Christian Borgward, kleinzoon van oprichter Carl wil het merk van zijn opa laten herrijzen uit de dood. Dat doen ze met hulp van een opmerkelijke partner.
Borgward is een Duits automerk waar tussen 1939 en 1963 wagens als de Isabella en de 2300 van de band rolden. Door het failliet gaan van de Amerikaanse importeur kampte het bedrijf met grote overschotten en als gevolg verschenen geruchten over de moeilijke situatie van Borgward in de media. Wat begon als een tegenvaller eindigde in sluiting van de fabriek, waarbij de media en volgens geruchten ook de Deutsche Bank en Mercedes-Benz de zaak groter hebben gemaakt dan hij in werkelijkheid was.
Kleinzoon Christian is vastberaden het merk dat zijn opa oprichtte nieuw leven in te blazen. Tien jaar geleden verwierf de familie rechten op de naam en kondigde ze aan weer auto’s te gaan bouwen. Twee nieuwe middenklassers moesten er komen, maar kwamen nooit. Christian heeft de moed dus nog altijd niet opgegeven en heeft nu een nieuwe troef achter de hand: het Chineese Beiqi Foton Motor Company. En met Chinees geld kan alles, vraag maar aan ADO Volvo.
Of er daadwerkelijk een nieuwe Borgward gaat komen is nog maar de vraag, maar ze zullen wel aanwezig zijn op de komende autoshow in Genève. Ze presenteren daar hun plannen, op 3 maart 2015 om 13.00 CET in hal 2. Op hun promovideo kunnen we alvast weinig aanmerken. Kijken doe je HIERRR]
gtwillem zegt
Een illuster merk van weleer leven inblazen? Ik zou ene zekere Victor M. raadplegen! Je bouwt weliswaar nauwelijks een auto, maar je blijft wel erg lang bestaan en je hebt veel media exposure!
Dutchdriftking zegt
Ik vind het nog een beetje vaag allemaal, maar met alle merken die omvallen de laatste tijd zou een nieuwe wel leuk zijn!
mrrallycross zegt
Jammer dat er weer chinezen bij worden betrokken, dit betekend dat het in Europa vrij weinig wordt. Heb trouwens nog nooit gehoord van dit merk.
potver7 zegt
@mrrallycross: Dat heeft er gewoon alles mee te maken dat er in Europa gewoon geen investeerder te vinden is die geld in zo’n project wil stoppen. Het kost namelijk nogal wat geld om een auto te ontwikkelen, en de kans op een flop is nogal vrij groot.
In China zijn er meer investeerders te vinden die dat soort risico durven te nemen. Komt bij dat Chinezen happig zijn op het verkrijgen van merknamen die in Europa of de VS een bepaalde naam hebben, want dat is makkelijker om voet aan de grond te krijgen.
e1000bmw zegt
@mrrallycross: nog nooit van dit merk gehoord? Jij komt zeker net uit de luiers…?
Pallas zegt
Hele fijne auto’s heb ik begrepen. Vind alleen dat oversized wybertje wat veel modellen in de grille hebben storend.
Toch als ik in vreemd parallel universum duitse wagens ga waarderen, ik een Borgie boven een Benz prefereer.
lambo4all zegt
@pallas: dat je een nog niet bestaande auto boven een benz prefereert zegt eigelijk al genoeg over hoe erg duitste auto’s haat.. Maakt niet uit wat het is zolang het maar niet de duitse 3 (of 4) zijn. Je mag zelf bepalen of dit soort kinderachtigheid in je voordeel of nadeel is.
norge zegt
@lambo4all: Maar hij is niet alleen…
Pallas zegt
@lambo4all: Ik doelde op een klassiek exemplaar…
trident zegt
@pallas: doe niet alsof je high society bent puisterige puber
Pallas zegt
@trident: Maar ik bén high society,en van ongeveer dezelfde generatie als jij.
e1000bmw zegt
@Pallas: Hij kan niet weten dat de oude rotten onder de AB-reaguurders tot de high society behoren…
High society is overigens iets anders dan elite…
jrk68 zegt
Ik volg het al een paar jaar en.wat ik er tot nu toeval gezien heb vond ik erg strak. Zou die Chinees ook de originele fabriek terug kopen?
De oude garde daar in Bremen baalt er nog steeds van dat ze nu C-klasses bouwen….
e1000bmw zegt
Mijn zegen heeft ie.
oxymoron zegt
Ik vond destijds de Arabella een leuk model :-). 900cc viercilinder boxer voor de vooras, met wel ruim 30 pk en een top van 130. Maar duur! En als je lang was zat je met je hoofd tegen het dak. Mijn vader was lang; die kocht een DKW met driecilinder tweetakt in dezelfde opstelling.
Maar serieus: nieuwe Borgwards kunnen geen kopieën van modellen van een halve eeuw terug worden, dus we krijgen nieuwe ontwerpen, met Chinees kapitaal dus duidelijk toegespitst op de Chinese markt; het moet wel verkocht worden. Om dezelfde reden zal de fabriek ergens in China staan; Duitsland is veel te duur. Zit iemand daar op te wachten?
desjonnies zegt
Wat ik altijd heb begrepen, is dat Borgward kapot is gemaakt door een Noord – Zuid Duits complot.
Borgward was namelijk een Noord Duitse fabrikant en de rest zitten in het Zuiden.
De Bundes landen hebben ook een bijzonder dubieuze rol gespeeld ,Borgward komt namelijk uit Bremen, niet zo ver van Nederland.
Dank zij het ter ziele gaan van Borgward, had BMW, dat net met de nieuwe BMW 1500 op de markt was gekomen (bijgenaamd de Neue Klasse) geen Duitse concurrent meer.
We spreken over 1961.
En BMW was technisch failliet toen.
tupperware zegt
@desjonnies:
Best vreemd als je weet dat het Mercedes is geweest die de boel heeft opgekocht..
Dus eigenlijk heeft Mercedes daarmee BMW van de ondergang gered.
Was het niet ook zo dat Borgward kwalitatief superieur was aan de overige Duitse meuk en heeft VW niet ooit het merkrecht van Borgward gehad?
Hupke zegt
Borgward, heeft toch alleen maar koekeblikjes gemaakt? 13 in een dozijn, geen technologische hoogstandjes?
Maw. wat winnen we bij de terugkomst van zo’n merk?
spidermann zegt
@Hupke: hmmmm Borgward- Isabella, coupe of Cabrio. Destijds was Borgward “at par” met BMW en MB. Bij het failliesement werd een batig saldo vastgesteld (maw faillisement was niet nodig geweest, tijdelijke liquiditeitscrisi). Gemeenteraad (sowieso meestal onbenullen) en concurrentie heeft Borgward de dood in gedreven.
HZW zegt
http://i.auto-bild.de/ir_img/1/2/5/2/2/5/6/Bilder-Bilder-Borgward-P100-1200×800-51c99d655171cf6d.jpg
lacker zegt
Ik heb een render gevonden van hoe hij eruit zou kunnen gaan zien:
http://coolspotters.com/concept-cars/borgward-studie
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk, maar vraag me af hoe dat in z’n werk zal gaan. Foton maakt namelijk vooral vrachtwagens en tractoren, dus vraag me af of hier wel een werkbaar iets van kan komen…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Tenzij ze de Borgward trucks willen terugbrengen, maw Foton rebadgen tot Borgwards voor de Europese markt…
http://www.borgward-trucks.nl/