog ff een dubbel zo zware stuur dan kan dat ook? Zelfde instantie die de straf uitdeelt. 3dubbel gestraft is onzin.
Erik zegt
@peug206: hogere wiskunde:
1. Is de straf voor het race-incident conform het wedstrijdreglement (wedstrijdcommissarissen);
2. Is de straf van de FIA wegens het onsportief gedrag op grond van de race-licentie, afgegeven door de FIA.
Op grond van de racelicentie accepteer je de Algemene Voorwaarden van de FIA met hierin opgenomen als bijlage de race-reglementen.
Er is dus geen sprake van een dubbele straf, maar van twee opzich losstaande reglementen waar je als coureur voor hebt getekend en akkoord mee bent en daarvan ook de gevolgen mogelijk dient te dragen.
Zo simpel!
pomoek zegt
@escort77: haha, ne bis in idem burn!
Design_Driven zegt
Ik hoop oprecht dat hij een zwaardere straf krijgt. Ik vind dat er best op het scherpst van de snede gevochten mag worden maar wraak acties zoals deze passen er absoluut niet bij. Enigste verzachtende omstandigheid kan zijn dat hij zijn stuur los liet en het per ongeluk ging maar dan nog. Hij ging er tijdens een safety car alsnog naast rijden. Dat opzich kan al niet.
arii zegt
Il vind dat mensen echt te veel zeiken. Nee, het kan niet wat Vettel deed maar iedereen is vergeten dat met deze auto’s (en vooral spaarstand achter SC) is van je gas af bijna hetzelfde als op je rem gaan. Opzettelijk of niet, ik snap heel goed dat Vettel boos werd, adrenaline enzo, en deze auto’s kunnen tegen een stootje, lil Lewis zou echt niet in de muur belanden ofzo. 2 straffen (stop-go + strafpunten) zijn genoeg.
lebeaunl zegt
@arii: nee, de auto’s kunnen niet tegen een stootje. Daarnaast heeft vettel voldoende ervaring (zie vorige SC ronde) om dit in te schatten. En het moedwillig rammen is dubbel fout. Mind you: dit is roomser-dan-de-paus-honestly-serieusly-Vettel..
Rice09 zegt
Als het FIA tribunaal een extra straf uitdeelt voor de actie van Vettel maken ze zichzelf compleet belachelijk omdat ze bij de illegale banden test van Mercedes slechts een reprimande gaven en uitsluiting op de young driver test wat een straf van niets is. Illegaal testen is in mijn ogen toch echt vele malen erger en benadeeld direct de uitslag van het kampioenschap, dit niet.
Ik ben het eens met Brundle: “De wedstrijdleiding heeft Vettel de meest stevige straf opgelegd die ze op konden leggen, afgezien van de zwarte vlag. Als hij Hamilton in de muur had gedrukt of zijn auto zwaar beschadigd had, dan was een diskwalificatie of een schorsing op zijn plaats. Sebastian dwong Lewis niet op hoge snelheid naast de baan, zoals we kampioenen in het verleden weleens hebben zien doen. Het was een tikkie terwijl ze aan een slakkengangetje reden”
Een zwarte vlag is in mijn ogen terecht bij een actie zoals Schumacher deed op Villeneuve waarbij die moedwillig Villeneuve uit de race wou beuken om zo kampioen te worden.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe de reactie van “Maxblog” was geweest als Verstappen het had gedaan, stiekem weet ik het al;)
fmgarcia zegt
@Rice09: Zelfs een Maxtrubator keurt dit toch af man. Ongelofelijk hoe dit weer bijna in de doofpot leek te verdwijnen. In de f4 ben je voor 3 jaar geschorst voor deze actie. Ik ben normaal best een fan van de vinger, maar bij deze mijn middelste voor hem! Lewis reageerde trouwens ook vrij mild en met klasse overigens.
snorrie zegt
@fmgarcia: rijdt @rice09 in de F4?
pomoek zegt
@rice09: had het niet beter kunnen zeggen.
driver38 zegt
@rice09: precies! En als hij na de race ook nog voor de camera had gezegd ”dat ‘ie ze liever van de baan beukt dan er voorbij laat” was de wereld te klein voor de Duitser. Maar als Max het doet, is het ‘genieten.’
Als we het hebben over in diskrediet brengen van de sport en een voorbeeld zijn voor de jeugd, dan had Max voor zijn uitspraken een straf moeten krijgen. Verwend jochie, met z’n weglopen na de uitval. En iedereen die met z’n hoofd half in het achterwerk van Max zit laat ‘ie gewoon even stikken, haha!
rhellema zegt
@driver38: blijkbaar heb jij meer problemen met het niet verschijnen van Verstappen dan de personen die je hier omschrijft. Persoonlijk boeit het me geen reet of hij nou wel of niet bij de pers verschijnt, het zal een beslissing geweest zijn tussen hem en Red Bull en wie zijn jij en ik die daar over moeten oordelen.
Dutchdriftking zegt
Voor straf een Renault motor!
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Geen Honda blokje?
peugeotgek zegt
@berlinetta: die bleven deze race voor de verandering eens heel.
dve704 zegt
Ik snap alle heisa niet..
In de eerste bocht gaat Bottas vrij onhandig over de curbs en raakt Raikonen. Wat Ocon deed bij Perez zag er ook niet heel netjes uit. Sainz schrikt uit onkunde en spint ze wagen en geeft vervolgens iemand anders de schuld. Dat wordt allemaal goed gevonden, maar opzettelijk een tikkie uitdelen als je 30 rijdt wordt als vreselijk en levensgevaarlijk bestempeld.
Rice09 zegt
@dve704: wat ook wel interessant is. Is dat de FIA zegt dat Hamilton niet heeft geremd en niet langzamer heeft gereden dan bij de eerdere herstart. Opvallend is wel dat Mercedes via de radio na de eerste herstart doorgaf dat het erg krap was met de safetycar line en dat ie bij een volgende safety car meer ruimte moet laten tov de safetycar als de lichten uit gaan zodat ie niet de safetycar line passeert als de safetycar nog op de baan is. En dat deed Hamilton dan ook wat goed te zien is op de beelden.
Hoe kan je, als je even snel hebt gereden als daarvoor, een groter gat laten vallen richting de safetycar terwijl de safetycar dezelfde snelheid als daarvoor rijdt? Juist, door minder hard te gaan rijden of te remmen dan je bij de 1e safetycar deed.
Op https://streamable.com/phz5p is te zien dat ie voor de bocht remt, zijn rem loslaat en vervolgens nog een keer remt als die de bocht uit gaat. Ik blijf de lezing van de FIA bijzonder vinden als je de onboard beelden bekijkt en de beelden van de eerste safetycar start en de overige. Je ziet duidelijk dat Hamilton verder achter de safetycar rijdt tov de eerste start na de saftycar en dus minder snel heeft gereden dan de 1e keer.
driver38 zegt
@rice09: Exact deze beelden zocht ik gisteren bij een ander artikel hier op autoblog. Daarin stond dat uit de telemetrie bleek dat Hamilton niet had geremd of gelift, terwijl ik deze onboard beelden op televisie heb zien voorbijkomen, waarop je toch duidelijk ziet dat hij voor en na de bocht vol remt (rood balkje helemaal vol). Toen beweerde ene iemand als antwoord op mijn reactie ook nog dat ik aan het liegen was. Nou kijk deze beelden dan maar zou ik zeggen.
lebeaunl zegt
@driver38: regeneren is geen remmen
gwnbmw zegt
@driver38: just saying, dat rode balkje is altijd vol. gas geven gaat wel met deels of volledig in het groene balkje. als een f1 wagen al zn remmen compleet indrukt blokkeert ie keihard 4 keer kan je alleen eerder stilstaan door tegen een muur aan te rijden.
martingtv zegt
@dve704: het probleem zal ook wel zijn dat Vettel na de wedstrijd net deed of dat tikje nooit was gebeurd. Als hij had gezegd “ik wou naar Hamilton zwaaien en toen stuurde ik per ongeluk in zijn richting. Het was niet mijn intentie om hem te raken.” Dan was het met een sisser afgelopen, maar nu blijft het door etteren.
driver38 zegt
@martingtv: Idd, ik snap ook niet waarom hij dat niet zei. Het ontkennen is zoveel dommer, omdat de hele wereld ziet dat je hem hebt geraakt. Dat je per ongeluk draaide aan het stuur terwijl je met je andere hand aan het zwaaien was, is een veel plausibelere uitleg + geeft aan dat je het niet met opzet deed.
Edge zegt
Todt mag zich helemaal nergens aan ergeren, behalve zijn eigen functioneren. Die man heeft nou niet bepaald iets neergezet bij de FIA. Die dwerg zit daar alleen omdat ‘ie nu gratis naar alle races kan en op gala’s trofeeën mag uitdelen.
En wat het extra straffen van Vettel betreft: niet doen. De wedstrijdleiding heeft de situatie beoordeeld en bestraft en daarmee zou het klaar moeten zijn. Als de FIA hier niet blij mee is, moeten ze de stewards opleiden om zwaarder te straffen.
bassx zegt
@edge: Denk niet dat het er iets uit komt maar denk eerder dat dit gedaan wordt om een standpunt te maken. Je kan het zien als onnodige bangmakerij of waarschuwing naar andere coureurs van: “Hey, dit keuren wij echt niet goed!”. Wanneer teams weten dat ze bewust op een andere auto in kunnen rijden onder safetycar voor een 10 seconde stop-and-go penalty kan dit in de toekomst mogelijkheden bieden.
gregorius zegt
Als je dan toch F1 rijders gaat aanklagen, kan je ook gelijk Hamilton meesturen; over de radio verkondigen of ze Bottas niet even Vettel willen laten ophouden. Of coureurs die elke keer veel te vaak in de buurt van een bocht met 4 wielen buiten de witte lijn komen; of daarover gaan klagen.
Allemaal naardere dingen dan Vettel die even een duwtje uitdeelt omdat ie boos is.
En als je sporters gaat aanklagen voor het in discrediet brengen van de sport, zou ik eerst ergens ander beginnen: voetbal. Er lopen nog zeker een stuk of 1000 prof’s rond die schwalbe’s maken. Daarnaast een hoop gasten die onnodig neergaan bij een opstootje alsof ze een klap van Ernesto Hoost hebben gehad.
tweetyv6 zegt
Wat een gejank.
Is er eindelijk eens een uitbarsting van emotie, moet het weer gestraft worden. Wat is er nou groot gebeurd?
Prost vs. Senna iemand? Senna vs. Irvine? Schumacher vs. Hill? Schumacher vs. Coulthard? Hamilton vs. Rosberg?
En er zijn beslist nog meer voorbeelden waar coureurs het op of naast de piste het met elkaar aan de stok kregen.
Kijk nu al uit naar de volgende confrontatie tussen die 2 :-)
Maakt de rst van het seizoen
Orichy zegt
Grappig, ik las dat “grote vriend” Villeneuve het eens was met Vettel, hij zou hetzelfde gedaan hebben (?).
Mercedes had nog een extra klacht moeten indienen namens Hamilton, gewoon omdat hij de straf te laag vond. Dat is een goed recht en laat die beslissing het definitieve oordeel zijn.
Anders hoop ik, dat Hamilton Vettel de rest van het raceseizoen zo waanzinnig lastig maakt, dat hij uit frustratie zijn eigen auto in de muur, banden, of gewoon langs de baan parkeert.
Ik ben nooit een fan van Vettel geweest, dat heeft met zijn hele doen en laten op en de directe omgeving van de racebaan te maken. Is gewoon een vervelend mannetje, met misschien best wel goede dingen en kanten, maar die zie ik niet zo vaak, of ik ben er allergisch voor geworden, dat ik het gewoon niet kan zien.
bassx zegt
De lichte straf biedt potentie en dat wil de FIA voorkomen. Hoewel het niet netjes is om in te sturen op een ander levert het wel mooie beelden op. Denk dat de straf wel terecht was want zonder de headrest problemen van Hamilton was het gewoon P5 voor Vettel en P1 voor Hamilton en was het verschil tussen hen minder dan 10 punten in het kampioenschap maar Vettel kan daar natuurlijk weinig aan doen.
Fustratie van Hamilton is ook begrijpelijk want je leidt de race, iemand let niet op en beschadigd je diffuser onder safetycar, komt vervolgens naast je rijden en ramt je nog eens en na z’n straf komt hij alsnog voor je terug op de baan. Daarbovenop de schade die de ander heeft gereden zorgt ervoor dat je hem ook niet kan voorbij kan. Dat je dan aan je team vraagt of je teamgenoot hem wil blokken is dan ook niet meer dan logisch.
Wat betreft in ’97 met Schumacher, die straf was uiterst licht, of eigenlijk helemaal geen straf. Schumacher was 2e in het kampioenschap en 2e zijn is de eerste verliezer. De FIA legde geen boete op en geen straf voor het volgende seizoen maar een schorsing van het vorige seizoen (het seizoen was al voorbij). Oftewel er waren helemaal geen nadelige effecten voor Schumacher destijds. Todt heeft helemaal geen reden om zich te ergeren.
Orichy zegt
@bassx: Nou is de vraag, heeft die beuk van Vettel niet het probleem bij Hamilton veroorzaakt, zonder het in de gaten te hebben gehad?
Bij de code rood situatie, is er misschien geen aandacht voor de hoofdsteun geweest, met de overige krachten erbij is er misschien toch iets afgebroken en dan heb je bewijs voor een serieus veiligheidsprobleem en zou Vettel alsnog minimaal 1 wedstrijd toekijken, aan zijn kont moeten krijgen.
Zo’n beugeltje breekt ook niet zomaar af.
Het wordt alleen lastig bewijzen, maar uit voorzorg zou ik het, als FIA doen, om inderdaad een voorbeeld te stellen, dat dit soort acties niet horen te gebeuren.
sracert zegt
Heerlijk dit. Mooie rustige reactie van Hamilton, klasse. hij weet precies volgens mij wat hij deed, de boef, perfect!. Dit wordt leuk de komende races.
basjaski zegt
Die haat campagne van Autoblog (en Telegraaf etc) tegen Vettel komt me echt kompleet de neus uit.
FelixF zegt
@basjaski: Bij de redactie waren de oranje brillen al het hele jaar in de uitverkoop.
harrie zegt
@basjaski: Vettel is zelf druk bezig om al zijn krediet te verspelen, daar heeft hij echt geen Nederlands blogje voor nodig.
peugeotgek zegt
Brake test of niet, wat Vettel deed kon niet en ik denk dat na een paar dagen als de adrenaline echt weg is hij ook inziet dat zijn actie niet correct was.
Maar het levert wel leuke beelden. Nog een extra straf vind ik dan weer wat zwaar, dan hadden ze dat direct moeten doen met een zwarte vlag en niet na een paar weken als de zaak is voorgekomen.
In de Nascar gebeurt dit zowat elke race, Coureurs onthouden dat en geven de race erna gewoon een beuk terug, je moet het daar echt bont maken wil de organisatie ingrijpen (zoals bij Kenseth en Logano waar Kenseth met een zwaar beschadigde auto terug de baan opkwam, Logano opwachte en hem toen hard de muur in beukte).
Of zoals de Amerikanen zeggen: payback time.
fastforward zegt
Der Shitstorm… Mooi Duits
lincoln zegt
En ..
was het buitenspel ??
moondustfocus zegt
Bewust een andere wagen aanrijden, dat is minimaal uit de race halen. 10 seconden stop&go is gewoon om uit te lachen
ahs1979 zegt
Nu nog even wachten op persbericht van Mercedes dat de hoofdsteun van Lewis los kwam door de tik die Prima donna Vettel uitdeelde…..
Als ik naar deze twee heren kijk lijkt het erop dat Lewis veel meer uitgekookt is dan Seb. Vettel zit op zijn limiet en Lewis heeft nog ruimte over om het zijn directe concurrent nog even wat lastiger te maken. Kijk uit naar de races die nog komen dit seizoen.
ahs1979 zegt
Nu nog even wachten op persbericht van Mercedes dat de hoofdsteun van Lewis los kwam door de tik die Prima donna Vettel uitdeelde…..
Als ik naar deze twee heren kijk lijkt het erop dat Lewis veel meer uitgekookt is dan Seb. Vettel zit op zijn limiet en Lewis heeft nog ruimte over om het zijn directe concurrent nog even wat lastiger te maken. Kijk uit naar de races die nog komen dit seizoen. X
ahs1979 zegt
@ahs1979: dubbelpost mag verwijderd worden.
ahs1979 zegt
Nu nog even wachten op persbericht van Mercedes dat de hoofdsteun van Lewis los kwam door de tik die Prima donna Vettel uitdeelde…..
Als ik naar deze twee heren kijk lijkt het erop dat Lewis veel meer uitgekookt is dan Seb. Vettel zit op zijn limiet en Lewis heeft nog ruimte over om het zijn directe concurrent nog even wat lastiger te maken. Kijk uit naar de races die nog komen dit seizoen.x