We gaan eens op zoek naar een kleurrijke en originele eerste auto. Wat is er mogelijk met een budget van 2.500 euro?
Als je net begint met autorijden, moet je met een paar dingen rekening houden. Het is heel erg duur! En als je net begint, is het onevenredig duur. Dat komt voornamelijk door de verzekering: die hakt erin.
Dus als je een eerste auto zoekt, kan het om meerdere redenen verstandig zijn om gewoon een kleine, compacte hatchback op leeftijd uit te kiezen. Dan rijd je daar de eerste paar jaar mee om in elk geval een beetje no-claim op te bouwen. Dus met een Suzuki Alto of Skoda Fabia kun je een eind komen. Maar wat als het een beetje leuk mag -nee, moet- zijn?
Originele eerste auto
Die vraag kregen wij van Kelly. Zij is op zoek naar haar eerste auto. Het moet een klein model zijn, maar ook weer niet té klein. Wel is het de bedoeling dat ‘ie nog jaren mee kan gaan. De auto mag wel een beetje bijzonder en herkenbaar zijn. Iets wat je niet op elke straathoek tegenkomt, is van harte welkom! Dus alle 107’s, C1’s en Aygo’s vallen dus af.
De auto gaat gebruikt worden voor korte tripjes in België en Duitsland, op latere termijn ook Frankrijk. Kelly heft nog geen hond, maar overweegt er wel eentje. Oh, en een beetje zuinige auto als het even kan! Dus zoals altijd de vraag; kunnen wij haar helpen?
De wensen en eisen voor een kleurrijke en originele eerste auto kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Geen |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 2.500 |
Jaarkilometrage: | 5.000 – 10.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine/diesel |
Reden aanschaf andere auto: | Eerste auto |
Gezinssamenstelling: | 1 persoon |
Voorkeursmerken / modellen: | Klein, kleurrijk |
No-go merken / modellen: | Die heb ik nog niet |
Verbruikscijfers: Spritmonitor
Verzekering: 23 jarige vrouw uit provincie Utrecht, 0 jaar rijervaring
Brandstof: United Consumers
Daihatsu Trevis (L650)
€ 2.500
2006
125.000 km
Wat is het?
Een Japanse Mini! Mini’s staan niet bekend om hun betrouwbaarheid (en dat is een understatement), maar Daihatsu’s wel. De basis voor de Trevis is een Cuore, maar dan met een Mini-esque koetswerk. Daihatsu vroeg zelfs aan BMW of ze het wel ok vonden dat de tweede generatie Mira Gino (zoals de Trevis wereldwijd heet) zoveel op de Mini leek. Ze hebben zich rotgelachen en mochten de auto bouwen. Voordeel: de Trevis heeft altijd vijf deuren. Nadeel: het ruimteaanbod. Voor een klein autootje is het niet eens zó slecht, maar het is echt een A-segmenter dus een ruimtewonder is het niet.
Hoe rijdt zo’n Daihatsu Trevis?
Als een Cuore. De 1.0 driecilinder bromt er vrolijk op los. De bandjes hebben bijna geen grip en er is niet heel veel stuurgevoel. Het comfort is ook ver te zoeken. Ze zijn ook erg zijwind gevoelig. Dus in dat opzicht is het niet denderend. In de stad en stedelijke gebieden is het wel weer een topper. Vanwege het lage gewicht en compacte afmetingen scheur je overal tussendoor. Het is wel een leuke originele eerste auto, niet eentje voor roadtrips.
Kosten:
- Verbruik: 1 op 19,23
- Brandstofkosten: € 94
- Gewicht: 790 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 21
- Verzekering: € 120
- Kosten per maand: € 235
Onderhoudsprognose
Hier ga je punten scoren, want je kan niet veel goedkoper rijden dan een Daihatsu Trevis. Het onderhoud is erg goed te doen. Een setje Hankook Optimo’s is 200 euro! Dan is een 145/80 R13-band wel lekker. Waar je wel op moet letten is roest.
Afschrijvingsprognose Daihatsu Trevis
Nette – goed onderhouden – Japanse vijfdeurs hatchbacks met stuurbekrachtiging, airco en 5 deuren zijn eigenlijk altijd wel geliefd. Tussen de 1.000 en 2.000 krijg je er altijd wel voor, zeker als je ‘m particulier verkoopt. Dus de afschrijving valt heel erg mee.
Smart ForFour 1.3 Pulse (W454)
€ 2.450
2005
180.000 km
Wat is het?
Een auto uit Nederland! De Smart ForFour is een Mitsubishi Colt, maar dan leuker. De Smart ForFour moest een soort Mini-concurrent worden. Ondanks goede bedoelingen is dat eigenlijk nooit echt gelukt. Voordeel: de ForFour is altijd een vijfdeurs. Ten opzichte van de Trevis, die hier boven staat, is de ForFour wel iets volwassener. Niet alleen heb je meer ruimte, het rijdt ook comfortabeler en stabieler.
Hoe rijdt zo’n Smart ForFour?
Niet zo goed als een Mini. Zelfs een standaard One kun je heerlijk door de bochten heen jagen. De ForFour is minder speciaal. De besturing is wat doods en er is niet sprake van een snaarstrakke wegligging. Het is wel gewoon prima. In vergelijking met de Trevis durf je met deze nog wel de grens over.
Kosten:
Verbruik: 1 op 15,36
Brandstofkosten: € 117
Gewicht: 940 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 28
Verzekering: 140
Kosten per maand: €285
Onderhoudsprognose
De ForFour is technisch gezien een Mitsubishi Colt, die auto’s staan te boek als betrouwbaar. De meeste issues zijn wat afwerkingsmissers. Wat dat betreft zijn het geen Mercedessen. Check hier het aankoopadvies van de Colt ter referentie.
Afschrijvingsprognose
De ForFour heeft een beetje de pech dat niemand ‘m kent. Als je zegt ‘Smart’, denkt iedereen aan een klein stadsautootje. Aan de andere kant, in de handel kom je altijd wel af van een vijfdeurs B-segment hatchback, zeker als deze een werkende airco heeft.
Opel Tigra TwinTop 1.4 Cosmo (B)
€ 2.250
2005
135.000 km
Wat is het?
Opels poging om ook ‘fun’ te zijn. De eerste Tigra was een funky coupéetje dat niet beter reed dan een Opel Corsa (B). De tweede generatie Tigra is gebaseerd op de derde generatie Corsa (C) en rijdt ietsje minder, komen we zo nog even op terug. De Tigra Twin Top heeft een metalen klapdak zoals dat in deze periode populair was.
In vergelijking met de 206 CC, Colt CZC en Micra C+C heeft de Tigra TwinTop slechts 2 zitplaatsen. Het zorgt er wel voor dat het concept beter kopt. Ten eerste het uiterlijk, dit is best een geinig modelletje. Ten tweede is ‘ie verrassend praktisch: met het dak omhoog heb je 440 liter bagageruimte! Met het dak naar beneden is het alsnog 250 liter en je hebt nog eens 70 liter achter de voorstoelen.
Hoe rijdt het?
Als een iets zwaardere en minder stijve Corsa van de derde generatie. De fun als je het dakje opent is dan wel heel erg groot en maakt een hoop goed. Het is geen sportieve cabrio. Het klinkt een beetje negatief, maar dat is het zeker niet. Omdat het dak open kan, maakt het allemaal niets uit. Niets is leuker dan verse zonnestralen in je interieur.
Kosten:
Verbruik: 1 op 15,02
Brandstofkosten: € 120
Gewicht: 1.135 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 44
Verzekering: € 140
Kosten per maand: € 304
Onderhoudsprognose
Bij een cabriolet moet je rekening houden met het onderhoud van de kap. Daar heb je in dit geval minder last van, want de Tigra Twin Top heeft een stalen klapdak. Let op de spanners van de distributieketting, loop weg als de motor ratelt. Verder heb je de onderhoudskosten van een Opel Corsa, dus lekker laag.
Afschrijvingsprognose
Een cabrio verkoop je in de zomer altijd wel. Dus in de herfst gaan shoppen, in de winter toeslaan. Dan is de afschrijving minimaal. Dat is wel ideaal bij deze originele eerste auto.
YOLO: Alfa Romeo MiTo 1.4 Progression
€ 2.499
2009
260.000 km
Wat is het?
De kleinste Alfa Romeo in jaren! De Alfa Romeo MiTo kwam op de markt als alternatief voor de Mini Cooper, Audi A1 en Citroen DS3. Compact, maar luxe en een premium touch. In het geval van de MiTo betekende dat op basis van de Fiat Grande Punto (en dus ook de Opel Corsa E) men aan de slag moest. De MiTo leent wat stylingelementen van de 8C Competizione en ziet er nog altijd fris uit. Ook erg leuk, er zijn veel exemplaren te vinden met lederen bekleding!
Hoe rijdt het een Alfa Romeo MiTo?
Het is maar net wat je benadering is. Als je gewoon een prima rijdende hatchback wenst, dan is het goed te doen. Het rijdt ietsje beter dan een Punto. Zo leuk en speels als een Mini, dat is het niet en eigenlijk had dat wel gemogen van ons. maar hey, kom op, er staat Alfa Romeo op! De motor is een vrij modale 1.4 viercilinder die niet echt voor sensaties of flitsende prestaties zorgt. Het is overigens wel prima uit te houden in de Mito, er is voldoende ruimte aan boord (behalve voor hen die op de achterbank willen plaats nemen. Het is al met al best een volwassen doch originele eerste auto.
Kosten:
Verbruik: 1op 14,45
Brandstofkosten: € 124
Gewicht: 1.055 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 44
Verzekering: € 145
Kosten per maand: € 313
Onderhoudsprognose
Niet beter of slechter dan een Fiat Punto van deze tijd. En dat is heel erg goed, eigenlijk. De 1.4 achtklepper is niet spannend, maar blijft lang heel. De meeste zorgen gaan uit naar de MultiAir-motoren. Check even goed of de stuurbekrachtiging werkt: de motoren daarvan gaan nog weleens kapot. De meeste issues met de MiTo zijn elektrisch, dus check gewoon even of alles functioneert zoals het hoort.
Afschrijvingsprognose Alfa Romeo MiTo
Houd er rekening mee dat dit exemplaar heel erg veel heeft gelopen. Omdat het bedrag niet hoger dan 2.500 euro mag zijn, ga je ook niet meer afschrijven. Een kleine hatchback met airco en geldige APK is altijd wel 1.000 euro waard tegenwoordig.
Conclusie originele eerste auto voor 2.500 euro:
Ons viel vooral op hoe duur de verzekeringspremies zijn. Echt een goedkoop autorijden is er zo niet bij. De accijnzen zorgen ervoor dat je ook daar op leegloopt, ondanks dat de auto’s relatief zuinig zijn. De Trevis is spotgoedkoop om te rijden, is origineel en we vonden ‘m in meerdere kleuren. Om het rijden te leren is het een handige auto. Om langere afstanden naar het buitenland te rijden niet echt. Als je een hond wil, is de Tigra niet heel praktisch, dus zorg dat ie in het vak achter de stoelen past.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Johanneke zegt
Als je niet de wereld te besteden hebt, zou ik altijd Japans kiezen, welke vele jaren in bezit is geweest van een 40+er. Dan weet je dat er gewoon normaal mee om is gegaan, beurtjes gedaan, want ja je wilt toch veilig en betrouwbaar rijden. Dus de Daihatsu of Smart.
Overigens heeft een bekende garage van mij voor wat meer geld deze Colt 1.5. Is best een snel wagentje, 110pk ofzo op dit formaat.
Mitsubishi Colt CZ3 1.5 QS, 109 PK, 2e eigenaar, Airco.
€ 3.495,00
https://link.marktplaats.nl/m1985895100?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
kniesoor zegt
1000 Euro meer op een budget van 2500 Euro is behoorlijk veel, weet niet of dat de bedoeling is, dan is het budget voor een hond meteen foetsie . . .
Johanneke zegt
Absoluut waar, maar dit karretje rij je met gemak naar de 250k. Als je wilt kan je wel 10 jaar vooruit. Dan is het het overwegen waard om nu wat extra te besteden.
rulefollower zegt
Een Mini is toch ook wel haalbaar in dit budget?
Richmond zegt
Niet betrouwbaar en niet origineel..ze wil een auto die niet iedereen heeft.
Richmond zegt
De mito zal het beste zijn om mee naar het buitenland te rijden , maar de km stand zorgt er wel voor dat je potentieel hogere onderhoudskosten hebt als de vorige eigenaar daarop bespaart heeft
Polo Fun zegt
Als je kleurrijk wil dan ben je overgeleverd aan de Harlekin Polo, van Volkswagen.
techniekmeneer zegt
Als eerste auto is het wat mij betreft vooral belangrijk dat je iets betrouwbaars koopt wat ook in de vaste lasten goed te betalen is.
Voor 5000,- kun je een nette Swift Sport van de eerste generatie vinden met een leuke (origineel Nederlandse) km stand.
Je rijd iets leuks en betrouwbaars, maar toch iets wat je niet op elke straathoek tegen komt.
vincentbaan zegt
Ja, en voor 25K kun je een mooie quattroporte halen maar dat is niet helemaal wat er gevraagd wordt.
techniekmeneer zegt
Edit; de tekst word in de app soms wat ongelukkig weergegeven. Ik dacht dat er budget 2500 / 5000 was.
Voor 2500,- zou ik echter geen van bovenstaande exemplaren kiezen, je koopt de ellende van een ander in die prijscategorie..
simonferrari zegt
Eventjes door sparen lijkt me iets handiger. Als je dan toch kiest tussen deze auto’s: de Alfa, altijd een leuk en tijdloos model gevonden.
pignon zegt
Toch leuk, zo’n Smart forfour. Dat zou mijn keuze uit dit lijstje zijn. Een andere overweging: Twingo diesel. Rond de 200k km kost €2 à 3k. Lekker betrouwbaar en extra ver rijden kost minder dan bij de rest.
ukbob zegt
Had bij het idee “eerste auto” toch eerst een wat ander bedrag in gedachten..
die van mij waren opeenvolgend iets van 125,- (Yep, een Micra), 540,- (een Uno 1.4 maar zonder turbo) en daarna voor t eerst eens meer dan 1000 in de vorm van een 145 voor iets van 1250,-
Maar goed, dat was ook even geleden!
Uit dit lijstje:
Als aanvrager nogal een petrolhead is, zou ik voor de Mito gaan. Leuk ding.
Moet het goedkoop zijn, kijk dan vooral Aziaten, minder spannend ook voor de beurs. Kan je dan een beetje sparen voor de volgende ‘specialere’ auto.
gwnbmw zegt
Een auto met apk is bijna niet meer onder de 1500 euro te vinden, en een auto waar je je dochter in zou laten stappen kost sowieso 2000. Uitgewoonde, afgebrande hokken met 350,000 km op de teller en waar alles verrot aan is leveren nog een paar duizend euro op tegenwoordig.
Jagris zegt
Hoe checken jullie de verzekeringspremies? Volgens mij vallen deze wel een stuk hoger uit dan gebruikelijk is voor die leeftijd met 0 rijervaring.
BMWinhetkwadraat zegt
Wellicht dat ze de prijzen opvragen bij de ANWB, die vragen exorbitant hoge prijzen aan beginnend bestuurders.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Tip: Nissan Almera 1.5 liter van voor het Renault tijdperk (voordat Nissan ging samenwerken met Renault). Dus tot en met 2002.
Mijn vriendin heeft een Nissan Almera 1.5 liter (90 pk). Superbetrouwbaar en zeer lage onderhoudskosten (alleen de normale zaken zoals vloeistoffen en .remblokken etc.
Staan deze auto’s ook om bekend dat ze betrouwbaar zijn. Neem niet de 1.8 liter (gaan olie verbruiken).. Neem de 1.5
Iedereen wil Toyota Corolla, de Nissan Almera is veel minder bekend.
Geen sexy auto, maar knal er eventueel wat tweedehands goeie lichtmetalen velden onder en ziet er al anders uit (zal natuurlijk nooit een Ferrari worden).
Op Marktplaats en Autoscout24 zijn genoeg te vinden.
Succes met de zoektocht!
Johanneke zegt
Zijn absoluut bijzonder goede auto’s, maar ook zwaar. Ik zou dan eerder een Colt pakken, omdat die in MRB, verzekering, en verbruik een stuk goedkoper zijn. En ongeveer even goed gebouwd.
JelmerS zegt
Mazda 2 bi-fuel
kniesoor zegt
Voor 2500 Euro ?
Johanneke zegt
En 5 tot 10k per jaar 😂
vaakbenjetebang zegt
Als alternatief zou ik de Lancia Ypsilon willen voorstellen. Rijdt best prima, kost echt de wereld niet om rijdend te houden, goed in het budget te vinden en ook vaak heel aardig uitgerust, soms ook wel met een leuk kleurtje. En wanneer heb je er voor het laatst eentje in Nederland zien rijden?
bluebird zegt
In de categorie Mito kun je ook kiezen voor een Grande Punto of Punto Evo. Vind ik knap opgedroogd en zijn redelijk voordelige karretje met aardige ruimte.
smoked zegt
Fiat Grande Punto met 1.4 16 klepper moet ook lukken voor dat budget.
Benny_Weisz zegt
VW Polo Benetton….of neem ik dat “kleurrijk” nou té letterlijk?
dondeboer zegt
Die Benetton’s zijn best oke toch? Iig bedoel je een Harlekin?
shicomm zegt
Het budget maxxen is niet zo moeilijk , je aanwinst op straat kunnen houden daarintegen…
De yolo is dan al meteen een nee ; als je geluk hebt ben je de 1e keer al voor 20% van de aanschaf aan de beurt…
De opel is leuk en orgineel maar zal gezien z’n leeftijd en ervaring toch billen knijpen worden om te kunnen blijven rijden.
Tuurlijk is het minder erg dan de alfa maar als we gezien het budget elke stuiver 2 keer moeten omdraaien dan is onderhoud toch net iets té belangrijk..
Aan zowel de daihatsu als de smart doe je geen slechte koop en ook qua onderhoud zijn ze niet te duur.
De trevis smoelt leuk maar is wel echt een ukkie, daar pakt de smart de meeste punten denk ik.
Als er langere trips in de planning staan dan is de daihatsu nog minder aantrekkelijk imho ; in de stad en regio gaat het best maar de grens over is nogal een martelgang..
De smart is orgineel en praktisch genoeg om lang plezier van te kunnen hebben lijkt me :)
Dutchdriftking zegt
Die twintop is een serieus leuke eerste auto lijkt mij.
jeffrey1808 zegt
Ik zou van dit lijstje de tigra twintop kiezen, een leuke cabrio met simpele techniek, en niet al te duur in onderhoud. Al twijfel ik wel of je een echt mooi exemplaar vind voor €2500.
jeffrey1808 zegt
Edit: net even opgezocht, maar ze zijn verrassend goedkoop, zelfs met relatief lage km-stand kun je best goed shoppen onder de €2500
shalomleon zegt
Waar is de Suzuki Ignis Sport in het lijstje. Tikt alle boxjes aan en rijd fantastisch!